کد خبر : 46288
تاریخ : 1400/7/1
گروه خبری : جامعه

چرا برخی زنان مطلقه تنها زندگی می‌کنند؟

گاهی زن و مرد به جای اینکه پناه و پشتیبان یکدیگر باشند، به علت عدم تفاهم و درک کافی به تنش و درگیری دچار می‌شوند و در صورت ادامه این درگیری‌ها بنیان خانواده آن‌ها از هم فرو می‌پاشد و ضربه‌های بزرگی به افراد جامعه وارد می‌شود.

از بزرگ‌ترین پیامد‌های این مشکل این‌ است که 80 درصد زنان بعد از طلاق دوباره ازدواج نمی‌کنند؛ این موضوع خود مشکلات بیشتری را برای افراد به‌خصوص جامعه به‌وجود می‌آورد.

 ترجیح تجرد به تشنج‌های ازدواج ناموفق

طلاق معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که میان زوجین به مدت طولانی، ناسازگاری و تنش وجود داشته باشد و دو طرف دیگر قادر به تحمل این درگیری‌ها و شرایط نامناسب زندگی نباشند. به همین دلیل بعد از جدایی تا مدت‌های طولانی برای آن‌ها مشکلات عاطفی فراوانی به‌وجود می‌آید. عدم اعتماد و یادآوری دردسرها و مشکلات ناشی از زندگی زناشویی قبلی سبب می‌شود تا زنان به سمت ازدواج دوباره نروند و زندگی مجردی را به متأهل بودن ترجیح دهند و از حس امنیت، داشتن خانواده، فرزند و زندگی زناشویی خود را محروم سازند.

دنیا 31 ساله، کارشناس پرستاری می‌گوید: دو سالی می‌شود که از همسرم جدا شده‌ام. در این مدت چند خواستگار با شرایط تقریباً مناسب داشته‌ام، اما ترس از مشکلات و سختی‌های زندگی قبلی مانع از ازدواج من شده است.من تنهایی را به زندگی پرتنش ترجیح می‌دهم.

  آن‌طور که دلم می‌خواهد، زندگی می‌کنم

در گذشته زنان هویت خود را در همسردار بودن و زیر سایه مردان می‌دیدند، اما امروزه برخی زنان به علت توانمندی در عرصه کار و استقلال مالی دیگر خود را در سایه مردان نمی‌بینند، بلکه خود را هم‌تراز و در کنار آن‌ها می‌دانند. از طرف دیگر در گذشته عدم ازدواج به نوعی ننگ محسوب می‌شد اما در شرایط فعلی با توجه به افزایش جمعیت مجرد، آن‌ها دیگر مورد سرزنش واقع نمی‌شوند. به همین دلیل افراد بعد از ناکامی‌های حاصل از این شکست عاطفی و حس بی‌نیازی مالی ترجیح می‌دهند دیگر از مردان به‌طور کامل اطاعت نکنند. بنابراین جامعه را به سمت فروپاشی بنیان خانواده و یا حتی عدم تشکیل این نهاد اجتماعی سوق می‌دهد.

مینا 33 ساله کارشناس مدیریت بازرگانی می‌گوید: سه سال است که از همسرم جدا شده‌ام و به علت درآمد بالایی که دارم ترجیح می‌دهم به‌صورت مجردی، آن‌طور که می‌خواهم زندگی کنم.

سعیده امینی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره ازدواج نکردن 80 درصد از زنان مطلقه می‌گوید: استقلال مالی زنان، افزایش جمعیت مجردها و برخی قوانین حمایت از مجردها ازجمله قانون تک‌والدی را از مهم‌ترین دلایل این موضوع دانست.

 وقتی گذشته و حال مانع زندگی مشترک در آینده می‌شود

شرایط و زندگی پردردسر و نا امن قبل از طلاق؛ استقلال و حس بی‌نیازی مالی زنان مطلقه آنان را به سمت عدم اطاعت از مردان و مقاومت با ازدواج دوباره ترغیب می‌کند. هنگامی که آن‌ها می‌توانند بیشتر کارهای روزمره و زندگی را خودشان با اختیار کامل انجام دهند و حتی در صورت نیاز و علاقه می‌توانند فرزند خوانده داشته باشند کمتر به سمت ازدواج مجدد می‌روند شاید با فرهنگ‌سازی و ایجاد قوانینی در خصوص استحکام بنیان خانواده از ترویج زندگی مجردی جلوگیری کرد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46288