کد خبر : 51517
تاریخ : 1400/11/3
گروه خبری : فرهنگی

گزارش سپهرغرب به بهانه روز مادر؛

مادر حتی یک لحظه هم از دوست داشتن دست نمی‌کشد

مادر یعنی باغبانی بزرگ‌منش، باغبانی که جفای خار می‌کشد تا گل بپروراند

نوشتن برای مادران بسیار سخت است به باور من همه مادرها فرشته هستند، یکی با دستانش تو را بزرگ می‌کند و بال‌وپر می‌دهد و دیگری با قلبش، یکی تو را روی چشمانش می‌گذارد، آن دیگری‌ها هم با عشق و دوست داشتن. مادرها همه خوب‌اند و دنیایشان یکی است، خوشبختی فرزندانی که حتی وقتی آزارشان می‌دهند هم دوستشان دارند آرزوی همه مادرهاست. آن‌ها حتی یک‌لحظه دست از دوست داشتن نمی‌کشند.

مادر بودن تجربه متفاوتی است، یک حال خوب و شگفت‌انگیز، یک انگیزه قوی و مسکنی آرام‌بخش. مادر بودن آن‌قدر زیباست که نمی‌توان با چیز دیگری مقایسه‌اش کرد اما به همان مقدار هم سخت است؛ تحمل می‌خواهد، صبوری و بزرگ‌منشی می‌خواهد و همه این‌ها را مادر دارد.

روز تولد بانوی بزرگ اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) روز زن و مادر نام‌گذاری شده است، ما این روز بزرگ را جشن می‌گیریم، برای مادران هدیه می‌گیریم و به دیدارشان می‌رویم، شاخه‌ای گل تقدیمشان می‌کنیم و از آن‌ها به‌خاطر همه عشقی که به ما داده‌اند قدردانی می‌کنیم.

روز مادر که می‌شود همه دست‌به‌دست هم می‌دهیم، تبریک می‌گوییم، جشن می‌گیریم، تدارک می‌بینیم و هزار جور برنامه در نظر می‌گیریم. چقدر زیباست لحظه‌ای که کنار مادر هستیم و با بوسه‌ای بر دستانش این روز را به او تبریک می‌گوییم.

خدا را شکر می‌کنیم که مادر را کنار خود داریم، تکیه‌گاهی دوست‌داشتنی، آرام و قشنگ که با هیچ‌چیز دیگری قابل قیاس نیست و چقدر خوشحال‌اند مادرانی که فرزندانشان را در کنار خود دارند و با دیدن این صحنه‌ها لبخند می‌زنند و اشک شوق می‌ریزند.

اما در اکثر مواقع برای قدردانی از آن‌ها فقط به خرید هدیه و برگزاری جشن اکتفا می‌کنیم و کمتر پیش می‌آید که پای درد دل آن‌ها بنشینیم، در همین راستا روزنامه سپهرغرب به گفت‌وگو با مادران این سرزمین نشسته است که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

   یک مادر باید قبل از هر مسئولیت دیگری به وظیفه مادری و همسری خود عمل کند

بهجت عباسی با بیان اینکه به عقیده بنده مادری یعنی عشق، ایثار و ازخودگذشتگی، مطرح کرد: مادر یعنی نهایت عشق به فرزند و خانواده، در واقع مادر موجودی برای خانواده است که تکرار نمی‌شود و هیچ فردی هم نمی‌تواند جای او را پر کند.

وی با بیان اینکه در جامعه ایرانی مادر نقش بسیار مهمی در خانواده دارد، عنوان کرد: من به‌عنوان یک مادر شاغل می‌توانم بگویم که تاکنون برای شادی و نشاط محیط خانواده تلاش‌های زیادی کردم و از طرف دیگر باید به‌عنوان یک زن شاغل کارهای محیط کارم را هم به طور دقیق و کامل انجام می‌دادم که این امر گاهی بسیار سخت و کلافه‌کننده بود اما مهر و عشق مادری سبب می‌شود که خستگی را نادیده بگیرم و با عشق و محبت کارهای خانه و خانواده را انجام دهم.

این مادر همدانی با بیان اینکه یک مادر باید قبل از هر مسئولیت دیگری به وظیفه مادری و همسری خود عمل کند، یادآور شد: یک مادر باید به تمام نیازهای فرزند خود اشراف داشته باشد علاوه‌برآن به مسائل درسی بپردازد و آن را پیگیری کند.

