کد خبر : 47547
تاریخ : 1400/8/6
گروه خبری : استان‌ها

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر:

علیصدر با شیوع کرونا متحمل خسارت و ضربه سنگینی شد

67 درصد کل درآمد غار هزینه کارکنان می‌شود

علی‌محمد عنایتی‌اکمل با حضور در دفتر روزنامه سپهرغرب با بیان اینکه سپهرغرب عضوی از خانواده بزرگ علیصدر است، اظهار کرد: همدان یکی از استان‌های کشور با جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و آثار باستانی بسیار بوده که یکی از این جاذبه‌ها بزرگ‌ترین و زیباترین غار آبی جهان با ثبت در آثار طبیعی از سال 1378 است.

وی به خسارت بزرگ به صنعت گردشگری کشور از ابتدای سال 1399 با شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: مجموعه سیاحتی علیصدر ازجمله موارد در این حوزه بود؛ علیصدر مجموعه‌ای بزرگ است که کارکنان آن 230 نفر بوده و 420 بهره‌بردار دارد.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر بیان کرد: مجموعه سوئیت‌های اقامتی و رستوران شیشه‌ای تپه عباس‌آباد و 40 درصد از سهام تله‌کابین، از زیرمجموعه‌های این شرکت بوده؛ مجموعه سیاحتی علیصدر پیشانی گردشگری استان است.

عنایتی با بیان اینکه با تعطیلی علیصدر آسیب جدی به دست‌اندرکاران گردشگری استان وارد شد، افزود: متأسفانه طبق مصوبه ستاد کرونا با توجه به شرایط موجود اکنون فعالیت مجموعه تعطیل است؛ در تصمیم ابتدایی غار تعطیل و با پیگیری‌ها مجدداً با رعایت و اجرای دستورالعمل‌ها بازگشایی شد که به‌دلیل محدودیت‌های بین استانی عملاً مسافری در استان نداشتیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارگاه ماسک در علیصدر، تصریح کرد: حدود چهار ماه با رعایت کامل پروتکل‌ها فعالیت داشتیم، اما در این بازه زمانی با ضرر بسیار سنگین مواجه شدیم و اوایل شهریورماه با اوج‌گیری اوج شیوع پنجم، مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی غار علیصدر شد.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر ادامه داد: با بسته شدن مجدد غار علیصدر متحمل خسارت و ضربه سنگینی به مجموعه شدیم که بحث بیکاری همکاران، بدهی‌های سنگین، مطالبات کارگری، حقوق‌های عقب‌افتاده و غیره، از آن جمله بود و با پیگیری‌های استاندار قبل و مدیرکل تأمین‌ اجتماعی و اداره کار زمینه معرفی همکاران به تأمین اجتماعی فراهم شد و تمام همکاران به‌منظور دریافت بیمه بیکاری معرفی شدند.

عنایتی‌اکمل با اشاره به مکاتبات با استانداری‌ها و شهرداری‌ها در نقاط مختلف کشور طی سنوات گذشته به‌منظور جذب گردشگر در نیمه دوم سال، خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود تلاش‌ها و تبلیغات صورت‌گرفته، این مهم محقق نشد و معتقدم زیرساخت این امر فراهم نیست.

وی با بیان اینکه همدان به استان سردسیر معروف است، یادآور شد: در سال‌های گذشته طبق مستندات، اندک مسافری در استان داشتیم و منطقه علیصدر نیز سردسیر است؛ درصورتی که اکنون غار بازگشایی شود، با توجه به سرد بودن هوا، عملاً مسافری نخواهیم داشت و درحال برنامه‌ریزی و هم‌فکری به‌منظور بسترسازی برای عید نوروز هستیم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر اظهار کرد: آسیب شدیدی به‌واسطه شیوع کرونا به شرکت وارد شده است و برای سال آینده یک بدهی 10 میلیارد تومانی بابت وام‌های گرفته‌‌شده و غیره و یک بدهی سنگین تحمیل‌شده دیوان محاسبات را داریم و درمجموع 27 میلیارد تومان بدهی پیش روی شرکت است.

