کد خبر : 46005
تاریخ : 1400/6/27
گروه خبری : ورزشی

کارشناس علوم ورزشی و تربیت‌بدنی مطرح کرد؛

افزایش خشونت در جامعه ره‌آورد کاهش فعالیت‌های ورزشی

تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی با سلامت و بهداشت روانی و به‌ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد. ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد و اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد. ورزش به‌ویژه در سنین کودکی و نوجوانی تفریح سالمی برای آزاد کردن انرژی‌های اندوخته شده بوده و این خود بسیار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است.

ورزش ازجمله روش‌های مهم تکامل جسمانی، روانی و اجتماعی محسوب می‌شود زیرا شرکت در فعالیت‌های ورزشی افراد را به هم نزدیک می‌کند، راه‌ها و فرصت‌های بسیاری را برای ماهر شدن در اجتماع فراهم می‌آورد و به‌طور کلی یک فرآیند آموزشی در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی برای فرد ایجاد می‌کند.

ورزش در سلامت و آمادگی جسمانی، تعادل و ثبات هیجانی، جلب توجه، رقابت، رشد اعتمادبه‌نفس، تصویر مثبت بدنی و اجتماعی و تأمین نیازهای دوستی، احساس امنیت و تقویت گروهی، تأثیر فراوانی دارد، سلامت روانی از موضوعاتی است که در اثر شرکت در فعالیت‌های ورزشی می‌تواند حاصل شود چنین فعالیت‌هایی بهترین موقعیت را برای رشد معیارهای سلامت روانی فراهم می‌کند، اگر سلامت روانی را به معنای احساس راحتی نسبت به خود و دیگران تعریف کنیم معیارهای آن موفقیت، تعادل هیجانی، سازگاری با محیط، واقع‌بینی، احساس ارزشمندی و اجتماعی بودن خواهد بود بنابراین ورزش با فعال‌سازی چنین معیارهایی نه‌تنها به بهداشت جسم بلکه به بهداشت روانی هم کمک می‌کند و همچنین اضطراب افراد با پرداختن به ورزش به میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

در همین راستا گروه ورزشی روزنامه سپهرغرب با یکی از کارشناسان ورزشی در خصوص تأثیر ورزش بر سلامت افراد جامعه به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

بهار یوسفی‌صفت ضمن بیان اینکه تغییر سبک زندگی مدرن و متمدن باعث شده فعالیت‌های جسمانی و فیزیکی افراد به میزان چشمگیری کاهش یابد، عنوان کرد: زندگی شهری پرمشغله، باعث افزایش سطح استرس و نگرانی در جامعه شده است.

وی ضمن اشاره به افزایش تمایل و علاقه افراد در جامعه به استفاده از غذاهای چرب و فست و فودی در عصر حاضر، تصریح کرد: نداشتن زمان کافی برای پخت‌وپز به روش سالم و عدم تحرک باعث پدیدار شدن بیماری‌هایی همچون چاقی، فشار و چربی خون، انواع سرطان‌ها، سکته‌های مغزی و قلبی، کلسترول بالا و غیره شده است.

وی مطرح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت فیزیکی سالم و مستمر تأثیر مستقیمی بر سلامت افراد دارد، به‌طوری‌که ورزش مستمر و روزانه به‌طور حیرت‌انگیزی مانع ابتلا به سرطان‌ها، سکته مغزی و قلبی، فشارخون، چاقی و غیره می‌شود.

این کارشناس حوزه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی ضمن اشاره به تحقیقاتی که در خصوص تأثیر ورزش بر سلامتی در کشور آمریکا بر روی 13 هزار نفر ورزشکار انجام شده است، عنوان کرد: در همین راستا مشخص شد که فعالیت‌های ورزشی در هر رشته‌ای می‌تواند بر سلامت روح و جسم افراد مؤثر باشد.

یوسفی‌صفت ضمن اشاره به فشار‌های روانی و استرس‌های روزمره که اکثر افراد جامعه با آن مواجه هستند، تصریح کرد: در صورت استمرار فشار روانی در درازمدت موجب بیماری‌های روحی و روانی همچون وسواس فکری، استرس و نگرانی، افزایش خشونت و عصبانیت و غیره می‌شود.

