کد خبر : 51685
تاریخ : 1400/11/6
گروه خبری : ایران و جهان

تدوین بسته 10 بندی دولت برای حمایت از بازار بورس

علی بهادری جهرمی روز سه‌شنبه در نشست خبری با تبریک میلاد حضرت زهرا و روز زن به همه بانوان به ویژه بانوان خبرنگار و اصحاب رسانه، گفت: با توجه به شرایط کرونایی موجود در روسیه که بیش از 700 کشته در روز وجود داشت، شرایط برگزاری سفر چندان مساعد نبود اما به‌دلیل برنامه از قبل طراحی‌شده و جلوگیری از تأخیر در حصول اهداف و نتایج، این‌گونه طراحی شد که سفر با رعایت پروتکل‌هایی مبتنی بر حفظ احترام متقابل انجام شود.

سخنگوی دولت با پربار خواندن سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به مسکو، خاطر نشان کرد: جلسه رسمی کاری در کاخ کرملین بدون محدودیت زمانی برگزار شد و احترام متقابل کاملاً در جلسه حکمفرما بود.

بهادری جهرمی ادامه داد: برخی توافقات هم پس از نشست رؤسای جمهور که جلسه کاملاً کاری و نتیجه‌محور و عمل‌گرایانه بود به مقامات ذی‌ربط دو کشور ابلاغ شد و جلسات هماهنگی برای اجرای تمام توافقات در زمینه توسعه تجارت خارجی دو طرف، توسعه صادرات ایران به روسیه، تسهیل و کمک‌هایی که در حوزه تعرفه‌های وارداتی در حوزه کالاهای اساسی صورت می‌گیرد و همکاری‌های مشترک به‌ویژه در حوزه‌های ترانزیتی و تکمیل کریدورهای موجود نیز بلافاصله آغاز شد.

مردم در دهه فجر منتظر خبرهای خوش باشند

بهادری جهرمی افزود: چندین خبر خوب هم در دهه مبارک فجر برای مردم داریم که در بخش‌های مختلف به اطلاع مردم خواهد رسید اما دو خبر خوب و مهم را امروز در حوزه اقتصادی داریم.

سخنگوی دولت گفت: خبر خوب اول در حوزه اقتصادی اینکه وعده‌های رئیس جمهور برای تسهیل پرداخت وام به مردم محقق و عملی شد و تمامی متقاضیان تسهیلات خرد که رتبه اعتباری آنها B، A و C است، می‌توانند تا سقف 50 میلیون تومان بدون ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق خود و نیز برای دریافت وام تا سقف 100 میلیون تومان، باز هم بدون نیاز به ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق به همراه یک سفته یا چک، اقدام کنند.

وی افزود: خبر خوب دوم اینکه وعده رئیس جمهور برای استرداد سود مازاد بانکی به نقطه عملیاتی و اجرایی رسید و اگر نرخ سود تسهیلات بانک‌ها بالاتر از نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار باشد، بانک‌ها مکلف هستند مبلغی را که برای این منظور گرفتند برگردانند.

موضوع توافق موقت در دستور کار ایران نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد توافق موقت برای احیای برجام در روسیه، گفت: همانطور که بارها اعلام شده موضوع توافق موقت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و تیم مذاکره کننده متمرکز بر رفع تحریم‌های ظالمانه به شکل پایدار و مطمئن است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در سفر به روسیه بحثی درباره قرارداد موقت نشده و بر بازگشت همه طرفها به برجام و لغو موثر همه تحریم‌ها تاکید شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا لایحه رتبه‌بندی معلمان به‌دلیل مخالفت دولت با اجرای آن از سوی شورای نگهبان بازگشت خورده است، گفت: این لایحه به‌رغم مشکلات متعددی که برخوردار بود و بدون کار کارشناسی لازم و پیش‌بینی منابع پایدار در آخرین روزهای دولت قبل ارائه شده بود، دولت با احترام به جایگاه معلمان با آن موافقت کرد.

هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نشده است

بهادری جهرمی درباره درخواست‌های آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران که محور سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: درخواست مذاکره از سوی آمریکا به طرق مختلف مطرح شده بود اما هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نشده است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه هشت ماه از امضای «برنامه اجرایی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی» می‌گذرد اما هنوز این برنامه به مرحله اجرا نرسیده و ویزایی بین دو کشور لغو نشده است، توضیح داد: این توافق هم مشابه توافقات دیگر به دلیل نگاه توسعه نامتوازن معطل مانده بود که امروز در دستور کار دولت است‌ اما امکان اجرای این توافق منوط به ثبات شرایط کرونا و محدودیت‌های مربوط به آن است.

