کد خبر : 46330
تاریخ : 1400/7/3
گروه خبری : استان‌ها

نبود نگاه عادلانه به رشته‌های ورزشی درد ورزش همدان؛

دل پر درد ملی‌پوش هاکی همدان از عدم حمایت‌ها / وضعیت هیئت هاکی همدان به لحاظ مالی ضعیف است

سپهرغرب، گروه - آذین رضایی :هاکی همدان طی سال‌های گذشته از رشته‌های ورزشی موفق استان بوده و ورزشکاران مطرحی را به جامعه هاکی کشور معرفی کرده است. با نگاهی از بیرون به نظر می‌رسد این موفقیت‌ها و افتخارات حاصل حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها از ورزشکاران و این هیئت ورزشی بوده که با بررسی حتی سطحی خلاف این موضوع ثابت می‌شود و ورزشکاران گلایه‌مند از عدم حمایت‌ها هستند.

هاکی همدان که اسم و رسمی در مسابقات لیگ برتر دارد و ورزشکاران آن هر یک کابوسی برای تیم‌های دیگر هستند با سختی و مشقت و علاقه شخصی این رشته ورزشی را دنبال کرده و پرچم هاکی همدان را همچنان برافراشته حفظ کرده‌اند.

بارها و بارها از عدم حمایت مسئولان از رشته‌های ورزشی مختلف در استان گفته‌اند و شنیده‌ایم و گلایه‌ها از اختصاص حمایت‌ها به برخی رشته‌های ورزشی و عدم توجه به سایر ورزش‌ها بوده و صدای مسئولان و ورزشکاران هیئت‌های مختلف ورزشی را درآورده است.

انتظار می‌رفت حمایت‌ها از هاکی استان به‌عنوان افتخارآفرین لیگ برتر در دو بخش آقایان و بانوان، ویژه باشد و مشکلات در این بخش کمتر به چشم بیاید که گویا اینها تنها دلخوشی واهی و آرزوی محال برای ورزش استان است؛ وقتی ملی‌پوش هاکی باشی و از درد دلهایت بگویی، سنگینی فضای ورزشی همدان بیشتر به چشم می‌آید. سپهرغرب پای صحبت‌های عضو تیم ملی هاکی امید و بزرگسالان نشسته که در ادامه می‌خوانید.

میعاد کرامتی بازیکن 21 ساله تیم ملی هاکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه حدود 12 سال سابقه فعالیت حرفه‌ای در ورزش هاکی را دارم، اظهار کرد: از 6 سالگی وارد عرصه ورزش و رشته هاکی شدم.

وی به حضور خود در تیم‌های ملی اشاره کرد و گفت: در اردوی مشترک با ترکیه، مسابقات آسیایی هاکی روی چمن عمان حضور داشتم و امسال نیز به مسابقات جام جهانی کوچک داخل سالن مسکو اعزام خواهیم شد؛ همچنین مسابقات المپیک داخل سالن و آسیایی تایلند و مسابقات چمن قهرمانی آسیایی اندونزی را پیش رو داریم.

وی با اشاره به عضویت خود در تیم ملی بزرگسالان و امید، بیان کرد: از سه سال پیش وارد اردوهای تیم ملی بزرگسالان شدم و اردوهای تیم ملی امید را نیز تجربه کردم.

این هاکی‌باز همدانی به مشکلات این رشته ورزشی در استان همدان اشاره کرد و افزود: اکنون در حوزه هاکی استان با حضور آقایان جعفری و چهاردولی در رأس هیئت، کارها به‌خوبی پیش می‌رود، مهم‌ترین مشکل مربوط به مسائل مالی است و ورزشکاران فعال و مطرح استان نیز از این موضوع رنج می‌برند.

کرامتی با بیان اینکه مبالغ قراردادهای بازیکنان هاکی در لیگ برتر چندان بالا نیست و در مواردی حتی حدود نیمی از مبلغ قرارداد نیز به بازیکنان داده نمی‌شود افزود: مبلغ دریافتی حتی پول یک مکمل ورزشکار حرفه‌ای را هم تأمین نمی‌کند.

وی ادامه داد: تیم هاکی استان همدان هر سال در مسابقات رده امید و نوجوانان جزو فینالیست‌ها بوده و بازیکنان تیم‌ بزرگسالان که باید در لیگ برتر حضور داشته باشند به دلیل مسائل مالی برای شهرهای دیگر بازی می‌کنند و با بازیکنان باقی‌مانده تیم ناقص می‌شود.

این عضو تیم ملی هاکی با بیان اینکه برای حضور در مسابقات لیگ برتر امسال تا دقیقه آخر برای تمرین تیم استان، سالن نداشتیم، خاطرنشان کرد: با این وجود در مسابقات حضور یافتیم اما نیمی از هزینه قرارداد بازیکنان را پرداخت نکردند؛ تیم همدان همچنان در لیگ برتر باقی مانده است.

