کد خبر : 47437
تاریخ : 1400/8/4
گروه خبری : جامعه

حاشیه‌نشین‌ها؛

عزیز در ایام انتخابات، فراموش‌شده در روزهای عادی

رودخانه قاسم‌آباد بلای جان شهروندان

در پی بروز مشکلات متعدد به‌ویژه در فصل بارندگی برای اهالی منطقه قاسم‌آباد و انعکاس مکرر مشکلات در رسانه‌ها، برخی مسئولان شهر همدان با حضور در این منطقه، به بررسی وضعیت رودخانه آن پرداختند.

در همین راستا خبرنگار روزنامه سپهرغرب طی این بازدید ابتدا با شهروندان این منطقه به گفت‌وگو نشسته و سپس نظر مسئولان حاضر را در این خصوص جویا شده که نتیجه آن را باهم می‌خوانیم:

* حکایت شهروندان حاشیه‌نشینی که از ابتدایی‌ترین امکانات شهری هم محروم هستند

خانم بهرامی در شرح وضعیت اسفناک این منطقه اظهار کرد: باند‌های مواد مخدر هرشب در این منطقه گِرد هم جمع می‌شوند و از گردهمایی آنان امنیت اهالی این منطقه به‌ویژه زنان و دختران تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حتی خاک این منطقه هم با فاضلاب مخلوط شده است، گفت: آلودگی و بوی مشمئزکننده این فاضلاب سبب بیماری ریوی، مسمومیت‌ها و غیره شده است.

این شهروند قاسم‌آبادی با بیان اینکه برای عبور از رودخانه هیچ پُلی وجود ندارد و اهالی مجبور هستند که خطرهایی را قبول کنند و به آن طرف رودخانه بروند، افزود: کودکان، مادران، میانسالان و تمام افراد این منطقه مجبور هستند برای عبورومرور از بین دو سنگ بسیار خطرناک بپرند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بارها برای حل مشکلات این منطقه به مسئولان مربوطه مراجعه کرده‌ایم، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

این شهروند بیان کرد: در ایام انتخابات شورای اسلامی شهر و مجلس قول‌های زیادی مبنی بر حل مشکلات داده‌اند.

خانم بهرامی نداشتن آب آشامیدنی را دیگر مشکل اهالی این منطقه دانست و گفت: تعداد زیادی از اهالی این منطقه از داشتن آب آشامیدنی سالم هم محروم هستند و برای تأمین آب خود مجبور به مراجعه به همسایه بوده و یا از تانکر استفاده می‌کنند.

دیگر شهروند این منطقه با بیان اینکه مسئولان حتی نصب یک پُل آهنی برای عبورومرور اهالی را حق آن‌ها ندانستند، اظهار کرد: بارها برای معضل اعتیاد ستاد مواد مخدر به این منطقه مراجعه کرده و هربار با دستگیری افراد مصرف‌کننده و با ترساندنشان، آن‌ها از این منطقه خارج می‌شوند.

آقای رضائی با بیان اینکه متأسفانه دختران این محله به دلایلی همچون وجود معتادین، اراذل و اوباش، نداشتن چراغ روشنایی و غیره امنیت ندارند، عنوان کرد: مزاحمت و آزار اذیت زنان و دختران در این منطقه به‌وفور مشاهده می‌شود.

این شهروند همدانی بیان کرد: اضافه کردن آب سطحی شهرک مدنی به این فاضلاب بدون درنظر گرفتن تدابیری، مشکلی به مشکلات این منطقه افزوده است.

یکی از اعضای قرارگاه مطالبه‌گری شهید همدانی با بیان اینکه از سال 1396 پیگیر پوشش رودخانه قاسم‌آباد هستیم، اظهار کرد: اما به‌دلیل اینکه سیل آمد، اداره آب منطقه‌ای مخالفت خود را درخصوص پوشاندن این رودخانه اعلام کرد.

برزنده با بیان اینکه عدم پوشش این رودخانه تاکنون منجر به غرق شدن و سپس مرگ یک‌ کودک شده است، مطرح کرد: درحال حاضر خطرات بسیار زیادی ازجمله خطر غرق‌شدگی و سقوط دانش‌آموزان، بیماری و غیره برای اهالی این روستا به‌خصوص دانش‌آموزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه درحال حاضر دیواره‌های رودخانه آسیب دیده‌اند، عنوان کرد: در این راستا احتمال تخریب منزل‌های مسکونی که در همسایگی این رودخانه قرار دارند، بسیار زیاد است.

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه درصورت بارندگی شدید ادامه زندگی برای اهالی این محل طاقت‌فرسا می‌شود، اظهار کرد: درخواست قرارگاه مطالبه‌گری دانشجویی شهید همدانی از مسئولان مربوطه این است که هرچه سریع‌تر مشکلات اهالی این روستا را حل کنند.

