کد خبر : 46325
تاریخ : 1400/7/3
گروه خبری : استان‌ها

یاقوت‌کاران «عرب رودبار» همچنان در انتظار اقدام وزارت نیرو

«یاقوت سرخ»، «هر دانه یاقوت»، «انار ملس» و «انار سرخ رودبار» عناوینی است که هر ساله در آستانه‌ی مهرماه و همزمان با فصل برداشت انار در روستاهای منطقه «عرب رودبار» شهرستان سیروان استان ایلام واقع در حوضه آبریز سد سیمره، به کار می‌بردند و امسال کمتر گزارشی از برداشت انار این روستاها منشر می‌شود.

در سه روستای «چم‌روته»، «چم‌شیر» و «داربلوط» و دیگر روستاها باغات انار به موازات رودخانه سیمره واقع شده اند و مردم منطقه که بیشتر عرب و همچین کرد هستند مشغول باغبانی در این باغات هستند. حدود 100 هکتار باغ انار این منقه که حدود 30 درصد سطح زیر کشت انار استان را تشکیل می‌دهد و با مجموع اشتغال 1000 نفر قطب تولید انار استان شناخته می‌شود.

درآمد سالانه باغات انار عرب رودبار در سال‌های اوج، بالغ بر 150 میلیار ریال برآورد شده است.

این باغات در حوضه آبریز سد سیمره قرار دارند و با افزایش حجم آب سد همچون سیل چند سال قبل غرقاب می‌شوند، وزارت نیرو برنامه خرید باغات انار را بر عهده دارد تاکنون بخشی از این باغات و درختان توسط وزارتخانه از باغکاران خریداری شده است ولی خرید باغات و پرداخت پول چندی است متوقف شده و باغداران را بلاتکلیف کرده است.

برداشت انار در سال‌های اخیر در این باغات کاهش چشمگیری داشته است و پس از سیل چند سال قبل و آبگیری بخش قابل توجهی از باغات غرقاب شده از بین رفت و درختان آن خشک و یا بی‌ثمر شد در این شرایط باغداران که منتظر اقدام وزارت نیرو و خرید درختان توسط این وزارتخانه هستند اطمینانی برای احیای این باغات و آینده آن نمی بینند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

باغداران به جای انارکاری در این زمین‌ها اقدام به کشت گندم و جو و برنج کرده‌اند از سوی دیگر خیارکاری هم در این اراضی به دلیل وجود آفت گیاهی کاهش چشمگیری داشته است.

مردم ساکن در این روستاها بین 1500 تا 2هزاری نفر هستند که زمین‌های کشاورزی و خانه‌های آنها به طور کامل در حوضه آبگیری سد هستند و از این لحاظ بشدت آسیب پذیرند.‌

استاندار ایلام در آخرین نشست بررسی و تعیین تکلیف روستاهای منطقه عرب رودبار شهرستان سیروان خواستار تشکیل کارگروهی در خصوص رفع مشکلات مرتبط با این حوزه شد و گفت: مسول کارگروه ویژه تعیین تکلیف تملک روستاهای حریم سد سیمره نظیر چم شیر، چم روته و داربلوط، باید با هماهنگی فرماندار این شهرستان روند تملک اراضی، باغات و منازل را شتاب دهد.

نوذری گفت: جلسات زیادی با وزارت نیرو و مردم برای تعیین تکلیف اراضی، باغات و منازل برگزار شده و تاکنون تصمیماتی در این راستا اتخاذ شده است.

فرماندار سیروان نیز در این خصوص اظهار کرد: عدم تامین اعتبار لازم دلیل اصلی کند بودن روند تملک اراضی روستاهای منطقه عرب رودبار بوده است.

جواد رحیمی‌مقدم افزود: تغییرات تراز و تملک سلیقه‌ای از دلایل دیگری است که روند پیشرفت این طرح را مشکلاتی روبرو کرده و موجب نگرانی مردم منطقه شده است.

وی اضافه کرد: مسوولان سد سیمره در سریع ترین زمان ممکن بمنظور حل مشکلات مردم منطقه باید نسبت به پرداخت خسارت و همچنین تملک منازل و زمین‌های کشاورزی این روستاها اقدام کنند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46325