کد خبر : 46221
تاریخ : 1400/6/31
گروه خبری : استان‌ها

شهردار همدان دغدغه ساخت‌وساز شهری داشته باشد؛

سهم ناچیز بانک‌ها از بار گرانی ساخت مسکن

با افزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر و تأثیرپذیری این موضوع از مسائلی همچون افزایش قیمت مصالح و زمین، تأثیر بسیاری بر بحث مسکن و رکود بازار مسکن داشته است و در استان همدان نیز این افزایش قیمت‌ها آنچنان چشمگیر شد که حتی مستأجران نیز از پس اجاره‌بهای سنگین برنمی‌آیند و مشکلی بر مشکلات دیگر مردم افزوده شد.

به طور قطع انبوه‌سازان با این موضوع موافق نیستند اما در تأثیرگذاری بازار مصالح بر این افزایش قیمت دخالتی ندارند و خود با مشکلات بسیاری در این حوزه دست و پنجه نرم می‌کنند و گاهی این مسائل نیز به نام آن‌ها تمام می‌شود؛ اما آنچه باعث گرانی قیمت مسکن در همدان شده، نبود زمین، مصالح و مواردی از این دست است.

دی‌ماه سال گذشته رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان با بیان اینکه از سال 96 تاکنون قیمت زمین در همدان 10 تا 14 برابر افزایش داشته است، یکی از عوامل گرانی مسکن در همدان را عدم عرضه زمین دانست و عنوان کرد:اگر عرضه زمین کم شود قیمت بالا می‌رود و 65 تا 70 درصد قیمت یک واحد مسکونی را قیمت زمین تعیین می‌کند بنابراین وقتی تفکیک زمین صورت نگیرد و عرضه کم شود، خواه‌ناخواه بر قیمت مسکن اثرگذار خواهد بود.

اما افزایش قیمت مسکن و مشکلات انبوه‌سازان در برهه کنونی موضوع قابل تأملی است که با توجه به وعده رئیس جمهور مبنی بر ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن در کشور باید به آن پرداخت چراکه انبوه‌سازان پای ثابت برای تحقق این وعده هستند. به‌منظور بررسی مشکلات و شنیدن صحبت آن‌ها با رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان همدان گفت‌وگو به گفت‌و‌گو نشستیم.

محمدصادق پارسامهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه در استان همدان حدود 700 عضو فعال با سرمایه‌ای بالغ‌بر 30 هزار میلیارد تومان در انجمن انبوه‌سازان داریم، اظهار کرد: انبوه‌سازان طی سال جاری با حدود 12 هزار واحد مسکونی در قالب یک‌میلیون و 560 هزار مترمربع در حال فعالیت هستند.

وی با تأکید بر اینکه این میزان زیربنا حدود 24 هزار ایجاد اشتغال در بحث مسکن در استان داشته است، گفت: بخش مسکن در هر کشور بخش پیشران اقتصاد آن محسوب می‌شود و قطعاً مشکلاتی نیز در این خصوص وجود دارد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان همدان بیان کرد: مهم‌ترین و بیشترین مشکل انبوه‌سازان اکنون، تأمین سیمان و فولاد پروژه‌های در حال احداث است که عمده مصالح برای پیشبرد پروژه‌ها نیز سیمان و فولاد است.

پارسامهر با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته به‌دنبال رایزنی‌ها با سازمان صمت استان، معضل سیمان اعضای انجمن با صدور حواله تا حدودی حل شد، افزود: طی روزهای گذشته اوضاع سیمان رو به بهبود رفته است و به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده مشکلی در این خصوص نباشد.

وی با تأکید بر اینکه با تأمین برق کارخانه‌های سیمان و حل مشکل برق آن‌ها، طی هفته‌های آینده مشکلی در تأمین سیمان نخواهد بود، تصریح کرد: متأسفانه همچنان قیمت مصالح بسیار بالا بوده و قیمت‌ها با توجه به شروع افزایشی مجدد قیمت دلار، بالا رفته و تأمین مصالح برای انبوه‌سازان مشکل می‌شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان همدان ادامه داد: اکنون برای یک ساختمان معمولی حداقل متری هشت تا 12 میلیون تومان هزینه احداث است که با این مبالغ و قدرت خرید جامعه، 100 درصد مشکلات برای تأمین و خرید از سوی متقاضیان وجود دارد.

پارسامهر با بیان اینکه متأسفانه تسهیلات اعطایی بانک‌های عامل مسکن نیز با توجه به توان بازپرداخت حقوق‌بگیران بسیار کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته تا یک‌دوم و حتی کمتر تسهیلات اعطایی برای خرید مسکن بود اما متأسفانه اکنون به‌عنوان‌مثال خرید یک آپارتمان 100 متری حداقل سه میلیارد تومان هزینه لازم دارد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ بانکی نیمی از هزینه خرید مسکن 100 متری سه‌میلیاردی را وام پرداخت نمی‌کند، یادآور شد: این امر به دلیل عدم قدرت بازپرداخت این تسهیلات حتی برای حقوق‌بگیران بوده و اکنون تسهیلات حدود 300 میلیون تومانی است که بخش ناچیزی از مبلغ لازم برای خرید یک آپارتمان بوده و این موضوع خود معضلی در این بخش است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان همدان اظهار کرد: با توجه به وعده رئیس جمهور مبنی بر ساخت سالیانه یک‌میلیون واحد مسکونی، تحقق این متراژ زیربنا قطعاً معضلاتی خواهد داشت.

