کد خبر : 40320
تاریخ : 1400/2/18
گروه خبری : ورزشی

مدیر کل ورزش وجوانان استان همدان:

زیرساخت‌های ورزشی کارگران توسعه خواهد یافت

محدود بودن سانس سالن‌های ورزشی مورد استفاده مشکل اصلی کارگران

سپهرغرب، گروه ورزشی - عطیه صفی‌‌زاده: مدیرکل ورزش و جوانان با بیان اینکه توسعه ورزش کارگری یکی از مهم‌ترین اهداف این مجموعه است، خاطرنشان کرد: ارتقا ورزش کارگری و فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم برای کارگران ورزش‌دوست از مهم‌ترین اهداف این مجموعه است.

ورزش کارگری در ایران دارای سابقه‌ای بیش از 50 ساله است که جالب است بدانید در ابتدا فعالیت خود را با چهار رشته ورزشی آغاز کرد. راه‌اندازی و پیگیری مستمر مسابقات کارگران تحت عنوان لیگ، اقدامی است که از همان ابتدای امر آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. تشکیل اداره کل ورزش کارگری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین تأسیس فدراسیون ورزش کارگری در سال 1391 دو اقدام تاریخی مؤثر در زمینه توسعه ورزش کارگری پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. هم‌اکنون این فدراسیون جمعیتی بالغ‌بر 10 هزار نفر عضو دارد و اساس‌نامه‌اش به تأیید کنفدراسیون جهانی فدراسیون کارگری رسیده است. موضوعی که باعث شد تیم‌های ملی کارگران ایران در چندین دوره مسابقات کارگری جهان شرکت کنند و عملکرد درخشان و مثبتی در این رویدادها داشته باشند. در حال حاضر فدراسیون ورزش‌های کارگری نزدیک به 40 انجمن ورزشی دارد که یکی از آن‌ها انجمن ورزش همگانی است، خوشبختانه نگاه مدیران فدراسیون به ورزش همگانی بسیار حمایتگر هست و مدیران فدراسیون ورزش کارگری، موضوع ورزش همگانی را به‌عنوان یک فرصت جدی برای کارگران تلقی می‌کنند.

ازآنجایی‌که فعالیت‌های بدنی و ورزشی نقش مهمی در میزان سوخت‌وساز بدن و به‌تبع آن عملکرد بهتر ذهن و جسم دارد پس لازم است که واحد‌های تولید و صنعتی برای ارتقای فرهنگ تربیت‌بدنی و افزایش فعالیت‌های بدنی اقداماتی را انجام دهند که این امر می‌تواند فرد کارگر را چالاک‌تر کرده و از بروز حادثه در حین کار جلوگیری کند.

این در حالی است که به‌نظر می‌رسد قشر کارگر به دلیل حجم کار و خستگی ناشی از آن زمان کمتری را به بحث ورزش اختصاص می‌دهند و از طرفی دیگر لازم است که زیرساخت‌های خوبی را برای کارگران در بحث ورزش اختصاص دهیم.

حال با توجه به اهمیت فعالیت‌های بدنی و ورزش در بین اقشار مختلف جامعه به‌خصوص کارگران گروه ورزشی روزنامه سپهرغرب به گفت‌وگو با برخی از کارگران ورزشکار همدانی پرداخته که نتیجه را در ادامه می‌خوانیم:

مربی باشگاه ورزشی پیوند با اشاره به مشکلات مالی در حوزه ورزش کارگران، عنوان کرد: بنده چندین سال است که در رشته کاراته فعالیت می‌کنم و تاکنون موفق شدم در این رشته صاحب چندین نشان شوم اما در حال حاضر مشکلات مالی در ورزش کارگران روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

نفیسه آقا‌محمدی با بیان اینکه عدم حمایت مالی باعث شد که در سال 98 نتوانیم به مسابقات اعزام شویم، اظهار کرد: در سال 98 علیرغم تلاش تیم کاراته استان همدان به دلیل عدم حمایت مالی و مشکل مالی موفق نشدیم که در مسابقات حاضر شویم.

وی افزود: تعداد محدودی باشگاه ورزشی برای کارگران در استان همدان در نظر گرفته شده است و کارگران علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف ورزشی می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند.

