کد خبر : 41283
تاریخ : 1400/3/8
گروه خبری : ورزشی

ورزش بانوان و نابینایان ویژه دیده شود؛

زیرساخت‌های ورزشی همدان نیازمند تقویت و توجه

ورزشکاران خواستار حمایت و توجه ویژه رئیس‌جمهور آینده هستند

سپهرغرب، گروه ورزشی - آذین رضایی: در حالی استان همدان ورزشکاران مطرح و ملی‌پوشی را تقدیم جامعه ورزشی در دو بخش آقایان و بانوان و در رشته‌های مختلف کرده است که زیرساخت‌های ورزشی استان باید تقویت و ورزشکاران مورد حمایت و توجه قرار گیرند.

خوشبختانه کشور ما در حوزه ورزش و شناسایی و پرورش ورزشکاران نخبه در رشته‌های مختلف ورزشی عملکرد خوبی داشته و به‌ویژه طی سال‌های گذشته در رشته‌های تیمی و انفرادی شاهد درخشش ورزشکاران کشورمان که از نقاط مختلف کشور در عرصه ورزش کشور حضور داشته و دارند، بوده‌ایم اما اینکه تا چه میزان وضعیت زیرساخت‌های ورزشی در استان‌ها و حمایت‌ها از ورزش حرفه‌ای و ورزشکاران فعال در کسب این موفقیت‌ها مؤثر و کافی بوده است یا خیر موضوعی است که پرداختن به آن امری ضروری است.

استان همدان یکی از استان‌های قهرمان‌پرور در رشته‌های مختلف ورزشی از کشتی تا قایقرانی، دو و میدانی، تکواندو و... در دو بخش آقایان و بانوان بوده و با وجود کمبودها و نواقص در امکانات و تجهیزات رشته‌های ورزشی موفقیت‌های بسیاری به نام ورزش استان ثبت شده است.

اما کسب موفقیت‌های بیشتر در ورزش استان نیازمند حمایت‌ها و تأمین امکانات و تجهیزات در رشته‌های مختلف بوده تا علاوه بر شناسایی استعدادها مسیر رسیدن به موفقیت و حضور در عرصه ملی و بین‌المللی برای این ورزشکاران فراهم شود؛ متأسفانه در دوره مدیرکل قبلی ورزش و جوانان استان همدان، ورزش استان به دلیل بی‌مهری‌ها و عدم توجه تنها در چند رشته محدود به لحاظ مالی مورد توجه بود و سایر رشته‌ها از این مهم بازمانده بودند که با روی کار آمدن مدیرکل فعلی سعی بر رفع این نواقص و کمبودها و ارتقاء جایگاه ورزش استان است.

اما پرداختن به موضوعاتی در خصوص وضعیت زیرساخت‌های ورزشی استان، چگونگی حمایت‌ها و مسائلی ازاین‌دست از دیدگاه ورزشکاران فعال و ملی‌پوش استان بسیار متفاوت‌تر از پرداختن به این موضوعات از سوی مسئولان مربوطه است به این دلیل برآن شدیم با دو تن از ورزشکاران ملی‌پوش در رشته‌های تکواندو و دوومیدانی نابینایان گفت‌و‌گویی ترتیب داده و نظر آن‌ها را در این خصوص و انتظاراتشان از رئیس‌جمهور آینده را جویا شویم.

بانوی همدانی عضو تیم ملی تکواندو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه از سال 79 و حدود 22 سال در این رشته ورزشی فعال است، اظهار کرد: حدود 18 سال است که به‌صورت حرفه‌ای این رشته ورزشی را دنبال می‌کنم و قبل از این دوران نیز در تیم‌های آمادگی جسمانی، هندبال و بسکتبال مدرسه فعال بوده و مقام‌های استانی کسب کرده‌ام.

معصومه حسینی به کسب حدود 50 نشان ملی و بین‌المللی تکواندو اشاره کرد و گفت: در اردوهای تیم ملی فیلیپین، پرو، ویتنام، چین، تایوان، کره جنوبی و بیروت حضور داشته و سال 2017 توانستم نشان طلای جهان در کره جنوبی را کسب کرده و با ثبت نامم به‌عنوان رکورددار مسابقات در سایت کوکی‌وان کره جنوبی، ان.وی.پی مسابقات را نیز دریافت کردم.

