کد خبر : 48202
تاریخ : 1400/8/19
گروه خبری : اقتصادی

سپهرغرب خطاب به مسئولان همدان هشدار داد؛

فرصت طلایی نمایشگاه اکسپوی دبی را جدی بگیرید

27 آبان تا 3 آذرماه برای همدان چه دستاوردی خواهد داشت؟

«اکسپو» مجموعه نمایشگاه‌هایی است که هر چند سال یک‌بار در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود؛ این رویداد از مهم‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در جهان به‌حساب می‌آید. اکسپو دریچه‌ای است برای نمایش گذشته، اکنون و آینده کشورها تا از این طریق دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه خود را به نمایش بگذارند.

میزبانی نمایشگاه اکسپو برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی شهرهای میزبان، توسعه داد و ستدها و همکاری‌های بین‌المللی بسیار کارساز خواهد بود؛ اکسپو 2020 دبی به سبب شیوع ویروس کرونا با یک سال تأخیر در حال برگزاری است.

استان همدان نیز در این نمایشگاه به‌واسطه شهر جهانی مبل و منبت شرکت کرده است؛ نمایشگاهی که در آن، کشورها تلاش می‌کنند بهترین فرصت‌ها و ارزش‌های خود را طی 6 ماه در معرض دید مخاطبان قرار دهند. در نمایشگاه اکسپو، هر کشور فضایی را در اختیار دارد تا توانمندی خود را به مخاطب ارائه کند.

هر روز ٦٠ رویداد در اکسپو به معرض تماشا گذاشته می‌شود. رویدادهایی مانند پرفورمانس موسیقی رویدادهای جدید در اکسپو رونمایی می‌شود. بیش از٢٠٠ رستوران بین‌المللی در اکسپو تعریف شده‌اند که بازدیدکنندگان می‌توانند غذاهای مختلف را بچشند.

حال باید دید که استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و با وجود آثار تاریخی و فرهنگی بسیار، ظرفیت‌های گردشگری طبیعی متنوع، صنایع‌دستی و غذاهای مختلف و البته با توجه به زمینه‌های گردشگری متعدد می‌تواند دستاورد مناسبی از این نمایشگاه داشته باشد یا خیر؟

   بعد از گذشت ١٧٠ سال، اکسپو در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود

یکی از مزیت‌های مهم این نمایشگاه برای ایرانی‌ها این است که بعد از گذشت ١٧٠ سال، اکسپو در منطقه خاورمیانه و در کشور امارات (شهر دبی) برگزار می‌شود و این می‌تواند مخاطبان گردشگری و صنایع‌دستی ما را به خود جذب کند یعنی در صورت معرفی مناسب استان همدان، می‌توان آورده‌های اقتصادی و گردشگری این تبلیغات را به‌صورت ملموس احساس کرد.

در گذشته معمولاً این نمایشگاه‌ها خیلی از کشور ما دور بودند؛ به‌عنوان مثال اکسپو سال ٢٠١٥ در میلان ایتالیا و ٢٠١٠ در شانگهای برگزار شد همچنین قرار است سال ٢٠٢٥ در ژاپن برگزار شود. در نمایشگاه‌های قبلی با توجه به‌سختی روادید ما از حضور در این نمایشگاه‌ها تا حدودی محروم بودیم ولی خوشبختانه این دوره در نزدیکی کشور ما برگزار می‌شود و هزینه‌های معقول‌تری را برای بازدیدکنندگان ایرانی خواهد داشت و می‌توان به دستاوردهای مناسب‌تری نیز نائل آمد.

اما این روند در صورتی است که بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های مناسب از این موقعیت بهره‌مند شویم؛ حال در این نمایشگاه 6 ماهه، یک هفته به‌صورت اختصاصی برای استان همدان در نظر گرفته شده است؛ یک هفته‌ای که از 27 آبان ماه شروع و تا سوم آذرماه ادامه دارد.

