کد خبر : 45486
تاریخ : 1400/6/15
گروه خبری : استان‌ها

سپهرغرب گزارش می‌دهد؛

شیلات کردستان؛ از چالش‌های تولید تا بازاریابی نوین

استان کردستان با داشتن حدود 6 میلیارد مترمکعب روان‌آب، ازجمله استان‌های آبخیز کشور است که در حال حاضر چندین سد نیز در دست مطالعه دارد که می‌توان با اجرای طرح‌های مختلف آبزی‌پروری در آن‌ها، آینده روشنی را برای توسعه صنعت شیلات در این استان ترسیم کرد.

هفته گذشته بود که مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی کردستان از آغاز فصل صید در استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 10 هزار تن انواع ماهی در کردستان تولید شود.

حمید حسین‌پور با اشاره به اینکه کردستان از منابع آبی بسیار خوبی برخوردار است، اظهار کرد: به طور کلی 6 تعاونی صیادی با تعداد 420 نفر صیاد در استان فعالیت دارند که هر ساله در شهریورماه صید خود را آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال نیز همچون سالیان گذشته فصل صید صیادان کردستانی از 6 شهریورماه جاری در استان آغاز شده است، افزود: سالانه حدود 6 هزار تن انواع ماهی فیتوفاگ، بیگ‌هد، کپور و انواع ماهیان بومی اقتصادی از منابع آبی کردستان صید شده و با قیمت مناسب روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در استان کردستان به غیر از شغل صیادی، آبزی‌پروری نیز رونق خوبی دارد، ادامه داد: از 240 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی استان سالانه بیش از 4 هزار و 300 تن ماهی قزل‌آلا تولید می‌شود.

  20 درصد صادرات کردستان مربوط به شیلات است

حسین‌پور یادآور شد: ماهی‌ قزل‌آلای تولید شده جهت مصرف به بازارهای داخل استان و سایر استان‌های کشور و حتی کشورهای خارجی همچون عراق نیز روانه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مجموع پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 10 هزار و 500 تن انواع ماهیان در استان تولید و روانه بازار شود، بیان کرد: در حال حاضر در بخش شیلات و آبزیان حدود یک‌هزار و 300 نفر در کردستان مشغول به کار هستند.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: سال گذشته هفت هزار تن انواع آبزیان از مرز‌های رسمی استان صادر شده است که حدود 20 درصد از کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

اما به‌راستی حال که 20 درصد صادرات این استان مربوط به شیلات و یک‌هزار و 300 نفر در این عرصه فعالیت دارند، بایستی چه گام‌هایی برای توسعه این فعالیت برداشته شود؟ آیا در مسیری پیش رفته‌ایم که گردشگری کشاورزی و روستایی در کنار این فعالیت‌ها رونق پیدا کرده و چرخ‌های اقتصاد محلی و روستایی به حرکت درآید؟

در مسیر بسته‌بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی ماهی‌های کردستان چه‌طور پیش رفته‌ایم تا بتوانیم بازارهای صادراتی را از آن خود کنیم؟ با این تفاسیر در ادامه، در این راستا برآن شدیم تا گفت‌و‌گویی با صباح جلالی؛ تولیدکننده ماهی قزل‌آلا در شهرستان سنندج و مبین جعفری؛ مدیرعامل شرکت متین پروتئین کردستان که در زمینه بسته‌بندی فیله و گوشت ماهی در شهرستان سنندج فعالیت دارد ترتیب دهیم و وضعیت فعلی تولید، فروش و صادرات را جویا شویم که در ادامه متن این صحبت‌ها را می‌خوانید:

   همچنان با مشکل تأمین آب و گاز روبرو هستیم

صباح جلالی در گفت‌و‌گو با سرویس کشاورزی سپهرغرب با بیان اینکه نزدیک به چهار سال است که در حوزه تولید ماهی قزل‌آلا در محدوده گردشگری کانی شفا آبیدر فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این منطقه، گردشگری است و در گذشته می‌توانستیم ماهی‌های تولیدی خود را به‌خوبی به فروش برسانیم.

وی به وضعیت شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های سفر اشاره کرد و افزود: با شیوع ویروس کرونا عملاً این وضعیت برایمان ممکن نیست، مسافران و گردشگران به این محدوده نمی‌آیند و نمی‌توانیم در زمینه فروش روند مناسبی داشته باشیم.

