کد خبر : 46235
تاریخ : 1400/6/31
گروه خبری : استان‌ها

خبر خوب؛

همکاری فراسرزمینی برای توسعه بخش کشاورزی همدان

تعاونی روستایی از تجمع مردم و اهالی یک روستا در قالب شرکت تعاونی تشکیل می‌شود که موضوع فعالیت آن‌ها کشاورزی و فعالیت‌های جانبی آن بوده و تجمیع سرمایه‌ها، تأمین نهاده‌های مشترک کشاورزی به‌صورت عمده و استفاده از تخفیف در خرید آن و هماهنگی و هم‌افزایی در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی ازجمله اهداف این تعاونی بوده و متولی دولتی تعاونی روستایی در ایران، سازمان تعاون روستایی است.

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال 1348 با ماهیت شرکت سهامی دولتی و به‌صورت نامحدود تأسیس شد و اساسنامه آن در سال 1348 به تصویب کمیسیون‌های مجالس سابق رسیده و شکل قانونی به خود گرفت و هیئت دولت مأمور اجرای آن شد؛ با توجه به مفاد و مواد اساسنامه قانونی این سازمان، وظیفه توسعه روستایی و بخش کشاورزی از طریق تعاونی‌ها و تشکل‌ها برعهده این سازمان قرار گرفته است.

تأمین موجبات پیشرفت، گسترش وتقویت تعاون و توسعه عملیات اقتصادی، بازاریابی و بازرگانی و خدمات تعاونی در روستاها و ظرفیت‌های قانونی سازمان از اهداف مهم این سازمان بوده و وظایف حاکمیتی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قبال شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در چهار حوزه سیاست‌گذاری، هدایتی، حمایتی و نظارتی پیش‌بینی شده است.

تعاون روستایی در استان همدان نیز اقدامات و دستاوردهایی طی یک سال گذشته به‌منظور پیشبرد اهداف و وظایف تعیین‌شده داشته است که به‌منظور آگاهی از آن‌ها با مدیر تعاون روستایی استان همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

مجید مسلمی‌راد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به اقدامات و دستاوردهای تعاون روستایی در استان همدان، اظهار کرد: سفیر صربستان در سفری دوروزه در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه کشاورزی از پروژه‌های شاخص اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان همدان ازجمله زنجیره تولید نهال گردو پیوندی گواهی‌شده در شهرستان تویسرکان، آزمایشگاه تخصصی کشت بافت گیاهی و ایستگاه بوجاری بذر در شهرستان کبودراهنگ بازدید کرد.

وی با بیان اینکه سفر دراگان تودورویچ به‌دلیل ارتباط اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان همدان با شرکت نگین سبز برنا، نماینده انحصاری شرکت نویساد صربستان و قرارداد همکاری مشترک این دو و به‌منظور گسترش همکاری بین دو کشور و شرکت‌های صربستان با اتحادیه در حوزه کشاورزی صورت گرفت، گفت: در این سفر از توانمندی‌های شبکه تعاون روستایی استان بازدید شد.

مدیر تعاون روستایی استان همدان بیان کرد: سفیر صربستان در روز نخست سفر دوروزه خود به همراه مدیر تعاون روستایی استان همدان و هیئت همراه از پروژه زنجیره تولید نهال گردو پیوندی شامل باغ مادری، خزانه و گلخانه، اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید استان در شهرستان تویسرکان، ایستگاه بوجاری بذور و پروژه تولید ارقام پایه بذور از مزارع هزار خوشه اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید در شهرستان کبودراهنگ، آزمایشگاه تخصصی کشت بافت گیاهی اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید استان بازدید کرد.

وی با بیان اینکه از قبل همکاری‌هایی در زمینه کشاورزی با کشور صربستان داشته‌ایم، افزود: همکاری اتحادیه تعاونی تولید در به‌کارگیری تولیدات گندم آبی رقم سیمونیدا، جو آبی ارقام نانینوس و نوسادسکی از آن جمله بوده و عملکرد آن در مزارع غلات استان بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.

مدیر تعاون روستایی استان همدان ابراز امیدواری کرد: این فعالیت‌ها در شرکت‌های حوزه بخش کشاورزی کشور ما و صربستان ادامه یابد، البته تاکنون اتحادیه تعاونی تولید، فعالیت‌هایی با شرکت نویساد به نمایندگی شرکت نگین سبز برنا ازجمله تولید بذور ارقام وارداتی در ایران داشته است.

مسلمی‌راد با بیان اینکه اکنون پیشنهاداتی برای همکاری بیشتر با کشور صربستان داریم، یادآور شد: آمادگی خود را در سایر حوزه‌ها همچون صادرات محصولات نهالستان ازجمله پیوندک و نهال گردو لیبل آبی به کشور صربستان، استفاده از دستاوردهای علمی باغبانی کشور صربستان همان‌گونه که در گذشته به‌صورت پایلوت در استان همدان اجرا شد، اعلام کرده‌ایم که در آینده می‌تواند ویژه‌تر و با نگاهی خاص به محصولاتی ازجمله آنتی‌فریز که در باغات استان همدان به‌عنوان ضد یخ استفاده می‌شود، باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین آمادگی خود را درخصوص ایجاد زیرساخت‌ها توسط تعاونی تولید روستایی به‌منظور تولید سموم و انواع کود شیمیایی در ارتباط با استفاده از تکنیکال سموم از کشور صربستان اعلام می‌کنیم، چراکه در کارخانه‌های متعلق به این شبکه زیرساخت‌ها موجود بوده و امیدواریم بتوانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

مدیر تعاون روستایی استان همدان ادامه داد: اتحادیه تعاونی‌های تولید روستایی استان با سابقه طولانی در حوزه کشاورزی در فعالیت‌های مرتبط نظیر تولید بذر، تولید نهال، آموزش بهره‌برداران و غیره با توجه به اهمیت کشت گلخانه‌ای و گسترش روزافزون آن‌ها سعی کرده است نیازهای اولیه اعضای تعاونی ازجمله تأمین قلمه‌ها و گیاهچه‌های مورد درخواست را با توجه به هزینه‌های بالای واردات با استفاده از نیروهای متخصص و هم‌اندیشی با افراد زبده رفع کند.

