کد خبر : 55306
تاریخ : 1401/2/24
گروه خبری : گردشگری

مدیر دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی:

برای تحقق محور گردشگری غرب کشور باید جوامع محلی را همراه کرد

سیدمصطفی فاطمی در نشست تخصصی تشکل‌های مردم نهاد منطقه غرب کشور که به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، بااشاره به تحولات حوزه گردشگری دنیا در قرن جدید، اظهار کرد: از چند سال پیش اولین محورهای گردشگری جدید با محوریت عجایب هفتگانه جدید در دنیا پیشنهاد شد و از آن پس فعالیت‌های تازه ای در حوزه گردشگری شکل گرفت.

فاطمی با بیان اینکه تحولاتی که در حوزه گردشگری طی این سال‌ها اتفاق افتاده نه تنها توسط دولت‌ها بلکه توسط فعالین این حوزه بوده، افزود: دولت‌ها هرگز نتوانسته اند به تنهایی در حوزه گردشگری محور تعریف و جاذبه‌های گردشگری خود را معرفی کنند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی به نقش فعالان گردشگری و سازمان‌های مردم نهاد این حوزه در پررنگ شدن حوزه گردشگری در هر منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی و طبیعی و صنایع دستی، جزو سرمایه‌های ما هستند و گردشگری باید موتور محرکه این سرمایه‌ها باشد تا بتوان بصورت درست و اصولی از آنها بهره برداری کرد.

وی اضافه کرد: هرچند که سرمایه‌های زیادی از این دست در همه جای دنیا و نقاط مختلف کشورمان وجود دارد، اما می‌بینیم که در نقطه‌ای به خوبی از آن‌ها استفاده و بهره‌برداری می‌شود و در نقطه‌ای دیگر مغفول مانده‌اند که در این رابطه باید گفت انسان‌ها گاهی اوقات مهمتر از سرمایه‌ها هستند، چرا که آن‌ها ساختار جاذبه‌های گردشگری را حفظ، معرفی و بهره برداری درست می‌کنند.

فاطمی خاطرنشان کرد: برای نمونه زمانی که یک گردشگر از مکانی تاریخی مانند تکیه معاون الملک بازدید می‌کند، اگر یک فعال گردشگری، سازمان مردم نهاد و...- با اطلاعات کافی و مناسب در مورد بنا باشد- در آنجا حضور داشته باشد و توضیحات کافی را به گردشگر بدهد، علاوه براینکه مدت زمان ماندگاری گردشگر در آن بنا افزایش می‌یابد، به معرفی بیشتر و تبلیغ برای آن هم کمک کرده است، درغیر اینصورت گردشگر پس از یک بازدید کوتاه از بنا خارج می‌شود، بدون اینکه برایش جاذبه چندانی به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای انسانی می‌توانند به برجسته‌تر شدن جاذبه‌های گردشگری کمک کنند، عنوان کرد: در این راستا، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند به عنوان تسهیلگران از یک سو جامعه محلی را از داشته‌های ارزشمند خود آگاه کنند و از طرفی مطالبه‌گرانی باشند که از دولت می‌خواهند یک مجموعه را به‌درستی حفظ و از آن بهره‌برداری کند و نگرانی‌های مردم را در مورد جاذبه‌های گردشگری به دولت منتقل کنند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی در ادامه سخنانش به تلاش‌ها برای شکل‌گیری محور گردشگری غرب کشور و لزوم استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و فعالین حوزه گردشگری برای تحقق این امر اشاره کرد و گفت: امروزه شکل‌گیری محور گردشگری غرب کشور به عنوان دومین محور گردشگری کشور در قالب همکاری‌های مشترک بین ادارت کل میراث فرهنگی این منطقه آغاز شده، اما به نظر می‌رسد که این کافی نیست و برای تحقق آن باید همراهی جوامع محلی، مردم و سازمان‌های مردم نهاد را در این رابطه داشته باشیم.

وی به اهمیت همراهی مردم محلی در شکل‌گیری محور گردشگری غرب کشور اشاره داشت و افزود: برای اجرایی شدن این مسئله، مردم محلی این منطقه باید منافع خود را در این رابطه ببینند و آگاه شوند که چه پیامدهای مثبتی برایشان به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: سازمان‌های مردم نهاد به عنوان واسط بین مردم و دولت می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند و ما نیز حمایت‌های لازم را از آنان خواهیم داشت.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55306