کد خبر : 48510
تاریخ : 1400/8/26
گروه خبری : اقتصادی

در گفتگوی سپهرغرب با معدن‌داران مطرح شد:

شهرک سنگ همدان، منتظر نیم‌نگاه مسؤولان

سال 1393 بود که به‌دنبال پلمب تعدادی از واحدهای سنگ‌بری در همدان لزوم ایجاد شهرک سنگ مطرح شد و رئیس اتحادیه سنگ‌تراشان وقت همدان با اشاره به استقبال فعالان این صنف برای انتقال به خارج از شهر خواستار ایجاد شهرک سنگ همدان شد و این نکته را تذکر داد که باید برای اجرای این طرح، عزم بزرگی باشد و مسئولان استان مکانی را با زیرساخت‌ها و امکانات مناسب برای انتقال این واحدها در نظر بگیرند.

البته وی این موضوع را نیز عنوان کرده بود که قرار بر اختصاص زمینی در خارج از شهر برای ایجاد شهرک سنگ است که با اجرای این طرح، ترافیک کمتر و ورودی شهر همدان از سمت بلوار بهشت زیباتر خواهد شد و با توجه به اینکه صنف سنگ‌تراشان در رسته‌های متفاوتی فعالیت دارند مسئولان استان واحدهای سنگ‌تراشی را به طور آبرومندانه ساماندهی کنند.

موضوع احداث شهر سنگ در همدان از حدود پنج سال پیش به طور جدی توسط برخی از سنگ‌فروشان همدان دنبال شد که این مهم به دلایل مختلفی تا به امروز محقق نشده است و این اقدام که می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری در این بخش داشته باشد مغفول مانده است. به منظور اطلاع از آخرین وضعیت ایجاد شهرک سنگ با یک بهره‌بردار معدن سنگ، یک سنگ‌فروش و پیشنهاددهنده ایجاد شهرک سنگ در همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

سنگ فروش همدانی و از پیشنهاددهندگان ایجاد شهر سنگ همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه احداث و راه‌اندازی شهر سنگ همدان به‌جایی نرسید، اظهار کرد: چند پیشنهاد در این خصوص مطرح شد که در حد حرف بود و به مرحله عمل نرسید.

محمدحسن فرهادی‌خرم ایجاد شهر سنگ را به‌منظور ساماندهی سنگ‌فروشان در همدان دانست و گفت: تقریباً 40 روز پیش نیز جلسه‌ای به این منظور با شهرداری منطقه 3 داشتیم؛ شهرداری تلاش می‌کند کسبه دارای آلایندگی از آلایندگی صوتی تا سمعی را منتقل کند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری در نظر دارد سنگ‌فروشی‌ها را از مکان کنونی منتقل کند، بیان کرد: شهرداری این برنامه را در نظر داشته اما مکان و اعتباری به این منظور ندارد و اکنون تنها برای سنگ قبر فروشی‌ها یک مجتمع مقابل بیمارستان بعثت ایجاد کرده است.

این سنگ فروش ادامه داد: این مجتمع در نظر گرفته شده اما به دلیل مشکلاتی از جمله نبود زیر ساخت گاز هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

فرهادی با بیان اینکه پیشنهاد ایجاد شهر سنگ همدان از حدود پنج سال پیش داده شد، تصریح کرد: برای سنگ‌فروشی‌های دیگر و آهن‌فروش‌ها نیز قطعه‌ای در آزادشهر پیش‌بینی کردند و پیشنهاد در نظر گرفتن قواره‌های هزار متری و دو هزار متری برای سنگ‌‌فروش‌ها را داشتیم که این امر نیز در حد حرف باقی ماند.

وی با تأکید بر اینکه برنامه و زمینی برای ایجاد شهر سنگ همدان در نظر گرفته نشده است، ادامه داد: احداث و راه‌اندازی شهر سنگ در همدان ضروری است که حضور همه سنگ‌فروش‌ها در این مجتمع از جمله مزایای ایجاد شهر سنگ است.

این سنگ فروش همدانی خاطرنشان کرد: ایجاد شهر سنگ به نفع خریدار و فروشنده است و افرادی که به دنبال فعالیت خوبی هستند ترجیح می‌دهند در شهر سنگ باشند چراکه فعالان دارای تنوع محصول با ارائه کار با کیفیت آنجا حضور خواهند داشت.

فرهادی با بیان اینکه مجتمع شدن سنگ‌فروشی‌ها در شهر سنگ تعامل فعالان را با یکدیگر بیشتر می‌کند، یادآور شد: متقاضیان از سایر شهرها برای خریداری سنگ به جای مشخصی مراجعه خواهند داشت و در صورت بروز آلودگی نیز بیرون از شهر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه در صورت پیش‌بینی زمینی به منظور ایجاد شهر سنگ، حدود 15 هکتار زمین لازم است، اظهار کرد: هر دستگاه دارای زمین و یا سرمایه‌گذاری می‌تواند در این راستا ورود کند و سنگ‌فروش‌ها نیز تمایل به ایجاد شهر سنگ و مجتمع شدن در یک مکان هستند.

