شناسه خبر:5952
1397/11/27 11:14:34
در پی سخنان وزیر دفاع انگلیس؛

چین مذاکرات تجاری با این کشور را لغو کرد

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: درحالی که قرار بود وزیر اقتصاد انگلیس برای مذاکرات تجاری راهی پکن شود، سخنان وزیر دفاع انگلیس باعث لغو مذاکرات از سوی چین شد.

پس از آنکه «گوین ویلیامسون»، وزیر دفاع بریتانیا تهدید کرد که یک کشتی جنگی در اقیانوس آرام مستقر می‌کند، «هو چانهوا» معاون نخست‌وزیر چین، مذاکرات تجاری خود را با «فیلیپ هموند» وزیر اقتصاد بریتانیا لغو کرد.

به نوشته روزنامه «سان»، قرار بود چانهوا مذاکراتی تجاری را با هموند برگزار کند، اما در اعتراض به سخنان روز دوشنبه گذشته ویلیامسون، آن را لغو کرد؛ منبعی آگاه به این روزنامه گفت: «خشم عظیمی کابینه را فراگرفته است. چیزی نمانده بود گوین جنگی را به راه بیندازد؛ این تیم می‌دانست که چین خشنود نخواهد بود».

اگر این مذاکرات با موفقیت انجام می‌شد، می‌توانست دسترسی بریتانیا به بازاری به ارزش تقریبی 10.2 میلیارد پوند را تسهیل کند. این توافق همچنین می‌توانست موجب تقویت دولت بریتانیا شود که در مخمصه برگزیت گرفتار شده است؛ این مذاکرات قرار بود ابتدای هفته آینده برگزار شود، اما حالا این نشست لغو شده و در عوض پکن پیشنهاد داده که گفت‌وگوها در سطح مقام‌های پایین‌تر پیگیری شود.

به نوشته این روزنامه مقام‌های انگلیسی همچنان امیدوارند که از طریق گفت‌وگو، مذاکرات تجاری با چین را احیا کنند. همچنین منبعی از درون وزارت دفاع به این روزنامه گفت متن سخنرانی ویلیامسون قبل از آنکه توسط وی خوانده شود، به دفتر نخست‌وزیر و خزانه‌داری نشان داده شده بود.

انگلیس که در آستانه خروج از اتحادیه اروپاست، در تلاش بوده تا با کشورهای مختلف جهان توافق‌های دوجانبه تجاری امضا کند؛ در این میان توافق با چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری اتحادیه اروپا، برای لندن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

شناسه خبر 5952