کد خبر : 48989
تاریخ : 1400/9/7
گروه خبری : استان‌ها

محکومیت شکارچی متخلف به خدمات عمومی در حوزه محیط‌زیست اراک

عباس جودکی صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به صدور حکم شکارچی متخلف، گفت: این متخلف در پارک ملی هفتاد قله اقدام به شکار غیر مجاز دو رأس کل وحشی کرده بود که با تلاش مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست مستقر در منطقه، دستگیر و پس از تکمیل پرونده، مراتب جهت طی مراحل قانونی به محاکم قضائی شهرستان اراک ارجاع شد.

وی با اشاره به اینکه اقدام به شکار در زیستگاه‌های حیات وحش توسط متخلفان جرم است و طبق قانون شکار و صید متخلفان تحت تعقیب و مجازات قرار می‌گیرند، افزود: در ادامه رسیدگی قضائی به این پرونده، متهم مکلف به ارائه 500 ساعت خدمات عمومی رایگان و امور خدماتی در حوزه محیط‌زیست شد.

جودکی تصریح کرد: احکام قضائی خدماتی و فرهنگی که با نوآوری در سال‌های اخیر از سوی مراجع قضائی استان مرکزی صادر می‌شود، دارای اثربخشی مناسب در جلوگیری از تکرار تخلفات محیط‌زیستی از سوی محکومین بوده و در حمایت و حراست از حیات وحش نقش بسزایی دارد.

منطقه حفاظت‌شده 70 قله اراک به مساحت 98 هزار هکتار، شامل دو محدوده شمالی و جنوبی است که محدوده شمالی دربرگیرنده بخش‌های عمده ارتفاعات هفتاد قله و دره‌های سیبک و چکاب و محدوده جنوبی شامل ارتفاعات ازنا، لته در و سله بهر بوده که زیستگاه ییلاقی و مهاجرت منطقه‌ای حیات وحش است.

منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اراک از نخستین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست در کشور است که از پیکره‌ای کوهستانی و در گستره‌ای از تپه‌ماهورها و دشت‌ها قرار گرفته و به‌دلیل ویژگی‌های خاص توپوگرافی، تنوع گیاهی و جانوری، از قدیم جزء شکارگاه‌های مشهور ایران به‌شمار می‌رود.

کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال، گرگ، گورکن، خرگوش، تشی (جوجه‌تیغی) و روباه از پستانداران این منطقه محسوب می‌شوند و چند نوع افعی، مار آبی و لاک‌پشت نیز در این منطقه دیده شده است.

کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه، هما، کرکس، دال، شاهین، بحری، لیل، بوتیمار و حواصیل از پرندگان این منطقه هستند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/48989