عنایتی‌اکمل با بیان اینکه با نگاه خوش‌بینانه به سال 1401 حداقل حدود چهار تا پنج سال شرکت درگیر بدهی خواهد بود، گفت: برنامه‌های خوبی به‌منظور پرداخت و جبران بدهی‌ها داریم؛ بحث مطالعات شهرک گردشگری انجام شده است و با به سرانجام رسیدن این طرح، به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

وی با تأکید بر اینکه سال‌های گذشته طرح خوبی در مجموعه علیصدر پیاده نشده بود، بیان کرد: اگر در آن بازه زمانی یک سرمایه‌گذار نیز آورده می‌شد، آنجا سردرگم بود که با انجام این طرح مطالعاتی اقدام خوبی شده و قرار بر اعلام طرح نهایی است.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر افزود: 67 درصد کل درآمد غار هزینه کارکنان می‌شود و بیشترین فشار روی مجموعه ما، هزینه‌های کارگری بوده و درآمدها از قبل حاصل شده و از اعتبارات دولتی ریالی به ما پرداخت نمی‌شود.

عنایتی‌اکمل با بیان اینکه درصورت ریشه‌کن شدن کرونا و بازگشت امنیت سلامت به کشور مجموعه علیصدر با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده سال خوبی را پیش رو خواهد داشت، تصریح کرد: درحال فراهم کردن بسترها به‌گونه‌ای هستیم که مسافر مراجعه‌کننده حداقل دو روز در علیصدر ماندگار شود؛ این اقدام با ایجاد انگیزه در مسافران ازجمله جانمایی هتل، مرکز رفاهی، تجاری و سرگرمی محقق می‌شود.

وی درخصوص حذف آژانس مسافرتی نیز یادآور شد: به‌واسطه بی‌تدبیری‌ها و آمد و رفت مدیرعامل‌های متعدد، هزینه‌ و خسارتی برای آژانس ایجاد شد که بازگرداندن آژانس به چرخه فعالیتی در برنامه کاری شرکت است و موفق به پرداخت بخشی از بدهی‌های آن شدیم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر خاطرنشان کرد: آژانس مسافرتی علیصدر یک برند است و در کشور حرف برای گفتن دارد و پیگیر مجوزهای بازگردان آن به چرخه هستیم.

عنایتی‌اکمل با بیان اینکه آماده آوردن یک شرکت هواپیمایی به‌منظور رونق در حوزه گردشگری استان با استفاده از ظرفیت آژانس هستیم، ادامه داد: اما تحقق این مهم در اختیار مدیریت ارشد استان است و جزء برنامه‌های استانی قرار دارد؛ با توجه به راه‌اندازی قطار و دسترسی بسیاری از استان‌ها به همدان، به دنبال برگزاری تورهای یک‌روزه هستیم، اما شیوع کرونا برنامه‌ها را تغییر داد.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از ظرفیت علیصدر برای رونق بخش گردشگری از مطالبات ما است، اظهار کرد: این موضوع را از استاندار خواستار خواهیم شد تا برنامه بازدید از همدان و غار علیصدر تسهیل شود.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر درخصوص طرح تحقیق و تفحص از علیصدر به‌عنوان یکی از مطالبات اهالی گفت: تابع قانون هستیم و مجموعه علیصدر تا سال 1395 از طریق سازمان بازرسی مورد بررسی قرار گرفت و کارها شفاف و مورد رضایت سازمان بود؛ از سال 95 تا 99 نیز مورد بازرسی دیوان محاسبات قرار گرفته و مشکل و ابهامی در مجموعه نداریم.

عنایتی‌اکمل با تأکید بر اینکه متأسفانه مردم علیصدر را بزرگ می‌بینند اما برای آن کاری نشده است، بیان کرد: ما از میراث فرهنگی استان گلایه داریم، چراکه 6 سال متولی گردشگری استان میراث فرهنگی بوده؛ گزارش دهد طی این مدت چه کار کرده است و چرا این مدت که غار علیصدر بسته شده، یک بار حال آن را نپرسیده‌اند؟

وی با بیان اینکه اگر علیصدر برای بقا و حفظ خود تلاش نکند از بین رفته است، افزود: اگر مجموعه استانداری و استان حمایت نمی‌کرد، در بسیاری از پیچ‌وخم‌های کرونا مانده بودیم؛ بدهی سنگینی به مالیات و بانک‌ها داریم و 18 ماه است کار عملیاتی انجام می‌دهیم و صدایی از کسی درنمی‌آید و سعی کردیم با حداقل‌ها بسازیم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر تصریح کرد: نماینده شهرستان بهار تصمیم بر تحقیق و تفحص گرفته و ما نیز تابع این دستور و قانون هستیم.

