کد خبر : 55346
تاریخ : 1401/2/25
گروه خبری : جامعه

افزایش سرسام‌آور طلاق در روستاهای تویسرکان؛ پیامد اعتیاد و بیکاری

متأسفانه احساس لذت‌جویی کاذب از مسائلی است که جوانان به آن گرایش نشان داده‌اند، دام اعتیاد یا همان سفره مسمومی که برای جوانان و نیروی کار در شهر پهن شده امروز نیروی جوان روستایی را نیز در منجلاب سقوط فرو برده است. با اینکه محیط روستا از لحاظ جغرافیایی کوچک و صمیمانه‌تر و یا به قولی خودمانی‌تر است و اهالی روستا بیشتر از شهرنشینان یکدیگر را می‌شناسند و با هم تعامل نزدیک‌تری دارند اما قبح گرایش به مواد مخدر در روستاها نیز کاهش یافته، شاید روزی اگر یک روستایی‌زاده سیگار می‌کشید همه به چشم دیگری به او نگریسته یا او را طرد می‌کردند؛ یقیناً حجب و حیای روستایی مانع از انجام بسیاری از فعالیت‌های مضر می‌شد درحالی که متأسفانه امروزه پای بسیاری از مسائل، تفریحات ناسالم، لذت‌جویی‌های کاذب و رسانه‌های غیر متعهد به روستاها باز شده است.

یکی از مهم‌ترین موارد تأسف‌‌باری که امروزه در سطح روستاها مشاهده می‌شود افزایش گرایش به مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی است. یقیناً اعتیاد، آسیب اجتماعی بسیار بزرگی است و تبعات سنگینی را بر خانواده، روستایی و شهری تحمیل می‌کند بنابراین اعتیاد را در هر شهر یا روستایی و با هر شرایطی باید مصیبت ملی عنوان کرد.

واقعیت این است که امروزه علاوه بر برخی مشکلات اجتماعی مانند فقر و بیکاری، مسائل مرتبط با مدیریت محلی، جمعیت و نیروی انسانی، بالا بودن میزان مهاجرت روستایی و روند سالخوردگی نیروی کار کشاورزی، می‌توان آسیب‌های اجتماعی گسترده‌ای را یافت که به دامنه روستاها نفوذ پیدا کرده‌اند. اگر روزگاری با مهاجرت گسترده نیروی جوان و فعال روستاها به شهر، زمینه فقر نیروی انسانی فراهم می‌شد، امروزه آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد به مواد مخدر است که زمینه نابودی اندک سرمایه‌های انسانی باقی‌مانده در روستاها را فراهم آورده است. ازاین‌رو، پرداختن عمیق و جدی به مسائل اجتماعی روستاها که هم‌اکنون گذشته از مهاجرت، پدیده‌هایی چون اعتیاد، ضعف پیوندهای اجتماعی و کج‌رفتاری‌های اخلاقی را شامل می‌شود، امری ضروری و حیاتی است.

همان‌طور که می‌دانید از جهاتی روستاها همانند شهرها شده‌اند اما این مهم در همه ابعاد مثبت و قابل تقدیر نیست بلکه قابل تأمل یا گاهی تأسف‌آور است. یکی از مهم‌ترین موارد تأسف‌باری که امروز در سطح روستاها مشاهده می‌شود افزایش گرایش به مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی است.

در همین راستا با تعدادی از دهیاران روستاهای تویسرکان به گفت وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

دهیار روستای سوتلق تویسرکان با بیان اینکه 10 درصد جمعیت این روستای هزار نفری به اعتیاد مبتلا شده‌اند، اذعان کرد: میانگین سنی 20 تا 40 سال معتادان روستا را تشکیل می‌دهد که نگرانی مردم روستا را دوچندان کرده است.

احمد بختیاری با بیان اینکه متأسفانه در روستا توزیع‌کننده مواد مخدر وجود دارد، اذعان کرد: بیشتر افراد در این روستا مواد مخدر سنتی مصرف می‌کنند، اعتیاد جوانان ارتباط مستقیمی با بیکاری و افزایش سرقت دارد.

وی با بیان اینکه حضور معتادان در روستا امنیت خانواده و اهالی روستا را تحت تأثیر قرار داده است، اذعان کرد: متأسفانه با افزایش روزافزون اعتیاد شاهد سرقت‌هایی از روستایان و اموال عمومی همانند درپوش آب شرب هستیم.

 

  افزایش طلاق و سرقت حاکی از اعتیاد مردم روستا دارد

دهیار روستای قاسم‌آباد شهرستان تویسرکان با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر شاهد افزایش روزافزون اعتیاد در روستاها هستیم، اذعان کرد: مردم روستا اغلب به مواد مخدر سنتی اعتیاد دارند.

علیرضا قلخانباز با بیان اینکه اطلاعی از وجود توزیع و یا فروشنده در روستا ندارم اما تعدادی از جوانان این روستا معتاد به مواد مخدر شده‌اند، اظهارکرد: حتی اگر یک نفر هم در روستا معتاد شود تبعات بسیار زیادی در روستا به جای خواهد گذاشت؛ به عبارتی یک فرد معتاد می‌تواند امنیت و سلامت یک جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر میزان سرقت در روستا افزایش یافته تا جایی که در گذشته شاهد سرقت درب ورودی موتورخانه آب شرب روستا بودیم.

دهیار روستای قاسم‌آباد شهرستان تویسرکان با بیان اینکه اعتیاد رابطه مستقیمی با طلاق دارد، عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش طلاق در بین افرادی که معتاد شدند هستیم.