عباسی با بیان اینکه خوشبختانه من با مدیریتی که داشتم موفق شدم تا زمان بازنشست شدنم هر دو وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهم، عنوان کرد: علاوه بر دو وظیفه ذکر شده زنان کارمند باید پیگیر احوال پدر و مادر خود، همسر و سایر اعضای فامیل باشند و برای آن‌ها وقت بگذارد.

وی افزود: حس مادر بودن بهترین حس دنیاست و با هیچ حسی دیگر قابل قیاس نیست.

این مادر همدانی با بیان اینکه در جامعه امروزی تمام مادران به مسائل تربیتی فرزندان خود حساس هستند، یادآور شد: خوشبختانه میزان مطالعه و حساسیت والدین نسبت به مسائل تربیتی و علمی فرزندان بیشتر شده اما گاهی اوقات حساس بودن والدین به‌قدری زیاد است که آن‌ها را به یک فرد کنترل‌کننده تبدیل کرده و سبب دوری فرزندان از والدین می‌شود؛ بهتر است والدین برای ارتباط بیشتر با فرزندان خود با آن‌ها دوست باشند و در تمام‌ کارها آن‌ها را کنترل نکنند.

   بانوان نگران‌اند که نتوانند یک انسان را تربیت کنند

وی با بیان اینکه بخشی از ترس بانوان جوان از مادر شدن به این دلیل است که نتوانند یک کودک و انسان را در جامعه امروزی تربیت کنند، عنوان کرد: از طرفی به دلیل تورم و گرانی، زوجین از آینده فرزندانشان نگران هستند و این هراس را دارند که نتوانند از پس مخارج او بربیایند.

  مادر، واژه‌ای که تداعی‌کننده عشق، عاطفه و محبت بی‌کران است

اعظم خوش نعمت دیگر مادر همدانی گفت: مادر زیباترین اتفاق عالم هستی است، خورشید عالم‌تاب زندگی در هر خانواده‌ای بدون شک مادر است. تلألؤ حضور مادر غم‌ها را می‌زداید و گرمای حضورش شادی می‌گستراند.

وی ادامه داد: مادر یک واژه و دنیایی از معناست، واژه‌ای که تداعی‌کننده عشق، عاطفه و محبت بی‌کران است، واژه‌ای چند‌حرفی که یکی از بهترین جلوه‌های مهر خداوند به بندگان است که در محبت بی‌دریغ مادر به فرزند نمایان می‌شود.

این مادر همدانی با بیان اینکه حقیقت زندگی مادر، عشق ورزیدن، دوست داشتن و فداکاری است، گفت: اگر کار مادر را کوچک بپنداریم، مرتکب اشتباهی بزرگ شده‌ایم؛ چراکه کار او، انسان‌سازی و فضیلت‌پروری است.

خوش‌نعمت بیان کرد: مادر در انجام این وظیفه، غرور و خودخواهی خود را به فداکاری و عشق‌ورزی تبدیل می‌کند و حتی حاضر می‌شود دفتر عشق و زندگی شخصی خود را برای مدتی نیمه‌باز بگذارد یا مختومه سازد و فصلی نو در دفتر جدید فرزند بگشاید. به همین دلیل، مادران همواره درخور ستایش و نکوداشت‌اند.

وی با بیان اینکه در فرهنگ‌های کهن و اساطیری، حضور ایزد بانوان، یعنی خدایانی از جنس زن، بسیار مشهود است، اظهار کرد: عاطفه مادری، از کرامت‌های خداوند است که نمی‌توان آن را با هیچ قیمت مادی سنجید. زن حامل ودیعه‌ای الهی به نام عطوفت و مهربانی است که بعد از ازدواج در قلب او تجلی می‌کند؛ به‌گونه‌ای که تا سرحد جان برای کودک خود از جان ‌مایه می‌گذارد. محبت مادری، اختصاص به انسان ندارد و حتی حیوانات نیز این‌گونه هستند.

وی در تشریح کارهای روزانه خود، عنوان کرد: تا قبل از بازنشستگی باید در ابتدا به وظیفه خانه‌داری می‌پرداختم و سپس فرزندانم را به مدرسه رهسپار می‌کردم و سریعاً به محل کار می‌رفتم و کارم را شروع می‌کردم و دوباره به منزل بازمی‌گشتم و به وظایف خانه‌داری، همسرداری و تربیت فرزند می‌پرداختم.