عنایتی‌اکمل با بیان اینکه در جوامع مردمی همچون علیصدر نخستین فکر مجموعه بر انتفاع منطقه بوده و در علیصدر نیز این‌گونه است، ادامه داد: در مجموعه غار علیصدر یک هتل و تعدادی سوئیت‌های اقامتی داریم که بیشترین اسکان شبانه یک‌هزار تا دو هزار و 500 نفر بوده که بخشی از این اسکان‌ها در منازل روستاییان است و بخش زیادی از فروش‌ها نیز در روستا انجام می‌شود.

وی با اشاره به چراغانی و ایجاد جالیزها در معابر، خاطرنشان کرد: سالانه کمکی به روستا خواهیم داشت و تاکنون نیز کمک شده است؛ در بحث آب شرب روستا نیز مبلغی خودیاری به امور آب شهرستان کمک کردیم. یکی از معضلات و آسیب‌های روستا، نبود آب شرب بود که با پیگیری‌ها در دوره‌های قبل و کمک بلاعوض، این مشکل حل شد و باید خواسته‌ها و اقدامات در چارچوب باشد.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر یادآور شد: در رابطه با هزینه‌کرد برای روستا در چارچوب قانون مشکلی نداریم، چراکه مزایای فراهم کردن زیرساخت‌ها و بهبود وضعیت روستا برای مجموعه نیز خواهد بود؛ از درآمد در ازای فروش بلیت به دولت هزینه می‌دهیم و طبق روال نمی‌توانیم به فرمانداری، بخشداری و دهیاری پولی پرداخت کنیم.

عنایتی‌اکمل درخصوص راه مواصلاتی علیصدر نیز اظهار کرد: از 20 سال پیش مکاتباتی در این رابطه بوده و گاهی شاهد اتفاقات و حوادث ناگواری در این مسیر هستیم؛ عنوان کرده‌اند مطالعات محور انجام و پیمانکار نیز انتخاب شده است و منتظر اعتبارات دولتی هستند؛ حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان عنوان کرده سال 1401 این مهم انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سامان‌دهی محور علیصدر جزء پیگیری‌های مجموعه است، گفت: یکی از دغدغه‌های مسافران این موضوع بوده و به‌جد آن را پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه براساس تصمیمات از قبل گرفته‌شده و نیروهای جذب‌شده سالانه به این نیروها اضافه می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه با توجه به هزینه‌های سالانه سنگین، پولی باقی نمانده که کارهای عمرانی را انجام دهیم.

عنایتی‌اکمل با بیان اینکه در طرح جدید میراث فرهنگی تا شعاع سه هزار متر از دهانه غار ساخت‌وساز ممنوع شده و کاری نمی‌توانیم بکنیم، افزود: در مطالعات جدید بسیاری از این مشکلات حل شده است.

وی با تأکید بر اینکه دیدگاه ما ایجاد انگیزه است، تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که مسافر در همدان می‌ماند و یک بازدید چندساعته از غار داشته و مجدد بازمی‌گردد و هدف ما فراهم کردن زمینه برای ماندگاری مسافران در علیصدر بوده و این مهم در برنامه و جزء اولویت‌ها است.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما این است که وزیر گردشگری و مدیرکل میراث فرهنگی استان با این حجم از بدهی‌های آژانس‌ها که منجر به تعطیلی بسیاری شده، چگونه می‌خواهند آن‌ها را به چرخه گردشگری و فعالیت بازگردانند.

عنایتی‌اکمل درخصوص بحث تله‌کابین نیز تصریح کرد: پیگیر گرفتن مطالبات شرکت از این مجموعه هستیم، اما با توجه به شرایط بحران کرونا، این مجموعه نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در بحث قراردادها مباحث فرهنگی نیز لحاظ شده است، ادامه داد: تلاش شده تمام موارد فرهنگی ازجمله در بحث حجاب در مجموعه و حتی توسط بازدیدکنندگان شئونات رعایت شود؛ مجتمع توریستی و تفریحی عباس‌آباد و علیصدر از اماکن امن استان بوده و این امنیت تشدید خواهد شد و درنظر است در حوزه فرهنگی اقدامات مؤثری داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی علیصدر نیز با بیان اینکه سپهرغرب همواره کمک‌حال و حامی شرکت بوده است، تصریح کرد: بعد از حدود 28 سال یک نفر از این مجموعه که مشکلات را درک کرده، مدیریت آن را به عهده گرفته است.