کرامتی با تأکید بر اینکه هیئت هاکی حمایت آنچنانی از ورزشکاران حرفه‌ای ندارد، یادآور شد: وسایل مورد نیاز ما یک چوب هاکی، یک جفت کفش و دستکش است که فقط هزینه کفش برای ورزشکار حرفه‌ای حدود 6 تا هفت میلیون تومان شده و بازیکن باید لوازم مورد نیاز را از هزینه شخصی تهیه کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه درآمدهای ورزشی یک هاکی‌باز هزینه‌های زندگی یک ورزشکار حرفه‌ای را تأمین نمی‌کند، اظهار کرد: تمام ورزشکاران فعال در این رشته ورزشی از درآمد شخصی برای فعالیت ورزشی خود هزینه کرده و از محل درآمد دیگری در هاکی هزینه می‌کنند.

این هاکی‌باز همدانی با تأکید بر اینکه هاکی در همدان مظلوم واقع شده در حالی سابقه آن از سایر رشته‌ها بیشتر است، گفت: ما برای تمام عناوین و مقام‌های کسب‌شده زحمت کشیده‌ایم و از مسئولان می‌خواهیم این تلاش‌ها را ببینند.

کرامتی با اشاره به عناوین مختلف تیم‌های هاکی ایران در مسابقات مختلف جهانی و آسیایی بیان کرد: با این تفاسیر متأسفانه آنچنان که باید به این رشته ورزشی در کشور نیز توجه نمی‌شود و بحث مالی فعالان در این رشته ورزشی ضعیف است.

وی افزود: مسئولان به جای توجه ویژه به برخی رشته‌ها همچون فوتبال و کشتی به هاکی نیز توجه کنند؛ اکنون هاکی هیچ پشتیبان مالی ندارد و باید به این رشته ورزشی و ورزشکاران فعال توجه شود.

این عضو تیم ملی هاکی با بیان اینکه هیئت هاکی همراهی لازم با ورزشکاران را دارد اما به لحاظ مالی وضعیت هیئت ضعیف است، تصریح کرد: وقتی هیئت به لحاظ مالی بودجه نداشته باشد چگونه می‌تواند ورزشکاران را حمایت کند؟

کرامتی با تأکید بر اینکه متأسفانه حمایت‌ها بیشتر از تیم فوتبال پاس بوده و نتیجه‌ای هم کسب نکرده‌اند، ادامه داد: تیم هاکی استان افتخارآفرینی کشوری داشته اما حمایتی نیست و حمایت‌ها به فوتبال، کشتی و... محدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدی به مسئولان برای حمایت از هاکی ندارم و تاکنون تنها خانواده حامی من بوده‌اند اما بازهم درخواست حمایت از مسئولان را دارم؛ در خصوص برنامه آینده زندگی ورزشی خود نیز به کسب مقام در تورنمنت‌های بین‌المللی تمرکز کرده‌ام.

این هاکی‌باز همدانی خواستار حمایت و توجه ویژه مسئولان به رشته ورزشی هاکی شد و گفت: ورزش استان فقط فوتبال، کشتی، هندبال و یا رشته‌های خاصی نیست بلکه بسیاری از رشته‌های ورزشی دیگر نیز در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند.

درد ورزش همدان از بی‌تدبیری مسئولان ناکارآمد بی‌تخصص در این حوزه است که نگاه‌ها را معطوف به یک یا چند رشته ورزشی خاص کرده و سایر رشته‌های ورزشی در مظلومیتی بی‌صدا با وجود افتخارآفرینی‌های بزرگ، بی‌بهره از حمایت‌ها مسیر موفقیت را می‌پیمودند و هاکی نیز طعم تلخ این بی‌مهری‌ها را چشیده و روزهای ناخوش کم‌لطفی مسئولان به این رشته ورزشی و سوگلی شدن برخی رشته‌های دیگر از فوتبال تا هندبال را به خود دیده است.

عدم توجه به ورزشکاران مطرح و رشته‌های ورزشی موجب مهاجرت ورزشکاران موفق به سایر استان‌ها شده و شاهد آن هستیم بسیاری از ورزشکاران مطرح همدانی در تیم‌های خارج از استان فعالیت دارند که این موضوع نشان از بی‌توجهی و بی‌تفاوتی مسئولان ورزشی استان به این مهم بوده و این در حالی است که انتظار می‌رفت با روی کار آمدن مدیرکل جدید ورزش و جوانان در همدان این وضعیت بهبود یابد که البته همچنان امید داریم به این مشکلات رسیدگی شده و حمایت از ورزش تنها به چند رشته همچون فوتبال و کشتی محدود نشود چراکه ورزشکاران و تیم‌های موفقی در سایر رشته‌ها ازجمله هاکی، والیبال و... داریم که نیازمند حمایت و توجه ویژه هستند.

اختصاص بودجه‌های قابل توجه به چند رشته ورزشی و یا تلاش برای جذب اسپانسر برای آن‌ها از عدم نگاه عادلانه به ورزش در استان حکایت کرده که این نگاه نیاز به اصلاح و بازبینی دارد چراکه در غیر این صورت مسیر مسئولان قبلی ادامه می‌یابد و عایدی برای ورزش همدان نخواهد داشت.

درخواست ورزشکاران رشته‌های مختلف به جا بوده و در این میان باید به ورزشکاران حرفه‌ای که افتخار عضویت در تیم‌های ملی و افتخارآفرینی در عرصه‌های مختلف را داشته‌اند، توجهی ویژه شود و حفظ سرمایه‌های ورزشی استان باید دغدغه مدیرکل ورزش و جوانان استان باشد و در توزیع عادلانه امکانات و بودجه تلاش کند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46330