کد خبر : 47281
تاریخ : 1400/7/28
گروه خبری : فرهنگی

اسلام ضامن سعادت دنیا و آخرت بشریت است؛

وحدت شیعه و سنی کلید پیروزی بر استکبار

تفرقه و عدم وحدت ضرر بزرگی برای مسلمانان است

رهبر کبیر انقلاب فاصله بین 12 تا 17 ربیع‌الاول نقل میلاد پیامبر (ص) در روایات اهل سنت و شیعه را به منظور حفظ وحدت و انسجام بین مسلمانان هفته وحدت نامگذاری کرد و هدف از این نامگذاری نیز نزدیکی و برادری مسلمانان از فرق مختلف در نقاط مختلف جهان به منظور مقابله با استکبار و ظلم بوده است؛ با نامگذاری این هفته برنامه‌هایی نیز طی این بازه زمانی پیش‌بینی و اقداماتی نیز در راستای نزدیکی بیشتر بین برادران اهل سنت و شیعه برنامه‌ریزی و انجام می‌شود.

آنچه مهم است تحقق آرمان‌ها و اهداف دین مبین اسلام و نابودی کفر و ظلم در سراسر جهان بوده و این مهم محقق نخواهد شد مگر با انسجام بین مسلمانان و تحقق امت واحده چراکه دنیای استکبار تمام تلاش خود را برای ایجاد تفرقه در بین امت اسلامی داشته و دارد تا بتواند از این طریق بر اسلام و مسلمین چیره شده و آن‌ها را تحت تسلط خود قرار دهد.

امروزه با توجه به دشمنی‌ها و فتنه‌ها برای از پای درآوردن اسلام و مسلمانان حفظ وحدت و انسجام بر مسلمانان در هر نقطه از جهان ضروری بوده و در آستانه فرارسیدن هفته وحدت بر آن شدیم با دوتن از علمای اهل سنت و شیعه در این خصوص به گفت‌و‌گو بنشینیم.

امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) به مسلمانان جهان، اظهار کرد: ولادت پیامبر (ص) با عنوان هفته وحدت در کشور جمهوری اسلامی از سوی رهبر کبیر انقلاب نامگذاری شد.

مولوی غلام نبی توکلی با بیان اینکه هفته وحدت یک تلنگر است که فراموش نکنیم همه مسلمانان باید در کنار یکدیگر ید واحده در مقابل دشمنان باشند، گفت: در حقیقت وحدت را به عنوان یک مسئله مهم و کلیدی تلقی کنند و وحدت مقطعی و تاکتیکی نبوده و استراتژی و حقیقی باشد.

وی با تأکید بر اینکه مسلمانان باید دست در دست یکدیگر در مقابل دشمنان اسلام، قرآن و پیامبر (ص) بایستند، بیان کرد: مسلمانان باید همانگونه که دین اسلام بزرگ است خود را بزرگ تلقی کنند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد افزود: امروزه در کشورهای اسلامی به دلیل تفرقه و عدم وحدت، متأسفانه مسلمانان در دنیا به حساب نمی‌آیند و روی آنها حساب باز نمی‌کنند؛ اگر تفرقه نباشد مسلمانان قدرت بزرگی هستند چراکه دین اسلام دین، قرآن و خدای مسلمانان پرقدرت و بزرگ هستند.

توکلی با بیان اینکه ما مسلمانان همه جا پشتوانه داریم اما متأسفانه وحدت نداریم، تصریح کرد: وحدت مسلمانان امروز در جهان اسلام خدشه‌دار شده است و علت برقراری ارتباط عده‌ای از مسلمانان با استکبار جهانی، آمریکا و اسراییل باعث دو قطبی شدن و جدایی جهان اسلام شده که این موضوع برای مسلمانان ضرر بزرگی است.

وی با تأکید بر اینکه اگر ما مسلمانان واقعاً به سیره عملی پیامبر (ص) توجه کنیم باید همیشه با یکدیگر برادر باشیم، ادامه داد: پیامبر (ص) بعد از هجرت بین مهاجرین و انصار اخوت ایجاد کردند و علت این بود که مسلمانان باید همیشه با یکدیگر برادر بوده، وحدت و انسجام داشته باشند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد خاطرنشان کرد: وحدت و انسجام مسلمانان از رخنه منافقین و کفار برای جدا کردن آن‌ها از یکدیگر جلوگیری می‌کند و باید از ظرفیت هفته وحدت در این راستا استفاده کرده و جوانان و نسل آینده را در این خصوص آگاه کنیم.