حمید امامی با تأکید بر اینکه امید است با تأکید رئیس‌جمهور به استاندار بر ارتقای گردشگری وضعیت استان در این حوزه بهبود یابد، افزود: درصورت بازگشایی غار در این نیمه سال حدود 216 نفر متوقع بازگشت هستند و این امر مانع بازگشایی غار است؛ درصورتی که قبل از شیوع کرونا این تعداد به‌صورت قراردادی و بازه زمانی مشغول به کار بودند.

وی با تأکید بر اینکه برای پرداخت حقوق و مزایای کلیه نیروها باید روزانه هفت میلیارد تومان درآمد داشته باشیم، بیان کرد: 230 نیروی مستقیم در اوج کاری به 330 نفر افزایش می‌یابد و در این روند تمام مردم علیصدر شاغل هستند و این از معایب است که همه روستاییان در این بخش مشغول هستند.

مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی علیصدر ادامه داد: مجموعه چهار ماه توان پرداخت و حمایت از این تعداد کارکنان را دارد و اهالی علیصدر تمام سرمایه‌گذاری فکری، ذهنی و مالی را برای این چهار ماه دارند و برای هشت ماه آینده کاری نکرده‌اند.

امامی با بیان اینکه درخواست تحقیق و تفحص حق مسلم نماینده است، خاطرنشان کرد: این اقدام انجام شود، اما قطعاً چیزی عایدشان نمی‌شود.

وی به یک بدهی 29 میلیاردی به دولت اشاره کرد و یادآور شد: با تجدید نظر این مبلغ به 17 میلیارد تومان رسیده و این بدهی درحالی است که جیب علیصدر خالی بوده و قرض هم کرده است؛ در شرایط تعطیلی غار هرروز 40 تا 50 میلیون تومان هزینه حفظ و نگهداری را داریم.

مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی علیصدر اظهار کرد: آژانس از عنوان علیصدر استفاده می‌کرد، اما فرزند ناخوانده بود که حمایتش می‌کردیم؛ برای ما آوردن یک شرکت هواپیمایی مقدور نیست، چراکه آژانس را در بحث بدهی‌ها حمایت می‌کردیم و در بحث پروازها، بسیار هزینه دادیم.

امامی با بیان اینکه در آن مقطع پیشنهاد خرید یک هواپیما برای استان را دادیم که علیصدر، میراث فرهنگی و آژانس‌دارها نیز سهم خود را در این خصوص پرداخت کنند، گفت: هیچ‌کس پای کار نبود و علیصدر تنها ماند و در این مقطع نیز اگر اعتبارات استانی، همت و حمایت‌های استانی نباشد، علیصدر نمی‌تواند پروازها را با آوردن یک شرکت فعال کند.

وی با اشاره به واگذاری غار به دولت از سال 1388، بیان کرد: این کار تناقض بوده، چراکه مبنا بر کوچک‌سازی دولت است، اما با تلاش برخی ذینفعان غار را به بدنه دولت می‌برند، اکنون غار متعلق به میراث فرهنگی بوده و ما بهره‌بردار هستیم.

مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی علیصدر افزود: میراث فرهنگی در تمام گرفتاری‌ها، مشکلات و اتفاقات رخ‌داده یک‌بار سراغی از غار نگرفت؛ علیصدر در بحث گاز، لوله‌کشی، آب شرب، جدول‌گذاری و مواردی از این دست روستا را حمایت کرده و هزینه اختصاص داده است.

امامی با بیان اینکه جاده اختصاصی توسط شرکت ایجاد شده و برای حفظ و نگهداری نیز هزینه می‌کنیم، تصریح کرد: آقای نماینده به‌جای تحقیق و تفحص از علیصدر، به بحث جاده ورود کند؛ خوشحال هستیم گردشگری استان به جایی رسیده که اگر علیصدر نباشد، گردشگری همدان فلج است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/47547