کد خبر : 55452
تاریخ : 1401/2/28
گروه خبری : جامعه

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور مطرح کرد:

همدان کارگاه زنده، بانشاط و پُرتحرک در بخش مسکن

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی: طرح مسکن ملی باید شتاب بیشتری بگیرد

روز گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین روحانی‌نژاد با حضور در همدان و در دیدار با استاندار ضمن بیان اینکه بنیاد مسکن با ورود به نوسازی مساکن آسیب‌دیده پس از وقوع بلایای طبیعی گام بزرگی برمی‌دارد، عنوان کرد: ذکر خدمات و اقدامات این نهاد در راستای جهاد تبیین بوده و در جامعه امیدآفرینی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: فعالان بنیاد مسکن بچه‌های انقلاب هستند و در بازسازی، جغرافیای کشور را درنظر می‌گیرند؛ به این صورت که ابتدا دستگاه‌های امدادرسان وارد شده و سپس بنیاد مسکن برای بازسازی در هر نقطه از کشور که نیاز باشد، وارد صحنه می‌شود.

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به بازسازی بنیاد مسکن در 14 نقطه کشور، گفت: تأکید رهبر انقلاب بر جدی گرفتن بازسازی به‌ویژه پس از وقوع سیل و زلزله و بازگرداندن امید به جامعه است.

   مطالعات عمیق از مناطق حادثه‌دیده در تنها پژوهشکده سوانح طبیعی کشور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی‌نژاد ابراز کرد: وجود تنها پژوهشکده سوانح طبیعی در کشور که از سطح علمی برخوردار بوده و در بین‌ ملل مطرح است، مشغول مطالعات عمیق از مناطق حادثه‌دیده بوده و براساس آخرین یافته‌های علمی کار را پیش می‌برد.

وی در ادامه استان همدان را پیشگام در شاخص‌های کشوری بازسازی و نوسازی خواند و افزود: مبدع طرح هادی، همدان بوده و در این بخش از میانگین کشوری جلوتر است و در سایر بخش‌ها نیز با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که دارد، آماده به خدمت بوده و می‌تواند گام‌های بلندی بردارد.

   حاشیه شهرها نیازمند سامان‌دهی است

این مقام مسئول به بافت فرسوده و مناطق حاشیه شهرها نیز اشاره و ابراز نگرانی کرد: اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد، در حاشیه شهرها با فاجعه انسانی روبه‌رو خواهیم شد؛ چراکه تراکم جمعیت در این بخش‌ها زیاد است، بنابراین با توجه به ظرفیت بنیاد مسکن، انتظار می‌رود در این مناطق نیز به سامان‌دهی مساکن پرداخته و نگرانی‌ها را مرتفع کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی‌نژاد با تأکید بر اولویت قرار دادن مسکن محرومین، اظهار کرد: انتظار ما این است که خیرین مسکن‌ساز نیز ورود کرده و با همراهی مردم (هرچند این همراهی اندک باشد) به دولت و بنیاد کمک کنند؛ چراکه معتقدیم مردم باید در این امر همراه باشند.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن در طرح‌های ملی نظیر مسکن ملی، اقدام ملی و مسکن مهر در کنار دولت است و رئیس‌جمهور معتقد بوده که ساخت یک میلیون مسکن در کشور، امری شدنی است.

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به اینکه زیرساخت انجام پروژه‌های مسکن در کشور آماده بوده، تسهیلات فراهم است و صندوق تشکیل شده، به پشتیبانی کارشناسی این طرح در مراحل مختلف تأکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی‌نژاد تشریح کرد: خاستگاه طرح نهضت ملی مسکن، قانون جهش تولید مسکن بوده و مطابق مصوبه مجلس، سالانه باید یک میلیون مسکن برای افراد نیازمند تولید شود.

وی با اشاره به عزم دولت برای اجرای این قانون، افزود: دولت سیزدهم برای اجرای این طرح عظیم مصمم بوده و با همه وجود به صحنه آمده تا در طول چهار سال، چهار میلیون مسکن در کشور تولید کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بنیاد مسکن که به‌عنوان یک نهاد انقلابی همواره در طرح‌های ملی به یاری دولت آمده، در اجرای طرح مسکن ملی نیز وارد میدان شده و از ساخت سالانه یک میلیون واحد، (با فراهم کردن شرایط توسط دولت) ساخت 400 هزار مسکن را برعهده گرفته که جامعه هدف آن نیز روستاها و شهرهای زیر 100 هزار نفر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی‌نژاد ادامه داد: البته کار بنیاد مسکن فقط محدود به این جامعه هدف نبوده و در کلان‌شهرها و بخشی از شهرهای بالای 100 هزار نفر زیر ورود کرده که استان همدان در این زمره است.