وی با اشاره به کسب نشان طلای مسابقات آسیایی سال 2018 بیان کرد: همان سال دو نشان طلای جهانی مسابقات چین تایپه را نیز کسب کردم و با همان دو نشان تیم کشور ما مقام‌دار شد.

این بانوی ملی‌پوش تکواندوی همدانی افزود: سال 2019 در شهر ووشی چین دو نشان طلای جهان، سال 2020 نشان طلای مسابقات بین‌المللی هندوستان و برنز انفرادی مسابقه کره جنوبی را از آن خود کرده و سال 2021 نیز به اردوی تیم ملی مسابقات آسیایی بیروت دعوت شدم.

حسینی با بیان اینکه مربی و داور درجه یک فدراسیون و دارای کوکی‌وان 4 و دان 6 هستم، تصریح کرد: اکنون در همدان یک سالن اختصاصی تکواندو داریم اما 99 درصد تمرینات خود را در منزل و بدون مربی دنبال می‌کنم.

وی به وضعیت زیرساختی تکواندو در همدان اشاره کرد و ادامه داد: سالن کنونی هیئت تکواندو واقع در سعیدیه نیاز به تغییرات اساسی و تجهیزات بیشتری دارد چراکه سالن بسیار قدیمی است؛ البته با همت رئیس و دبیر هیئت تکواندو تا حدودی این سالن تعمیر شده اما کافی نیست و باید رسیدگی بیشتری شود.

این بانوی ملی‌پوش تکواندوی همدانی خاطرنشان کرد: در تیم‌های تهران و اصفهان به‌عنوان تیم‌های مطرح کشور به‌منظور ارتقای دانش و علم خود در زمینه تکواندو وارد شدم و موفق به ارتقای سطح خود در این رشته شدم.

حسینی با بیان اینکه خوشبختانه با مدیریت کنونی در اداره ورزش و جوانان استان همدان تحولات خوبی در زمینه فضای ورزشی و زیرساخت‌ها انجام شده است، یادآور شد: برای دستیابی به فضای مطلوب ورزشی باید بودجه قابل‌توجهی را به این مهم اختصاص دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در استان از استاندار تا مدیرکل و رئیس هیئت تکواندو استان همدان همگی اهل ورزش و حامی ورزش هستند، اظهار کرد: البته این نکته بسیار مهمی است که افراد مسئول، ورزش را درک کرده و حامی نخبگان ورزشی باشند؛ استاندار همواره از ورزش بانوان حمایت ویژه‌ای داشته و مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان نیز به‌خوبی دغدغه ورزشکاران را می‌فهمد.

این بانوی ملی‌پوش همدانی گفت: رئیس هیئت تکواندو استان همدان از قهرمانان و رزم‌آوران استان بوده که در هر شرایطی از بنده حمایت کرده است و بیشتر مدال‌های کسب شده را مدیون وی هستم.

حسینی با تأکید بر اینکه آگاه هستم کشور هم‌اکنون در جنگ اقتصادی است و تأمین کالاهای اساسی مردم مهم‌ترین اولویت دولت است، بیان کرد: انتظار خاصی به لحاظ مالی از مسئولان ندارم چراکه شرایط سخت امروز را درک می‌کنم.

وی در خصوص انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده یادآور شد: به‌عنوان یک زن ایرانی از سکان‌دار قوه مجریه انتظار دارم، بیشتر از قبل به ورزش بانوان و قهرمانان خانم اهمیت بدهند.

این بانوی ملی‌پوش تکواندو تصریح کرد: ورزش بانوان نیازمند حمایت ویژه است چراکه داشتن مادران و دختران سالم سبب افزایش سلامت جسمی و روانی جامعه می‌شود.

