کد خبر : 55329
تاریخ : 1401/2/25
گروه خبری : اقتصادی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان خبرداد:

جذب سه سرمایه‌گذار خارجی، گامی بلند برای رونق اقتصادی

بسته حمایتی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خواهیم داشت

حسن پیمانی روز گذشته با حضور در تحریریه روزنامه سپهرغرب با اشاره به جایگاه رسانه در روشنگری افکار عمومی اظهار کرد: رسانه با انعکاس خدمات و نقد منصفانه در اصلاح امور می‌تواند یاریگر باشد.

وی در ادامه افزود: مشکلات را در وهله اول با مدیران مجموعه‌ها در میان بگذارید، تمام تلاش ما این است که گامی در جهت کم شدن معضلات اقتصادی استان برداریم.

وی با اشاره به اهمیت حوزه سرمایه‌گذاری خاطر نشان کرد: با توجه به لزوم جذبسرمایه‌گذار خارجی و داخلی باید به صورت همه جانبه در بحث بهبود اشتغال و رونق تولید در سطح استان تا جایی که ممکن است کمک کنیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با ابراز خرسندی از جذب سه سرمایه‌گذار خارجی طی دوماه اخیر اظهارکرد: مجوزهای لازم برای فعالیت سرمایهگذاران فراهم شده‌است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت فروش املاک مازاد ادارات و نهادها در استان بیان کرد: در طی این سال‌ها تصمیماتی در رابطه با این موضوع گرفته شده که بر این اساس در سال 1400 طبق قانون بند (د) تبصره 12 که در مجلس مصوب شد، و باید بخشی از اموال مازاد ادارات را که نمی‌شود در حوزه مولدسازی درآمدی از آنها بهره برد فروخت.

پیمانی با اشاره به اینکه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از املاکی که دارند درآمدزایی کنند افزود: موضوع فروش املاک مازاد از سال 1398 شروع شد و در آن سال 41 مورد شناسایی، اما برای 13 مورد موفق به اخذ مجوز فروش شدیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در سال 1399 توانستیم 79 ملک را شناسایی و با احتساب موارد سال گذشته 82 مجوز صادر شد که 15 مورد به مبلغ 22میلیارد تومان به فروش رسید که این مبلغ به استان بازگشت.

وی افزود: در سال 1400 موفق به شناسایی 47 مورد شدیم که برای 42 فقره مجوز گرفتیم و 30 مورد به فروش رسید که مبلغ 70ملیارد تومان از این طریق به استان بازگشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با بیان اینکه خوشبختانه اکثر دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را داشته‌اند گفت: تمام درآمد حاصل از فروش املاک به استان اختصاص یافته است.

پیمانی با بیان اینکه نحوه صرف هزینه بر اساس تصمیمات شورای برنامه‌ریزی استان است گفت: در ابتدا اولویت تخصیص مبلغ با همان دستگاه اجرایی است و سپس صرف سایر هزینه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 99 درصد اطلاعات املاک و اسناد دستگاه‌های اجرایی در سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی (سادا) ثبت شده است. خاطر نشان کرد: برخی املاک وجود دارد که در اختیار سازمان ملی زمین است و اختیار فروش و تعیین تکلیف آن با این سازمان است که قوانین خاص خود را دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با اشاره به بحث خانه‌های سازمانی گفت: املاکی که از محل اعتبارات عمومی دولت خریداری شده‌اند و سند به نام دولت است همه مشمول اجرای این طرح هستند.

پیمانی با اشاره به قانون جوانی جمعیت که از دی ماه 1400 تصویب شد گفت: دستگاه‌های اجرایی اگر خانه سازمانی دارند باید دراختیار کارمندانی که دارای سه فرزند هستند قرار بدهند

این مقام مسئول بااشاره به تاکید مسئولان استانی و وزارتخانه بر فروش املاک مازاد گفت: در سال جدید بر اساس بند (ب) تبصره 18 اختیار فروش را به استاندار‌ها محول کرده‌اند.

