کد خبر : 27789 تاریخ : 1399/6/12 گروه خبری : درهای دری |
|
سیر مقتلنویسی از واقعه عاشورا؛ از هر مقتلی نمیتوان روضه خواند |
|
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با اشاره به سیر عاشوراپژوهشی و نقل واقعه کربلا در تاریخ، به بررسی روند مقتل نویسی و اعتبار این مقاتل پرداخت.
پس از واقعه جانگداز عاشورا در سال 61 هجری اولین گزارشها را همان شاهدان عینی واقعه یعنی خانواده امام حسین (علیه السلام) به ویژه زینب کبری (علیهاالسلام) و حضرت سجاد (علیه السلام) به تاریخ ارائه کردند. بعدها این گزارشها به ویژه از دو روز پایانی وقوف در صحرای نینوا مقتل خوانده شد. گزارشهایی بدون غلو، مستند به مشاهدات و مبتنی بر واقعیت و عقلانیت بدون آن که احساسات و عواطف خارجی به آن افزوده شود به خودی خود مظلومیت، شهامت و حماسه و عرفان واقعه عاشورا را نشان میدهد. *پیش از بحث کربلا، مقتلنویسی درباره دیگران نیز مصداق داشته است حجتالاسلام قاسم خانجانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به سیر عاشوراپژوهشی و نقل واقعه کربلا در تاریخ، به بررسی روند مقتلنویسی و اعتبار این مقاتل پرداخت. وی با اشاره به سیر مقتلنویسی از واقعه عاشورا در طول تاریخ اسلام، گفت: در ابتدای امر بحث مقتل به معنای نقل وقایع مربوط به حادثه و واقعه کربلا، به شکل مکتوب نبوده است؛ در واقع ما باید پیش زمینهای برای مقتلنگاری به عنوان مقتل شفاهی، نقل حوادث و وقایع کربلا به شکل شفاهی در نظر بگیریم و پس از آن مقتلنگاری و نگارش مکتوب حوادث و وقایع و اتفاقات کربلا را در نظر داشته باشیم. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: اساساً زمانی که واژه مقتل به زبان میآید، معنای اولیهای که در ذهن افراد نقش میبندد مقتل سیدالشهدا (ع) است در حالی که پیش از بحث کربلا، مقتلنویسی درباره دیگران نیز مصداق داشته است؛ در واقع یک نوع گزارش حوادث مربوط به کشته شدن یا واقعهای که منجر به کشته شدن و شهادت افراد دیگر میشد در تاریخ وجود دارد که از آن با عنوان مقتل یاد میکنند؛ برای مثال قبل از بحث مقتل امام حسین (ع) و کربلا، درباره امیرالمومنین (ع) مقتل امیرالمؤمنین (ع) را داریم، همچنین در مورد امام حسن مجتبی (ع)، مقتل الحسن بن علی (ع) را داریم و حتی فراتر از آن درباره سایر چهرهها و افرادی نظیر حجربنعدی مقتل حجر و در باره عثمان نیز مقتل عثمان را داریم؛ بنابراین مقتل به عنوان یک اصطلاح و نوع نگارش، اختصاص به امام حسین (ع) ندارد هر چند بعدها در باره امام حسین (ع) غلبه پیدا کرد. این پژوهشگر در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه نوشتن مقتل برای امام حسین (ع) مسالهای نبود که تنها از سوی شیعیان پیگیری شود، افزود: در روایت واقعه کربلا نَه تنها گزارشهای متعددی از سوی اهل بیت (ع) و شیعیان ارائه شد، بلکه این گزارشها از همان روز عاشورا در سال 61 از سوی برخی از نیروهای دشمن به منظور گزارش واقعه کربلا برای فرماندهان و افراد حکومتی بالادست خود آغاز شد. بنابراین بخشی از آنچه که باقی ماند حاصل همین گزارشها از سوی نیروهای لشکر ابن زیاد بود که از نزدیک شاهد ماجرا بودند. وی تصریح کرد: بخش دیگری از این روایات و راویان از اهل بیت (ع) بودند، امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) و حتی امام محمدباقر (ع) که در آن زمان چهار سال بیشتر نداشتند برخی وقایع را گزارش کردهاند. *از کی نوشتن مقاتل آغاز شد؟ حجت الاسلام خانجانی ادامه داد: با این مقدمه، اکنون میتوان از نظر تاریخی سیر مقتلنویسی را بررسی کرد. از نظر تاریخی از اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم روال نوشتن مقاتل آغاز شد چراکه تا پیش از آن مقاتل شفاهی و نقل سینه به سینه وجود داشت و مشخصاً تا این زمان کسی نبود که به شکل مکتوب اقدام به نگارش مقتل کند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: اولین مقتل به وسیله اصبغ بن نباته که از یاران نزدیک امیرالمؤمنین علی (ع) بود و تا حدود سال 100 زنده بوده است نگاشته شد اما این مقتل باقی نمانده است پس از وی از مقتل جابر بن یزید جعفی که به سال 128 از دنیا رفت باید یاد کنیم که این مقتل نیز باقی نماند. از یکی دو مقتل دیگر که بگذریم