کد خبر : 43813
تاریخ : 1400/5/5
گروه خبری : سلامت

محرومیت عشایر همدان در حوزه بهداشت و درمان

بیمه‌های سلامت پذیرای عشایر نیستند

یکی از اقشار مهم و زحمتکش در کشور ما را عشایر تشکیل می‌دهند؛ مردمانی که خانه به دوش به دنبال مخمل سبز زمین راهی دشت و دمن می‌شوند.

زنان و مردانش بی‌باک با مشکلات می‌جنگند و سستی را می‌زدایند، به نظر می‌رسد به دلیل طبیعت زندگی عشایری وگاهی عدم توجه کافی در برنامه‌های بهداشتی وزارت‌خانه، خدمات بهداشتی و درمانی به شکل مطلوب و منسجم به عشایر ارائه نمی‌شود، از طرفی همان‌طور که می‌دانید ارزیابی بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و درمانی را می‌توان به‌عنوان شاخصی از عدالت اجتماعی در حوزه سلامت و سیاست‌گذاری وزارت بهداشت و درمان تلقی نمود. وضعیت سلامت و بهداشت جامعه نیز می‌تواند خود شاخصی از میزان بهره‌مندی و مستقلاً شاخصی از عدالت اجتماعی باشد.

در این میان به‌نظر می‌رسد که عشایر تقریباً هیچ سهمی در وزرات بهداشت و درمان ندارند و به همین دلیل مجبورند درمان خود را در فرسنگ‌ها دورتر از محل اقامت خود انجام دهند و یا اینکه بی‌خیال درمان بیماری خود شده و به فکر افزایش راندمان تولید کشور باشند.

در همین راستا و با موضوع وضعیت بهداشت و درمان عشایر استان همدان با تعدادی از نماینده‌های این قشر زحمتکش به گفت‌‌وگو نشستیم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

نماینده عشایر استان همدان با بیان اینکه تا‌‌‌کنون درصد کمتری از عشایر نسبت به ساکنین روستا و شهر به کرونا مبتلا شدند، افزود: به دلیل اینکه ‌تجمع در عشایر کمتر است شاهد آمار ابتلای زیر یک درصد به بیماری کرونا در عشایر هستیم.

علی‌نور ‌رحمتی‌ا‌صل با اشاره به دوران قشلاق خود در استان خوزستان،گفت: در آن استان مراکز بهداشت و درمان بسته‌های بهداشتی شامل ماسک و محلول‌های الکلی در اختیار عشایر قرار می‌دانند و به‌صورت متناوب عشایر را معاینه می‌کردند که از عدم ابتلای عشایر به این ویروس منحوس خیالشان راحت شود، اما در استان همدان مسئولین مربوطه هیچ‌گونه توجهی از لحاظ بهداشت‌و‌درمان به عشایر نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه عشایر جز اصلی چرخه تولید کشور محسوب می‌شوند خواستار توجه‌ و رسیدگی مسئولین به تمام حوزه‌ها به‌خصوص بهداشت و درمان هستند، مطرح کرد: برخی از مسئولین همدانی قول‌هایی برای مشکلات عشایر دادند اما گویا حرف‌های آن‌ها در حد قول بوده است و به پای عمل نخواهد رسید.

نماینده عشایر استان همدان با بیان اینکه در زمانی که در استان خوزستان سکونت کردیم چندین بار مراکز بهداشتی چادر‌ها و برخی از زمین‌ها را ضد عفونی کرد،اظهار کرد:حتی مراکزی بهداشتی خوزستان در مدارس عشایر هم حضور داشتند و مراقب کودکان بودند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رحمتی‌اصل با اشاره به خشک‌سالی بی‌سابقه کشور و کمبود علوفه حیوانات، عنوان کرد: به همین دلیل تجمع عشایر در کشور بسیار گسترده شده است و این امر منجر شده تا عشایر از لحاظ درمانی و مراجعه به درمانگاه‌ها مشکل داشته باشند.

وی ادامه داد: برخی از استان‌ها با عشایر همکاری نکرده و به آن‌ها خدمات بهداشتی ودرمانی ارائه نمی‌دهند.

  دسترسی به داروهای حیاتی بیماران سخت است

نماینده عشایر استان همدان با بیان اینکه عشایر به‌سختی می‌توانند دارو‌های خود را مخصوصاً دارو‌های مربوط به بیمار خاص را پیدا کنند، اظهار کرد: به طور مثال یکی از عشایر استان همدان مبتلا به بیماری اعصاب و روان است و برای پیدا کردن داروی مورد نظر به چندین استان در غرب کشور مراجعه کردیم اما در انتها دارو را به وسیله یکی از دوستانمان در تهران پیدا کردیم.