مسلمی‌راد با بیان اینکه طرح مذکور در فضایی با مساحت 500 متر مربع و گلخانه‌ای به مساحت یک‌هزار متر مربع احداث شد، تصریح کرد: با اجرای این طرح بخش مهمی از امنیت غذایی کشور از طریق افزایش محصولات کشاورزی تأمین می‌شود؛ ازجمله مزایای این طرح می‌توان به سرعت تکثیر بالا، تولید بافت‌های تکثیری به روش غیر جنسی، عاری بودن از عوامل آلودگی ویروس، قارچی و باکتریایی و قیمت پایین تمام‌شده در مقایسه با انواع وارداتی اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد مرکز کشت بافت تولید گیاهان افزایش رقابت‌پذیری تولیدات داخلی با نمونه خارجی، تولید گیاهان به‌روز و افزایش تولید در واحد سطح را به همراه دارد، گفت: آزمایشگاه کشت بافت قادر خواهد بود سالانه تعداد یک میلیون گیاهچه قابل فروش تولید و در اختیار متقاضیان قرار دهد.

مدیر تعاون روستایی استان همدان با اشاره به فعالیت پنج ایستگاه بوجاری بذر توسط تشکل‌های استان، اظهار کرد: با این ایستگاه‌های متعلق به اتحادیه تعاون روستایی و تعاونی تولید، بیش از 80 درصد بذور غلات استان تولید و تأمین می‌‌شود.

مسلمی‌راد با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 15 هزار تُن غلات در طبقات مختلف بذری توسط این اتحادیه‌ها تدارک دیده شده است، افزود: با توجه به وقوع خشک‌سالی و عدم امکان تأمین کامل سهمیه اختصاصی بذر، تدارک پنج هزار تُن بذر مرغوب نیز در دستور کار اتحادیه تعاونی تولید و روستایی قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه اتحادیه تعاونی‌های تولید استان با راه‌اندازی دو خط بوجاری ثابت و تعدادی دستگاه بوجاری سیار، سالانه بیش از پنج هزار تُن بذور خودمصرفی کشاورزان عضو را به‌صورت حق‌العمل کاری بوجاری می‌کند، بیان کرد: اتحادیه تعاون روستایی استان با سِمت مباشر شرکت کشت و صنعت شهیدرجایی، سالانه بیش از یک‌هزار تُن بذر کلزا را نیز به‌عنوان محصولی استراتژیک بوجاری و بسته‌بندی می‌کند.

مدیر تعاون روستایی استان همدان در زنجیره تولید نهال پیوندی گردو در شهرستان تویسرکان نیز یادآور شد: نهالستان گردوی تویسرکان به مساحت 14 هکتار یکی از پروژه‌های شاخص ملی تشکل‌های بخش کشاورزی استان بوده که عمده نهال کشور از این نهالستان تأمین شده و حتی به خارج از کشور نیز فرستاده می‌شود و این درحالی‌ است که پیش از این پیوندک‌های گردوی کشور از کشورهایی چون ترکیه وارد می‌شد.

مسلمی‌راد با بیان اینکه تنها زنجیره تولید نهال گردو گواهی‌شده کشور مربوط به تویسرکان در خاورمیانه بی‌نظیر است، تصریح کرد: این اقدام علاوه‌بر تأمین نیازهای داخلی می‌تواند در سال‌های آینده نهال‌ها و پیوندک‌های گواهی‌شده گردو را به خارج از کشور صادر کند.

وی با تأکید بر آنکه برای ایجاد این نهالستان بیش از 12 میلیارد تومان هزینه شده و مساحت آن در سه بخش خزانه، باغ مادری و گلخانه به 14 هزار هکتار می‌رسد، ادامه داد: طرح زنجیره تولید نهال گواهی‌شده گردوی پیوندی استان همدان در روستای مرادآباد تویسرکان شامل احداث باغ مادری در مساحت 6 هکتار، خزانه تولید نهال گردو به مساحت پنج هکتار و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت سه هکتار است.

گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه کشاورزی از پروژه‌های شاخص اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان همدان بوده است که از آن جمله می‌توان به زنجیره تولید نهال گردو پیوندی گواهی‌شده گردو در شهرستان تویسرکان، آزمایشگاه تخصصی کشت بافت گیاهی و ایستگاه بوجاری بذر در شهرستان کبودراهنگ اشاره کرد و سفیر صربستان در این راستا سفری دوروزه به استان همدان داشته است.

ایجاد مرکز کشت بافت تولید گیاهان به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری تولیدات داخلی با نمونه خارجی، تولید گیاهان به‌روز و افزایش تولید در واحد سطح از دیگر دستاوردها در این بخش بوده و آزمایشگاه کشت بافت قادر خواهد بود سالانه تعداد یک میلیون گیاهچه قابل فروش تولید و در اختیار متقاضیان قرار دهد؛ همچنین فعالیت پنج ایستگاه بوجاری بذر توسط تشکل‌های استان از اقدامات شاخص دیگر تعاون روستایی بوده که بیش از 80 درصد بذور غلات استان به این واسطه تولید و تأمین می‌شود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46235