وی ضمن بیان آنکه فعالیت مستمر ورزشی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر سلامت روح و روان افراد بگذارد، خاطرنشان کرد: یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که تأثیر ورزش بر سیستم هورمون‌های عصبی و سیستم شیمیایی خون باعث تعدیل پاسخ بدن به تنش‌های خارجی می‌شود.

این فعال حوزه ورزشی بیان کرد: ورزش مستمر و روزانه سبب ترشح ماده شبه مخدری مهم در مغز و سیستم عصبی شده که این امر باعث شادی و سرخوشی فرد می‌شود.

یوسفی‌صفت ضمن عدم تحرک افراد جامعه به دلیل بیماری کرونا، عنوان کرد: در این دو سال که بیماری کرونا در جامعه گسترش یافته است و مردم مجبور هستند در خانه مانده و ورزش نکنند شاهد افزایش خشونت، استرس، افسردگی و خودکشی بوده‌ایم.

وی ضمن بیان آنکه فعالیت‌های ورزشی تأثیر بسیار زیادی بر افزایش اعتمادبه‌نفس دارد، تصریح کرد: همچنین انجام مستمر و روزانه فعالیت ورزشی موجب خلاقیت، متمرکز بودن افراد، تناسب اندام و غیره می‌شود.

این کارشناس علوم ورزشی و تربیت‌بندی ضمن بیان آنکه تنها یک جلسه فعالیت ورزشی می‌تواند باعث مثبت‌اندیشی به‌خصوص در زنان شود، اظهار کرد: معمولاً بانوان نگرش منفی نسبت به بدن خود دارند و اکثراً از تناسب اندام خود راضی نیستند، فعالیت‌های ورزشی می‌توانند تأثیر بسیار شگرفی بر اعتماد به‌نفس و ارتباطات اجتماعی آنان بگذارند.

  عدم تحرک ششمین عامل مرگ‌ومیر دنیا

یوسفی‌صفت ضمن بیان آنکه فعالیت ورزشی می‌تواند فیزیولوژی مغز را تحت تأثیر قرار دهد، اذعان کرد: ورزش فعالیت کورتکس جلویی مغز را بهبود می‌دهد که موجب افزایش یادگیری، مهارت اجرایی، توجه، انرژی و غیره می‌شود.

وی با ابراز اینکه عدم تحرک ششمین عامل مرگ‌ومیر در جهان شناخته می‌شود، گفت: تمام بخش‌های بدن در معرض بی‌تحرکی و کم‌تحرکی قرار می‌گیرد که با توجه به سن، سلامت روحی و روانی، شغل، سطح بی‌تحرکی و مدت‌زمان بی‌تحرکی آسیب به بدن متفاوت خواهد بود.

این فعال حوزه ورزشی ضمن بیان آنکه عدم تحرک موجب افزایش بازگشت خون به قلب می‌شود تصریح کرد: این امر موجب افزایش حجم ضربه‌ای و ضربان قلب در حالت استراحت می‌شود که موجب افزایش سکته قلبی و مغزی خواهد شد.

یوسفی‌صفت ضمن بیان آنکه بی‌تحرکی و یا کم‌تحرکی موجب ضعف سیستم تنفسی در بدن می‌شود، عنوان کرد: این اختلال موجب بیماری‌های ریوی در فرد خواهد شد.

وی با تصریح بر اینکه اولین تأثیر مخرب عدم ورزش؛ متوجه سیستم عضلانی و اسکلتی در بدن می‌شود، اذعان کرد: بر اثر بی‌تحرکی توده عضلانی کاهش یافته و در نتیجه انعطاف و قدرت ماهیچه‌ها بسیار محدود می‌شود.

کارشناس علوم ورزشی و تربیت‌بدنی ضمن بیان آنکه کم‌تحرکی در ستون فقرات زمینه‌ساز آسیب‌دیدگی مهره‌های بدن می‌شود، عنوان کرد: ضعف عضلانی زمینه‌ساز بروز آسیب‌های مفصلی در مواجهه با حرکات ناگهانی خواهد شد.