بهره‌بردار معدن سنگ در همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه فرآوری سنگ در همدان به نسبت قبل بسیار کمتر شده است، گفت: 15 سال پیش در همدان سنگ‌بری و فرآوری بهتری داشتیم اما این موضوع در همدان جواب نمی‌دهد و تا زمانی که در اصفهان، محلات و قم کارگر افغانی دارند به واسطه سختی و زیان‌آور بودن سنگ‌بری، کارگران ایرانی تمایلی به کار دراین بخش ندارند.

محمدعلی نامنی با تأکید بر اینکه 20 سال قبل در همدان تعداد سنگ‌بری‌ها و حتی لاشه‌بری بیشتری داشتیم، بیان کرد: اکنون دیگر لاشه‌بری در همدان نداریم و تعداد سنگ‌بری‌ها نیز بسیار کمتر شده است.

وی با بیان اینکه معادن سنگ همدان اکنون مواد استحصالی را به استان‌های قم، اصفهان و محلات ارسال می‌کنند، افزود: در این استان‌ها کارگران افغانی به راحتی کار می‌کنند.

این بهره‌بردار معدن سنگ در همدان تصریح کرد: ایجاد شهر سنگ در همدان اقدام خوبی خواهد بود که تمام سنگ‌فروشی‌ها در این شهرک گردهم آمده و قیمت‌ها رقابتی و یکنواخت خواهد شد و آلودگی صوتی و محیطی نیز در شهر نخواهیم داشت.

نامنی فراهم کردن فرصت بازدید از تنوع بیشتر سنگ‌ها و انتخاب بهتر برای خریداران را از دیگر محاسن ایجاد شهر سنگ برشمرد و ادامه داد: ایجاد شهر سنگ در زیبایی شهر و کمک به خریداران مؤثر است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه تا به امروز اقدامی برای ایجاد شهر سنگ در همدان انجام نشده است، خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته تعدادی از سنگ‌فروشی‌های مسیر باغ بهشت را پلمب کردند و قرار بر پیش‌بینی و تهیه مکانی برای انتقال آن‌ها توسط شهرداری شد که ابتدا بسیار جدی بود اما بعد منتفی شد.

این بهره‌بردار معدن سنگ در همدان یادآور شد: درحالی‌که شهرداری باید مکانی به این منظور اختصاص دهد اما به این موضوع رغبت نداشت و سنگ‌فروش‌ها نیز به همین دلیل دلسرد شدند.

نامنی با بیان اینکه زمینی در منطقه جاده ملایر به سمت کرمانشاه به‌منظور انتقال سنگ‌فروش‌ها در نظر گرفته بودند که عملیاتی نشد، اظهار کرد: مزایای ایجاد شهر سنگ در همدان برای همه از جمله خریداران و فروشندگان است.

پنج سال از ارائه پیشنهاد ایجاد شهرک سنگ همدان گذشته است و با وجود پیگیری جدی این موضوع در ابتدای امر اما به دلایلی ازجمله عدم پیش‌بینی زمین و نبود اعتبار این موضوع مغفول ماند و این در حالی است که شهرداری متولی انجام این کار بوده اما همچنان شاهد فعالیت سنگ فروش‌ها در ورودی شهر هستیم که به‌جز بحث ایجاد آلودگی سمعی و محیطی، چهره شهر را نیز در ورودی شهر به‌هم‌ریخته است.

آنچه مهم است اینکه سنگ‌فروش‌ها برای انتقال به مکانی دیگر هیچ‌گونه مقاومت و مخالفتی نداشته و تنها خواستار تعیین مکان مناسب و فراهم کردن زیرساخت‌ها بودند که به گفته یک سنگ‌فروش همدانی به منظور ایجاد شهرک سنگ همدان حدود 15 هکتار زمین مورد نیاز است که لزومی به مسقف کردن تمام این مجموعه نبوده و بخشی از آن برای ایجاد دفتر کار باید مسقف شود اما با توجه به گستردگی کار برای هر واحد به حداقل یک‌هزار متر مربع زمین نیاز است که ایجاد چنین شهرکی به ورود سرمایه‌گذار و یا دستگاه‌های متولی نیاز دارد که زمین مورد نظر تأمین و شهرک سنگ همدان ایجاد شود که مزایای آن برای خریداران، فروشندگان و به‌تبع آن مدیریت شهری با انتقال یکی از مشاغل آلاینده در محدوده شهر خواهد بود.

حال پس از گذشت سال‌ها از طرح موضوع ایجاد شهر سنگ و با توجه به تغییرات صورت گرفته در بافت شهری انتقال سنگ‌فروشی‌ها به خارج از شهر ضروری بوده و مسئولان امر باید هرچه سریع‌تر به منظور ساماندهی به این مهم ورود کرده و برنامه‌ای دقیق و عملیاتی در این خصوص اجرا کنند که تحقق این امر عزم مسئولان شهری و استانی را طلب می‌کند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/48510