کد خبر : 44490
تاریخ : 1400/5/23
گروه خبری : زیست بوم

ازن را دریابیم

ازن را دریابیم

ازن یک‌ لایه محافظتی است که از رسیدن اشعه‌ مضر خورشید به زمین جلوگیری می‌کند، در واقع ضامن سلامتی و بقای حیات انسان و بسیاری از جانوران در زمین است که چند سالی است به علت عوامل مختلف ازجمله تغییر اقلیم دچار آسیب شده است.

در نخستین دهه 70 میلادی برای نخستین‌بار محققان دریافتند که انتشار کلروفلوئوروکربن‌ها «CFC‌» که مواد شیمیایی به‌ کار رفته در یخچال‌ها، افشانه‌ها و مواد شوینده است باعث تخریب لایه ازن می‌شود در نتیجه مقدار زیادی اشعه فرابنفش مضر به زمین خواهد رسید.

در سال 1985 وجود حفره لایه‌ ازن بالای قطب جنوب کشف و مشاهده شد که این حفره هرسال بزرگ‌تر و عمیق‌تر می‌شود؛ منظور از حفره این است که در آن منطقه چگالی ازن که در حالت معمولی بین 300 تا 350 دابسون (واحد اندازه‌گیری چگالی ازن) است کمتر شده و در بعضی مناطق تا 200 دابسون کاهش نشان می‌دهد.

این آسیب دنیا را بر آن داشت تا فکری به حال این سپر حفاظتی کند که بر این اساس در سال 1985 حدود 28 کشور برای ساماندهی لایه ازن در وین جمع شدند و تصمیماتی را برای حفاظت از این لایه اتخاذ کردند و قرار شد همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه آغاز شود، دو سال بعد یعنی در سال 1987 پروتکل مونترال با مشارکت 46 کشور جهان تصویب شد، بر اساس این پروتکل مواد مخرب لایه ازن شناسایی و راه‌های کاهش انتشار آن‌ها اعلام شد، دولت ایران نیز در سال 1988 به این پروتکل پیوست.

در ادامه این تلاش‌ها در سال 1994 کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل، پذیرفتند تا روزی را برای حفاظت از لایه ازن نام‌گذاری کنند، به این ترتیب روز 16 سپتامبر را به‌عنوان روز جهانی حفاظت از لایه ازن تعیین کردند که بعد از آن هر سال در این روز به فراخور شرایط یک موضوع را برای بررسی انتخاب می‌کنند.

امسال نیز برنامه محیط‌زیست ملل متحد (یونپ) در صدد است مسابقه هنری با عنوان «ازن و آب و هوا» (Ozone2Climate) را در منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزار کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، بر اساس فراخوان دریافتی از دبیرخانه کنوانسیون وین، یک مسابقه بزرگ هنری در سطح منطقه آسیا و اقیانوسیه و در دو رده سنی زیر 16 سال و بالای 16 با هدف ترویج ارتباط بین حفاظت از لایه ازن و تغییر اقلیم و همچنین دستاوردهای حاصل از پروتکل مونترال توسعه دادن عزم و اراده و حمایت دایمی مردم برای حذف مواد مخرب لایه ازن و کاهش گازهای هیدرو کلرو کربن (HFC) در سال جاری برگزار می‌شود.

برنامه محیط‌زیست ملل متحد (یونپ) از طریق برنامه حمایتی پایبندی اقدام ازن (CAP)، به دفتر ملی ازن (NOU) در کشورهای ذکر شده در ماده پنج به طور دائمی کمک مالی می‌کند تا اطلاعات و آگاهی عموم مردم راجع به پروتکل مونترال در مورد مواد مخرب لایه ازن و همچنین الحاقیه کیگالی راجع به کاهش گازهای گلخانه‌ای و هیدروفلوئورکربن‌ها (HFCs) را در جهت بهبود وضعیت اقلیم ارتقا دهد. این حمایت کشورهای ماده پنج را شامل خواهد شد که نسبت به برنامه‌ریزی و برگزاری بزرگداشت روز جهانی ازن اقدام می‌کنند.

شانزدهم سپتامبر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی حفاظت از لایه ازن نامگذاری شده و پیشینه آن به 16 سپتامبر 1987 همزمان با امضای پروتکل مونترآل برمی‌گردد.

بزرگداشت روز جهانی ازن هر ساله در سراسر جهان اتفاق می‌افتد تا اهمیت حفاظت از لایه ازن و دستاوردهای اجرای پروتکل مونترآل برای عموم ارائه شود، امسال نیز روز جهانی ازن توسط یونپ با حمایت کشورهای آسیا و اقیانوسیه، یک مسابقه یک ساله هنری در منطقه آسیا و اقیانوسیه را پیش‌بینی کرده است. این فعالیت منطبق با مباحث مطرح شده در جلسات موضوعی مجازی شبکه جنوب آسیا - جنوب شرقی آسیا و شبکه کشورهای جزیره ای پسیفیک (PIC) در سال 2021 است.

به همین منظور طبق فراخوان دریافتی از دبیرخانه کنوانسیون وین، یک مسابقه بزرگ هنری در سطح منطقه آسیا و اقیانوسیه و در دو رده سنی زیر 16 سال و بالای 16 با هدف ترویج ارتباط بین حفاظت از لایه ازن و تغییر اقلیم و همچنین دستاوردهای حاصل از پروتکل مونترال توسعه دادن عزم و اراده و حمایت دائمی مردم برای حذف مواد مخرب لایه ازن و کاهش گازهای هیدرو کلرو کربن (HFC) در سال جاری برگزار می‌شود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/44490