کد خبر : 55384
تاریخ : 1401/2/26
گروه خبری : سلامت

بیمه سلامت نیاز به درمان دارد

معاون برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت ایران: درمان بی‌دغدغه هدف نهایی دولت

در طول سال‌های گذشته در بدنه سازمان بیمه سلامت حرکت‌هایی در راستای حذف تبعیض و توسعه خدمات سلامت‌محور برای قشر ضعیف انجام شد. این اهداف به‌اندازه‌ای جدی تلقی می‌شد که با رایزنی‌ها و زحمات چندساله پای چند وزارتخانه ازجمله وزارت رفاه نیز به میان آمد. همه با هدف انتفاع بیشتر اقشار ضعیف‌تر جامعه برخط شدند تا در حوزه سلامت خدمات بنیادی‌تری به گروه‌هایی که توانایی مالی کمتری دارند ارائه شود.

از طرفی تا همین چند سال گذشته طرح نسخه الکترونیک به نام سازمان بیمه سلامت گره خورده بود. پیشبرد این پروژه با هدف به‌روزرسانی خدمات در این عرصه به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده بود. همه با سکان‌داری مدیریتی یکپارچه و منسجم در تلاش بودند تا پس از مدت‌ها مرارت و پیگیری این طرح باری از دوش نظام سلامت بردارد و باعث بهبود خدمات در این حوزه گسترده شود؛ اما تغییر الگوی مدیریت و پس‌ازآن خلأهای طولانی‌مدت در همین حوزه باعث کاهش سرعت در دستیابی به این اهداف شد.

اما در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که حال بیمه سلامت خوب نیست و به دلیل خدمات ضعیف و محدودی که به مخاطبان خود ارائه می‌کند روزبه‌روز استقبال مردم از این بیمه کمتر می‌شود.

به مناسبت هفته سلامت برآن شدیم تا با حضور در داروخانه‌ها و مراکز درمانی، پیگیر مشکلات و خدماتی که این بیمه به مخاطبان خود می‌دهد شویم و موضوع را با مردم، داروسازان و متصدیان داروخانه در میان گذاشتیم و سپس به گفت‌وگو با معاون برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت ایران پرداختیم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

یکی از متصدیان داروخانه در همدان با بیان اینکه بیمه سلامت تنها 30 درصد خدمات دارویی را پوشش می‌دهد، اذعان کرد: استفاده‌کنندگان از این بیمه برای بهره‌مندی از خدمات آن فقط به تعداد محدودی از مراکز درمانی می‌توانند مراجعه کنند.

خانم حسنی با بیان اینکه متأسفانه روستاییان برای بهره‌مندی از خدمات بیمه سلامت مجبور هستند که برگه ارجاع را از درمانگاه یا خانه بهداشت روستای خود دریافت کنند، یادآور شد: در واقع اگر برگه ارجاع نداشته باشند تمام خدمات دارویی آن‌ها به نرخ آزاد محسوب می‌شود.

  خدمات بیمه سلامت روزبه‌روز کمتر می‌شود

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر بیمه خدمات درمانی نیز بسیاری از داروها را تحت پوشش قرار نمی‌دهد افزود: روزبه‌روز هم تعداد داروهای تحت پوشش این بیمه کمتر می‌شود.

این متصدی داروخانه با بیان اینکه در حالت کلی عملکرد خدمات بیمه سلامت قابل قبول نیست، اذعان کرد: بسیاری از خدماتی که سایر بیمه‌ها به مخاطبان خود ارائه می‌دهند را بیمه سلامت پوشش نمی‌دهد.

   اجازه ندهید بیماران به درد خود بمیرند

یک شهروند با بیان اینکه تعرفه خدمات درمانی در سال جدید افزایش یافته، گفت: من از بیمه سلامت استفاده می‌کنم اما متأسفانه بسیاری از خدمات درمانی را پوشش نمی‌دهد و این امر مشکلات بیماران را دوچندان کرده است.

آقای صادقی افزود: درد بیماری برای یک فرد بس است چرا باید غصه هزینه درمان هم به مشکلاتش اضافه شود؟

   متأسفانه بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه سلامت قرار نمی‌گیرند

دیگر شهروند همدانی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه سلامت قرار نمی‌گیرند، اذعان کرد: من و همسرم به بیماری آسم مبتلا هستیم اما من بیمه سلامت دارم و همسرم بیمه خدمات درمانی بسیاری از دارویی‌هایی که همسرم با بیمه می‌تواند آن را دریافت کند من باید آزاد تهیه کنم.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین معایب بیمه سلامت گزینشی بودن مراکز آن است ابراز کرد: در حقیقت افرادی که بیمه سلامت دارند برای بهره‌مندی از خدمات درمانی آن فقط به مراکز درمانی زیر نظر این سازمان می‌توانند مراجعه کنند در غیر این صورت باید هزینه‌های خود را به‌صورت آزاد بپردازند.