پارسامهر با بیان اینکه سال قبل تعداد پرونده‌های اخذ شده انبوه‌سازان استان نسبت به سال‌های قبل‌تر از آن بسیار زیاد است، گفت: با توجه به بالا بودن تعداد اخذ پروانه در مجموع 12 هزار واحد در حال ساخت است و اگر یک‌میلیون سالیانه شروع و تحقق یابد سهم بالای آن برای استان تهران و مابقی آن بین سایر استان‌ها تقسیم شود.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به وسعت استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی، اصفهان، شیراز و...، شاید به استان همدان سهمیه 30 هزار واحدی برسد، بیان کرد: این سهمیه سه برابر میزان کنونی است و قطعاً باید زیرساخت‌های لازم را داشته باشد که نخستین زیرساخت مورد نیاز آن زمین است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان همدان افزود: باید دید آیا زمین دارای زیرساخت‌های لازم از تأمین آب، برق و... قابل تهیه است یا خیر، پس از تأمین زمین مذکور، همکاران ما آمادگی لازم برای تحقق وعده رئیس جمهور را دارند اما قطعاً باید تسهیلاتی از بانک‌های عامل به انبوه‌سازان اعطا شود.

پارسامهر با بیان اینکه باید شورای تأمین مسکن استان هر هفته یا 15 روز تشکیل شده و ابتدا روی تأمین زمین و بعد پای کار بودن شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز تأکید شود، تصریح کرد: پروانه ساختمانی، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسان که معضلی در صدور پروانه‌های ساختمانی است نیز پای کار بیایند.

وی با تأکید بر اینکه اکنون اخذ یک پروانه ساختمانی برای انبوه‌سازان مصیبتی شده است، ادامه داد: شهرداران و سازمان نظام مهندسی باید پای کار باشند تا بتوانیم وعده رئیس جمهور را محقق کنیم و رسماً اعلام می‌کنم انبوه‌سازان تمام قد آماده همکاری و همراهی با دولت و نهایتاً خدمت‌رسانی به همشهریان هستند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان همدان خاطرنشان کرد: اکنون اخذ یک پروانه ساختمانی به مصیبتی تبدیل شده چراکه باید 11 مهندس به‌کار گرفته شود در حالی که در گذشته هر پروانه ساختمانی یک مهندس داشت و به مرور افزایش یافت.

پارسامهر با بیان اینکه اکنون باید 11 مهندس برای نظارت ساختمانی به‌کار گرفته شود، یادآور شد: بسیاری از این مهندسان نیز نظارت سوری دارند و از طرفی گیر و دار و بروکراسی ناقصی برای اخذ پروانه در شهرداری تعریف شده که کار را سخت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات اخذ پروانه از تعداد مهندسان ناظر تا بروکراسی شهرداری باید در وعده سالیانه یک‌میلیون مسکن تعدیل و برطرف شود، اظهار کرد: مسئولان و دستگاه‌های مربوطه در این خصوص حتماً باید پای‌کار باشند چراکه در غیر این صورت تحقق این وعده امکان‌پذیر نیست.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان همدان گفت: اعضای شورای شهر همدان در تعیین شهردار باید به این نکته توجه داشته باشند، شهردار باید کسی باشد که کار اجرایی کرده باشد و یکی از دغدغه‌های انبوه‌سازان نیز این مهم است.

پارسامهر با تأکید بر اینکه شهردار آینده همدان باید توان کار را داشته باشد و درد دل انبوه‌سازان را بشنود، بیان کرد: انبوه‌سازان دغدغه انتخاب شهردار را دارند که دغدغه ساخت‌وساز شهری را داشته باشد.

رونق در بخش ساخت‌وساز و تولید مسکن نه تنها موجب رفع مشکل مسکن در کشور خواهد شد بلکه رونق تولید در بحث مصالح و اشتغال را نیز به همراه خواهد داشت که متأسفانه این مهم طی چند سال اخیر و با رکود بازار مسکن و عدم ساخت‌وساز به خوابی عمیق فرورفت و انبوه‌سازان را نیز با مشکلات بسیاری مواجه کرد.

مهم‌ترین موضوع در گرانی مسکن از نگاه انبوه‌سازان افزایش قیمت مصالح و به‌ویژه سیمان و فولاد بوده که این دو مورد جزو مصالح اصلی در اجرای پروژه‌ها هستند و باید برای رفع آن تلاش شود که به گفته رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان طی هفته‌های گذشته رایزنی‌هایی با سازمان صمت استان به‌منظور حل معضل سیمان اعضای انجمن با صدور حواله انجام شده است و طی روزهای گذشته اوضاع سیمان رو به بهبود رفته و به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده مشکلی در این خصوص نباشد.

تأمین زمین در همدان نیز از معضلات دیگر در ساخت مسکن بوده و در صورت عملیاتی شدن وعده ساخت سالیانه یک‌میلیون مسکن در کشور سهمیه استان همدان حدود 30 هزار واحدی خواهد بود و ابتدا نیاز به تأمین زمین است؛ البته اکنون اخذ پروانه ساختمانی نیز برای انبوه‌سازان به مشکلی دیگر تبدیل شده و خواستار رفع گیر و دار و بروکراسی ناقص شهرداری در این خصوص هستند و بر انتخاب شهرداری با سابقه کار اجرای تأکید دارند که دغدغه ساخت‌وساز شهری را داشته باشد.

رفع مشکل زمین، تأمین مصالح، پروانه ساخت و مواردی از این دست باید به منظور تحقق وعده رئیس جمهور در بحث ایجاد مسکن عمومی سالیانه در همدان مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد و انتظار می‌رود با روی کار آمدن استانداری دغدغه‌مند در تمام حوزه‌ها و به‌کارگیری مدیران و مسئولان کارآمد این مسائل به‌خوبی رفع شود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46221