خوش‌نعمت گفت: متأسفانه چندین سال است که همسرم را از دست داده‌ام و این امر سبب شد که وظایفم دوچندان شود، به عبارتی باید تمام مشکلات زندگی را خودم حل می‌کردم که واقعاً سخت است.

  هراس از مسئولیت‌پذیری و گرانی علت عدم تمایل زوجین به فرزندآوری

وی معتقد است: در حال حاضر زوجین به دلیل مشکلات مالی و وظیفه سنگین مادری تمایل به فرزندآوری ندارند.

   تنها با یک‌بار خندیدن فرزندم، تمام خستگی‌ام از بین می‌رود

سمانه افشاری دیگر مادر همدانی گفت: افرادی که مادر خود را از دست داده‌اند بهتر می‌توانند تعریفی از مادر ارائه دهند؛ به نظر من مادر یعنی نفس و شریان خون که اگر نباشد انسان به مرده‌ای متحرک تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه مادر آرام‌آرام همه خود را فدای فرزندان و خانواده می‌کند، گفت: قدر و منزلت مادر نزد عموم مردم بسیار بالاست و همه مقام مادر را ارج می‌نهند.

افشاری خاطرنشان کرد: ارادت و احترام افراد به مادر چنان است که حتی افرادی که در گردش روزگار مادر خود را ازدست‌داده‌اند به‌رسم ادب و ادای حق، روز مادر را گرامی می‌دارند. چراکه فقدان مادر مصیبتی بسیار بزرگ و جبران‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که مادر بودن تا این حد زیبا باشد و حس خوبی به انسان بدهد، تصریح کرد: من شاغل بودم اما به با تولد دخترم ترجیح دادم چند سالی را سرکار نروم به تربیت فرزند خود بپردازم در اولین روزها احساس پشیمانی می‌کردم اما رفته‌رفته متوجه شدم که مادر بودن در عین خستگی چه‌قدر شیرین ودلپذیراست.

افشاری که مادر دختری سه ساله است، افزود: طبیعتاً کارهای خانه و مادری بسیار زیاد است اما تنها با یک‌بار خندیدن فرزندم تمام خستگی جایگزین انرژی بسیاری می‌شود.

وی معتقد است: برای اینکه بتوانیم انسانی ارزشمند برای جامعه تربیت کنیم باید درک درستی از نیاز و خواسته‌های فرزندان داشته باشیم، کودکان خود را بر اساس واقعیت‌های جامعه و به‌روز تربیت کنیم به عبارتی انتظار ما از فرزندانمان همانند دهه‌های قبل نباشد.

این مادر همدانی، اظهار کرد: مادر بودن سخت است و مسئولیت بسیار خطیری دارد به همین دلیل اکثر بانوان دوست ندارند که حداقل تا 10 سال اول زندگی مشترک خود این حس را تجربه کند.

  هیچ لذتی در دنیا بالاتر از مادر بودن وجود ندارد

آرزو کرباسچی دیگر مادر همدانی با بیان اینکه مادری یعنی عشق، ازخودگذشتگی بدون توقع، مهر بی‌پایان و بی‌قیدوشرط، افزود: هیچ لذتی در دنیا بالاتر از مادر بودن وجود ندارد. فرزندی از مادر متولد شده که از گوشت و خون اوست و از همان لحظه تولد، رشد و بالندگی‌اش را آغاز می‌کند.

وی با بیان اینکه هر روز یک کودک با روز قبل متفاوت است، عنوان کرد: نیاز‌های فرزندان در تمام دوره‌های زندگی متفاوت است و مادر باید بر تمام آن‌ها واقف باشد.

کرباسچی معتقد است: فقط در وجود مادر است که روح خدایی در کالبد بطنش دمیده می‌شود و چه لذتی بالاتر و والاتر از این حس خدایی.

وی با بیان اینکه مادر بودن سخت است و مادری شاغل بودن سخت‌تر، به تشریح یک روز خود پرداخت و گفت: صبح موقع رفتن سرکار است و مثل همیشه عجله دارم. خداروشکر همسر صبحانه را آماده کرده است، ساک غذای خود و همسر را آماده می‌کنم و درحالی‌که برای پوشیدن لباس به اتاق می‌دوم، یادم می‌افتد که لباس‌های مدرسه دخترم اتو می‌خواهد، اتو را به برق می‌زنم، تا اتو داغ شود خودم آماده می‌شوم. با سرعت اتو می‌زنم و فرزندم را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کنم و خودم هم به محل کارم می‌روم.