توکلی با بیان اینکه مسلمانان باید یکی بوده و تفکیک شیعه و سنی، قومیتی و فرهنگی مطرح نباشد، یادآورشد: مسلمانان و مومنان همه برادر هستند و همه مسلمانان از هر رنگ، قوم، قبیله و نژادی باید یکی بوده و نباید بین آن‍‌ها جدایی باشد.

وی دلیل بروز اتفاقات، مشکلات و خونریزی‌ها در افغانستان را ایجاد تفرقه توسط کفار و دشمنان دانست و اظهار کرد: ایجاد تفرقه در آذربایجان نیز به دلیل حضور اسرائیل بوده و نباید اجازه دهیم دشمنان اسلام در کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کنند و مسلمانان باید از سیره پیامبر (ص) و قرآن درس بگیرند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد گفت: نیازی به کشورهای بیگانه و غربی نداریم و تمام منابع در اختیار مسلمانان است و آن‌ها به ما نیاز دارند اما متأسفانه نگاه سردمداران و دولتمردان برخی کشورهای اسلامی به غرب بوده و متأسفانه با قراردادهایی آن‌ها را به کشورهای خود می‌آورند و این امر موجب جدایی مسلمانان از یکدیگر شده است.

توکلی با تأکید بر اینکه مسلمانان فریب دشمنان و کفار را نخورند، بیان کرد: کفار هیچ‌گاه برای مسلمانان دلسوز نخواهند بود.

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله بهاری نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه آنچه باید در خصوص هفته وحدت به آن توجه کنیم بحث دستورات قرآنی است، افزود: برخی افراد در مسئله وحدت به یکسری روایات که نتیجه آن وحدت نبوده و گاهی اوقات موجب تفرقه نیز می‌شود استناد می‌کنند.

حجت‌الاسلام علی اصغر زارعی با تأکید بر اینکه در مسئله وحدت دستورات قرآن کریم نخستین نکته مورد توجه باید باشد، تصریح کرد: آن چیزی که قرآن کریم صریحاً به آن اشاره داشته وحدت به عنوان یک اصل خدشه‌ناپذیر است.

وی مذاکرات و مکاتبات مرحوم آیت‌الله بروجردی با رئیس وقت الازهر را موجب به رسمیت شناختن شیعه به عنوان مذهب پنجم توسط اهل سنت دانست و ادامه داد: این ارتباط باعث تحقق این مهم شد.

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله بهاری خاطرنشان کرد: اگر با نگاه جزیره‌ای پیش رفته و صرفاً خود را ببینیم قطعاً امت واحده معنا پیدا نمی‌کند؛ بیش از یک میلیارد مسلمان وجود دارد و بخشی از آن شیعه بوده و اگر با این رویکرد بنگریم باید وحدت را تعطیل کنیم.

زارعی با بیان اینکه انقلاب کردیم که مقدمه‌ساز ظهور بوده و تمدن نوین اسلامی را رقم بزند، یادآور شد: وحدت جزء لاینفک مسئله انقلاب است و امام (ره) با ابتکار حکیمانه، ولادت پیامبر (ص) به نقل از شیعه و سنی را با توجه به فاصله یک هفته‌ای، هفته وحدت نامگذاری کرد.

وی با تأکید بر اینکه فراست و زیرکی امام (ره) باعث شد بسیاری از دشمنان اسلام، خلع سلاح شدند، اظهار کرد: با برادر خطاب کردن اهل سنت و شیعه این امر محقق شد و این مهم سیره سلف صالح شیعه است؛ با اعزام امام موسی صدر به لبنان با موفقیت در ایجاد وحدت در بین ادیان مختلف همراه بود.

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله بهاری گفت: نگاه ما به عنوان مسلمان به دین اسلام به عنوان آخرین دین و دین کامل است که می‌خواهد جهانی باشد؛ شعار دین اسلام این است که ظرفیتی دارد که می‌تواند سعادت دنیا و آخرت بشریت را تضمین کند.