وی از تفاهمنامه با سازمان اسناد خبرداد و گفت: کل اسناد دفترچه‌ای و تک برگی که در خزانه بود با توجه به تفاهمنامه‌ای که وزارت اقتصاد با سازمان اسناد کشور داشته است 8هزارو 583 فقره اسناد بوده است که در اختیار اداره ثبت اسناد قرار دادیم وجهت تک برگی شدن این اسناد درحال پیگیری هستیم.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان همدان با اشاره به آمار فروش املاک مازاد ادارات گفت: سازمان راه و شهرسازی و استانداری بیشترین فروش را داشته‌اند که اگر همه دستگاه‌های اجرایی اسنادشان را تک برگی کنند شرایطشان مشخص می‌شود و باعث تسهیل هرچه بهتر در کار خواهد شد.

پیمانی با اشاره به پروژه سرمایه‌گذار ترک برای احداث شهرک گفت: در این خصوص فقط بحث تحویل زمین مانده بودکه به علت مشخص نبودن مالکیت و حالت مشاعی که زمین داشت متوقف شد اولویت در چنین پروژه‌‌ای تحویل سند بدون معارض است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه گرفتن مجوز پیگیری کارها تا اخذ مجوز سرمایه‌گذاری از وظایف سازمان است. گفت: تمام دستگاه‌ها ‌باید با دید مثبت به بحث جذب سرمایه‌گذار نگاه کنند.

وی از اخذ 3 مجوز سرمایه‌گذاری در استان خبر داد و گفت: دو سرمایه‌گذاری در شهرستان رزن و دیگری در تویسرکان است.

پیمانی در ادامه و در تشریح چگونگی سرمایه‌گذاری گفت: شرکت ساوین گلوبال اماراتی که تولیدکننده قطعات خودرو است 300 هزار دلار سرمایه جذب شده و مجوز 300 هزار دلار جهت افزایش سرمایه هم به تازگی اخذ شده است.

وی با اشاره به شرکت قطعه‌سازی شوکت گفت: همچنین 300 هزار دلار از سرمایه این شرکت هم جذب شده و 900 هزار دلار مجوز افزایش سرمایه‌گذاری نیز اخذ شد است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت: سومین شرکت هم در خصوص صنایع تبدیلی میوه‌جات است که یک شرکت عربستانی است و مبلغ 5میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است و مجوز آن اخذ شده که در تویسرکان در حوزه تولید میوه خشک صادراتی فعالیت خواهد کرد و 120نفر از همین طریق مشغول به کار می‌شوند.

پیمانی در ادامه با اشاره به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا قبل از هفته دولت یک بسته حمایتی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه بدهیم.

وی افزود: مفاد این بسته‌ها اعم از آموزش‌های مختلفدر زمینه فعالیت در بورس و مشوق‌های مالیاتی و تسهیلاتی که می‌توان در نظر گرفت را در قالب یک بسته حمایتی در جهت کمک به روند بهبود و پیشرفت این شرکت‌های دانش بنیان در اختیار قرارخواهیم داد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با اشاره به امکان اجاره برخی املاک مازاد به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:این موضوع تنها گزینه موجود نخواهد بود اما آن را بررسی می‌کنیم.

وی در رابطه با ظرفیت دانشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان استانی گفت: از دو استاد دانشگاه در ستاد درآمد دعوت کردیم تا شرایط درآمدی مناطق مختلف استان بررسی شود و در جهت بیشتر شدن درآمد‌های استان فعالیت کنیم.

پیمانی از برنامه دکتر رستگار استاد نخبه همدانی خبر داد و گفت: این برنامه به گونه‌ای طراحی شده که با تولید هر کالا یک بارکد ویژه نیز تولید می‌شود که بدین ترتیب به خوبی نحوه توزیع، گردش در بازار، احتکار احتمالی یا قاچاق کاملا قابل رصد و پیگیری خواهد بود.

 

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55329