کرباسچی در ادامه اظهار کرد: نزدیک غروب خسته از کارهای روزانه برگشته‌ام، اما فرصت استراحت نیست و باید به امور منزل برسم و شامی آماده کنم. در حال پخت غذا هستم که همکاران تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که فلان نقطه مشکل ارتباطی داریم، زیر غذا را کم، لپ‌تاپ را روشن و مشکل را بررسی می‌کنم، همزمان با آشپزی در پی مشکلی هستم که به‌وجود آمده است. اقلام مورد نیاز منزل را هم که تمام شده فهرست می‌کنم. فرصت بیرون رفتن نیست. از سوپرمارکت‌های آنلاین سفارش می‌دهم. همسرم مشغول شستن ظرف‌های جمع شده می‌شود. تا خریدها برسد، شام آماده شده، همه بعد از صرف شام میز را ترک می‌کنند. درحالی‌که میز را جمع می‌کنم به فکر نهار فردا هستم. خریدها را هم باید سروسامان و آن‌ها را در ظرف‌های مخصوص بریزم و مواد غذایی یخچالی را بشویم. عقربه‌های ساعت می‌دوند، دخترم کتابش را می‌آورد تا چند تمرین ریاضی که برایش سخت است را با هم حل کنیم. موقع خواب دیگران رسیده و من هنوز نهار فردا را درست نکرده‌ام.

وی ادامه داد: باتوجه‌ به اینکه من در مخابرات کار می‌کنم امشب نوبت من است که بیدار بمانم و مراقب این باشم که ارتباط قطع نشود دراین‌بین نهار فردا روی گاز در حال پختن است پس نمی‌شود تا زمان نوبت شبم استراحت کنم. بهتر است خودم را مشغول خواندن کتابی کنم تا خوابم نبرد. غذا پخته است. زیر گاز را خاموش می‌کنم تا سرد شود. کار پر استرس برگردان تا 5/5 صبح طول می‌کشد پر از استرس، بیدارم تا ارتباط یک شهرستان نخوابد. کم‌کم وقت اذان صبح فرا می‌رسد. نمازم را که بخوانم یک ساعت فرصت دارم تا کمی استراحت کنم، ساعت هفت، با صدای هشدار گوشی‌ام بیدار می‌شوم، روزی نو آغاز شده است.

   یک مادر رنجور و کم‌انرژی و بی‌انگیزه نمی‌تواند از پس مدیریت خانواده برآید

وی با بیان اینکه برای مادر خوب بودن، نباید خود را نادیده گرفت و یا فدا کرد، تصریح کرد: یک مادر رنجور و کم‌انرژی و بی‌انگیزه نمی‌تواند از پس مدیریت خانواده برآید، مادران باید برای جسم و روح خود وقت بگذارند. ورزش، کارهای هنری، گردش، تفریح با دوستان، مطالعه، دیدن فیلم و پرداختن به علایق شخصی باعث شادی و نشاط درونی و انرژی مضاعف زنان می‌شود.

وی افزود: خانواده و فرزندان نیز باید به این نیاز ارج نهاده و با برعهده گرفتن مسئولیت‌هایی هرچند جزئی این امکان را برای مادر فراهم کنند.

کرباسچی عنوان کرد: به نظر من تغییر شرایط زندگی، تمایل زنان برای ادامه تحصیل، ارتقای شغلی، مشکلات اقتصادی و عدم حمایت و کمک همسران ازجمله عواملی هستند که باعث شده زنان نسبت به گذشته کمتر مسئولیت فرزندآوری را تقبل کنند.

   مادری را تمامی سختی‌هایی که دارد را دوست دارم

مونا سالاری دیگر مادر همدانی با بیان اینکه من به‌عنوان یک مادر شاغل که از همان دوران بارداری وظایف خانه و شغلش را عهده‌دار است باید بگویم که مادر بودن بسیار سخت و پرمسئولیت است، اظهار کرد: یک بانو باید علاوه بر وظایف خانه، مادری و شاغل بودن خود به فکر پیشرفت، زیبایی، سلامت، همسرداری، سایر افراد فامیل و خانواده باشد که این امر وظیفه و مسئولیتش را چندین برابر می‌کند.

