کد خبر : 45700
تاریخ : 1400/6/20
گروه خبری : شهر

آغاز محدودیت استفاده از ظروف یـــــک‌بار مصرف در کــــرواسی

برنامه‌ریزان دوبروونیک از آغاز جنبش شهرهای هوشمند پلاستیک خبر داده و ادعا کرده‌اند به زودی مقررات جدیدی بر استفاده از این مواد و تولید آن‌ها حاکم می‌شود. این اقدام جدید شهر در راستای کاهش آلودگی پلاستیکی به ویژه در آب‌های اطراف صورت خواهد گرفت و به زودی در سایر شهرهای کشور نیز محقق می‌شود.

پیش از دوبروونیک، شهرهای دیگری از جهان نظیر نیس در فرانسه، ازمیر در ترکیه، طنجه در مراکش، آمستردام در هلند و ونیز ایتالیا عضوهایی از شهرهای هوشمند پلاستیک بوده و به دستاوردهای زیادی در زمینه کاهش آلودگی پلاستیکی دست یافته‌اند. مدیران دوبرووینک نیز از آوریل 2021 به طور رسمی از پیوستن خود به این جنبش خبر داده و ادعا کردند تا سال 2026 آلودگی پلاستیکی در سراسر شهر به ویژه در سواحل را به حداقل خواهند رساند.

این روزها، تلاش‌های مدیران دوبروونیک در راستای رسیدن به هدف خود کاملاً احساس می‌شود ضمن اینکه برنامه‌ریزان از اعمال محدودیت‌های جدید در تولید و استفاده مواد پلاستیکی یک بار مصرف خبر داده‌اند. در واقع، مدیران شهر در نظر دارند ابتدا از طریق محدودیت استفاده از مواد پلاستیکی، آلودگی ناشی از آن را کاهش دهند و پس از موفقیت در این مرحله، تدابیر دیگری برای به حداقل رساندن اثرات آن ارائه دهند.

البته استفاده از مواد پلاستیکی یک‌بار مصرف در این مرحله تنها برای رویدادهایی ممنوع خواهد بود که از منبع مالی دولت یا نهادهای دولتی تأمین می‌شود که در پیاده‌سازی این اقدام، بعد اقتصادی هزینه خرید مواد پلاستیکی نیز مورد توجه قرار گرفته شده است.

جالب است بدانید که مدیران دوبروونیک برای کاهش مصرف کاغذ نیز در نظر دارند امورات اداری را که تا پیش از این به وسیله این ماده انجام می‌شد از طریق اینترنت و اسناد دیجیتالی امکان‌پذیر کنند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/45700