قلخانباز با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد خودکشی یک فرد معتاد به دلیل فشار‌های روحی و خانوادگی ناشی از اعتیاد بودیم، خاطرنشان کرد: بیشتر مصرف‌کنندگان مواد سنتی استفاده می‌کنند، معتادان از طریق سرقت‌های که انجام می‌دهند مواد مخدر را به‌دست می‌آورند، به عبارتی فروشندگان مواد مخدر در این روستا توزیع‌کننده و مال‌خر هستند.

 

  امنیت جامعه به خطر می‌افتد

یکی از اهالی روستای میانده با اشاره به اینکه متأسفانه بروز این آسیب در روستا امنیت جامعه روستایی را تهدید می‌کند اذعان کرد: علاوه‌بر وجود معتاد این روستا با مشکل توزیع‌کننده و فروشنده مواد مخدر نیز روبه‌رو است، درحال حاضر بیش از 20 درصد اهالی روستا گرفتار معضل اعتیاد هستند.

وی عنوان کرد: متأسفانه تعدادی از اهالی این روستا خود فروشنده مواد هستند و بارها توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند اما پس از چند روز آزاد شده و بازهم به کار خود ادامه داده‌اند.

این جوان روستایی با اشاره به آنکه وجود فروشندگان مواد مخدر در این روستا امنیت اهالی را به مخاطره انداخته، ابراز کرد: متأسفانه علاوه‌بر افزایش بزه‌هایی همچون سرقت، شاهد حضور معتادان از دیگر روستاها برای خرید مواد هستیم.

وی با تأکید بر اینکه نیاز است دستگاه‌های متولی در خصوص ارائه راهکار برای حل و یا کمتر کردن این مشکل اجتماعی ورود جدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: در صورت عدم مدیریت به‌دلیل وفور مواد مخدر در روستا علاوه ‌بر معتاد شدن جوانان شاهد گرفتار شدن کودکان و نوجوانان به این بلای خانمان‌سوز خواهیم بود.

 

   عوامل تنبهی ناکارآمد هستند

دهیار روستای کندر با بیان اینکه در این روستا اعتیاد به یک بلای خانمان‌سوز تبدیل شده، تصریح کرد: متأسفانه در این روستا معتاد متجاهر و غیر متجاهر وجود دارد و این امر امنیت روستا را تحت تأثیر قرار داده است.

امین قنبری با بیان اینکه سه درصد روستاییان به اعتیاد مبتلا شدند، عنوان کرد: معتادان این روستا مواد صنعتی خود را از روستاها و شهرهای دیگر تأمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این روستا توزیع‌کننده مواد سنتی وجود دارد، ابراز کرد: بیشترین افرادی که با اعتیاد گریبانگیر شدند بین 16 تا 34 سال دارند.

دهیار روستای کندر با بیان اینکه اعتیاد سبب افزایش طلاق، سرقت، خشونت و غیره می‌شود، مطرح کرد: اعتیاد، بیکاری و استفاده از مواد صنعتی سبب افزایش شده است.

قنبری بیان کرد: تنها چند روز پس از دستگیری قاچاقیان، ساقی‌ها دوباره آزاد می‌شوند و فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

حال با توجه به آنچه گفته شد اعتیاد و سوء‌مصرف مواد مخدر به مثابه یک مسئله اجتماعی، پدیده‌ای است که آینده جوامع روستایی را در ابعاد مختلف با چالش روبرو می‌سازد. اعتیاد یکی از ناهنجاری‌های جامعه روستایی است که با گذر زمان فراگیرتر و سبب اختلال در زندگی روستایی شده و در سال‌های اخیر، سبب تضعیف و ناکارآمدی نیروی انسانی و عدم تعالی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه و دلیل بسیاری از بزهکاری‌ها شده است.

در همین خصوص باید توجه داشت که معضلات و آسیب‌های مناطق روستایی از موضوعات مهم و قابل توجه در وضعیت کنونی جامعه است. طی سال‌های گذشته، مهاجرت‌ها به‌ویژه مهاجرت نخبگان جوامع روستایی به نابودی بسیاری از روستاها و در بسیاری دیگر از آن‌ها نیز به فقر نیروی انسانی متخصص و جوان انجامیده است که در نهایت، به نابودی بافت‌های روستایی منجر می‌شود.

با این تفاسیر توجه جدی و موشکافانه به این مسئله اجتماعی و تبیین عوامل مؤثر بر گرایش روستاییان امری ضرروی به‌نظر می‌رسد. این موضوع به محققان و برنامه‌ریزان توسعه روستایی کمک می‌کند تا با آگاهی مضاعف و اتخاذ برنامه‌های مناسب و الزام در جهت کنترل و کاهش مصرف مواد مخدر در مناطق روستایی برنامه‌ریزی نمایند. شایان ذکر است باید توجه داشت گرایش به اعتیاد صرفاً مختص منطقه روستایی خاصی نمی‌باشد، بلکه معضلی است که عمدتاً در همه جوامع‌ روستایی البته به‌صورت کم و زیاد وجود دارد که مطالعات انجام‌شده در کشور هم این موضوع را تأیید می‌کند.

از طرف دیگر بیکاری و نداشتن زیرساخت‌های لازم در روستا‌های تویسرکان باعث شده که روز به‌روز شاهد افزایش اعتیاد در جامعه باشیم و تا قبل از آنکه دیر شود مسئولان فکری به حال حل این مشکلات کنند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55346