کد خبر : 48083
تاریخ : 1400/8/17
گروه خبری : خانواده

دروغ با زندگی مشترک شما چه می‌کند؟

  تأثیر مخرب دروغ در زندگی مشترک و علل دروغ‌گویی در رابطه زناشویی

یکی از رفتارها و عادت‌های بد، دروغ گرفتن است که با آسیب‌های زیادی همراه است و اگر دروغ‌گویی در روابط زناشویی رخ دهد آرام‌آرام در زندگی مشترک ریشه دوانده و آن را از پایه نابود می‌کند و سبب از بین رفتن اعتماد مهم‌ترین اصل در زندگی زناشویی می‌شود.

برخی افراد متأسفانه به دلیل تربیت خانوادگی و عادی بودن دروغ‌گویی در خانواده برای توجیه کارهای خود دروغ می‌گویند، هرچند دروغ‌های کوچک در زندگی مشترک آسیبی به کسی نمی‌زنند اما همین دروغ‌گوهای کوچک می‌تواند برای فرد تبدیل به یک عادت شود و او را در موقعیت‌هایی قرار دهد که بی‌دلیل و ناخواسته نیز دروغ بگوید یا به پنهان کردن بخشی از حقیقت بپردازد و باعث ناراحتی شریک زندگی و سلب اعتماد او گردد. در این متن به تأثیر مخرب دروغ در زندگی مشترک و علل دروغ‌گویی در رابطه زناشویی پرداخته‌ایم.

  تربیت نادرست خانواده

تربیت نادرست خانوادگی از علل اصلی دروغ‌گویی در رابطه زناشویی است. افرادی که بیش از حد دروغ می‌گویند در خانواده‌ای تربیت شده‌اند که دروغ‌گویی در آن‌ها عادی است و والدین آن‌ها برای توجیه کارهای خود به دروغ‌گویی روی می‌آورند.

برخی از والدین کودک خود را به دلیل اشتباهاتش به‌شدت تنبیه می‌کنند، به همین علت کودک مجبور به دروغ‌گویی می‌شود و به‌مرور زمان، این رفتار در او شکل می‌گیرد.

  واکنش‌های همسر

برخی از زوجین زمانی که کار اشتباهی می‌کنند، از رفتارها و واکنش‌های همسر می‌ترسند و از گفتن حقیقت پشیمان می‌شوند زیرا همسر آن‌ها در برابر برخی مسائل واکنش‌های افراطی نشان می‌دهند.

  اعتمادبه‌نفس ضعیف

برخی از افراد به دلیل اعتمادبه‌نفس ضعیف، از نگاه و قضاوت دیگران می‌ترسند و با دروغ گفتن، می‌خواهند خود را بهتر از آنچه هست نشان دهند تا اشتباهات، احساس گناه و ضعف‌های خود را بپوشانند.

  جلب توجه همسر

برخی از زوج‌ها، برای جلب توجه و رضایت همسرشان اقدام به دروغ‌گویی می‌کنند زیرا همسر آن‌ها، او را آن‌طور که هست، نمی‌پذیرد و از او توقعات نابجا دارد. این وضعیت، شرایط را برای دروغ‌گویی فراهم می‌کند و سبب می‌شود همسر به دروغ‌گویی روی بیاورد.

  ضعف در مهارت‌های ارتباطی

ضعف در مهارت‌های ارتباطی در زندگی زناشویی و عدم ارتباط درست کلامی و غیرکلامی سبب می‌شود زوجین نتوانند احساسات خود را به‌درستی بیان کنند بنابراین خواسته‌هایشان را پشت دروغ‌هایش مخفی می‌کنند. وابسته بودن افراطی به همسر و ترس از دست دادن او نیز مانع گفتن حقیقت می‌شود.

  ناآگاهی از آسیب‌های دروغ

برخی افراد فکر می‌کنند که دروغ مصلحتی برای زندگی لازم است و لازم نیست همسرشان از حقیقت با خبر باشد. زن و شوهر باید بدانند اگر راست‌گویی آن‌ها باعث ناراحتی طرف مقابل آن‌ها می‌شود، باز هم ارزشش بالاتر از دروغ‌گویی است.

  عوامل محیطی، اقتصادی

از دیگر دلایل دروغ‌گویی شریک زندگی عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی است. زوجین برای حل این مسائل گاهی متوسل به دروغ می‌شوند اما پنهان‌کاری و دروغ همواره با ترس آشکار شدن همراه است.

اگر مسئله‌ای خارج از تحمل شریک زندگی است، راه‌حل آن بدون شک پنهان‌کاری، دروغ و وارونه کردن واقعیت‌ها نخواهد بود. زن و شوهر باید بدانند اگر راست‌گویی آن‌ها باعث ناراحتی طرف مقابل آن‌ها می‌شود، باز هم ارزشش بالاتر از دروغ‌گویی است.

