کد خبر : 46324
تاریخ : 1400/7/3
گروه خبری : استان‌ها

افتتاح خط ریلی سنندج، 15 مهر یا 30 آبان؟/پروژه‌ای 17 ساله سوار بر ریل وعده‌های مسئولان

راه‌آهن همدان-سنندج در زمره طرح‌های مهر ماندگار در سال 1383 است که قسمت نخست آن یعنی تهران- همدان در اردیبهشت سال 96 افتتاح شد اما برای رسیدن به ایستگاه پایانی در کردستان با تأخیر مواجه شد.

مسیر ریلی این راه آهن 151 کیلومتر طول دارد که ساخت آن در 3 قطعه تعریف شده بود، که حدود 48 کیلومتر از این مسیر ریلی در استان همدان ساخته می‌شود و 102 کیلومتر ادامه مسیر، در استان کردستان قرار دارد.

راه آهن همدان - سنندج به طول تقریبی 151 کیلومتر به عنوان بخشی از طرح ملی ساخت راه آهن تهران - همدان - سنندج است که بخش تهران - همدان آن در سال 1396 با حضور رییس جمهوری بهره‌برداری شد.

راه آهن همدان - سنندج در سه قطعه و توسط شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حال انجام است که قطعه اول آن به طول 64.5 کیلومتر و 92 درصد پیشرفت، قطعه دوم به طول 56 کیلومتر و 92 درصد پیشرفت و قطعه سوم هم 29 کیلومتر و 100 درصد پیشرفت دارد.

محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی هشتم تیرماه امسال در افتتاحیه پروژه جاده جدید سنندج مریوان اظهار داشت: راه آهن همدان سنندج پیشرفت بسیار خوبی داشته است. دستگاه مجری را به تلاش شبانه‌روزی مکلف کردیم که در مراسم هفتم مرداد که رئیس جمهور پروژه‌های ملی را افتتاح می‌کند، پروژه همدان - سنندج هم در لیست افتتاح قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که زیرسازی این پروژه 96 درصد پیشرفت دارد، افزود: از روسازی این خط‌آهن 60 کیلومتر باقی مانده که امیدواریم با اضافه کردن اکیپ و تجهیزات ریل‌گذاری سرعت گیرد و روزی 2 کیلومتر ریل‌گذاری شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در ساختمان ایستگاه سنندج نیز همه اکیپ‌ها مشغولند، تصریح کرد: فشار را بر همکاران و پیمانکاران تشدید می‌کنیم تا با کمک استانداری، در همین دولت با حضور رئیس جمهور و در قالب پروژه‌های ریلی این پروژه را نیز افتتاح کنیم و مردم عزیز کردستان پس از سال‌ها از قطار بهره‌مند شوند.

پیشرفت 90 درصدی پروژه ریلی کردستان

بهرام نصراللهی‌زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با اشاره به آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن تهران ـ سنندج، اظهار کرد: این پروژه در حال حاضر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا کنون 2 هزار و 300 میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است.

به گفته وی، اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه یک‌هزار و 570 میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 10 کیلومتر از ریل‌گذاری مسیر همدان ـ سنندج باقی مانده و ایستگاه سنندج نیز حدود 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نصراللهی‌زاده تصریح کرد: با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی، قطعات همدان ـ سنندج در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وعده مردادماه مسئولان برای بهره‌برداری این پروژه به شهریور موکول شد و با ورق خوردن آخرین برگ‌های شهریورماه نیز، استاندار کردستان وعده 15 مهرماه را برای اتمام این پروژه داد.

قطار همدان ـ سنندج روی ریل وعده‌ها

درحالی‌که استاندار کردستان و وزیر وقت راه و شهرسازی وعده افتتاح پروژه راه آهن همدان ـ سنندج را قبل از پایان دولت روحانی اعلام کرده بودند، اما بعد از رفتن دولت دوازدهم نیز تاکنون دو وعده دیگر استاندار کردستان برای بهره‌برداری از این پروژه به مقصد نرسیده است.

آخرین برگ‌های تقویم شهریورماه هم ورق خورد ولی صدای صوت قطار به گوش مردم کردستان نرسید، بهمن مرادنیا استاندار کردستان با تمدید زمان اتمام این پروژه، عنوان کرد: 15 مهرماه امسال این پروژه مهم و زیرساختی در استان به اتمام می‌رسد.

استاندار کردستان در جریان بازدید از این پروژه عنوان کرد: یکی از وعده‌هایی که به مردم دادم، اتمام پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج در دوره خدمت‌ام بود و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، کار ریل‌گذاری آن تا نیمه اول مهرماه امسال پایان می‌یابد و پیمانکار آن را تحویل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه عواملی مانند قطعی برق و کمبود سیمان باعث تاخیر در اجرای پروژه راه آهن همدان ـ سنندج شد، افزود: از کل مسیر 151 کیلومتری آن، ریل‌گذاری هفت کیلومتر آن باقی مانده که تا 15 مهر به اتمام می‌رسد.

استاندار کردستان با بیان اینکه روزانه 800 متر تا یک کیلومتر ریل‌گذاری در این پروژه انجام می‌شود، ادامه داد: 15 مهرماه به صورت آزمایشی لوکوموتیو از این مسیر عبور خواهد کرد و کار نهایی و بهره‌برداری از آن نیز یک ماه تا 45 روز بعد انجام می‌شود.

اگرچه 17 سال از آغاز عملیات این پروژه می‌گذرد، وزرا و استانداران زیادی وعده‌هایی برای اتمام و افتتاح این پروژه اعلام کرده‌اند اما تاکنون هیچکدام تحقق پیدا نکرده است، هر چند هیچکس منکر تلاش دولت‌ها در این پروژه نیست و هر کدام به زعم خود فعالیت‌هایی داشته‌اند اما آنچه اعتماد مردم به مسوولان و دولت‌ها را کم‌رنگ می‌کند وعده‌هایی است که گاها کارشناسی‌نشده، احساسی و یا برای خوشحالی موقت مردم توسط مسولان اعلام می‌شود و زمانی که این وعده‌ها رنگ عمل به خود نمی‌گیرد اعتماد مردم از بین می‌رود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46324