زارعی با تأکید بر اینکه با نگاه جزیره‌ای نمی‌توان چنین ظرفیتی از اسلام را به دنیا معرفی کنیم، بیان کرد: وقتی می‌گوییم اسلام ظرفیت جهانی شدن را دارد اینجاست که امت واحده و وحدت اسلامی و تقریب مذاهب معنا می‌یابد و سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) موید این مطلب است.

وی با بیان اینکه اسلام در عین صلح‌گرایی و وحدت‌گرایی در برابر ظلم و استکبار ایستادگی محکمی دارد، افزود: برطبق آموزه‌های اسلام با یکدیگر مودت و رحمت تعامل کرده اما در برابر تمام دشمنان اسلام با شدت و غلظت رفتار می‌کنیم.

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله بهاری تصریح کرد: باید به دنیا بفهمانیم مشکل ما با چه کسانی و در برابر کفار، طاغوت‌های عالم و حکومت‌های پیرو شیطان قرار داریم و نه مسلمانان؛ وحدت به لحاظ نقل یعنی کتاب، قرآن و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) مورد تأیید و تأکید بوده و به لحاظ عقل نیز مورد تأیید است.

زارعی با بیان اینکه با بخش محدودی از امت اسلامی نمی‌توانیم آرمان‌های حضرت رسول(ص) را محقق کنیم، ادامه داد: باید به این سمت رویم که فرمایشات امام راحل، مقام معظم رهبری و علما و بزرگان دلسوز امت اسلامی را نصب‌العین قرار داده و از رفتارها و حرکات اختلاف‌انگیز بین شیعه و سنی و مذاهب اسلامی به نفع استکبار خودداری کنیم؛ استکبار در طول تاریخ تلاش بر اختلاف‌افکنی در بین فرقه‌های اسلام داشته است.

وی با تأکید بر اینکه کسانی که در آتش اختلاف می‌دمدند از دو حال خارج نیستند، خاطرنشان کرد: یا این افراد ایادی استکبار بوده و یا نادان و جاهل هستند و ضروری است خود را آماده کرده و در حفظ وحدت و انسجام بین مسلمانان به سیره علما و بزرگان اقتدا کنیم.

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله بهاری یادآور شد: در داستان سوریه قصد نابود کردن خط مقاومت را داشتند و برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی تلاش کردند که بزرگان جبهه مقاومت همچون سردار همدانی و سردار سلیمانی با ایجاد وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی و ابتکار عمل سردار همدانی در ایجاد بسیج مردمی موفق به شکست دشمنان و استکبار شدند.

زارعی با اشاره به سخن آیت‌الله سیستانی مبنی بر اینکه اهل سنت نه تنها برادران ما بلکه پاره تن ما هستند، اظهار کرد: این جمله با مبنای قرآن و سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) تفسیر می‌شود و در آن مقطع همین رهنمودها در مقابله با داعش اتحاد بین شیعه و اهل سنت را موجب شد.

وحدت بین مذاهب اسلامی، خمیرمایه و جوهره‌ انسجام‌بخشی به جبهه‌ اسلام ناب و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بوده و تنها نسخه‌ شفابخش برای التیام دردهای پیکر زخم‌آلود امت اسلام در فضای غبارآلود کنونی است؛ طلوع خورشید انقلاب اسلامی در ایران، نقطه عطفی برای تحقق امت واحد اسلامی شد و رهبران انقلاب راه نجات امت اسلامی را در وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی دانسته‌اند، تا امت اسلامی را از تلاطم امواج فتنه‌ها و جدایی‌های ساختگی به ساحل امن وحدت، همبستگی و همگرایی برسانند.

متأسفانه برخی عوامل درونی دست‌نشانده استکبار و برخی افراد جاهل همسو با دشمنان در تضعیف اسلام و مسلمین گام برداشته و در اجرای نقشه‌های شوم و پلید آن‌ها را یاری می‌کنند که تاکنون با رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب این فتنه‌ها خنثی شده و با هوشیاری و بیداری هرچه بیشتر مسلمانان از شیعه و سنی در نقاط مختلف جهان این کشتی امن به سلامت به سرمنزل مقصود خواهد رسید و زمینه‌ساز ظهور ولیعصر (عج) با تشکیل امت واحده اسلامی خواهند شد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/47281