بدین ترتیب، در این راستا گفت‌و‌گویی با ظاهر پورمجاهد؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان ترتیب داده شد تا وضعیت همدان در این راستا و اقداماتی که بایستی در پیش بگیرد را جویا شویم و در ادامه پای صحبت‌های مهرداد ضیایی‌مهر؛ رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان نشستیم و دغدغه‌های این فعال حوزه گردشگری را شنیدیم. متن این صحبت‌ها را در ادامه می‌خوانید:

   در کنار برگزاری اکسپو حدود 13، 14 مورد نمایشگاه تخصصی برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در گفت‌و‌گو با سپهرغرب با بیان اینکه در حال حاضر، مبل و منبت ملایر، سفال لالجین و بخشی هم چرم همدان در نمایشگاه اکسپوی دبی شرکت کرده‌اند، عنوان کرد: یک هفته هم در پایان آبان تا اول آذرماه به استان همدان اختصاص داده‌اند که متولی این کار در کشور وزارت میراث فرهنگی و در استان، اداره کل میراث فرهنگی استان همدان است.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه این متولیان، سوژه‌ها، طرح‌ها و آثار فرهنگی، هنری و گردشگری را در قالب فعالیت‌های سمعی، بصری و غیره در آن نمایشگاه به نمایش می‌گذارند، گفت: بخشی از تولیدات مانند سفال، فرش و غیره را هم می‌توانند در این نمایشگاه به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: جلسات مختلفی، در استان تشکیل شده و این موارد مورد برنامه‌ریزی قرار گرفته است و امیدواریم با محوریت اداره کل میراث فرهنگی استان، در آن یک هفته اقدامات و کارهای مناسبی به انجام برسد.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود، به نقش اتاق بازرگانی در این رویداد نیز اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی همدان به همه فعالان اقتصادی اطلاع داده و تاجایی که می‌تواند از آن‌ها پشتیبانی می‌کند؛ و مواردی هم که در حوزه میراث است، اداره کل میراث فرهنگی همدان هماهنگ می‌کند.

پورمجاهد با تصریح براینکه در کنار برگزاری اکسپو حدود 13، 14 مورد نمایشگاه تخصصی برگزار می‌شود که اتاق بازرگانی و شرکت نمایشگاه‌های کشور در قالب‌های مختلف آن‌ها را اطلاع‌رسانی کرده‌اند، مطرح کرد: متناسب با وضعیت تخصصی هر نمایشگاه و رشته تخصصی آن، واحدهای تولیدی استان در صورت تمایل می‌توانند شرکت کنند.

وی در بخش پایانی این گفت‌و‌گو مطرح کرد: جلسه‌ای هم با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور داشتیم و از وی درخواست کردیم که به سبب شرایط استان همدان که یکی از اولویت‌های اساسی و سیاست‌گذاری‌های آن بحث گردشگری است، در نمایشگاه اکسپو کمک ویژه را به استان انجام دهند و این مسئول، قول دادند که با مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان صحبت می‌کنند.

   مسئولان همدان، اکسپوی دبی را جدی نمی‌گیرند

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان در گفت‌و‌گو با سپهرغرب با بیان اینکه متأسفانه شاهدیم که مسئولان همدان، اکسپوی دبی را جدی نمی‌گیرند، عنوان کرد: عزمی در مسئولان ما نیست و با این روال فرصت را از دست خواهند داد.

مهرداد ضیایی‌مهر با بیان اینکه بحث بازاریابی و تبلیغات برای ایران و شهر همدان یکی از بهترین فرصت‌ها است، تشریح کرد: در این رویداد، افراد متخصص در حوزه‌های مختلف بازدید دارند، برای دیده شدن استان و شهر همدان می‌توانیم در غرفه تخصصی‌مان به بهترین نحو وارد کار شویم، این در حالی است که 27 آبان ماه نوبت استان همدان است اما تا به حال اقدامی از سوی ما انجام نشده است.

وی با گلایه‌مندی ادامه داد: این‌طور هم که مسئولان ما پیش می‌روند، اقدامی شکل نخواهد گرفت، این در حالی است که با چند کشور مورد هدف می‌توانیم وارد کار شویم و روی بحث گردشگری خارجی مستقیم با آن‌ها کار کنیم.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه ظرفیت گردشگری زمستانیِ همدان را برای کشورهای خلیج‌فارس می‌توان معرفی کرد، اظهار کرد: ازلحاظ زیرساختی و حمل و نقل مشکلی برای جذب چنین گردشگرانی نداریم بدین‌سان می‌توانیم با تبلیغات و معرفی مناسب گردشگران را جذب کنیم.

ضیایی‌مهر با تأکید بر اینکه در نمایشگاه اکسپوی دبی 27 آبان ماه تا سوم آذر به مدت 6 روز مختص همدان است، اظهار کرد: نیاز است تا در این بازه زمانی غرفه‌های گردشگری کارهای تبلیغاتی برای معرفی بهتر همدان را به‌صورت گسترده در پیش بگیرند، در امتداد آن مخاطبانمان را شناسایی و رایزنی کنیم.

