کد خبر : 45525
تاریخ : 1400/6/16
گروه خبری : گردشگری

ابلاغ شیوه‌نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران

ولی تیموری با بیان این خبر گفت: شیوه‌نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در داخل کشور با استناد به ماده 3 آئین‌نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب سال 73 و اصلاحات بعدی دستورالعمل نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در دفتر توسعه گردشگری داخلی تدوین و به ادارات کل استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور ابلاغ شد.

وی افزود: مراکز اطلاعات گردشگران یکی از اجزا و مؤلفه‌های مؤثر در تأمین اطلاعات مورد نیاز گردشگران است. مطالعه مراکز اطلاعات گردشگران در مقاصد گردشگری نشانگر آن است که هر مقصد با توجه به گستردگی جاذبه‌ها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان معمولاً تعداد مشخصی از این قبیل مراکز را در خود جای داده است. اندازه این مراکز بسته به نوع و حجم فعالیت‌هایشان از یک باجه کوچک و ساده تا ساختمان‌های چند طبقه، متغیر است. در کنار اطلاع‌رسانی، خدمات و فعالیت‌های دیگری نیز در راستای پاسخگویی به نیازهای گردشگران در زمینه انتخاب محل اقامت، تهیه بلیط، ویزا، تبدیل ارز خارجی و... در این مراکز صورت می‌پذیرد.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: نمونه‌هایی از این مراکز نیز در خارج از مقصد و در بازارهای هدف گردشگری ایجاد می‌شوند تا ضمن اطلاع‌رسانی و تسهیل سفر گروه‌های گردشگران به سوی مقصد تابعه خود، فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی بخش‌های دولتی و خصوصی مقصد در آن بازار را ساماندهی نمایند. با توجه به نقش و اهمیت این مراکز، صنعت گردشگری ایران نیز برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی گردشگران علاقمند و نیز معرفی جاذبه‌ها و امکانات گردشگری کشور در سطوح داخلی و بین‌المللی به استقرار تعداد معینی از این مراکز نیاز دارد.

به گفته تیموری مراکز اطلاعات گردشگران نقش مهمی در تأمین نیازها و آگاهی‌بخشی به گردشگران، معرفی جاذبه‌ها و امکانات مقصد گردشگری داشته و هر مقصد گردشگری متناسب با گستردگی جاذبه‌ها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان، نیازمند این‌گونه مراکز هستند و همچنین اطلاعات مخاطب‌شناسی بسیار مفیدی را درباره گردشگران در اختیار برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران گردشگری مقاصد قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز اطلاعات گردشگران به ترتیب اولویت و اهمیت در مبادی ورودی بین‌المللی کشور، مراکز استان‌ها، شهرها، در محل‌های پر رفت و آمد گردشگران، در محل سایت‌ها و جاذبه‌های مهم گردشگری کشور تأسیس شده فعالیت می‌کنند.

در طول فرآیند تدوین این دستورالعمل تلاش شده تا از نتایج مطالعات تطبیقی و میدانی صورت گرفته پیرامون مراکز اطلاعات گردشگران کشورهای فرانسه، انگلستان، ژاپن، مالزی و کره‌جنوبی به نحو شایسته و بومی‌سازی شده استفاده شود.

دستورالعمل مذکور مشتمل بر (16) ماده و (13) تبصره از تاریخ ابلاغ توسط مقام عالی وزارت برای تمام ذی‌نفعان لازم ‌الاجراء خواهد بود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/45525