   از افزایش 12 درصدی هزینه‌های دارویی تا کاهش پوشش درمانی

دیگر شهروند همدانی ضمن اشاره به افزایش سرسام‌آور هزینه‌ داروها، گفت: در این شرایط که هزینه برخی از داروها 10 یا 12 برابر شده بیمه‌ها هم هزینه را پوشش نمی‌دهند و مردم مجبورند اقلام دارویی خود را با نرخ آزاد تهیه کنند؛ به نظر شما در این شرایط بد اقتصادی چند نفر قادر به این کار خواهند بود؟

وی افزود: بیمار همین که درد و رنج بیماری را تحمل می‌کند برایش کافی است؛ بی‌پولی و غصه تهیه دارو دیگر نباید به دردهایش اضافه شود. آیا این انصاف است؟ چرا مسئولان به فکر مردم نیستند؟

   بیمه‌ها در ایران محکوم به شکست هستند

یک داروساز با بیان اینکه به‌نظر من بیمه‌ها در ایران محکوم به شکست هستند، اذعان کرد: با توجه به خدمات بسیار محدود و عدم رضایت‌مندی شهروندان پیش‌بینی می‌شود که دیر یا زود بیمه‌ها شکست خورده و دیگر فردی متقاضی استفاده از آن‌ها نباشد.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت تنها 20 الی 30 درصد از داروها را پوشش می‌دهد، اذعان کرد: اکثر دارویی‌های که تحت پوشش این بیمه هستند در داروخانه‌ها وجود ندارند.

  قصه پر غصه انصراف بیماران از سیستم درمان به‌دلیل افزایش هزینه‌ها

این داروساز همدانی با بیان اینکه بیماران مجبورند که داروهای خود را با نرخ آزاد تهیه کنند، ابراز کرد: در این راستا تعداد زیادی از بیماران توان مالی برای تهیه داروی خود ندارند و علی‌رغم آنکه برای ادامه حیات نیاز مبرم به داروی مورد نظر دارند اما بی‌خیال درمان می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه روزانه تعداد زیادی از مردم به‌دلیل عدم توان مالی و تحت پوشش نبودن داروها از درمان خود ناامید می‌شوند.

   اضافه شدن صد قلم دارو بیماران لاعلاج در بیمه سلامت

معاون برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با روزنامه سپهرغرب ضمن اشاره به مرکز 1666 عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های این مرکز پایش رضایت‌مندی مردم و ارزیابی عملکرد ادارات بیمه سلامت کشور است.

حسین رنجبران با بیان اینکه این مرکز به‌صورت هفتگی عملکرد سازمان‌های مختلف تحت پوشش این بیمه را رصد و ارزیابی می‌کند، ابراز کرد: در این سامانه رضایت‌مندی مردم 98 درصد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تنها دو درصد مردم از خدمات بیمه سلامت راضی نیستند، عنوان کرد: هدف ما در بیمه‌ سلامت رضایت‌مندی 100 درصدی افراد جامعه است که امیدواریم در این راستا با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به این مطلوب برسیم.

معاون برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه اخیراً صد قلم داروی بسیار مهم و اساسی بیماران صعب‌العلاج و خاص از پوشش بیمه سلامت درآمده است، یادآور شد: در نظر داریم پوشش خدمات دارو و درمانی را افزایش دهیم.

رنجبران با بیان اینکه یکی از اهداف بیمه سلامت در سال 1401 تحت پوشش قرار دادن منابع بیشتر دارویی است، اذعان کرد: دولت و وزارت بهداشت و درمان در نظر دارند که با افزایش پوشش درمانی، مردم کمتر از گذشته هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند، در واقع فرانشیز بیمه کاهش یابد.

  درمان بی‌دغدغه هدف نهایی دولت

وی افزود: درمان بی‌دغدغه و خیالی آسوده هدف نهایی دولت، وزارت بهداشت و درمان و بیمه سلامت است.

معاون برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه تمام مراکز دولتی تحت پوشش بیمه پایه هستند، عنوان کرد: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی که در سال 1401 تسریع شد تمام مراکز دولت باید تحت پوشش بیمه پایه قرار بگیرند.

حال با توجه به آنچه گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها و اهداف بیمه‌های درمانی کاهش هزینه‌ها و افزایش شاخص زندگی مردم است که در این راستا باید با برنامه‌ریزی، مدیریت و اولویت‌گذاری به این مهم دست یابند.

آنچه پیداست در حال حاضر مردم از خدمات درمانی و دارویی بیمه سلامت راضی نیستند و معتقدند که هزینه آن در مقایسه با بیمه‌های دیگر بیشتر و خدماتش کمتر از سایر بیمه‌ها باشد به‌طوری‌که این بیمه فقط تعداد محدودی از داروها را تحت پوشش قرار می‌دهد و مردم مجبورند برای درمان خود فقط به تعداد محدودی از مراکز درمانی مراجعه کنند که خلاف مأموریت و اهداف سازمان‌های بیمه‌گر است.

از طرفی با توجه به اینکه روزبه‌روز شاهد افزایش نرخ هزینه‌های دارویی هستیم این احتمال می‌رود که دیر یا زود از دادن خدمات دارویی به مخاطبان خودداری کنند و این امر باعث می‌شود که تعداد زیادی از بیماران از درمان خود منصرف شوند و این دردی بسیار تأسف‌برانگیز برای جامعه است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55384