کد خبر : 55364
تاریخ : 1401/2/26
گروه خبری : اقتصادی

حمایت از سرمایه‌گذاری تولید گیاهان دارویی در استان همدان

اسفندیار خزایی روز یک‌شنبه افزود: در این زمینه ارائه کمک‌های کارشناسی و همچنین آموزش‌های لازم در زمینه نحوه و چگونگی کشت گیاهان دارویی ازجمله خدمات و حمایت‌های بخش مرتع از سرمایه‌گذاران این حوزه است.

وی اظهار کرد: کشت گیاهان دارویی در دو بخش مستثنیات و اراضی کشاورزی و مراتع قابل اجرا و انجام است؛ ضمن اینکه مرتعداران درصورت اقدام برای کشت گیاهان دارویی باید تعداد دام‌های خود را کاهش دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: این استان از بین نواحی پنجگانه کشور در دو ناحیه رویشی قرار گرفته، به‌نحوی که بخش جنوبی استان در ناحیه رویشی زاگرسی و قسمت شمالی نیز در ناحیه رویشی ایرانی تورانی قرار دارد.

خزایی با اشاره به اینکه بیش از یک‌هزار و 600 گونه گیاهی در استان همدان رویش دارد که حدود 300 گونه آن دارویی است، افزود: از بین تیپ‌های گیاهان دارویی و صنعتی در مراتع این استان می‌توان به آویشن الوند، موسیر و لاله واژگون اشاره کرد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، گیاهانی علفی نظیر تره گیاهی در بخش آیش کشاورزی و مراتع رویش دارند و اداره کل منابع طبیعی نیز مخالفتی برای برداشت این گونه‌های گیاهی ندارد.

خزایی اظهار کرد: طیفی از گیاهان نظیر «موسیر» در بخش کشاورزی و مراتع وجود دارند و کاشت و برداشت آن‌ها منوط به بازدید کارشناسان منابع طبیعی از اراضی زیر کشت و ارائه مجوز حمل هنگام برداشت محصول است.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از گیاهان نظیر لاله واژگون در رسته گیاهان ممنوعه قرار دارند، افزود: برخی به‌خاطر زیبایی این گونه گیاهی اقدام به کندن ریشه و پیازچه و کاشتن آن در محل دیگری می‌کنند که این اقدام خلاف مقررات است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: ازنظر سرزمینی، گونه‌های موجود در مرتع به‌عنوان ذخایر ژنتیکی محسوب شده که بخشی از آنها بومی منطقه محسوب شده و در بخش کشاورزی کشت و ارائه می‌شود.

مساحت اراضی ملی استان همدان افزون‌بر 822 هزار هکتار است که از این سطح بیش از 650 هزار هکتار آن دارای پوشش گیاهی مرتعی بوده؛ همچنین بیش از یک‌هزار و 650 گونه گیاهی در این سطح 650 هزار هکتاری پراکنده‌اند که از این تعداد با توجه به مطالعات انجام‌شده تاکنون بیش از 315 گونه به‌عنوان گیاهان دارویی صنعتی و خوراکی شناخته شده است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55364