کد خبر : 46347
تاریخ : 1400/7/3
گروه خبری : فرهنگی

پنــج رســـم فرهــــنگی از سراسر جهان

تفاوت‌ها و تنوعات فرهنگی، سنت‌ها و آداب و رسوم موجود در سراسر جهان بخشی از زیبایی‌های زندگی روی کره زمین محسوب می‌شوند، با این حال این تفاوت‌ها در بسیاری از مواقع برای افراد غیربومی که به یک منطقه وارد می‌شوند عجیب، شگفت‌آور و گاهاً ناراحت‌کننده است.

 تفاوت سنت، عرف و فرهنگ

فرهنگ ترکیبی از عقاید، باورها، رسوم، هنرها و رفتارهای اجتماعی خاص همه افراد ساکن در یک جامعه مشخص و در اصل جوهره هر جامعه است، چیزی که عمیقاً در بطن یک جامعه ریشه دوانده و مخصوص جمعیت خاص آن می‌شود.

سنت نیز عبارت است از یک فعالیت، رویداد یا رفتار خاص که بارها و بارها از نسلی به نسل دیگر تکرار شده و هم‌چون فرهنگ عمیقاً در دل یک جامعه ریشه دوانده است. سنت‌ها منحصر به جوامع خاص و معمولاً برآمده از باورها و شرایط محلی هستند و می‌توانند به طیف گسترده‌ای از زمینه‌های مختلف زندگی روزمره مربوط شوند. لازم به ذکر است که سنت با عرف فرق دارد.

عرف یک رفتاری جمعی است که هنوز برای تبدیل شدن به سنت کاملاً فراگیر نشده با این حال چنانچه تعداد کافی از افراد یک جامعه این رفتار را برای مدت زمان طولانی تکرار کنند، تبدیل به سنت می‌شود.

سنت‌های گوناگون بخش تفکیک‌ناپذیر و منحصربه‌فرد هر فرهنگ هستند و به انسان در درک این واقعیت که چه کسی است و به کجا تعلق دارد کمک می‌کند. این حقیقت فراتر از این است که ساکنان یک جامعه به سنت مورد نظر پایبند هستند و آن را اجرا می‌کنند یا نه. در هر صورت سنت و فرهنگ کاملاً با یکدیگر تلفیق یافته و در طول نسل‌های بی‌شماری توسعه داشته‌اند. سنت بخشی از میراث فرهنگی هر جامعه و تشکیل‌دهنده ماهیت هر فرد متولد شده در آن جامعه به حساب می‌آید. در ادامه با تعدادی از سنت‌های فرهنگی جهان آشنا می‌شویم:

 انگلستان

علاوه بر سنت‌هایی که برای گرامیداشت افراد خاصی برگزار می‌شود، بسیاری از کشورها سنت‌هایی دارند که بر اساس آن به‌طور گسترده‌تری به مردگان احترام می‌گذارد. به‌عنوان مثال در انگلستان و سایر کشورهای مشترک‌المنافع، ساعت 11 صبح روز 11 نوامبر دو دقیقه سکوت می‌شود. این تاریخ زمان به پایان رسیدن جنگ جهانی اول در سال 1918 را نشان می‌دهد و سکوت امروزه مردم به گرامی‌داشت فداکاری‌های کسانی انجام می‌گیرد که به مقابله با ظلم پرداختند.

تبدیل شدن عادات غذایی به یک سنت، حوزه‌های کمی از زندگی روزمره انسان‌ها را در بر می‌گیرد. از وسایلی که برای غذا خوردن مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نحوه نشستن سر میز غذا، غذاهایی که در زمان‌های خاصی از سال سرو می‌شود، مواد غذایی مورد مصرف در هر وعده غذایی و غیره، سنت‌های مبتنی بر غذا تقریباً بخش مهمی از هر فرهنگی است.

انگلستان یکی از کشورهایی است که سنت غذایی خاص دارد. یکی از این سنت‌ها درباره کیک عروسی است. در این کشور زن و شوهر بالاترین طبقه کیک عروسی خود را منجمد می‌کنند و سال بعد، در مراسم سالگرد ازدواج خود آن را استفاده می‌کنند. مردم انگلستان معتقدند این عمل برای زوجین با شانس همراه است. کیک‌های عروسی سنتی در انگلستان با مارزپیان و آیسینگ رویال تهیه می‌شوند تا از فاسد شدن آن‌ها در طول مدت انجماد پیشگیری شود.

بسیاری از سنت‌ها روی زمین صاف انجام می‌گیرد، بعضی از آن‌ها طی سال‌های طولانی با تغییراتی گاهاً عجیب‌وغریب همراه بوده‌اند. برای مثال در انگلستان سنت عجیبی با عنوان غلتاندن پنیر وجود دارد که هر مطابق با آن در هر روز از تعطیلات بهاری، جمعیتی روی تپه گلوسترشایر جمع می‌شوند تا به دنبال پنیرهایی که از بالای تپه با سرعتی معادل 70 مایل در ساعت به پایین غلتانده می‌شود بدوند. در این رسم رقبا برای جمع‌آوری هفت تا 9 پوند پنیر دابل گلاستر با هم مسابقه می‌دهند. برنده یک پنیر مرغوب جایزه خواهد گرفت.

ریشه‌های این سنت به بیش از 200 سال پیش بازمی‌گردد، اما در سال‌های اخیر و با توجه به نقش پررنگ اینترنت در اشاعه شهرت آن، علاوه بر بومیان میزبان، بینندگان و شرکت‌کنندگان بین‌المللی از نیوزلند، نپال و ایالات‌متحده‌آمریکا نیز بوده است. حضور این میهمانان باعث افزوده شدن مجموعه جدیدی از آداب و رسوم به سنت قدیمی غلتاندن پنیر نیز شده است.

 هند

بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان سنت‌هایی در رابطه با پوشاک دارند. علی‌رغم بسیاری از نقاط دنیا که لباس عروس سفید است، عروسان هندی لباس قرمز می‌پوشند. این لباس بسته به منطقه‌ای که عروس و داماد زندگی می‌کنند یا ساری قرمز رنگ یا لهنگا خواهد بود.

 

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/46347