این کاراته‌کار همدانی با اشاره به پاندمی کرونا، عنوان کرد: شیوع بیماری کرونا و به‌دنبال آن محدودیت‌هایی که برای باشگاه‌های ورزشی اعلام شد باعث تعطیلی بسیاری از رشته‌های ورزشی شده و هیچ‌گونه مسابقه‌ای برگزار نشود.

آقا‌محمدی با اشاره مربیان و باشگاه‌دارانی که در ایام کرونا متحمل آسیب فراوان شدند، گفت: دراین‌بین فقط افرادی که بیمه داشتند مورد حمایت قرار گرفتند و سایر افراد در این مدت علاوه بر بی‌کاری تحت حمایت از وزارت ورزش و جوانان و اداره کار و تأمین اجتماعی قرار نگرفتند.

وی افزود: انتظار می‌رود با توجه به طولانی شدن شیوع بیماری کرونا وزارت ورزش و جوانان هرچه سریع تدبیری برای مربیان و باشگاه‌داران که در این روز‌ها متحمل خسارت شدند اتخاذ کند.

یکی از کارگران ورزش‌دوست همدانی نیز با بیان اینکه فدراسیون‌های مختلف ورزشی به بحث ورزش کارگری اهمیت می‌دهند، گفت: در این راستا شرکت قطعه‌سازی رزن به بحث ورزش و فعالیت‌های بدنی اهمیت داده و برای کارگری که در رشته مختلف ورزش فعال هستند امتیازات به خصوصی قائل می‌شود.

علی‌اصغر کمندانی با بیان اینکه برای تشویق کارگران به فعالیت‌های بدنی، هیئت‌های ورزشی امکانات و امتیازاتی را به این گروه اختصاص دادند، خاطرنشان کرد: در این راستا برخی از شرکت‌های صنعتی و تولیدی جایگاهی را به امر ورزش اختصاص داده است و امکانات به‌خصوصی هم مانند زمین فوتبال، بسکتبال و والیبال برای آن‌ها در نظر گرفته است.

وی افزود: اداره ورزش و جوانان و اداره کار و تأمین اجتماعی زیرساخت‌های ورزشی خوبی برای کارگران درنظر گرفته‌اند و کارگران می‌توانند از این امکانات و امتیازات بهره‌مند شوند.

این کارگر همدانی با بیان اینکه لازم است برای ارتقای ورزش کارگری سانس‌ها و تعداد سالن‌ها افزایش یابد، خاطرنشان کرد: کارگران به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند از بسیاری نوبت‌هایی که برای کارگران درنظر می‌گیرند استفاده کنند و لازم است تعداد سانس‌ها نیز افزایش یابد.

کمندانی با اشاره به شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: در این دو سال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشگاه‌های ورزشی تعطیل شدند و به همین دلیل در این مدت تمام ورزش‌دوستان و کارگران کمتر توانستند از امکانات باشگاه‌های ورزشی استفاده کنند.

دیگر کارگر همدانی با بیان اینکه در استان همدان کارگران می‌توانند از تمام ظرفیت ورزشی سالن‌ها استفاده کنند، تصریح کرد: البته در کل کشور به دلیل مشکلات مالی، محدودیت‌های بودجه‌ای و بیماری کرونا ورزش در تمام حوزه‌ها دچار آسیب‌های زیادی شده که استان همدان هم از این قضیه مستثنی نیست.

رضا جدی با اشاره به شرایط کرونا اظهار کرد: به دلیل شیوع این این ویروس منحوس تمام هیئت‌های ورزشی تعطیل شدند و برخی از رشته‌های ورزشی همانند شنا در این دو سال پاندمی کرونا هیچ‌گونه فعالیتی نداشتند.

وی با اشاره به وضعیت تورم موجود در جامعه، عنوان کرد: به دلیل افزایش تورم، بودجه بسیاری از هیئت کاهش یافته است و در صورت ادامه این وضع بسیاری از هیئت‌های ورزشی نمی‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند.

این کارگر همدانی عنوان کرد: متأسفانه ورزش کارگری در استان همدان نتوانسته است به جایگاه اصلی خود برسد و می‌بایست اداره کل کار و رفاه و اجتماعی و همچنین اداره کل ورزش و جوانان برای بهبود اوضاع فکری کنند.