وی در خصوص برخی شنیده‌ها مبنی بر احتمال ملاقات رئیس فیفا با آیت‌الله رئیسی نیز اعلام کرد: تاکنون چنین درخواستی مطرح نبوده و در برنامه‌های رییس‌جمهور نیز چنین ملاقاتی در دستور کار نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره برخی اعتراضات صنفی و معیشتی گفت: شرایطی که دولت سیزدهم روی کار آمد شرایط نابسامانی اقتصادی و اعتراضات صنفی است.

بهادری جهرمی درباره مذاکرات ایران و عربستان و چگونگی روند بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن با همه کشورهای همسایه و منطقه است.

وی افزود: جمهوری اسلامی همیشه از صلح و ثبات در منطقه استقبال کرده و می‌کند و مدافع صلح و ثبات و پایان جنگ در منطقه است.

آماده بازگشایی متقابل سفارتخانه‌های ایران و عربستان هستیم

بهادری جهرمی ادامه داد: تاکنون چهار دور مذاکره با عربستان با میزبانی عراق انجام شد. چند نفر برای نمایندگی ما در سازمان همکاری‌های اسلامی جهت بازگشایی کنسولگری به جده اعزام شدند و آماده بازگشایی سفارتخانه‌ها هم هستیم اما هنور توافقات نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به اقدام رییس دستگاه قضا در مقابله با زمین‌خواری و ساخت‌وساز غیرمجاز و تخریب یک ساختمان متعلق به قوه قضاییه گفت: اقدام رییس قوه قضاییه مبنی بر تخریب این ساختمان اقدام مناسبی بود که شاهد این قبیل اقدامات در دو قوه مجریه و قضاییه هستیم. پابه‌پای این اقدامات برای جلوگیری از تخریب اراضی ملی دولت سعی دارد برنامه‌ریزی لازم برای جلوگیری از تصرف جدید داشته باشد که اجرای کامل طرح کاداستر (حدنگاری) به این موضوع کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین پایش الکترونیکی داده‌های مکان‌محور که از اقدامات خوب دولت با همکاری دستگاه قضایی است که در اصفهان به صورت آزمایشی درحال اجرایی شدن است.

بهادری جهرمی گفت: رییس‌جمهور در گزارش ارائه شده در حوزه زمین‌خواری در نشست هیأت دولت، دستور داد کادر و ساختار سازمان امور اراضی تقویت و حمایت‌های لازم از این مجموعه اعمال شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که اظهار داشت بانک‌های دولتی در حال حاضر هیچ وامی پرداخت نمی‌کنند، گفت: تأکید و دستور رییس‌جمهور به بانک‌ها مبنی بر بازنگری و تغییر این روند بود که این بازنگری به زمان نیاز دارد.

وی با قدردانی از آن دسته از مدیران بانک‌های دولتی که خودشان پیشگام اجرای دستور رییس‌جمهور شدند، متذکر شد: این تصمیم 48 ساعت قبل اعلام شده که هنوز بانک‌ها ابلاغ نکرده‌اند اما فعلاً مدیرعامل بانک سپه خبر ابلاغ را متتشر کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره جزییات جلسه رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت با مدیرعاملان بانک‌های دولتی و خصوصی، گفت: رئیس جمهور جلسه خوبی با مدیران عامل تمام بانک‌های خصوصی و دولتی داشت. نکاتی از سوی آنها مطرح شد. رئیس جمهور دستوراتی را در آن جلسه دادند و ضمن تاکید بر بسیاری از نکات اعلام شده در جلسه باید اعلام کنم که نگاه‌ها به جایگاه مهم و خطیری که نظام بانکی به عنوان ستون فقرات تامین مالی اقتصادی کشور دارد و حفظ و تقویت و تصویب این جایگاه به عنوان امانت داران از اموال مردم و اصلاحات ساختاری در نظام و مقررات حوزه بانکداری بسیار مشترک و نزدیک بود.

بهادری جهرمی افزود: مقرر شد کارگروهی زیر نظر وزیر اقتصاد و با همکاری بانک مرکزی به منظور بازنگری در نظامات بانکی تشکیل شود.

سخنگوی دولت گفت: کلیدواژه بیانات در این جلسه این بود که در حوزه تسهیلات خرد نباید به تضییقات تبدیل شود و باید کمک کار مردم باشد و در مقابله با بدعهدان و بدحسابان باید جدی برخورد کنند و گزارش آن برای مردم ملموس باشد و بانک باید حامی صنعتگران و تولیدکنندگان باشد.

وی درباره ساماندهی بازار سرمایه، گفت: مسیر حمایت دولت از بورس مستمر ادامه دارد. کارگروهی به ریاست معاون اول، معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، سازمان بورس و دیگر اعضای اقتصادی دولت تشکیل شده و نظر صاحبنظران دریافت شد و بسته پیشنهادی 10 بندی برای حمایت از بازار سرمایه در حال تدوین است.

بهادری جهرمی افزود: درباره رمزارزها هم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جلسات متعددی را برگزار و این مساله مورد بررسی قرار داد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51685