وی با بیان اینکه یک مادر باید به فکر پیشرفت، رشد روانی، جسمانی و عاطفی فرزند خود باشد، یادآور شد: من هر روز از ساعت 6 و نیم صبح از خواب بیدار می‌شوم تا 6 ونیم عصر کارهای مربوط به شغلم را انجام می‌دهم، دراین‌بین باید به دنبال پسرم به مهدکودک بروم و غذای او را آماده کنم، گاهی اوقات تا ساعت هفت عصر مشغول کار خود هستم و حتی وقت نکرده‌ام که نهار بخورم، بلافاصله بعد از اتمام کار خود باید شام و عصرانه برای اعضای خانواده آماده کنم به وظایف خانه، همسرداری و مادری بپردازم.

این مادر جوان افزود: در زمان استراحت اعضای خانواده، من همچنان مشغول کار هستم و غذای فردا را آماده می‌کنم.

وی با بیان اینکه مادری را با تمامی سختی‌هایی که دارد دوست دارم و از زن بودن لذت می‌برم، عنوان کرد: به نظر من محیط اجتماعی و برخی افراد با حرف‌های بی‌پایان خود مادران را اذیت کرده به گونه‌ای که سعی می‌کنند در تمام امور مادری، تربیت فرزند و غیره دخالت کنند، مثلاً اگر مادر به فکر سلامتی و پیشرفت خود باشد او را محکوم به خودخواهی می‌کنند اگر تنها به فکر فرزند خود باشد او را جور دیگر محکوم می‌کنند.

سالاری با ابراز اینکه محدودیت‌هایی که جامعه برای مادران در نظر می‌گیرد و دخالت برخی افراد، عاملی است که زوجین را نسبت به فرزندآوری بی‌رغبت می‌کند گفت: به عبارتی جامعه از مادران انتظار دارد که تمامِ وقت خود را صرف فرزندان کنند و اگر مادری ادامه تحصیل دهد، کتاب بخواند و یا به فکر پیشرفت خود باشد به‌گونه‌ای که حتی این فعالیت‌ها آسیبی به محیط خانه نزند اما بازهم مردم او را خودخواه و مغرور خطاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید بیشتر به فکر سلامتی مادران و حمایت از آن‌ها باشیم؛ عنوان کرد: می‌توان با ایجاد مجموعه‌های ورزشی، فرهنگی، هنری برای بانوان حس مهم بودن را به آن‌ها القا کنیم. ایجاد این مجموعه‌ها باعث می‌شود که مادر در کنار رسیدگی به امور خانه به فکر سلامتی و زیبایی خودش هم باشد.

دیگر مادر خانه‌دار همدانی با اشاره به نقش زنان و مادران در پیشرفت جامعه تأکید کرد: یکی از شاخص‌های سبک زندگی ایرانی- اسلامی احترام به والدین به‌خصوص مادران و ایجاد فضای گفتمانی در خانواده است و در سیره حضرت زهرا (س) فضای گفتمانی به‌وضوح مشاهده می‌شود.

مرضیه اسدی با بیان اینکه زن به‌عنوان مادر، همسر و فرد اجتماعی در جامعه مطرح است، اذعان کرد: مادران سرزمین ما به تأسی از بانوی دوعالم می‌توانند پیشرفت قابل‌توجهی در جامعه داشته باشند. حضرت زهرا به‌عنوان مادر و فردی که مسیر تاریخ را تغییر داد، مبنایی برای شناسایی حق و باطل است بنابراین زمانی که الگوی مادران ما حضرت زهرا باشد، قطعاً مادران ایرانی نسبت به مسائل اجتماعی، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی بی‌تفاوت نخواهند بود.

وی افزود: برخی از افراد فکر می‌کنند که مادران خانه‌دار نسبت به مادران شاغل کارهای کمتری انجام می‌دهند این در حالی است که زمانی که بانو خانه‌دار باشد تمام اعضا انتظاراتی از او دارند و باید آن‌ها را انجام دهد.

اسدی با بیان اینکه من یک مادر پیر و یک فرزند 6 ساله دارم، عنوان کرد: به‌دلیل شاغل بودن خواهران و بردارانم باید به‌تنهایی به امور مادر بیمارم بپردازم و از طرف دیگر فرزندم هم نیاز به من دارد و به دلیل عدم کمک همسرم در امور خانه باید خریدهای خانه خودم و مادر را هم انجام دهم.