این جوان با اشاره به دیگر مشکلات مردم منطقه که عدم رفع آن‌ها در طول سال‌ها نشان‌دهنده توجه نکردن به خواسته‌های مردم این محل از سوی متولیان امر است، گفت: متأسفانه این محله هنوز سیستم مناسبی برای فاضلاب ندارد.

برزنده تأکید کرد: همچنین اهالی این منطقه به‌حق خواستار ایجاد مجتمع فرهنگی و حداقل ساخت کتابخانه‌ای در این محدوده هستند.

وی گفت: تجمع معتادها و خُرده‌فروشان مواد مخدر در قسمت‌هایی از محله از دیگر مشکلات منطقه نبوت و قاسم‌آباد است که باید مورد بررسی قرار گرفته و برطرف شود.

   حل مشکلات شهروندان نیاز به اعتبار و مجوزهای قانونی دارد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه برای حل مشکلات این منطقه نیاز به جلسات هم‌اندیشی و اقداماتی وجود دارد، اظهار کرد: همچنین برای رفع مشکلات این منطقه نیاز به مجوز و اعتبارات قانونی است.

سیدمسعود مسگریان با بیان اینکه پروژه پوشش رودخانه نیاز به یک عملیات تخصصی دارد، ابراز کرد: حل مشکلات این منطقه نیازمند زمان‌بندی و برنامه‌ریزی تخصصی است.

وی با بیان اینکه این منطقه در خارج از محدوده همدان قرار گرفته است، تصریح کرد: اما این مسئله به معنای بی‌اهمیتی آن نیست و تلاش خواهیم کرد که هرچه سریع‌تر مشکل شهروندان این مناطق حل شود.

  رودخانه قاسم‌آباد در خارج طرح هادی قرار دارد

معاون امور عمرانی فرماندار همدان نیز با بیان اینکه منطقه خارج از کوی قاسم‌آباد قرار گرفته است، مطرح کرد: این منطقه خارج از طرح هادی روستای قاسم‌آباد است.

رضا زمانی با بیان اینکه پوشش رودخانه‌های همدان در رأس اقدامات فرمانداری قرار دارد، ابراز کرد: از محل اعتبارات بازآفرینی مبلغی برای پوشش رودخانه‌های همدان درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پوشش رودخانه‌ها نیاز به بررسی و کار کارشناسی دارد، مطرح کرد: براساس نظرات کارشناسان این حرفه می‌توان دیوارکشی و پوشش فاضلاب این رودخانه را انجام داد.

   حل مشکلات کوی قاسم‌آباد نیاز به فازبندی دارد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه لازم است در چند مرحله مشکلات این منطقه و فاضلاب آن را حل کنیم، افزود: عبورو‌مرور اهالی این منطقه به‌دلیل نداشتن پُل آن‌ها را با مشکل مواجه کرده که لازم است هرچه سریع‌تر تدبیری اندیشیده شود.

سیداکبر کاووسی‌امید با بیان اینکه لازم است هزینه‌ها و مدت‌زمان عملیات اجرایی این پروژه برآورد شود، مطرح کرد: دولت، مدیریت شهری و شرکت آب و فاضلاب باید با کمک یکدیگر چالش و بحران‌های این منطقه را حل کنند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود طی چهار سال بتوان عملیات اجرایی این رودخانه را به اتمام رساند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه حل مشکلات امنیتی این منطقه باید در اولویت قرار گیرد، تأکید کرد: فازهای بعدی عملیات اجرایی این پروژه را می‌توان با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پیش برد.

مدیر منطقه سه شهرداری همدان نیز ضمن اشاره به الحاق روستای قاسم‌آباد به شهر همدان، مطرح کرد: طرح تغییر کاربری مناطق مسکونی این منطقه به فضای سبز به‌زودی به شهرداری ارسال خواهد شد.

محمدرضا فیضی‌منش با بیان اینکه متولی سامان‌دهی رودخانه‌ها آب منطقه‌ای هر شهرستان است، گفت: با وجود این موضوع، تاکنون سامان‌دهی بخشی از رودخانه توسط شهرداری منطقه سه همدان انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه ساخت‌و‌ساز غیر مجاز منازل مسکونی در حریم رودخانه غیر قانونی است، عنوان کرد: برای حل مشکلات این منطقه نیاز به اعتبارات از سمت مدیریت شهری و دولت است.

مدیر منطقه سه شهرداری همدان یادآور شد: برای بررسی حل مشکلات این منطقه لازم است که جلساتی با مسئولان آب منطقه‌ای، شهرداری و فرمانداری برگزار شود.

شایان ذکر است در بازدید از این رودخانه و موضوع نگران‌کننده مذکور که نیاز به بحث و بررسی دارد، از حضور مسئولان آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب خبری نبود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/47437