کد خبر : 51465
تاریخ : 1400/11/2
گروه خبری : دین و اندیشه

مسجد سرای سالمندان نیست

حجت الاسلام والمسلمین تقی قرائتی با اشاره به اینکه هیچ‌کاری بر مسجد رفتن برتری ندارد، اظهار کرد: باید در رفتن به مسجد کوشا باشیم و اجازه ندهیم مسجد رفتن دیر و یا به بعدا موکول شود.

وی با بیان اینکه تاریخ تاسیس حسینیه به صد سال نمی‌رسد و نماز در حسینیه مانند نماز در خانه است، عنوان کرد: اقامه نماز در مسجد فضیلت بسیار بالایی دارد و هیچگاه فضیلت حسینیه به مسجد نمی‌رسد.

رئیس موسسه مسجد با اشاره به اینکه مسجد معادل، مشابه وهم وزن ندارد، عنوان کرد: متاسفانه در جامعه امروز در موارد متعددی شاهد این گونه معادل‌ها هستیم، مانند افرادی که پیش از ازدواج و عقد می‌گویند انگشتر دست طرف کرده‌ایم، نشانش کرده‌ایم، نامزد کرده‌ایم و...، درحالی که از دو حالت خارج نیست یا محرم و همسر ماست و یا نامحرم است.

وی با اشاره به اینکه قضای نماز و روزه را بعدا می‌شود انجام داد ولی مسجد را خیر، مطرح کرد: امام خمینی (ره) نیز در این راستا فرمودند: «خمس برای مسجد جایز نیست.»

قرائتی افزود: اگر در خانه هنگام نماز حواس ما پرت شود عبادتمان مورد قبول واقع نخواهد شد اما اگر مشابه این اتفاق در مسجد رقم بخورد نماز ما قبول خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تمام مساجد قبله و محوریت یکی است اما حساب مهدیه و حسینیه با مسجد متفاوت است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مکان‌های مختلف از جمله آب انبار، قبرستان و.... را می‌توان مسجد کرد، اما این اقدام را برای حسینیه به دلیل اینکه وقف خاص است نمی‌توان انجام داد.

رئیس موسسه مسجد با اشاره به اینکه هیچ رقابتی در راستای احداث مسجد نباید وجود داشته باشد، تصریح کرد: منافع در مساجد یکی است و تمام مساجد حول یک محور فعالیت دارند و نباید برای بالا بردن یک مسجد به تخریب سایر مساجد پرداخت.

وی با بیان اینکه متاسفانه آن‌گونه که شایسته است در راستای احداث مساجد اقدام نکرده‌ایم، یادآور شد: متاسفانه صداوسیما نیز در این راستا تشویقی انجام نداده بلکه به مردم می‌گوید شما به مسجد نروید ما نماز تمام علما را از تلوزیون برایتان پخش خواهیم کرد.

قرائتی با بیان اینکه مسجدسرای سالمندان نیست، اظهار کرد: تنها جایی در جامعه که تمام افراد با سن‌های مختلف اعم از پیر و جوان می‌توانند کنار یکدیگر بنشینند مسجد است و این اتحاد را در هیچ جایی دیگر حتی خانه‌ها نمی‌توان دید.

وی با اشاره به اینکه انقلاب ما از مسجد آغاز شد، عنوان کرد: امام جماعت مسجد باید تمام مهارت‌های لازم مسجدداری را دیده باشد.

رئیس موسسه مسجد با بیان اینکه جامعه امروز تخصصی و مدرکی شده است، مطرح کرد: در این فضایی که همه چیز به سمت تخصصی شدن حرکت می‌کند امام جماعت مساجد نیز باید در خصوص تخصصی شدن، آموزش ببینند و مردم را با هر سلیقه و تفکری به مساجد آورده و در مسجد نگه دارند.

وی با اشاره به اینکه رابطه بین قدیمی‌های مسجد و جوان‌ترها مانند پدربزرگ و نوه است، بیان کرد: جایگاه همه اشخاص در مسجد یکی است.

قرائتی با بیان اینکه ساختار مسجد در تمام دنیا یکی است و هیچ مشکلی در جامعه بدون مسجد حل نمی‌شود، خاطر نشان کرد: امام جمائت اگرچه امام مردم، اما در اصل خادم مسجد است.

وی با اشاره به اینکه ما چیزی به عنوان عزل و نصب در مسجد نداریم، تصریح کرد: در طول تاریخ هیچ فردی نتوانسته حکم پیش نمازی مسجد را دریافت کند و پیش نماز مسجد ممکن است هر روز یک شخص باشد.

رئیس موسسه مسجد با بیان اینکه در مواردی ورود دولت‌ها به مسائل مختلف موجب هرج‌ومرج و بی‌نظمی می‌شود، افزود: در حوزه مسجد باید اجازه دهیم امور به همان روش سنتی پیش رود؛ در زمان پیامبر(ص) نیز مساجد پر از کودکان بوده حتی در روایت داریم که بچه‌های شیرخوار در مسجد در دامان پیامبر(ص) بوده‌اند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که زنان محور تربیتی در خانه‌ها هستند حضور زنان در مسجد بسیار واجب تر از مردان است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51465