وی همچنین در بازدید از پروژه شهرک شهید بهشتی همدان اذعان کرد: این پروژه در دو فاز طراحی شده که یک فاز در زمینی به مساحت 5.5 هکتار و 91 هزار متر مربع، در 18 بلوک، هفت طبقه و 690 واحد درحال ساخت بوده و با پشرفت 24 درصدی مواجه است. بخش دیگر نیز پروژه یک‌هزار واحدی بوده که مقدمات آن درحال فراهم‌سازی است و در 11.5 هکتار زمین، 130 هزار متر مربع ساختمان، 25 بلوک و هفت طبقه احداث خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، همدان را یک کارگاه زنده، بانشاط و پُرتحرک خواند و گفت: صدها نفر از مردم استان به‌واسطه ساخت این پروژه مشغول کار هستند که امیدوارم با فضل خدای متعال و تلاش‌های صورت‌گرفته برابر زمان‌بندی تعیین‌شده، مساکن به مردم تحویل داده شود.

   مردم همراه بنیاد در پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌ها

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی‌نژاد در ادامه بازدیدهای خود با اشاره به 106 هزارمین واحد مقاوم‌سازی‌شده در روستای سنگستان نیز توضیح داد: قطعاً بنیاد مسکن نمی‌توانست به‌تنهایی کار را انجام داده و به اینجا برساند و این نتایج ارزشمند با کمک و همدلی مردم به ثمر نشسته است که امیدوارم این همراهی همواره جاری باشد تا نظام به اهداف خود در ساخت مسکن به‌ویژه برای محرومان و نیازمندان برسد.

   سال 1410 جشن پایان نوسازی در کشور

وی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: بنیاد مسکن سالانه 200 هزار واحد می‌سازد که 52 تاکنون درصد از واحدها در کشور نوسازی و مقاوم‌سازی شده و در افق 1410 جشن پایان نوسازی و مقاوم‌سازی را به صورت ملی برگزار خواهیم کرد.

    در حاکمیت اسلامی مسکن جزء بدیهی‌ترین حقوق شهروندی است

نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز با اشاره به گزارش اقتصادی امیرالمؤمنین (ع) به مردم در شهر کوفه، عنوان کرد: نگاه به گزارش حضرت نشان می‌دهد از منظر حاکمیت اسلامی مسئله مسکن جزء بدیهی‌ترین و ضروری‌ترین حقوق شهروندی است و اگر ما به‌ویژه روحانیت، بخواهیم کار فرهنگی انجام دهیم، باید زیرساخت‌های رفاهی مردم فراهم شود.

   درصد مسکن روستایی با کاهش روبه‌رو است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی اعلام کرد: بعد از انقلاب در عرصه مسکن اتفاقات مبارکی افتاده، اما همچنان مشکلاتی وجود دارد؛ برای مثال بخش مسکن روستایی که پوشش آن در اول انقلاب 70 درصد بوده، بعدها با مهاجرت فراوان مواجه شده و کاهش یافته و در برخی مواقع آسیب دیده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه بنیاد مسکن استان در بخش‌هایی پیشگام است و ظرفیت‌هایی بیش از این دارد و دولت باید بیشتر به این نهاد و پتانسل‌هایش توجه کند، گفت: با این وصف، در شهر همدان مسکن جزء گران‌ترین کالاها بوده و به عبارت دقیق‌تر، همدان در سطح کشور جزء گران‌ترین شهرها به‌شمار می‌آید.

   در مسکن ملی تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در پایان سخنان خود با تقدیر از اقدامات صورت‌گرفته و لزوم تسریع فعالیت‌ها، تأکید کرد: در مسکن ملی اتفاق خاصی تاکنون نیفتاده که امیدوارم کارها سرعت عمل بیشتری بگیرد؛ چراکه شواهد نشان می‌دهد از برخی استان‌ها عقب هستیم.

   برای اجرای فاز نخست مسکن ملی نگرانی خاصی وجود ندارد

استاندار همدان نیز با تقدیر از اقدامات و عملکرد بنیاد مسکن استان، گفت: بنیاد مسکن در بخش‌های مختلف فعالیت‌های خود بسیار منسجم عمل کرده، به‌ویژه در بخش مسکن روستایی که با نوسازی، بازسازی و توسعه روستایی عملکرد قابل تأییدی داشته است.

    بنیاد مسکن در بهسازی بافت فرسوده وارد میدان شود

علیرضا قاسمی‌فرزاد در ادامه تصریح کرد: مسئله حائز اهمیت این است که ما در شهر همدان و سایر شهرهای استان بافت فرسوده زیادی داریم که در این بخش نیز باید از بنیاد مسکن کمک بگیریم.

وی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی را لازم و ملزوم یکدیگر خواند و اذعان کرد: در احداث 100 هزار واحد در همدان که 50 هزار واحد آن برای سال جاری برنامه‌ریزی شده، باید همه پای کار باشند تا کار به‌موقع و با کیفیت قابل قبول، به مردم تحویل داده شود.

استاندار همدان در پایان سخنان خود با اشاره به ثبت‌نام 120 هزار نفر برای طرح مسکن ملی، اظهار کرد: از این تعداد 48 هزار نفر واجد شرایط بوده و برای اجرای فاز نخست نگرانی خاصی وجود ندارد.

گفتنی است، حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی‌نژاد با جمعی از مسئولان استان با حضور در آرامستان باغ بهشت همدان به مقام علما و شهدای این شهر ادای احترام کرده و استان را دیار شهیدان شاخص و علمای اثرگذار توصیف کرد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55452