کد خبر : 48359
تاریخ : 1400/8/23
گروه خبری : اقتصادی

گلایه واحدهای تولیدی از عدم توجه‌ها به مشکلات؛

نیمی از واحدهای شهرک صنعتی نهاوند مشکل سند دارند

مسئولان تنها وعده درست شدن شرایط را می‌دهند

به ‌طور کلی، توسعه شهرک‌های صنعتی به دلایل متعددی ازجمله موتور محرکه بودن برای اقتصاد ملی و منطقه‌ای برای سیاست‌گذاران اهمیت دارد چراکه درنتیجه توسعه شهرک‌ها، بنگاه‌ها با بازده بیشتر و استفاده تخصصی‌تر از امکانات و اولویت‌های موجود کار می‌کنند و بازده زمانی واکنش آن‌ها نسبت به بازار بسیار کمتر از حالتی خواهد بود که به‌صورت انفرادی کار می‌کنند.

امر توسعه بنگاه‌های بخش خصوصی در مجموعه شهرک‌های صنعتی، به دلیل افزایش همکاری و انجام فعالیت‌های مشارکتی، دارای بازده بیشتری است و در همین راستا شهرک‌های صنعتی علاوه بر مراکز استان‌ها در شهرستان‌های مختلف نیز فعال شدند؛ در استان همدان نیز شرکت شهرک‌های صنعتی فعالیت قابل توجهی داشته و به منظور ادامه این روند در شهرستان‌ها، مراکزی در مناطق مختلف ایجاد شد.

شهرک صنعتی نهاوند ازجمله شهرک‌های فعال در این حوزه است که واحدهای فعال در آن با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و به واسطه مشکلات مختلف تعداد واحدهای فعال در این شهرک بسیار کاهش یافته است؛ سال گذشته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان از انجام آسفالت و بهسازی راه دسترسی شهرک صنعتی نهاوند خبر داد و این مهم را یادآور شد که رسالت اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی تکمیل زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی، حمایت و رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی در حد توان است.

بادامی عمده مشکلات واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی نهاوند را دریافت تسهیلات بانکی از قبیل سرمایه در گردش و امحال معوقات بانکی دانسته و عنوان کرده بود با پیگیری شرکت شهرک‎های صنعتی همدان، در جلسات ستاد تسهیل استان مقرر شده است تا با همکاری بانک‎های عامل اقدامات لازم انجام شود.

شهریورماه امسال نیز نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت شهرک صنعتی نهاوند این‌گونه اظهار نظر کرد که این شهرک همچون اکثر شهرک‌های صنعتی شرایط خوبی ندارد و با مشکلات بانکی، مسائل تأمین اجتماعی و موارد مالیاتی مواجه است و کمتر از 50 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی در سراسر کشور و این شهرستان فعال هستند.

البته شهبازی این نکته را نیز متذکر شد که اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی در نهاوند تعطیل بوده و با بانک‌ها مشکل دارند، به‌دنبال این هستیم با برنامه‌ها و سیاست‌های دولت جدید، جلسات و نشست‌هایی برگزار و تنگناها و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی بررسی و رفع شود؛ اما به منظور آگاهی از مشکلات واحدهای تولیدی فعال در این شهرک صنعتی نهاوند با دوتن از مدیران شرکت‌ها به گفت‌و‌گو نشستیم.

مدیر شرکت کیان زاگرس فرتاک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه مشکلات واحدهای تولیدی فعال در شهرک صنعتی نهاوند بسیار است، اظهار کرد: معدود شرکت‌های موجود در شهرک صنعتی نهاوند با 70 درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند که شاید عدد آن‌ها به سه مورد برسد.

محمود کیانی به دلایل عدم فعالیت واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: مشکل در تأمین مواد اولیه به دلیل نوسان قیمت‌ها از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی است که این واحدها را به سمت تعطیلی می‌کشاند.

وی با تأکید بر اینکه نوسان قیمت‌ها موجب کاهش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و شرکت‌ها می‌شود، بیان کرد: ابتدای سال هر شرکت تولیدی سرمایه در گردش خاصی را به‌منظور تولید در نظر می‌گیرد که با افزایش قیمت‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیر شرکت کیان زاگرس فرتاک افزود: اکثر واحدهای تولیدی در بحث بازاریابی ضعیف هستند و متأسفانه شرکت شهرک‌های صنعتی نهاوند در رفع مشکلات واحدهای تولیدی مستقر اقدامی نداشته و واحدهای تولیدی و مشکلات آن‌ها برای شهرک مهم نیست.

کیانی با بیان اینکه متأسفانه مسئولان شهرک صنعتی نهاوند تنها وعده درست شدن شرایط را می‌دهند، تصریح کرد: انتظار است پیگیر مشکلات واحدهای تولیدی باشند و موارد را ریشه‌ای حل کنند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه مسئولان مربوطه تولیدکننده را به حساب نمی‌آورند، ادامه داد: این در حالی است که تولیدکننده در دل کار بوده و می‌داند مشکلات چیست اما مسئول پشت میز نمی‌داند مشکل و درد تولید چیست.

