کد خبر : 55382
تاریخ : 1401/2/26
گروه خبری : استان‌ها

کشاورزان از آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول خودداری کنند

«نعمت دارابی» روز یکشنبه افزود: این روزها در مناطق گرمسیری به علت خشکسالی سال‌های اخیر، خشک شدن‌ مزارع گندم زودتر از موعد صورت گرفته و تسریع در برداشت این محصول برای کشاورزان مورد دغدغه است زیرا که متاسفانه آتش سوزی به علت عوامل مختلف یک عامل تهدید کننده به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: هر ساله کشاورزانی که زودتر محصول خود را برداشت می‌کنند با هدف کشت دوم، کاه و کلش مزارع خود را آتش زده تا زمین آماده کشت شود، اما خلاف توصیه‌های کارشناسان کشاورزی بوده و این امر عامل مهمی برای آسیب به نوع کود زمین شده و ضرر فراوانی دارد.

رییس جهادکشاورزی سرپل ذهاب از کشاورزان خواست از هرگونه آتش سوزی در حاشیه مزارع و در باقیمانده کاه و کلش مزارع خودداری کنند و در صورت آتش‌سوزی مراتع به شماره 125 آتش نشانی اطلاع دهند تا در اولین فرصت اطفا حریق صورت گیرد.

دارابی ادامه داد: شوراها و دهیاران در سطح روستاها با تراکتوردارانی که مجهز به گاو آهن هستند هماهنگی لازم داشته باشند و در صورت وقوع حوادث با آنها همکاری کنند.

رییس اداره محیط زیست سرپل ذهاب نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آتش زدن پس چر مزارع (جار سوزی) ممنوع است، گفت: برخی از زارعان یا از روی سهل انگاری و یا با هدف آماده کردن اراضی خود برای کشت دوم اقدام به آتش زدن پس چر مزارع خود می‌کنند که با این دست از کشاورزان برخورد قضایی می‌شود.

«کیانوش احسانپور» افزود: طبق ماده 20 قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه 6 موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی مکلف است، مفاد این ماده را به طریق مقتضی به اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی، عشایری و منابع طبیعی برساند.

وی با اشاره به اینکه سوزاندن بقایای گیاهی در بلندمدت ضمن اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک و کاهش عملکرد محصول باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو می‌شود، از دیگر تبعات آتش زدن زمین‌های کشاورزی از بین رفتن حشرات و سوختن موجودات زنده در مزارع است که برای حیات اکوسیستم محیط زیست زمین ضروری دانست.

رییس آتش نشانی شهرداری سرپل ذهاب نیز گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصول گندم و آتش سوزی هرساله آن و خسارات مالی فراوانی که به کشاورزان و اقتصاد جامعه وارد می‌آید از این رو با توجه به طولانی بودن مسیر راه و سخت گذر بودن بیشتر مزارع و از آنجایی که محصول گندم بسیار خشک است و وزش باد نیز از عواملی است که موجب تسریع و شدت آتش سوزی می‌شود.

«لطف الله خدرویسی» اضافه کرد: همه موارد فوق باعث از بین رفتن یکسال زحمت و تلاش کشاورز و ضرر و زیان به اقتصاد کشورمان می‌شود، از این رو رعایت نکات ایمنی جهت جلوگیری و کاهش آتش سوزی‌ها در مزارع توصیه می‌شود.

وی خطاب به کشاورزان گفت: وسایط نقلیه ای مانند تراکتور و گاو آهن را همیشه در حال آماده باش و در دسترس برای ایجاد آتش بر تا رسیدن نیروهای آتش نشانی قرار داده و همچنین‌ وسائط نقلیه (تراکتور، تیلر، کمباین، موتورسیکلت و...) را از مسیر آتش دور کنید.

رییس آتش نشانی شهرداری سرپل ذهاب ادامه داد: در صورت آتش سوزی مراتب را به آتش نشانی (125) اطلاع داده سپس 20 الی 30 متر جلوتر از مسیر آتش چند ردیف زمین را شخم بزنید تا مسیر آتش بریده شود.

خدرویسی تصریح کرد؛ بازمانده محصول گندم (سفال گندم) برای زمین مفید و نوعی کود محسوب می‌گردد، با آتش زدن سفال گندم باعث فقیر شدن زمین خود نشوید.

وی تاکید کرد: از انبار کردن بسته‌های کاه و علوفه خشک در مجاورت محل زندگی، زیرزمین، پیلوت، زیر شیروانی و... جداً پرهیز نمایید.

خدرویسی گفت: هرساله در اثر آتش زدن ضایعات محصولات کشاورزی باعث سوختن و ازبین رفتن گندم زارها و درختان می‌شود از این رو کاه و علوفه را در محیط باز، دور از محل زندگی نگهداری نمایید، اطراف بسته‌های کاه و علوفه را با مواد مقاوم در برابر آتش پوشانده و حصار نمایید.

وی همچنین گفت: جرقه حاصله از اگزوز وسائط نقلیه در انبار علوفه موجب آتش سوزی می‌شود، هیچ وقت مایعات قابل اشتعال مانند گازوئیل، نفت و بنزین و سیلندرگاز را در محیط بسته و انبار کاه و علوفه نگهداری نکنید، زیرا موجب آتش سوزی می‌شود.

از مجموع حدود 55 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی در سرپل ذهاب، 52 هزار و 700 هکتار مزارع کشاورزی است که سالیانه 150 تا 170 هزار تن محصولات زراعی و از 2 هزار و 300 هکتار آن باغ است که سالیانه حدود 14 هزار تن انوع محصولات از آن برداشت می‌شود.

 

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55382