کد خبر : 51278
تاریخ : 1400/10/28
گروه خبری : خانواده

هشدارهای پلیس برای آموزش آنلاین امن

نحوه تأمین امنیت کودکان در فضای مجازی

سرهنگ علی‌محمد رجبی با اشاره به اجرای پویش پلیس فتا برای ارتقای امنیت کودکان در فضای مجازی تحت عنوان «کودکان سایبری» گفت:‌ عمده‌ترین بستر آموزش مجازی برای کودکان در نرم افزار «شاد» است، در همین راستا لازم است کودکان و صدالبته والدین آن‌ها برخی هشدارها و نکات را مدنظر قراردهند. والدین باید بدانند که در آمورش مجازی کودکان حداقل سه اقدام اساسی را باید انجام دهند.

وی افزود:‌ اولین اقدام تهیه یک اینترنت مناسب برای کودکان است، خوشبختانه سیم‌کارت‌های کودک وجود دارد که والدین می‌توانند از آنها استفاده کنند و سومین اقدام نیز عدم نصب فیلترشکن بر روی تلفن همراه، تبلت یا لپ‌تاپ دانش‌آموزان است.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نصب برنامه شاد از منابع معتبر را نیز امری مهم دانست و گفت:‌ همان‌طور که گفته شد، اصلی‌ترین بستری که کودکان برای آموزش مجازی از آن استفاده می‌کنند، نرم‌افزار شاد است. پس لازم است که ابتدا این نرم افزار از سایت معتبر شاد یا عرضه‌کنندگان مجاز و داخلی نرم‌افزار نصب شود.

رجبی ادامه داد:‌ اخیراً مجرمان سایبری، برنامه‌های جعلی شاد را در فضای مجازی انتشار داده‌اند و با تبلیغات گسترده در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های‌اجتماعی، دانش‌آموزان را به نصب نرم‌افزار جعلی شاد تشویق می‌کنند، بنابراین دانش‌آموزان، مربیان و والدین عزیز باید بیش از گذشته مراقب بوده و توصیه‌های ایمنی را به دانش‌آموزان یادآوری کنند. بهتر است تا والدین خودشان بر نصب نرم افزار از منابع رسمی اقدام کرده و نرم افزار شاد را از طریق وزارت آموزش و پرورش یا تنها از مارکت‌های معتبر و داخلی دریافت و نصب کنند.

وی با تأکید بر اینکه نباید به تبلیغات صورت‌گرفته و اعمال تخفیف‌های مختلف در مورد شاد توجه شود، گفت:‌ برای نصب و به‌روزرسانی برنامه شاد نیازی به پرداخت وجه نیست، پس اگر والدین با چنین درخواستی روبه‌رو شدند باید بدانند که شرکت ارائه دهنده جعلی است و باید نرم افزار را از منابع معتبر نصب کنند.

وی تأکید کرد:‌ همچنین به منظور ارتقای بهره‌وری و امنیت نرم‌افزار نیز لازم است که نسخه‌های این نرم‌افزار به‌روزرسانی شود. نکته دیگر انتخاب رمز عبور مناسب و مطمئن برای این نرم‌افزار است. انتخاب رمزهای قابل حدس نظیر نام و نام‌خانوادگی دانش‌آموز، تاریخ تولد، شماره شناسنامه یا مواردی مانند 12345 و... به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

رجبی با بیان اینکه به‌روزرسانی شاد نیاز به پرداخت هزینه ندارد، اظهارکرد:‌ نرم‌افزار آموزشی شاد یک پیام‌رسان رایگان و آموزشی است که وزارت آموزش و پرورش برای انجام هرچه بهتر آموزش‌های مدارس به صورت آنلاین در ایام کرونا در نظر گرفته. این برنامه کاملا رایگان است.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا درباره مراقبت از هک شدن اکانت نرم‌افزار شاد نیز گفت: در مواردی دیده شده افراد سودجو تحت عناوینی مانند پشتیبان شاد و... به کاربران پیام داده و از آنان می‌خواهند که کد فعال‌سازی و... را برایشان ارسال کنند. این افراد بهانه‌های مختلفی را برای دریافت کند مطرح می‌کنند اما لازم است دانش‌آموزان و والدین بدانند که اولاً تمام اکانت‌های رسمی شاد دارای تیک آبی هستند و ثانیاً هیچ یک از این اکانت‌ها درخواستی برای کد تایید ندارند. پس اگر والدین به هر دلیلی با اکانت‌های این چنینی روبه‌رو شدند سریعاً موضوع را به شماره 43081 اطلاع دهند.

وی نسبت به استفاده از دیگر نرم‌افزارها برای آموزش مجازی و آنلاین از سوی برخی از مدارس نیز هشدار داد و گفت: متأسفانه همچنان برخی از مدارس و معلم‌ها از پیام‌رسانی به غیر از شاد استفاده می‌کنند. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به واتس‌آپ اشاره کرد. مدیران مدارس باید توجه کنند دانش‌آموزان را به سمت پیام‌رسان‌های دیگر و به‌خصوص واتس‌آپ هدایت نکنند، چرا‌که در این نرم‌افزار حریم خصوصی کاربران رعایت نشده و شماره تلفن در معرض دسترس همگان قرار دارد.

رجبی در مورد استفاده برخی از مدارس از محیط‌های آموزشی دیگر نیز ادامه داد:‌ در این شرایط ممکن است افراد مزاحم وارد کلاس شده و اقدام به توهین به معلمان و دانش‌آموزان کنند. توصیه جدی ما به مدارسی که از بسترهای آموزش مجازی برخط استفاده می‌کنند این است که مراقبت کنند و احراز هویت را انجام دهند.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه پیام‌رسان شاد قابلیت نصب روی چند دستگاه را دارد، گفت: به همین دلیل نیز و والدین می‌توانند همزمان روی موبایل خودشان هم این نرم‌افزار را نصب کنند و از تعاملات و... که از سوی فرزندشان انجام می‌شود، مراقبت کنند.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت گفت‌وگوی والدین با فرزندانشان درمورد امنیت فضای مجازی اظهارکرد:‌ والدین حتماً با فرزندان خود صحبت کنند و درباره امنیت در این فضا، اطلاعاتی را به آنان بدهند، این صحبت باید در یک فرآیند مستمر تعریف شود.

رجبی همچنین درپاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان فضای اینترنت را برای کودکان و دانش‌آموزان ایمن نگه داشت، گفت:‌ این روزها استفاده از اینترنت جزو جدایی‌ناپذیری برای همه دانش‌آموزان شده‌ است. عدم نصب فیلتر‌شکن، قفل کردن شبکه‌های اجتماعی، آرشیو گروه‌های نامناسب سنی، گفت‌وگوی صمیمانه والدین و کودکان درباره چالش‌ها، نصب برنامه‌های نظارتی از سوی والدین، زمان‌بندی استفاده از اینترنت، پرهیز از برخورد تند و افراطی در صورت اشتباه، اجتناب از تذکر پی‌درپی و سرزنش کودکان از جمله این راه‌کارها محسوب می‌شود.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51278