جدی با اشاره به امتیاز و امکاناتی که اداره ورزش و جوانان به ورزش‌کاران کارگر اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: امکاناتی همچون تخفیف در شهریه، استفاده از امکانات سالن‌های ورزشی، برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها توسط اداره ورزش و جوانان برای کارگران در نظر گرفته شده است.

در ادامه این گزارش به گفت‌وگو با مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

حمیدرضا سیفی با بیان اینکه نیمی از جامعه را کارگران تشکیل می‌دهند، مطرح کرد: در این خصوص نگاه اداره و ورزش و جوانان توسعه‌محور است و یکی از وظایف مهم اداره ورزش و جوانان توجه و فراهم کردن امکانات و زیرساخت مناسب برای این قشر است.

وی در ادامه تأکید کرد: توسعه و ارتقای ورزش کارگری و فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم برای کارگران ورزش‌دوست از مهم‌ترین اهداف این مجموعه است.

وی با اشاره به هیئت ورزشی کارگران، اظهار کرد: در همین راستا کارگران می‌توانند عضو این هیئت شوند و از امکانات آن استفاده کنند و در نظر داریم امکانات این هیئت را هم افزایش دهیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه بودجه مناسبی برای کارگران ورزشکار در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: خوشبختانه در استان همدان تعامل خوبی بین اداره ورزش و جوانان و اداره کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است و تاکنون مجموعه‌های ورزشی خوبی برای کارگران ساخته شده است.

سیفی افزود: کارگران می‌توانند از تمام امکاناتی که برای دیگر ورزشکاران در نظر گرفته می‌شود بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه هیئت کارگران به‌عنوان پل ارتباطی بین کارگران و اداره ورزش و جوانان محسوب می‌شود، عنوان کرد: هیئت ورزشی کارگران اداره ورزش و جوانان آماده عقد قرارداد با دیگر هیئت‌های ورزشی برای استفاده بهینه کارگران از امکانات ورزشی استان همدان است.

حال با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد شاید کمتر کسی باشد به ضرورت ورزش و فعالیت بدنی برای کارگران اعتقادی نداشته باشد؛ پژوهش‌های بسیاری از تأثیر مطلوب ورزش بر نشاط‌آفرینی و بازدهی شغلی کارگران خبر می‌دهند و این در حالی است که علیرغم این نیاز بیشتر جمعیت 15 میلیون نفری کارگران به ورزش و فعالیت بدنی، ضروریات زندگی، تمرکز بیشتر به کار و خستگی ناشی از کار، احتمالاً فرصت زیادی برای اختصاص وقت مستمر به ورزش را در اختیار این عزیزان قرار نمی‌دهد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای ورزش کارگران باید با رویکردهای متفاوت‌تری صورت گیرد و روش‌های سنتی احتمالاً پاسخگوی نیاز امروز کارگران نیست.

لازم مسئولین امر به بحث فعالیت و ورزش کارگران توجه ویژه‌ای داشته و زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی را برای این قشر افزایش و ارتقا دهند.

از طرفی لازم است که مسئولین کارگاه‌های تولیدی و صنعتی زمانی را به بحث ورزش کارگران خود اختصاص دهند چراکه علاوه بر شادابی و نشاط کارگران راندمان کاری هم افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه کارگران زمان زیادی در طول روز مشغول فعالیت کاری خود هستند لازم است که سانس‌ها و تعداد سالن‌های ورزشی افزایش یابد.

به‌نظر می‌رسد هنوز معادله‌ای که نشان دهد هزینه حفظ و نگهداری یک کارگر متخصص چه نسبتی از هزینه‌های ناشی از بیماری و یا ازکارافتادگی کارگران است وجود ندارد. متأسفانه هنوز نمی‌دانیم که یک ریال هزینه برای ورزش کارگران تا چه حد بهره‌وری اقتصادی کارخانه‌ها و شرکت‌ها را بالا می‌برد و اینکه به ازای خروج یک کارگر به دلیل سکته قلبی، فشار خون بالا، دیابت و سایر بیماری‌ها چه ضرر اقتصادی به بخش تولید وارد می‌شود لازم است نگاه‌ها به توسعه ورزش کارگران تغییر کند و رویکردهای سلامت‌محور تقویت شود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/40320