یوسفی‌صفت ضمن بیان آنکه تأثیرات عدم ورزش محدود به جسم افراد نمی‌شود، یادآور شد: عدم فعالیت‌های ورزشی موجب افزایش فشار روحی و جسمی همچون استرس، نگرانی، خشونت، افسردگی، بی‌حوصلگی، اختلال تمرکز، خستگی، اختلال خواب و غیره در جامعه می‌شود.

وی ضمن بیان آنکه عدم فعالیت ورزشی موجب کاهش فعالیت انسولین و سخت شدن کنترل قند خون می‌گردد، تصریح کرد: در همین خصوص عدم فعالیت‌های ورزشی موجب ابتلا به دیابت نوع دو می‌شود.

این فعال حوزه ورزشی با اشاره به اینکه بی‌تحرکی، تعادل هورمونی بدن را به هم می‌زند، خاطرنشان کرد: ورزش کردن مهم‌ترین تأثیر را بر کاهش چربی موجود در کبد گذاشته و همین امر باعث درمان بیماری کبد چرب می‌شود.

یوسفی‌صفت ضمن بیان آنکه افرادی که به انجام مستمر فعالیت‌های ورزشی معتاد می‌شوند آرام‌تر، صبورتر و منطقی‌تر هستند، مطرح کرد: این افراد به دلیل داشتن تمرکز بالا در مواجهه با چالش‌های زندگی کمتر دچار آسیب می‌شوند.

وی ضمن بیان آنکه تحقیقات نشان می‌دهد تناسب‌اندام باعث افزایش طول عمر می‌شود، مطرح کرد: همچنین تناسب اندام باعث امید به زندگی، سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی، عزت‌نفس، مثبت‌اندیشی و غیره می‌شود که تمام این عوامل موجب احساس رضایت، خوشبختی و لذت از بردن از تمام دقایق زندگی می‌شود.

این فعال حوزه ورزشی ضمن بیان آنکه انجام مستمر فعالیت‌های ورزشی موجب سازگاری فرد با محیط می‌شود، افزود: ورزش برای جوانان پناهگاهی امن به‌حساب می‌آید که در کنار آن بتوانند در بستر سالم استعداد‌های خود را شکوفا کرده و از اوقات فراغت سالم و مطلوب بهره‌مند شوند.

یوسفی‌صفت ضمن اشاره به عدم فعالیت دانش‌آموزان، دانشجویان و اکثر افراد جامعه در عصر کرونایی، مطرح کرد: استفاده بیش‌ازحد اقشار مختلف جامعه از گوشی‌های تلفن همراه باعث گودی کمر، ضعف استقامت عضلات، شانه نابرابر، شانه افتاده، انحرافات جانبی ستون فقرات، عارضه سر به جلو و غیره می‌شود.

وی ضمن اشاره به سونامی چاقی و افزایش آن در کودکان و نوجوانان، مطرح کرد: متأسفانه به دلیل عدم تحرک در قشر کودک و نوجوان شاهد افزایش چاقی، ناهنجاری‌های ستون فقرات با منشأ ضعف عضلانی و غیره هستیم که امر می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها در کودکان شود.

کارشناس علوم ورزشی و تربیت‌بدنی ضمن اشاره به انزوای اجتماعی کودکان و نوجوانان در عصر حاضر، گفت: به دلیل تعطیلی مدارس و قرنطینه شدن کودکان در منازل شاهد افزایش افسردگی، منزوی شدن، خشونت و غیره هستیم.

یوسفی‌صفت ضمن اشاره به تعطیلی‌های پی‌درپی و مداوم باشگاه‌ها در ایام کرونایی، اذعان کرد: تعطیلی‌های مداوم بدون پشتوانه و حمایت از باشگاه‌داران باعث شده که کمر باشگاه‌داران روزبه‌روز خمیده‌تر شود و دیگر قادر نخواهند بود که از پس هزینه‌های باشگاهی همچون اجاره‌بها، هزینه‌های آب، برق و غیره بربیایند.

