کد خبر : 55310
تاریخ : 1401/2/24
گروه خبری : دین و اندیشه

راهی که وهابیت برای تحریف مهدویت می‌رود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعز‌الدین رضانژاد اظهار کرد: قبل از بررسی شیوه‌های دشمنی وهابیت علیه مهدویت، باید متذکر شد وهابیت مانند باقی اهل سنت به اصل ظهور حضرت مهدی(عج) در آخرالزمان، اعتقاد دارد به عبارت دیگر، گرچه وهابیت خوانش‌های گوناگون و افراطی از بسیاری از مباحث اعتقادی شیعه و حتی اعتقادات اکثر اهل سنت دارند اما آنها نیز مانند پیروان سایر مذاهب به ظهور منجی(عج) معتقدند هر چند نگاه و قرائتشان متفاوت است.

وی ادامه داد: چنان که مسئولان افتای عربستان به صراحت مسئله اعتقاد به حضرت مهدی(عج) و ظهور ایشان در آخرالزمان را از اعتقادات اسلامی می‌دانند، لذا باید تفکیک کنیم که اصل مهدویت مورد قبول همه مسلمین اعم از شیعه و سنی است اما مهدویتی را که شیعه مطرح می‌کند، از سوی اکثر اهل سنت پذیرفته شده نیست یا حداقل در برخی مسائل و داده‌های حدیثی و تاریخ با هم اختلاف نظر داریم.

استادتمام جامعه المصطفی(ص) العالمیه درباره شیوه‌های دشمنی وهابیت علیه مهدویت شیعی، تصریح کرد: معمولاً وهابیت و جریان‌های افراطیِ سلفی‌گری به صورت مستقیم و غیرمستقیم دست به شبهه‌پراکنی می‌زنند، برای مثال درباره حضرت مهدی (عج) در مقابل آنچه شیعه امامیه اثنی عشری اعتقاد دارد، یا اینکه آیا فردی می‌تواند در کودکی امام شود؟ یا درباره نسب حضرت (عج) تشکیک می‌کنند.

 انکار ولادت حضرت مهدی(عج) توسط وهابیت!

وی اضافه کرد: در حالی که نسب حضرت بقیه الله الاعظم (عج) طبق قول شیعه و اکثر اهل سنت به پیامبر(ص) و از نسل حضرت زهرا (س) می‌رسد اما وهابیت در این باره شبهه کرده و مستقیماً درباره ولادت امام عصر(عج) شبهه دارند. گرچه شیعه معتقد است مهدی صاحب الزمان(عج) فرزند امام عسکری(ع) به دنیا آمده و در غیبت به سر می‌برد اما اینها ولادت حضرت(عج) را منکر می‌شوند و با مهدویت شیعی در موضوع غیبت امام عصر(عج) اختلاف دارند!

وی تاکید کرد: وهابیت افراطی در این باره کتاب‌های متعدد نوشته و آنها را به زبان‌های مختلف ترجمه کرده است؛ یکی از این کتاب‌ها که به زبان فارسی هم ترجمه شده وجود حضرت مهدی(عج) را دروغ بزرگ تاریخی معرفی می‌کند! تردید در ولادت، تردید در طول عمر و... از شبهات غیرمستقیم وهابیت علیه مهدویت است.

حجت‌الاسلام رضانژاد درباره چرایی طرح این شبهات علیه مهدویت و انکار باورهای شیعی در این‌باره، گفت: امروزه از ارکان اعتقادی کسانی که به آخرالزمان معتقد هستند، مسئله منجی‌باوری است اینکه امروز شیعه طلایه‌دار جریانی است که می‌خواهد با حکومت امام زمان(عج) در آخرالزمان پیوند بخورد، همه مخالفان اسلام و مستکبران و استعمارگران را به دشمنی وا داشته است.

رئیس پژوهشکده ادیان و فرق پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) تاکید کرد: وهابیت افراطی هم تحت تاثیر تبلیغات جهانی استکبار و به‌عنوان مزدور فکری و عملی آنها، نسبت به این موضوع موضع‌گیری تند دارد و شبهات و دروغ بسیار درباره آن مطرح می‌کند.

 تفرقه‌افکنی در جهان اسلام با شبهه علیه مهدویت

حجت‌الاسلام رضانژاد درباره تفرقه‌افکنی‌هایی که وهابیت بین شیعه و اهل سنت ایجاد می‌کند، ابراز کرد: ما مسلمانان در جامعه اسلامی و در جهانی که زندگی می‌کنیم، همچون پیروان سایر ادیان باید به مسائل مشترک دینی بپردازیم، متاسفانه، وهابیت راهی را در پیش گرفت که همه مشترکات دینی را کنار نهاد و به مسائل اختصاصی فکری برخی مسلمین می‌پردازد، وقتی مسئله وحدت را مطرح می‌کنیم مسلماً مقصود این نیست که هر کس از دست مذهب خود کشیده و یک مذهب واحد را برگزیند بلکه منظور از وحدت اهتمام به امور و اعتقادات مشترک همه مسلمانان است که در پی آن دست در دست هم، رسالت بزرگ اسلامی خود را انجام دهند.