ملی‌پوش نابینای همدانی که در مرحله نهایی رکوردگیری ملی‌پوشان نابینایان و کم‌بینایان کشور با کسب حدنصاب ورودی پارالمپیک توکیو ژاپن، نخستین سهمیه ورزش استان همدان در این رویداد مهم جهانی را کسب کرد نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه در دوره مدیریت قبلی ورزش و جوانان استان واقعاً برای رشته ورزشی نابینایان کم گذاشتند، ادامه داد: منتظر هستیم ببینیم مدیرکل فعلی برای حمایت از ورزش و ورزشکاران استان و به‌ویژه ورزش نابینایان چه اقداماتی خواهد داشت.

وحید علی‌نجیمی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های ورزش و به‌ویژه ورزش نابینایان آن‌گونه که باید فراهم نیست، خاطرنشان کرد: البته در ورزش نابینایان رشته‌های مختلف را داریم و در رشته دوومیدانی زیرساخت‌ها تا حدودی خوب است.

وی با بیان اینکه البته در سایر رشته‌های ورزشی مشکلاتی در بحث زیرساخت‌ها وجود دارد، افزود: به‌منظور ارتقای ورزش استان و موفقیت ورزشکاران در عرصه‌های مختلف نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در رشته‌های ورزشی استان است.

این ملی‌پوش نابینای همدانی اظهار کرد: متأسفانه هیچ حمایتی از سوی مسئولان از ورزشکاران در رشته نابینایان نیست و منتظر هستند ابتدا فرد برای حضور در تیم ملی انتخاب شود و سپس شاید به سراغ او آمده و حمایت کنند.

علی‌نجیمی با بیان اینکه متأسفانه حمایتی نیز در بحث مالی و تهیه تجهیزات به ورزشکاران نابینا نمی‌شود، گفت: البته با تغییر مدیرکل تا حدودی شرایط بهبود یافته است اما وقتی با شیوع ویروس کرونا، تمرینات لغو، باشگاه‌ها تعطیل و شرایط سخت شد حمایت چندانی نیز از سوی اداره کل ورزش و جوانان ندیدیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر شرایط خوب بود این همه ورزشکار مهاجر نداشتیم، بیان کرد: وعده‌های محقق نشده از پاداش‌های پوچ تا حقوق‌ها، مصوبات و اشتغال ورزشکاران را شاهد هستیم و این موضوعات انگیزه‌ای برای ورزشکاران باقی نمی‌گذارد و متأسفانه حمایت‌ها از ورزش صفر است.

این ملی‌پوش نابینای همدانی افزود: باید مسئول بعدی در ورزش فرد توانمندی باشد که زیرساخت‌ها را از پایه فراهم کرده و ورزش را از نو بسازد چراکه شرایط مناسبی در این حوزه نداریم؛ با توجه به تورم‌های موجود هم برای یک جوان صرفه ندارد که به ورزش به‌عنوان یک شغل نگاه کند.

علی‌نجیمی با بیان اینکه انتظار می‌رود مسئولان وعده‌ها را در حوزه ورزش عملیاتی کنند، تصریح کرد: اوایل شهریور ماه مسابقات پیش رو دارم و از دو سال پیش برای کسب آمادگی لازم تمرینات جدی را شروع کردم.

وی با تأکید بر اینکه کسب نشان المپیک به حمایت از ورزشکار بستگی دارد، ادامه داد: در صورت فراهم شدن شرایط و حمایت‌های لازم نشان المپیک را کسب خواهم کرد.

زیرساخت‌های ورزش به‌ویژه در استان‌هایی به‌جز پایتخت آن‌گونه که باید فراهم نیست اما با وجود تمام کمبودها و نواقص شاهد ظهور ورزشکاران موفق در رشته‌های مختلف ورزشی از شهرستان‌ها هستیم و آنچه مهم است لزوم تقویت زیرساخت‌ها و حمایت از ورزشکاران به‌ویژه ورزشکاران قهرمان و ملی‌پوش است؛ البته نگاه ویژه به ورزش و بانوان و ورزش نابینایان و معلولین امری ضروری است که در استان همدان با توجه به ورزشکاران قهرمان در این دو بخش اهمیتی دوچندان می‌یابد و توجه به این دو قشر از ورزشکاران موضوعی است که باید مسئولان استانی و کشوری به آن اهتمام بورزند تا شاهد کسب موفقیت‌های بیشتر در این عرصه‌ها باشیم.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/41283