کد خبر : 51716
تاریخ : 1400/11/7
گروه خبری : شهر

مزایـــای شهر هوشـــمند

تکنولوژی هوشمند می‌تواند به شهرها در کارآمدی بیشتر کمک کند و در بهبود ارائه خدمات به شهروندان و مراکز تجاری نقش مهمی به عهده داشته باشد. تاکنون تعاریف متعددی از شهر هوشمند ارائه شده است، با این حال، شهرهایی با سرمایه‌گذاری کلان بر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به منظور ارتقای سطح خدمات، رفاه شهروندی، پایداری و توسعه اقتصادی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهرها در تمام تعاریف به شمار می‌رود. تکنولوژی شهر هوشمند، خودکفایی مناطق را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد که این ویژگی، برای سازگارسازی شهرها در مقابل افزایش قابل توجه جمعیت امری ضروری است. شهرهای هوشمند با مزایای منحصربه‌فرد خود کیفیت زندگی مناطق را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد و رفاه را برای ساکنان به ارمغان می‌آورد. در ادامه به شرح مهم‌ترین مزایای شهرهای هوشمند پرداخته می‌شود.

 خودکارآمدی بیشتر و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده‌ها

پیشرفت‌هایی که اخیراً در «کلان داده‌ها» اتفاق افتاده، مدیران شهری را قادر کرده است به اطلاعاتی که تا پیش از این کاملاً نهفته بود، دسترسی کامل پیدا کنند. استراتژی تحلیل داده‌ها چنان‌چه به خوبی طراحی شده باشد، امکان دسترسی و تجزیه و تحلیل بخش اعظمی از اطلاعات را در اختیار مقامات رسمی یک شهر قرار می‌دهد؛ ضمن اینکه امکان گردآوری ایده‌های معنادار و قابل پیاده‌سازی را فراهم می‌آورد.

نرم‌افزارها و استراتژی‌های کلان داده‌ها، اطلاعات مفیدی به مدیران شهری ارائه می‌دهد که براساس آن، امکان شناسایی و حضور نیروهای امنیتی در مناطق پرخطر فراهم می‌آید و علاوه بر این، گرایش‌ها، نیازها و نگرانی‌های ساکنان هر محله مشخص می‌شود. کلان داده‌ها و اینترنت اشیا در کنار یکدیگر، فرآیند تصمیم‌گیری‌ها را برای مدیران تسهیل می‌کند که این رویداد به سهم خود در بهبود کیفیت زندگی ساکنان از طریق کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات بهتر نقش مهمی به عهده دارد.

 افزایش امکان مشارکت میان دولت‌ها و مردم

انتظارهای شهروندان امروز بسیار متفاوت با سابق است؛ آن‌ها از مدیران خود می‌خواهند خدمات دیجیتالی با بالاترین کیفیت و قدرت را در اختیارشان قرار دهند. ابزارهای همکاری، وب‌سایت‌های مدرن، نرم‌افزارهای مخصوص تلفن‌های همراه، پرتال‌های خود-سرویس و حساب‌های آنلاین در جنبه‌های مختلف زندگی بشر امروز بسیار حائز اهمیت بوده و در لیست انتظارات قطعی شهروندان از مقامات ارشد خود قرار گرفته است. توسعه خدمات دیجیتالی در جوامع می‌تواند بر محبوبیت شهرهای هوشمند به عنوان مکان‌هایی با بیشترین کیفیت زندگی و دارای قابلیت ارتقا تجربه شهروندی از اتصال بیافزاید.

داده‌های قابل دسترسی شهرها، نقشه‌های تعاملی، اسناد موجود در مورد نحوه عملکرد دولت‌ها، شفافیت مالی، پخش زنده جلسات شهرداری و فعالیت مقتدرانه رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مدیران را قادر کند با شهروندان ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند که این امر به سهم خود در اعتمادسازی میان دو طرف نقش مهمی ایفا می‌کند.

 جوامع ایمن‌تر

بدون شک، شهرهای هوشمند نسبت به سایر نقاط دنیا از امنیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه مشارکت میان بخش‌های خصوصی و دولتی به کاهش نرخ ارتکاب جرم در آن‌ها کمک زیادی می‌کند. فناوری‌های نظیر تشخیص شماره پلاک خودروها، آشکارسازهای گلوله‌های تفنگ، مراکز مجهز به حس‌گرهای دیجیتالی برای ثبت اجرام و دوربین‌های پوشیدنی یا بدنه که توسط نیروهای امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کمک به مقامات رسمی در به حداقل رساندن ارتکاب جرم در یک شهر کمک می‌کند.

برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان به‌تازگی سرمایه‌گذاری‌های کلان خود در تکنولوژی‌های هوشمند را آغاز کرده‌اند تا از طریق آن، مناطقی با امنیت بیشتر برای سکونت شهرنشینان به وجود آورند. به عنوان مثال، مدیران کلان شهر دیترویت، واقع در ایالت میشیگان آمریکا با تاجران محلی برای گسترش یک بستر ویدئویی ابری متصل دست به همکاری زده است تا از طریق دسترسی دوربین‌های امنیتی به اطلاعات لازم در زمان واقعی در مراکز تجاری دسترسی پیدا کند. نتایج این اقدام بسیار رضایت‌بخش بوده و نشان از کاهش 50 درصدی ارتکاب جرم در این مراکز داشته است.

 کاهش اثرات زیست‌محیطی

برنامه‌ریزان شهرهای هوشمند در مواجهه با افزایش انتشار گازهای آلاینده، انباشته شدن زباله‌ها در خیابان‌ها و آلودگی‌های اقیانوس‌ها، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند اثرات منفی را بر محیط زیست به حداقل برسانند که در این زمینه بسیار موفق نیز ظاهر شده‌اند. ایجاد سازه‌های خودکفا، نصب سنسورهای دیجیتالی کیفیت هوا در گوشه و کنار فضاهای عمومی و بهره‌مندی از منابع انرژی تجدیدپذیر، جزو مهم‌ترین اقداماتی به شمار می‌رود که مدیران شهرهای هوشمند را در کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی توانمند کرده است. به عنوان مثال، نصب سنسورهای دیجیتالی سنجش کیفیت هوا می‌تواند داده‌های لازم درمورد مناطقی با بیشترین نرخ آلودگی را در اختیار مقامات مسئول قرار دهد و آن‌ها را در شناسایی علت آلودگی و ارائه راه حل مناسب برای رفع آن قادر کند.

 بهبود حمل و نقل

بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا پنج سال آینده، سرمایه‌گذاری‌های شهرهای هوشمند در بخش حمل و نقل به میزان 25 درصد افزایش می‌یابد. بدون شک، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند از قابلیت‌های بسیاری برخوردار است که می‌تواند خودکفایی‌ها را در زمینه‌های مختلف مانند مدیریت ترافیک و افزایش توانایی رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی در مسیریابی در سراسر یک شهر افزایش دهد و امکان ارائه خدمات بهتر به شهروندان را با وجود رشد سریع جمعیت فراهم آورد.

از سوی دیگر، سیگنال‌های هوشمند ترافیک، جریان رفت و آمد خودروها را بهینه می‌کند و تراکم خیابان‌ها را در زمان اوج شلوغی به حداقل می‌رساند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/51716