وی در ادامه ابراز کرد: وهابیت با ایجاد شبهات به بدبینی میان امت اسلامی می‌پردازد، بر کینه‌ها افزوده و جلوه‌ای دروغین از نمای مهدویت شیعی ارائه می‌دهد با تهمت‌ها و پخش افکار مغرضانه و نادرست و حتی ترویج برخی از احادیث جعلی و ساختگی، درصدد متهم کردن رقبای خود ازجمله شیعه هستند لذا به جای اینکه به اصل وحدت امت اسلامی در موضوع مشترک ظهور مهدی(عج) در آخرالزمان بپردازد در نفی و انکار مهدویت شیعی می‌کوشد تا از همین دریچه راه‌های وحدت امت اسلامی را از بین ببرد!

استادتمام جامعه المصطفی (ص) العالمیه گفت: البته در برخی جریان‌های اهل سنت، به ویژه در میان سنی‌های متصوفه به دلیل اعتقاد به مسئله ولایت انسان کامل، بخش قابل توجهی از پیروان به مهدی(عج) به عنوان انسان کامل اعتقاد دارند و حتی عده‌ای از علمایشان بر این باورند که آن ولی زنده است و در دنیا افاضات معنویش به مردم می‌رسد.

وی ادامه داد: با این نگاه، مهدویت شیعی با مهدویت عده‌ای از اهل سنت با هم آمیخته و موجب وحدت می‌شود اما متاسفانه وهابیت افراطی به جای پرداخت به مشترکات به نفاق و دشمنی و تهمت روی آورده است.

 عالم باید استعداد ظهور را پیدا کند

حجت‌الاسلام رضانژاد در پاسخ به این سوال که وهابیت می‌کوشد مهدویت را در چه معنایی تقلیل دهد، اظهار کرد: درباره حضرت مهدوی (عج) به ویژه با برپایی حکومت جمهوری اسلامی در این مسیر حرکت می‌کنیم که برای انعقاد و برپایی و ایجاد حکومت مهدوی توسط امام عصر(عج) باید زمینه‌سازی آن حکومت جهانی فراهم شود، به عبارت دیگر معمولا این اعتقاد مطرح است که در آخرالزمان حکومت همه‌جانبه دارای قسط و داد جهانی چطور تشکیل می‌شود؟ آیا با معجزه و یک شبه رخ می‌دهد؟ برخی اندیشمندان اسلامی شاید چنین باوری داشته باشند اما طبق روایات، استعداد عالم یعنی زمینه‌سازی از آن حکومت مهدوی باید فراهم شود.

وی تاکید کرد: این آمادگی نیاز به زمینه‌سازی دارد زمینه‌سازی برای تحقق آن حکومت، بر عهده منتظران است لذا ما که منتظر حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) هستیم هم در بُعد فردی و هم در بعد اجتماعی باید زمینه ساز ظهور باشیم. برای این زمینه‌سازی، حکومت‌های استبدادی و استعماری جایی ندارند از این رو، نه فقط وهابیت بلکه همه مخالفان حکومت مهدوی درصدد هستند این نگاه را از منتظران حضرت بقیه الله الاعظم(عج) بردارند و با آن مقابله کنند.

وی با بیان اینکه ائمه(ع) درباره مهدویت سخنانی دارند، گفت: کسانی که می‌خواهند در این ایام به یاد ائمه(ع) مظلوم بقیع باشند باید این سخنان و آموزه‌ها و سبک زندگی آنها را مرور کنند و جزء منتظران راستین حضرت مهدی(عج) قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام رضانژاد تصریح کرد: امروزه به لطف خدا توجه جهانی به مسئله منجی و حکومت جهانی الهی بیشتر شده لذا می‌بینیم عده‌ای مسلمان می‌شوند به دلیل این وعده مهدوی اسلام و تشیع؛ حتی گزارش داریم از اقوامی در آفریقا که دارای تمدن نیستند اما درباره عدالت‌گستری منجی آخرالزمان(عج) شنیده‌اند و خود را منتظر حضرت حجت(عج) می‌دانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لذا توجه به مسئله مهدویت و حکومت عدل جهانی آن چنان در دنیا مطرح است که استکبار و سرسپردگان آن همواره به مقابله با این فرهنگ و نگاه اعتقادی می‌پردازند و در طرح کلی مقابله با اسلام می‌گویند برای جلوگیری از پیشرفت اسلام با ادعای حکومت جهانی مهدی موعود (عج) مقابله کنید!

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55310