این تولیدکننده ماهی قزل‌آلا در شهرستان در ادامه گفت‌و‌گو، با اشاره به این وضعیت مطرح کرد: بدین ترتیب، در حال حاضر نمی‌توانیم فروش حضوری داشته باشیم.

جلالی با بیان اینکه در این مجتمع تولیدی، خدماتی و کشاورزی کانی شفا آبیدر همچنان تولید و اشتغال‌زایی ادامه دارد، به مشکلاتی که همواره با آن روبرو بوده‌اند اشاره کرد و افزود: همچنان با مشکل تأمین آب و گاز روبرو هستیم.

وی در تشریح این دو چالش مطرح کرد: آب مورد استفاده در این مجتمع که برای پرورش ماهی استفاده می‌شود، کمترین میزان سختی آب را دارد و مشخص‌شده که آب‌معدنی خالص است اما ازآنجاکه این منطقه، یک منطقه کوهستانی است، منابع آبی محدودی داریم.

این تولیدکننده ماهی قزل‌آلا در شهرستان سنندج ادامه داد: در حال حاضر به آب مناسبی نیاز داریم تا بتوانیم کارمان را توسعه بخشیده و در عرصه فرآوری و صنایع تبدیلی قدم برداریم.

جلالی در بخش پایانی این گفت‌و‌گو با تصریح بر اینکه از سویی مشکل گازمان نیز حل نشده است، مطرح کرد: متأسفانه با مسئولانی تنگ‌نظر روبرو هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم بحث گازمان را حل کنیم؛ این در حالی است که تنها پنج دقیقه از شهر فاصله داریم و گازکشی می‌تواند موجب ارتقای کارمان شود.

   از روند کاهشی مصرف ماهی تا استفاده از روش‌های بازاریابی به‌روز

مدیرعامل شرکت متین پروتئین در گفت‌گو با خبرنگار سرویس کشاورزی سپهرغرب با اشاره به اینکه از سال 1392 در زمینه تولید ماهی قزل‌آلا در استان کردستان فعالیت دارم، عنوان کرد: در سال 1398 وارد حوزه فرآوری و بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا در کنار پرورش ماهی شدیم.

مبین جعفری با بیان اینکه در این مسیر نیز از تسهیلات استفاده کردیم و تنها هدفمان عرضه ماهی به‌صورت گرم و بسته‌بندی در سطح استان کردستان و شهرهای اطراف بود بدین‌سان، وارد حوزه ماهی‌های منجمد نشدیم، به وضعیت تورم و مشکلات اقتصادی اشاره کرد و افزود: این روزها، قیمت بسیاری از اجناس و کالاها روندی افزایشی داشته است، ماهی نیز از این روند دور نمانده و مسیر افزایشی را در قیمت آن شاهد هستیم.

وی ادامه داد: این وضعیت به‌نوعی است که 10 تا 12 هزار تومان قیمت ماهی بالا رفته است و همین امر موجب شده تا مصرف‌کنندگان نیز میزان خرید و مصرف ماهی را کاهش دهند.

   در سال 1400 صادرات نداشته‌ایم

مدیرعامل شرکت متین پروتئین کردستان در ادامه این گفت‌و‌گو با بیان اینکه در سال 1400 صادرات نداشته‌ایم، اظهار کرد: وضعیت شیوع ویروس کرونا و محدودیت تردد در مرز موجب شد که نتوانیم ماهی‌هایمان را صادر کنیم چراکه زنده بار است و این موضوع روی صادرات ما اثر گذاشت.

جعفری ادامه داد: ظرفیت اسمی واحد تولیدی ما برابر 500 تن است اما ازآنجاکه به سبب شیوع ویروس کرونا تقاضای مراکز عمده مصرف ماهی مانند دانشگاه‌ها، پادگان‌های نظامی و غیره مصرف کمتری دارند و وارد حوزه ماهی منجمد نشده‌ایم، میزان تولیدمان نسبت به ظرفیت اسمی واحد کمتر است.