  داشتن آرامش در زندگی

گاهی دلیل دروغ‌گویی زوجین این است که با وجود اختلافات و مشکلات، زوجین با دروغ‌گویی نشان می‌دهند که اوضاع مرتب است و خانه و خانواده دارای آرامش نسبی است.

  جلوگیری از بحث و دعوا

برخی از زوجین برای جلوگیری از بحث و دعوا به جای گفتن حقیقت و دفاع ازآنچه که می‌خواهند، دروغ می‌گویند. دروغ گفتن ایجاد نوعی امنیت برای فرار از سرزنش، جر و بحث یا جدال است.

  عوارض و تأثیرات منفی دروغ در زندگی مشترک

پیوند زناشویی، پیوندی است که در آن زن و مرد باید شریک یکدیگر باشند و در مشکلات یکدیگر را یاری برسانند آن‌ها نباید در زندگی به یکدیگر دروغ بگویند زیرا دروغ به رابطه آن‌ها آسیب رسانده و پیامدهای زیر را دارد:

  از بین رفتن اعتماد

دروغ‌گویی به همسر سبب می‌شود زن یا مرد به‌تدریج نسبت به حرف‌های همسر خود بی‌اعتماد شده و حتی حرف‌های صادقانه او را نیز دروغ به حساب آورد.

**گفتن دروغ‌های بزرگ‌تر

مخفی‌کاری و دروغ‌های کوچک گرچه تأثیر اندکی در زندگی دارند اما باعث می‌شوند شما با یک دروغ کوچک و مخفی کردن آن دروغ‌های بزرگ‌تر بگویید تا اعتبار و آبرویتان خدشه‌دار نشود.

  طلاق عاطفی

دروغ‌گویی منجر می‌شود که زوجین مانند قبل به یکدیگر اعتماد نداشته و احساساتشان خدشه‌دار شود و به‌تدریج به سمت طلاق عاطفی پیش روند.

**تربیت نادرست فرزندان

فرزندانی که والدین دروغگو داشته باشند بیشتر از دیگران احتمال دارد که دروغ بگویند زیرا ریشه دروغ‌گویی در کودکی شکل می‌گیرد و اگر جلوی آن را نگیرید، این چرخه تا همیشه ادامه خواهد داشت.

  از بین رفتن محبوبیت فرد

شما با دروغ گفتن از جانب همسر و فرزندان طرد می‌شوید و محبوبیت خود را بین خانواده خود و خانواده همسر از دست می‌دهید.

  از بین رفتن احترام‌ها

دروغ گفتن در زندگی زناشویی احترام‌ها را از بین می‌برد و کسانی که مدام دروغ می‌گویند ارزش و احترامشان در بین خانواده کم می‌شود.

  بدبینی و نفرت

بدبینی و نفرت عوارض دروغ گفتن به همسر است. دروغ‌گویی مداوم سبب می‌شود همسر در احساسات خود به مرحله‌ای برسد که از او نفرت داشته باشد.

  چگونه ریشه دروغ را در زندگی مشترک از بین ببریم؟

- قبل از ازدواج در انتخاب خود دقت کنید.

- در دوران نامزدی دروغ‌گویی همسر را جدی بگیرید و به امید تغییر همسر ازدواج نکنید.

- درصورتی‌که همسرتان زیاد دروغ می‌گوید، کمی بر رفتار خود تأمل کنید.

- با همسرتان صحبت کنید و از او بخواهید صادقانه با شما رفتار کند و به او بگویید هر چه قدر هم که حقیقت تلخ باشد بهتر از دروغ‌گویی است.

- برای اینکه همسرتان دیگر دروغ نگوید شرایطی را در خانه فراهم کنید که او دیگر مجبور به دروغ گفتن نشود.

- یکدیگر را کمی آزاد بگذارید تا به‌مرور تبدیل به دو دوست شوید تا دیگر لزومی نداشته باشد به همدیگر دروغ بگویید.

- اگر خودتان به همسر دروغ گفته‌اید، عذرخواهی کرده و به اشتباه خود اعتراف کنید و اشتباه خود را جبران کنید و آن را دوباره تکرار نکنید.

- اگر فرد نمی‌توانید راست بگوید، بهتر است حداقل سکوت کنید یا گفتن حقیقت را به زمان دیگری موکول کنید ولی هرگز دروغ نگویید.

- در صحبت با همسر خط قرمزها را برای همدیگر مشخص کنید و به همسرتان بگویید جایز به دروغ گفتن نیست و شما پس از این او را بابت دروغ‌هایش نخواهید بخشید.

- بسیاری از زوج‌هایی که گرفتار این مسئله هستند و نمی‌توانند آن را حل کنند، باید از زوج‌درمانی کمک بگیرند تا روابط آن‌ها بهبود یابد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/48083