وی در تشریح یک روز خود عنوان کرد: از ساعت 6 صبح بیدار می‌شوم و صبحانه را برای همسرم آماده می‌کنم، بلافاصله به منزل مادرم می‌روم و صبحانه و داروهای او را می‌دهم و سریع به خانه خودمان می‌آیم و نهار خانواده خود و مادرم را آماده می‌کنم، ساعت 9 صبح است و دخترم از خواب بیدار می‌شود صبحانه او را می‌دهم و بعد او را به پیش‌دبستانی می‌برم. در راه خریدهای خانه را انجام داده و به منزل مادر شوهرم می‌روم. مشغول درست کردن غذا برای وی می‌شوم منتظر می‌مانم تا غذا آماده شود. غذای او را می‌دهم. به‌دنبال دخترم می‌روم و به امور خانه، مادر و مادر شوهرم در نوبت عصر می‌رسم. شب همسرم به خانه می‌آید و باید شام حاضر باشد و این چرخه ادامه دارد.

به عقیده خانم اسدی دوستی و محبت مادران با فرزندان می‌تواند آینده آن‌ها را تضمین کنند.

  دل تنگ جگرگوشه‌هایم هستم

اما روایت زندگی اشرف خانم که بیش از 70 سال دارد، کمی متفاوت‌تر است. خودش هم دقیقاً نمی‌داند چند بهار و پاییز از عمرش گذشته است، اما می‌داند که بیشتر از 70 سال را پشت سر گذاشته است، او با پرستارش در خانه خود زندگی می‌کند، سه فرزند دارد که دو نفرشان در خارج از کشور زندگی می‌کنند و آن دیگری در یکی از استان‌های شمالی کشور. او در مورد روز مادر و دلتنگی برای فرزندانش گفت: مگر می‌شود آدم دلتنگ جگرگوشه‌هایش نشود، ما زن‌ها وقتی مادر می‌شویم آدم دیگری می‌شویم، مهربان‌تر، صبورتر، باگذشت‌تر و عاشق‌تر. همه چیزهای خوب را برای بچه‌هایمان می‌خواهیم، آن‌ها را با تمام وجود بزرگ می‌کنیم و عشقمان بیشتر می‌شود اما آن‌ها بزرگ می‌شوند و می‌روند دنبال زندگی خودشان، این قانون زندگی است و نمی‌توان با آن جنگید.

وی افزود: فقط دلتنگی‌اش برای ما می‌ماند و خاطره‌هایی که دانه‌دانه با هم ساختیم؛ هر روز که تنها هستیم از کودکی تا امروز را مرور می‌کنیم، از روزی که به دنیا آمدند خاطره‌ها را می‌گردیم تا همین لحظه. بچه‌های من خیلی خوب تربیت شدند، آن‌ها کنار من نیستند و این هم به‌خاطر زندگی‌شان است. خدا می‌داند چقدر دلتنگشان می‌شوم اما تحمل می‌کنم و هر بار زنگ می‌زنند می‌گویم خوبم، نمی‌خواهم نگران من باشد؛ اما دلتنگی بدجور آدم را اذیت می‌کند.

حال باتوجه‌به آنچه گفته شد به‌راستی که همه مادرها فرشته‌اند، فرشته بی‌انتظاری که ایثارگرانه برای پیشرفت فرزند خود کار می‌کند. زحمت می‌کشند. فرشته‌ای که خسته نمی‌شود و غرهای اعضای خانواده را به جان می‌خرد و با یک لبخند آن‌ها را به فراموشی می‌سپارد اما این فرشتگان نیاز به حمایت‌های بیشتری در جامعه و خانواده دارند و لازم است که تمام اعضای خانواده به آن‌ها کمک کنند.

همان‌طور که می‌دانید مادران تأثیر بسیار شگرفی در آینده فرزندان خود دارند. به عبارتی نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و نیم دیگر در دامن همین زنان پرورش می‌یابند پس باید تک‌تک افراد جامعه کاری کنیم که مادران احساس خاص و مهم بودن کنند و بتوانند در کنار امور خانه، خانه‌داری، همسرداری و فرزند‌داری به فکر پیشرفت، سلامتی و زیبایی خودش هم باشد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51517