مدیر شرکت کیان زاگرس فرتاک خاطرنشان کرد: صنعت و معدن نهاوند گویی فقط یک اسم از آن وجود دارد و برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی نیز پیگیری از این بخش نداریم.

کیانی به فراهم بودن زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی نهاوند اشاره کرد و یادآور شد: زیرساخت‌های آب، برق و گاز در شهرک فراهم است و مشکل ما، عدم حمایت‌ها و پیگیری رفع مشکلات واحدهای تولیدی است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود تسهیلاتی به واحدهای تولیدی در شهرستان‌ها ارائه شود، اظهار کرد: شرکت‌های تولیدی در مراکز بزرگ امکان و ظرفیت‌های بیشتری برای کار دارند اما باید به واحدهای تولیدی در شهرستان‌ها به منظور رقابت تسهیلات ارائه شود.

مدیر شرکت کیان زاگرس فرتاک گفت: در شهرک صنعتی نهاوند وضعیت نسبت به قبل بدتر شده و با توجه به سابقه 14 ساله فعالیت در عرصه تولید طی چند سال آینده 80 درصد واحدهای تولید کوچک به دلیل عدم حمایت بدون استثنا ورشکست خواهند شد.

مدیر واحد تولیدی کیان سبد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به آغاز فعالیت تولیدی خود از سال 1390 بیان کرد: از همان سال اقدام به راه‌اندازی واحد تولید سبد میوه کردم.

امیر کیانی عدم ارائه سند را مهم‌ترین مشکل تعدادی از واحدهای تولیدی فعال در شهرک صنعتی نهاوند دانست و افزود: از ابتدا این مشکل وجود داشته و مسئولان مربوطه هر بار عنوان می‌کنند پیگیر کار هستند.

وی با بیان اینکه 10 سال است در شهرک صنعتی فعال هستم اما یک بار یکی از مسئولان شهرک برای سرکشی و یا رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی حضور نداشته است، تصریح کرد: متأسفانه از واحدهای تولیدی فعال حمایت نمی‌شود، تسهیلات را نیز با سند منزل مسکونی دریافت کردم.

مدیر واحد تولیدی کیان سبد ادامه داد: اکثر واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی نهاوند تعطیل شده‌اند و تعداد اندکی فعال هستند؛ متأسفانه مشکلات واحدهای تولیدی بررسی و رفع نمی‌شود.

کیانی با اشاره به هزینه بالای برق برای واحدهای تولیدی خاطرنشان کرد: طی 24 روز، هفت میلیون تومان هزینه برق برای دو دستگاه فعال شده است مگر چقدر درآمد دارم که این میزان هزینه برق پرداخت کنم.

وی بحث بیمه را از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی دانست و یادآور شد: چهار نفر کارگر را بیمه می‌کنیم اما متأسفانه در مراجعه بازرس گاهی اسامی افراد نامربوط به واحد تولیدی که در مکان حضور داشته نیز در فهرست بیمه قید می‌شود و به این واسطه برای بنده مشکل ایجاد شده است.

مدیر واحد تولیدی کیان سبد اظهار کرد: نیمی از واحدهای شهرک صنعتی نهاوند مشکل ارائه سند دارند و انتظار داریم سند واحدهای تولیدی هرچه سریع‌تر به مالکان واگذار شود.

پرونده مشکلات شهرک صنعتی نهاوند از گذشته باز بوده و عدم توجه به این موضوع منجر به عدم مختومه شدن آن شده و این امر نشان از بی‌توجهی مسئولان مربوطه داشته و گلایه‌ها را دوچندان کرده است؛ گرچه دیگر واحدهای فعال چندانی در این شهرک صنعتی باقی نمانده است اما همین تعداد انگشت‌شمار نیز ناراضی از وضع موجود بوده و خواستار رسیدگی به مشکلات و رفع آن‌ها هستند.

با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم اکنون مهم‌ترین مشکل واحدها عدم ارائه سند به آن‌هاست که هنوز هم به جایی نرسیده و فعالان در شهرک از وعده‌های محقق نشده مسئولان مربوطه در این خصوص گلایه دارند چراکه بسیاری از امور آن‌ها از دریافت تسهیلات با سند واحد تولیدی تا موارد وابسته به دلیل نداشتن سند معطل مانده و در اصل موجب ضرر تولیدکنندگان در شهرک صنعتی نهاوند شده است.

توجه به واحدهای تولیدی در شهرستان‌ها و ارائه تسهیلات به آن‌ها به منظور ورود به عرصه رقابت دیگر خواسته تولیدکنندگان واحدهای فعال در شهرک صنعتی نهاوند است و انتظار دارند مسئولان به منظور شناسایی و بررسی مشکلات واحدهای تولیدی از حضور فعالان این عرصه در جلسات استفاده کنند و گوش شنوای مشکلات و دردها در بخش تولید و صنعت باشند اقدامی که متأسفانه تا به امروز در نهاوند رقم نخورده است و واحدهای تولیدی دست به گریبان مسائل متعددی هستند که این مهم باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/48359