که باقی نمانده است، نخستین مقتل مکتوب که به شکلی باقی مانده است از ابومخنف است. او سال 157 هجری قمری از دنیا رفت. ابومخنف گرایش فکری شیعی عام داشت و به ظاهر نمیتوان او را شیعه امیرالمومنین علی (ع) دانست اما او محب اهل بیت بود؛ کتاب مقتل ابومخنف نیز به همان شکل باقی نماند اما چون مورخان بعدی از مقتل او استفاده کردند مقتل ابومخنف در منابع بعدی انعکاس یافت و از همین گزارشهای موجود در منابع، در دوران معاصر به وسیله استاد یوسفی غروی مقتلی جمع آوری و بازسازی و به نام «وقعه الطف» چاپ شده است که در حقیقت آن را مقتل ابومخنف میدانند البته قطعاً این مقتل نیز مقتل کامل ابومخنف نیست. وی ادامه داد: پس از ابومخنف ابن کلبی که به سال 206 درگذشت و نصر بن مزاحم منقری درگذشته به سال 212 نیز مقتل داشتهاند که باقی نمانده است. همچنان که برخی دیگر همچون ثقفی صاحب الغارات درگذشته به سال 282 و یعقوبی صاحب تاریخ یعقوبی درگذشته به سال 292 نیز مقتل داشتهاند که آنها نیز باقی نماندهاند. به هر حال گزارشهای ابومخنف در «انساب الاشراف»، «تاریخ طبری» و برخی دیگر از منابع تاریخی مورد توجه قرار گرفت و بیشتر یا بخشهایی از آن در منابع بعدی وجود دارد. البته بخشهایی از گزارشهای مربوط به کربلا در برخی از منابع اهل سنت که نگاهی متعصبانه داشتهاند مانند کتاب «طبقات ابن سعد» درگذشته به سال 230 نیز وجود دارد. خانجانی اظهار کرد: اما در دورههای بعد مقتلنویسی یا به شکل مستقل ارائه شد یا در قالب محتوایی گنجانده شده در قالب یک کتاب با موضوعی متفاوت از واقعه کربلا. در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم، شیخ مفید بخشی از این مقاتل را در «الارشاد» خود آورد و از آنجایی که شیخ مفید عالم برجسته و طراز اول شیعی است متن او مورد اعتماد بوده و در ادوار بعد نیز از آن استفاده شد. *مقتل جامع سیدالشهدا؛ مقتلی معتبر برای روضه خوانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: همچنین بعدها شیخ طوسی و بزرگان دیگر به شکل جسته و گریخته دست به نگارش مقتل زدند تا قرن هفتم و هشتم که شاید بتوان گفت این ایام یکی از بزنگاههای نگارش مقتل است، چراکه «لهوف» نوشته سید بن طاووس، اثری متفاوت و جامع و فتح باب جدیدی در نگارش مقتل بود و تا به امروز مورد توجه است، در دورههای بعد اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم نیز برخی مقاتل وجود دارد که با اشکالات فراوانی نیز مواجه است مثل «روضة الشهدا» کاشفی درگذشته به سال 910 و تا دوره قاجار که کسانی چون فرهادمیرزا با نگارش مقتلی به نام «قمقام زخار و صمصام بتار» و ملاآقا دربندی با نگارش «اسرارالشهاده» و ملا «حبیب شریف کاشی» با نگارش «تذکرة الشهدا» در این مسیر اقدام کردند که البته هر یک از این آثار دارای اشکالاتی هستند و نقدهایی به آنها وارد است. حجت الاسلام خانجانی افزود: اما در ادامه به «منتهیالامال» شیخ عباس قمی میرسیم، همچنین بخشی از «ناسخالتواریخ» که از جدیدترین آثار در دوره معاصر به شمار رفته و در مورد واقعه کربلا مطالبی نوشتهاند. علاوه بر این برخی آثار در باره مقتل و موضوع کربلا نوشته شد که کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری از آن جمله محسوب میشود. شاید بتوان جامعترین و آخرین مقتلی که در دوران معاصر نوشته را مقتل جامع سیدالشهدا دانست که به همت گروهی از تاریخپژوهان زیر نظر استاد پیشوایی تهیه و تدوین شده که نه تنها واقعه کربلا که بسیاری از حوادث پیرامون قیام سیدالشهدا (ع) از جمله مشخصات یاران حضرت به لحاظ منطقه جغرافیایی که از آن برخاسته بودند، مقدمه قیام و اتفاقاتی که شکل گرفت در قالب دو جلد منتشر شده است. وی در پایان از مباحث خود در مورد استفاده از مقاتل در روضهخوانیها گفت: از هر مقتلی نمیتوان برای این منظور بهره جست؛ چراکه همانطور که پیشتر اشاره شد از نظر معتبر بودن منابع، برخی از این مقاتل نقصهای فراوان دارد، حتی نسبت به لهوف سید بن طاووس نیز انتقاداتی وارد است، اما اگر بخواهیم نمونهای در این رابطه نام ببریم، مقتل جامع سیدالشهدا به دلیل انسجام و اعتبار مطالب و منابع میتواند مورد استفاده قرار گیرد. |
لینک | |
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/27789 |