کد خبر : 52288
تاریخ : 1400/11/23
گروه خبری : استان‌ها

نماینده ولی فقیه در استان همدان گلایه کرد؛

صدای اذان در همدان ضعیف است

استاندار همدان: برگزاری جشنواره ملی اذان منتظران پس از ماه رمضان

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌ موثقی در جلسه شورای اقامه نماز استان همدان و ستاد جشنواره ملی اذان منتظران که پنجشنبه 21 بهمن‌ماه در استانداری همدان برگزار شد، با بیان اینکه راهپیمایی 22 بهمن‌ماه باعث تقویت نظام اسلامی و مؤلفه‌های قدرت در کشور می‌شود، ابراز کرد: مصوبه‌ای در ستاد شورای اقامه نماز داشتیم، اما تاکنون انجام نشده است.

وی در این راستا افزود: پخش اذان در شهر همدان ضعیف است، ادارات ما در ساعت اذان باید اذان را پخش کنند و شهروندان در آن ساعات باید در هر جایی هستند، صدای اذان را بشنوند؛ این موضوع مصوب شد، اما اجرایی نشد و صدای اذان را در شهرمان نداریم.

امام‌جمعه همدان با بیان اینکه حتی برخی مساجد هم اذان پخش نمی‌کنند، گفت: یا باید از مرکز واحدی صدای اذان پخش شود و یا اینکه برای پخش اذان در ساعات مربوطه وارد کار شویم.

وی خاطرنشان کرد: از رادیو و تلویزیون همدان نیز اذان باید با صدای مناسب پخش شده و سبک‌های قرائت مناسب انتخاب شوند و در این زمینه از هنر بهره ببرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی خواستار تشکیل کمیته تخصصی در این عرصه شد و گفت: باید مراکز بزرگ تجاری هم اذان را در ساعت مربوطه آن پخش کنند.

استاندار همدان نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه طبق گزارش‌های موجود آثار پُربار و ارزشمندی با تراز بالا به دبیرخانه جشنواره‌ اذان منتظران ارسال شده است، عنوان کرد: این استقبال‌ها بارقه امیدی با خود به همراه دارند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه 32 درصد آثاری که به دبیرخانه جشنواره اذان منتظران ارسال شده از استان گلستان است، اذعان کرد: این استان بیشترین آثار ارسالی به جشنواره را به خود اختصاص داده که نشان از اهتمام ویژه آموزش‌وپرورش این استان در این راستا است.

وی با بیان اینکه باید استان‌های دیگر نیز این موضوع را مورد توجه قرار دهند، گفت: دومین استانی که بیشترین آثار را به جشنواره اذان منتظران ارسال کرده، همدان است.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: 61 درصد ارسال آثار به جشنواره اذان منتظران توسط شرکت‌کنندگان خانم بوده و 70 درصد از شرکت‌کنندگان را کودکان و نوجوانان تشکیل داده‌اند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه جشنواره اذان منتظران برای نخستین‌بار در کشور در استان همدان اجرا خواهد شد، گفت: با توجه به اهمیت جشنواره اذان منتظران، ضرورت دارد که زمان برگزاری به‌گونه‌ای باشد که تحت‌الشعاع هیچ مسئله‌ای قرار نگیرد تا بتوان آن‌طور که شایسته است، این مراسم را برگزار کرد.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره مذکور باید به‌نوعی برگزار شود که بتواند در جهت اشاعه فرهنگ نماز و اذان اثرگذار باشد، افزود: از سویی دستگاه‌های اجرایی از برگزاری جلسات هم‌زمان با اذان و وقت نماز خودداری کنند.

این مقام مسئول درخصوص وضعیت پخش اذان در همدان نیز خواستار پخش اذان از ادارات و دستگاه‌های دولتی اجرایی و مساجد شد و گفت: باید به اصناف، مجموعه‌های تجاری و صنفی و فروشگاه‌های بزرگ نیز این موضوع تأکید شود.

قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: باید در میدان امام از بلندگوهای موجود اذان پخش شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود راهپیمایی 22 بهمن را پاسخ کوبنده‌ای به دشنان کوردل این سرزمین دانست و گفت: این راهپیمایی به‌عنوان نمونه‌ای از وحدت و انسجام برگزار خواهد شد.

استاندار همدان به تأخیر زمان برگزاری جشنواره اذان منتظران نیز اشاره کرد و افزود: برندگان این جشنواره اعلام شوند، اما مراسم اختتامیه آن پس از ماه مبارک رمضان برگزار شود.

قاسمی‌فرزاد خواستار یکسان‌سازی جوایز جشنواره و تشویق کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در رشته‌های مختلف این جشنواره شد.

در ادامه رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با بیان اینکه اذان یکی از مؤلفه‌های بسیار قوی در بحث اعتقاد است، به اهمیت اذان در سیره پیامبر (ص) اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمرتضی حسنی‌حلم با اشاره به ایام‌الله دهه فجر، از شهید زین‌الدین به‌عنوان شهید شاخص کشوری نام برد و گفت: این شهید حرکت جالبی با اذان از خود نشان داده است.

وی خاطرنشان کرد: اذان گویی باید در زندگی‌های ما احیا شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسنی‌حلم به پیشروی جشنواره ملی اذان منتظران در همدان اشاره کرد و گفت: سعی داریم تا دبیرخانه آن در همدان باقی بماند.

وی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته، از تشکیل کمیته‌های مختلف در این زمینه خبر داد و افزود: بیش از دو هزار اثر در سایت این جشنواره بارگذاری شده است.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با بیان اینکه برنامه‌ها برای سند استانی نماز مشخص شده است، تصریح کرد: شورای نماز نیازمند 6 کمیته در قالب کمیته‌های آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، نظارت، ارزیابی و پشتیبانی است.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با بیان اینکه بالغ‌بر 250 میلیون تومان برای مساجد مناطق محروم استان در سال جاری جذب و به این مساجد کمک شده است، اظهار کرد: کارگروه تعلیم و تربیت در حوزه نماز هم ایجاد خواهیم کرد.

گفتنی است؛ در این جلسه اقدامات صورت‌گرفته از سوی کمیته علمی و پشتیبانی جشنواره ملی اذان منتظران نیز تشریح شد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/52288