وی در پاسخ به اینکه با این روند، وضعیت تولید و فروش خود را چه‌طور ساماندهی کرده‌اید؟ اظهار کرد: سعی کردیم در این وضعیت از روش‌های جایگزین استفاده کنیم، یعنی اگر قبلاً به مغازه‌دارها ماهی‌هایمان را می‌فروختیم، حال محصولاتمان را به‌صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم.

مدیرعامل شرکت متین پروتئین کردستان در پایان تشریح کرد: سعی کرده‌ایم تا از روش‌های اینترنتی، پیک رایگان و روش‌های نوینی چون فروش تلفنی، اینترنتی و مجازی استفاده کنیم تا بتوانیم فروش مناسبی را رقم بزنیم.

به‌راستی، کشاورزی و شیلات دو بخش پراهمیت در اقتصاد کشور هستند و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها منجر به بهبود وضعیت اشتغال و رفاه مردم خواهد شد و دراین‌بین، شیلات و آبزی‌پروری نقش مؤثری در ایجاد فرصت‌‌های شغلی پایدار، پویایی اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در جامعه دارد و نقش شیلات در تأمین امنیت غذایی جامعه انکارناپذیر است.

در این زمینه، کارشناسان معتقدند امنیت غذایی زمانی تحقق می‌یابد که مردم همواره به غذای کافی، سالم و مقوی ازنظر کمی و کیفی دسترسی داشته باشند و از این طریق نیازها و اولویت‌های غذایی خود را برای یک زندگی فعال و سالم تأمین کنند و در این مسیر، نمی‌توان از نقش مهم ماهی به‌عنوان منبع امگا 3 غافل بود.

ماهی و سایر گونه‌های آبزی در ذائقه و فرهنگ مردم مطرح هستند و البته علاوه بر جنبه غذایی ماهی به‌عنوان یک منبع عمده درآمد و اشتغال محسوب می‌شود، حال دراین‌بین استان کردستان یکی از استان‌هایی است که به سبب شرایط اقلیمی می‌تواند در این مسیر گام‌های بلندی بردارد و به‌راستی، می‌توان گفت که توسعه پایدار صنعت آبزی‌پروری باید از محورهای مورد توجه در استان کردستان قرار بگیرد.

طی سال‌های اخیر شاهدیم که خوشبختانه به این مهم طی سال‌های اخیر عنایت خاصی شده است اما در این راه، این روزها از سویی مشکلات اقتصادی مردم و حتی حذف ماهی و تن ماهی از سفره‌های مردم را شاهد هستیم و از سویی، مشکلات صادراتی به سبب شیوع ویروس کرونا دامن‌گیر این صنعت است.

کردستان نیز محدوده‌ای گردشگری محسوب می‌شود که این روزها با همه‌گیری ویروس، این موضوع نیز به حاشیه رفته است بدین‌سان امید است تا مسئولان مربوطه قدم‌هایی را در مسیر حمایت از تولید بردارند و در سالی که آمیخته به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» است واقعاً در این راه گام بردارند.

کردستان از استان‌هایی است که اقتصاد مردمان آن به عرصه کشاورزی وابستگی زیادی دارد و درصورتی‌که این مانع‌ها برداشته نشود و نتوانیم از تولیدکنندگان حمایت کنیم، به‌مراتب ضربه‌ها بر بدنه اقتصاد کردستان وارد خواهد شد.

با این تفاسیر آنچه از گفت‌و‌گوها در این نوشتار برآمد، این است که استان کردستان در حالی در زمینه تولید ماهی سرآمد است که این روزها فعالان این عرصه با چالش‌های تولید روبرو شده‌اند اما سعی دارند که در این وضعیت و علیرغم شیوع کرونا با بازاریابی نوین و روش‌های به‌روز قدم در مسیر فروش بگذارند.

بدین‌سان، امید است تا حمایت‌ها در این استان جامه عمل بر تن خود کرده و مسئولان مربوطه آستین‌های همت را بالا بزنند تا نه‌تنها در زمینه تولید بلکه در مسیر بسته‌بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی شیلات برنامه‌های عملیاتی را شاهد باشیم، چراکه این روند می‌تواند در فروش و صادرات اثرگذار بوده و در شرایطی که صادرات بر پایه پروتکل‌های بهداشتی است، می‌توان صادراتی ایمن، استاندارد و با ارزش‌افزوده مناسبی را رقم زد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/45486