کد خبر : 46292
تاریخ : 1400/7/1
گروه خبری : فرهنگی

روزی که ایرانی‌ها فکر کردند کودتا شده اما جنگ شد

«مردمِ همیشه در صحنه» از کجا آمد؟

چرا عده‌ای گمان کردند کودتا شده؟ چون از ماجرای کودتای نوژه حدود 2 ماه می‌گذشت و حالا هم با شنیدن صدای انفجار از فرودگاه مهرآباد مردم گمان کردند دوباره نیروی هوایی کودتا کرده و ریختند در خیابان که یک فکری بکنند برای ماجرا؛ «مردم همیشه در صحنه» که می‌گویند از اینجا آمده، از چنین روحیه‌ای که مردم برای انقلابشان داشتند و هروقت گمان کردند خطری هست به میدان آمدند.

آن روز حوالی ساعت 2 ظهر با شنیدن صدای انفجارها بازار گمانه‌زنی داغ شد؛ «کسی دقیقاً نمی‌‌دانست چه اتفاقی افتاده است. یک عده این‌طرف و آن‌طرف می‌ دویدند و یک عده ایستاده بودند و با هم بحث می‌کردند... یک نفر می‌‌گفت آمریکا حمله کرده است. دیگری می‌‌گفت کودتایی رخ داد و هرکسی حرفی می‌زد».

ولی خیلی زود معلوم شد ماجرا چیست و خبرش هم از تلویزیون پخش شد و معلوم شد 3 هواپیمای میگ عراقی به فرودگاه مهرآباد حمله کرده‌اند و به فرودگاه‌های تبریز، اصفهان، شیراز، همدان و چند شهر دیگر نیز حمله شده بود. هدف این بود که توان پروازی و نیروی هوایی ایران از کار بیفتد که البته این هدف، محقق نشد. به جایش همان روز هواپیماهای ایرانی رفتند و به پایگاه‌های هوایی عراق در بصره و استان میسان حمله کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای امام جمعه تهران و نماینده امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع بود آن موقع. او نخستین پیام ایران به آتش‌افروزی صدام را ساعت 4 عصر از رادیو به گوش ایرانیان رساند و معلوم شد ایران «درس تلخی به صدام خواهد داد».

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46292