کد خبر : 51707
تاریخ : 1400/11/7
گروه خبری : استان‌ها

حمیدرضا رهبر خطاب به مدیر جدید سازمان صمت استان همدان؛

گرفتاری صنعت و تولید همدان در برزخ مدیریت

طی چند سال اخیر جرأت نظارت بر فعالیت اتاق بازرگانی وجود نداشت

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : همدان اگرچه شهری صنعتی نیست اما وجود زیر ساخت‌هایی همچون راه‌اندازی نخستین شهرک بنکداری کشور در این استان، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد با شعار قابلیت جذب سرمایه‌گذار آن کشوری که طی این سال‌ها تنها نامی از آن بدون هیچ کارکردی در عرصه تولید و صنعت به گوش می‌رسد، برخورداری از شهرک تخصصی مبل و منبت، گشودن چتر حمایت دولت بر سر 12 خوشه صنعتی و روشن بودن بودن چراغ نیمه‌سوز 26 شهرک و ناحیه صنعتی همگی نشان از میل و رغبت فراوان این دیار برای صنعتی شدن دارد که انتظار می‌رود در دولت سیزدهم این استعداد و علاقه شناسایی و مورد توجه ویژه قرار گیرد.

بر این اساس با توجه به تغییر مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان و روی کار آمدن مدیری جوان در این عرصه برآن شدیم تا با یکی از صنعتگران با سابقه همدانی و درعین حال مدیرعامل شرکت صنایع پارس راد همدان در خصوص وضعیت صنعت استان، موانع پیش رو و نیز انتظار صنعتگران از مدیریت جدید گفت‌و‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حمیدرضا رهبر؛ با بیان اینکه انتصاب جدید در مدیریت اداره کل صمت همدان مرا خوشحال کرد گفت: آنچه مسلم است اینکه خوشبختانه پیگیر‌های استاندار همدان نتیجه‌بخش بوده و فرد جدیدی را در این سمت منصوب کردند و بالاخره آن افرادی که دیگر در سازمان کارایی لازم را نداشتند کنار خواهند گذاشت و نیروی جدید جایگزین خواهد شد.

  صنعت همدان نیازمند روحیه جهادی

وی با تأکید براینکه امیدواریم مدیر جدید با روحیه جهادی بتواند مشکلات و معضلات صنعت استان همدان را که در حال حاضر بسیار سنگین و پیچیده است به سامان برساند، ابراز کرد: این مدیر جوان کارهای نکرده بسیاری پیش‌رو دارد.

این تولیدکننده با بیان اینکه صنایع و تولیدکنندگان به دلیل شرایط برزخی که در مدیریت دستگاه‌های اجرایی استان وجود داشت تقریباً تحت فشار بودند زیرا هر تولیدکننده و صنعتگر گرچه از یک دستگاه جواز فعالیت دریافت می‌کنند اما با تعداد بی‌شماری از دستگاه‌ها و ارگان‌ها سر و کار داشته و دارد، عنوان کرد: این افراد در بدیهی‌ترین شرایط با دستگاه‌هایی همچون اداره کار، سازمان تأمین اجتماعی، اداره دارایی، مالیات، صنعت و معدن، محیط زیست و منابع طبیعی و غیره در ارتباط هستند.

رهبر افزود: درد این است که در این عالم برزخی هیچ یک از دستگاه‌ها کار خود را به نحو احسن انجام نمی‌دهند البته طی چند سال اخیر بروز کرونا این مشکل را دوچندان کرده به طوری‌که به بهانه‌های مختلف حتی دیگر این افراد (کارشناسان و کارمندان) را در اتاق‌هایشان هم نمی‌توان یافت.

وی با تأکید بر اینکه روند این‌چنینی منجر به آن شده که کار صنعتگران و صنایع پیش نمی‌رود، تصریح کرد: درواقع در نبود نظارت اصولی در دستگاه‌‌ها شاهد هرج و مرج هستیم.

  انقلاب در صنعت استان را از درون سازمان شروع کنید

این فعال اقتصادی با اشاره به انتظارات صنعتگران از مدیر جدید سازمان صمت استان عنوان کرد: در گام نخست می‌بایست انقلابی در درون سازمان خود ایجاد کند زیرا در این سازمان شاهد هرج و مرج هستیم به‌گونه‌ای که گویی کار راه‌اندازی به فراموشی سپرده شده و هرکس برای خود کار می‌کند، حتی در برخی موارد به جای ارائه راهکار به‌دنبال مانع‌تراشی در مسیر حرکت صنعتگران هستند.

رهبر با بیان اینکه دومین خواسته ما از آنجایی که این سازمان یک سیستم نظارتی بر تمامی فعالیت‌های تشکل‌های بخش خصوصی به‌حساب می‌آید این است که در اتاق بازرگانی استان و دیگر تشکل‌های مرتبط تحولی را ایجاد کند تا از حالت رخوت و کرختی که متأسفانه نشأت‌گرفته از رویکرد مدیریتی است خارج شود.

وی ادامه داد: این مهم از طریق نظارت قوی در خصوص موضوعاتی همچون صدور کارت‌های بازرگانی که متأسفانه طی سال‌های اخیر در مواردی شاهد تقلب و تخلف بسیار در آن‌ها بودیم محقق خواهد شد.