وی ضمن بیان آنکه در سال گذشته کرونا هفت ماه باشگاه‌ها را به تعطیلی کشاند، مطرح کرد: در سال جاری نیز وزارت بهداشت و درمان دو ماه دستور تعطیلی باشگاه‌ها را صادر کرد.

این فعال حوزه ورزشی با اشاره به هزینه‌های کمرشکن رهن و اجاره در همدان، عنوان کرد: متأسفانه مسئولان مرتبط بدون در نظر گرفتن نمایندگان باشگاه‌ها، سطح‌بندی آن‌ها و نوع رشته‌های ورزشی که ارائه می‌دهند هرساله مبلغی را به‌عنوان شهریه در نظر می‌گیرند که این مبلغ کارشناسی شده نیست.

یوسفی‌صفت با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده‌ای که باشگاه‌داران ملزم به پرداخت آن‌ها هستند، گفت: قراردادن مالیات برای باشگاه‌داران در این شرایط تورمی و کرونایی مشکلات آن‌ها را دوچندان کرده است.

وی ضمن بیان آنکه در شرایط حاضر فقط باشگاه‌داران تعطیل می‌باشند و سایر اقشار پرخطر همچون آرایشگاه‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها باز هستند، گفت: این انصاف نیست که فقط یک قشر پروتکل‌های کرونایی را رعایت کند و متضرر شود‌.

این کارشناس ورزشی افزود: علیرغم آنکه باشگاه‌داران در ارتباط مستقیم با مراجعه‌کنندگان قرار دارند اما متأسفانه در اولویت دریافت واکسن نیستند.

یوسفی‌صفت با اشاره به تسهیلات کرونایی گفت: این وعده وزارت ورزش و جوانان برای برخی از باشگاه‌داران با شرایط سخت‌گیرانه و بازپرداخت 12 درصد انجام گرفته، این در حالی است که اکثر باشگاه‌داران در معرض ورشکستی قرار گرفته و توان پرداخت این سود را ندارند.

حال با توجه به آنچه گفته شد ورزش می‌تواند تأثیر بسزایی در شادابی و نشاط افراد داشته باشد. کسانی که ازلحاظ روحی و روانی در شرایط مطلوب‌تر قرار دارند بدون شک می‌توانند بهتر، سریع‌تر و با آرامش بیشتر مطالب را فرا بگیرند. این افراد با روحیه در مراحل دیگر زندگی نیز موفق‌ترند. این افراد ورزشکار از میادین ورزشی از مربیان خود خصلت‌هایی فرامی‌گیرند که شاید در رفتار و کردار دیگر آن کمتر مشاهده شود.

اگر افراد از قابلیت‌های فنی رشته‌های ورزشی و نیز شرایط بدنی خوبی برخوردار باشند می‌توانند علاوه بر مراحل تحصیلی در مراحل و میادین بالای ورزشی نیز حضور پیدا کنند. این میادین باعث بالا رفتن شخصیت آنان می‌شود.

به‌طورکلی می‌توان گفت ورزش نقشی انکارناپذیر در تمامی مراحل زندگی دارد بنابراین ورزش را باید یک علم دانسته و به آن اهمیت بیشتری داده شود.

در ایام همه‌گیری کرونا همه اصناف و مشاغل دچار ضرر و زیان‌های فراوانی شدند؛ اما باشگاه‌داران از چند سو دچار ضرر شدند از طرفی تعطیلی مداوم باشگاه و استقبال کم و از طرفی حمایت‌های قطره‌چکانی وزارت ورزش و جوانان از آن‌ها موجب شده که حال باشگاه‌های استان خوب نباشد. با توجه به نقش ورزش در سلامت جسم ‌و روح جوانان می‌بایست حمایت‌های بیشتری از باشگاه‌داران در این ایام بشود چراکه باشگاه‌داران و مربیان ورزشی چندین دهه است که تأمین بخشی از سلامت جامعه را بر عهده دارند و هرچه جامعه ورزشکار و ورزش‌دوست بیشتری تربیت کند به نفع جامعه و افراد آن است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46005