وی با اشاره به وضعیت گردشگری در این روزهای کرونایی مطرح کرد: نمایشگاه اکسپوی دبی تخصصی در همه زمینه‌ها فعالیت دارد، از جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، راه و شهرسازی، شهرداری، اداره میراث فرهنگی و غیره همه در آن نقش دارند و همه باید در بحث رویداد اکسپوی دبی کمک کنند و دراین‌بین متولی اصلی اداره کل میراث فرهنگی است بدین‌سان، ظرفیت‌های همدان بایستی دیده شود.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان با تصریح بر اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر همدان بایستی در این موضوع ورود پیدا کنند تا استان و شهر همدان را در آنجا بتوانیم به نحو مناسب معرفی کنیم، اظهار کرد: بحث امنیت مهم است، ما باید بتوانیم کشور ایران را به‌عنوان کشوری امن معرفی کنیم؛ مدیریت شهری همدان بایستی بتواند زیرساخت‌های گردشگری همدان را به نحو مناسب معرفی نماید.

ضیایی‌مهر ادامه داد: بایستی ظرفیت‌های گردشگری استان همدان مانند غارعلیصدر، شهر جهانی سفال لالجین، شهر جهانی مبل و منبت ملایر و غیره به‌خوبی دیده شوند تا بتوانیم دستاوردهای مناسبی از این رویداد جهانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کلیه تأسیسات گردشگری ما از کرونا آسیب دیده‌اند، اظهار کرد: به همین دلیل، بخش خصوصی ما نمی‌تواند کمکی برای معرفی همدان در این رویداد بزرگ داشته باشد و وظیفه بخش دولتی است که در عرصه تبلیغات مناسب در این روزها قدمی بردارد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان در بخش پایانی این گفت‌و‌گو با تأکید بر این موضوع اضافه کرد: اگرچه با این اقدام مسئولان و پای کار بودن آن‌ها می‌توانیم شاهد رونق اقتصادی و گردشگری برای کشور و استان همدان باشیم اما متأسفانه باید گفت که مسئولان همدان رویداد اکسپوی دبی را جدی نمی‌گیرند.

رویداد چندماهه اکسپو در دل خود 6 روز را مختص همدان دارد، روزهایی که می‌تواند برای همدان فرصتی طلایی برای معرفی، تبلیغات، جذب گردشگران و نائل آمدن به دستاوردهای اقتصادی و گردشگری و غیره باشد؛ حال باید دید مسئولان استان این روزها را چه‌قدر جدی خواهد گرفت و برایمان چه دستاوردهایی خواهد داشت!

استان همدان در دوران شیوع ویروس کرونا ضربه‌های اقتصادی بسیاری متحمل شده است، از محدودیت‌های سفر و افت شدید تعداد مسافران و گردشگران گرفته تا از بین رفتن رونق گردشگری و اقتصادی همه بر بدنه همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ضربه‌هایی وارد کرده است.

خسارت‌ها بر بدنه فروش صنایع‌دستی، نبود مواد اولیه، گرانی آن‌ها، مناسب نبودن بازارهای فروش و صادرات از یک‌سو چرخ اقتصاد در حوزه صنایع‌دستی همدان را فلج کرده است؛ از سویی، خسارت‌های میلیاردی در گردشگری را شاهد هستیم و غیره...

این در حالی است که اقتصاد استان همدان به گردشگری آن وابستگی زیادی دارد؛ حال‌آنکه استان همدان قابلیت‌های بسیاری در این عرصه دارد و می‌تواند با قدم نهادن در عرصه گردشگری سلامت، گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی، گردشگری پاییزه، گردشگری زمستانه، گردشگری ورزشی و مواردی ازاین‌دست وارد میدان شود و نه‌تنها اشتغال پایدار را در این عرصه ایجاد نماید بلکه در کنار آن، اقتصاد روستایی و اقتصاد متکی به صنایع‌دستی را نیز رونق بخشد.

اما حال باید دید که استان همدان می‌تواند از این موقعیت جهانی که مخاطبان گسترده‌ای دارد و به‌عنوان یک المپیک اقتصادی به آن نگاه می‌شود، استفاده لازم را ببرد یا این روند هم مانند فرصت‌های دیگر، سوخته می‌شود و عائدی این رویداد برای همدان فرصت‌سوزی می‌شود؟

حال با توجه به اینکه مدت زمانی محدودی را روز مختص همدان در این رویداد جهانی وجود دارد، از مسئولان مربوطه در استان همدان می‌خواهیم تا آستین‌های همت را بالا زده و همدان، اقتصاد آن و گردشگری آن را نجات دهند و با معرفی، بازاریابی و تبلیغات گسترده و مناسب بتوانند وارد میدان شوند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/48202