این فعال اقتصادی با تجربه همدانی با تأکید براینکه انتظار می‌رود مدیر جوان و پرانرژی جدید سازمان صمت حتماً و به‌صورتی جدی در خصوص تخلفاتی که در اتاق بازرگانی و دیگر تشکل‌ها در حال رخ دادن است ورود کند زیرا پیش از این علی‌رغم وظایف ذاتی این سازمان گویی جرأت این کار وجود نداشت ابرازکرد: سومین خواسته ما هماهنگی بین این سازمان با دیگر دستگاه‌ها برای ایجاد یک انسجام در مسیر حمایت از تولید و صنعت است.

رهبر با بیان اینکه همواره به‌زعم بنده موانع پیش روی صنعت را باید در بخش استانی و ملی مورد رصد قرار داد و برای آن چاره‌جویی کرد، گفت: انتظار از دستگاه محلی و استانی جهت ورود مستقیم در موانع پیش‌روی ملی قابل قبول نیست اما این عزیران در این بخش می‌توانند به‌صورت غیر مستقیم مباحث را دنبال و مطرح کنند.

  حقایق را کتمان نکنید

وی با اشاره به اینکه تأثیرگذاری غیر مستقیم پیگیری مشکلات ملی و کاهش نقش آن‌ها در مسیر تولید و صنعت استان از راه ارائه آمار واقعی محقق می‌شود ابراز کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر یکی از معضلاتی که در استان داشتیم آمارسازی بوده است.

مدیر عامل شرکت صنایع پارس راد همدان با انتقاد از رویکرد غلط مدیران طی چند سال اخیر گفت: متأسفانه برای ارائه عملکرد مناسب از خود شرایط را برای وزارتخانه متبوع، گل و بلبل ترسیم می‌کردند حال آنکه آماری از توقف فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی و دلایل آن داده نمی‌شد.

رهبر با اشاره به اینکه برخی پست‌ها و مقام‌ها به حدی برای برخی از آقایان مهم بود که حاضر به بیان حقایق نبودند و همین امر منجر شد که به‌صورت غیر مستقیم وزارتخانه متبوع نیز شرایط را مناسب ارزیابی کند اذعان کرد: این حقیقت قابل کتمان نیست که مسائل مرتبط با تحریم کمر تولیدکننده و صنعتگر را شکسته و بی‌اثر خواندن آن یک دروغ بسیار بزرگ است.

وی با تأکید بر اینکه در کشور بالآخره باید تکلیف این تحریم‌ها بر اساس سیاست‌های کلان مشخص شود اظهار کرد: باید مدیران استانی مشکلات و حقایق مترتب از این تحریم‌ها همچون عدم امکان تأمین مواد اولیه، عدم امکان برگشت پول در حوزه صادرات محصول، عدم امکان واردات تجهیزات و ماشین‌آلات به‌ویژه در عرصه معادن و متوسل شدن به حربه قاچاق با هزینه چندین برابری را به دستگاه‌های بالادستی و وزارتخانه‌ها منتقل کنند زیرا در غیر این صورت امکان حضور و رقابت در بازارهای بین‌المللی و حتی داخلی نیز با دشواری بسیاری همراه است.

وی افزود: به‌عنوان مثال محصولات تولید واحد من را دولت خریداری می‌کند اما متأسفانه مطالباتمان از دولت به میلیاردها تومان رسیده که این مهم خود مؤید تأثیر فراوان تحریم‌ها است.

این فعال مطرح اقتصادی استان همدان با تأکید بر اینکه طی 40 سال گذشته هم مردم و هم صنعتگران ثابت کرده‌‌اند که تحمل بالایی دارند همچنین می‌دانند که برخی مباحث در سطح بین‌المللی با شعائر نظام اسلامی هماهنگ نیست پس تابع این مهم نیز هستند، اما وقتی این مسائل غیر قابل پذیرش می‌شود که یک مدیرکل و یک کارمند استانی، بدون شناخت از این مسائل کارِ یک صنعتگر و تولیدکننده را پشت گوش می‌اندازد، عنوان کرد: اینگونه مباحث باعث پایین آمدن آستانه تحمل حتی به مرحله سقوط رسیدن شده است.

رهبر با تأکید بر اینکه این روزها برخی صنایع به آخر خط رسیده و دیگر امید به ادامه کار ندارند تشریح کرد: در حال حاضر بسیاری از فعالان حوزه تولید و صنعت به‌دنبال واگذاری و خلاص شدن از شرایط و مسائل مرتبط با آن هستند.

وی با تأکید بر اینکه انتقال سرمایه به بخش‌های غیر مولد نیز از دیگر مباحثی است که در پی بروز و وجود مسائل و مشکلات، عرصه تولید و صنعت را تهدید می‌کند، افزود: نکته این است که همه این معضلات و مشکلات از افرادی آغاز می‌شود که نسبت به شناخت صنعت و تولید در استان، کشور و درعین حال به روز کردن این شناخت کرخت هستند.

وی با تأکید براینکه امروز به‌کارگیری سرمایه و فعالیت در عرصه تولید و صنعت به‌صورت واقعی نیازمند تقدیر، حمایت و تشویق است نه در حد شعار و نصب تابلوی تکریم ارباب رجوع افزود: این مهم باید به‌صورت عملی از طریق رفع مشکلات پیش رو اتفاق بیفتد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51707