رحمتی‌اصل با بیان اینکه افراد عشایری که مبتلا به یک بیماری خاصی هستند باید به ارگان‌های همانند استانداری و دانشگاه علوم پزشکی معرفی شوند، اظهارکرد: متأسفانه اداره امور عشایر استان همدان در این خصوص ضعیف عمل کرده و به همین دلیل عشایری که به بیماری خاصی مبتلا هستند با مشکلات بسیار زیادی دست و پنج نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه عشایر بیشتر هزینه‌های درمانی خود را به‌صورت آزاد پرداخت می‌کنند، خاطرنشان کرد: به دلیل طولانی بودن مراحل کاری خدمات و پرداخت‌های بیمه‌ای عشایر ترجیح می‌دهند که هزینه‌های درمانی خودشان پرداخت کنند.

نماینده عشایر استان همدان با بیان اینکه قشر عشایر به دلیل مسافتی که از شهر‌ها دارند از اکثر خدمات رفاهی بی‌بهره هستند، عنوان کرد: در همین راستا از مسئولین مربوطه درخواست داریم که هرچه زودتر به حل مشکلات عشایر بپردازند.

قائم‌مقام هیئت مدیره عشایر استان همدان با بیان اینکه در چند روز گذشته نمایندگان عشایر استان همدان با استاندار همدان دیدار کرده و درخواست‌هایشان را بیان کردند، گفت: عشایر نیاز به یک ساختمان بهداشتی و درمانی در محل اقامت خود دارند و در حال حاضر وضع بهداشت عشایر مطلوب نیست.

حمید ترک با بیان اینکه به دلیل ویژگی عشایر، با احداث ساختمان بهداشت و درمان مخالفت شد، اظهار کرد: ما درخواست کردیم که یک کانکس بهداشتی و یک پزشک در اختیار عشایر قرار دهند که با این طرح موافقت شد و قرار است طی سال‌های آینده این کانکس مستقر شود.

وی با بیان اینکه خدماتی که مسئولین به عشایر در حوزه درمان و بهداشت ارائه می‌دهند بسیار محدود و ضعیف است، افزود: در این راستا از مسئولین درخواست کردیم که اگر بودجه لازم به این امر اختصاص داده نشده، همانند دیگر شهر‌های کشور مثل خوزستان، سیستان و بلوچستان و غیره از گروه‌های جهادی که تمایل دارند به هموطنان خود در حوزه بهداشت و درمان کمک کنند بهره‌مند شویم.

نماینده عشایر استان همدان با بیان اینکه زنان عشایر حدود 90درصد کارها و امور زندگی را انجام می‌دهند، گفت: به همین دلیل وقت ندارند که به پزشک مراجعه کنند و لازم است که پزشکان متخصص سالی یک‌بار آنان را معاینه کنند.

ترک با اشاره به اینکه اکثر بانوان عشایری از بیماری‌های مربوط به زنان رنج می‌برند افزود: تاکنون در استان همدان هیچ‌گونه خدمات بهداشتی و درمانی به این قشر ارائه نشده است.

   بیمه‌های سلامت پذیرای عشایر نیستند

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ‌یک از مراکز درمانی خصوصی و دولتی بیمه درمانی عشایر را قبول نمی‌کنند، اظهار کرد: اگر هیچ‌یک ‌از مراکز درمانی، بیمه سلامت عشایر را قبول نمی‌کنند پس چه لزومی دارد که دولت بیمه سلامت عشایر را ایجاد و آن‌ها را سردرگم کرده است.

قائم مقام هیئت مدیره عشایر استان همدان با بیان اینکه خوشبختانه نحوه زندگی کردن عشایر باعث شده است تاکنون هیچ فردی با موارد شدید کرونا مواجه نشود، خاطرنشان کرد: اگر فردی در عشایر به کرونا مبتلا شده باشد در حد سطحی بوده است.

حال با توجه آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد قشر نجیب و پرتلاش عشایر نه‌تنها سهمی از رفاه کشور نداشته بلکه در حوزه بهداشت و درمان هم مظلوم واقع شده‌اند به طوری‌که هر فردی بیمار شود ناچار است هزاران کیلومتر راه طی کند تا به یک مرکز درمانی برسد و در آنجا نیز معلوم نیست بتواند درمان خود را به طور کامل یا نصفه‌نیمه انجام دهد.

این قشر تولیدکننده که اگر وجود نداشته باشند کشور فلج خواهد شد برای پیدا کردن یک دارو باید چندین شهرستان را گز کنند که شاید بتوانند داروی خود را پیدا کرده و شب با درد کمتری سر بر بالین بگذارند.

از طرفی بیمه‌ها هم روی خوشی به آن‌ها نشان نمی‌دهند و این قشر زحمتکش باید علاوه بر درد دست و پا که ناشی از کار زیادی است، درد بی‌توجهی و کم‌لطفی مسئولین را هم تحمل کنند.

مشکلات عشایر استان همدان به قدری زیاد است که نمی‌توان تمام آن‌ها را در یک گزارش بازگو کرد و این نشان‌دهنده عملکرد ضعیف امور عشایر استان همدان، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و غیره است.

از طرفی دیگر زنان عشایر که نماد اقتدار و هنر یک زن ایرانی هستند از مشکلات و بیماری‌های رنج می‌برند که نیاز است یک متخصص برای چند ساعت هم که شده بی‌خیال هیاهوی شهر شده و در دامن طبیعت به مشکلات عشایر بپردازند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/43813