کد خبر : 55500
تاریخ : 1401/2/29
گروه خبری : استان‌ها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان:

عملیات مبارزه با پوره سن غلات در مزارع همدان آغاز شد

«احمد قدیمی‌گرجای» روز چهارشنبه افزود: حدود 55 هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان زیر کشت غلات قرار دارد و مبارزه با سن مادر در سطحی حدود 25 هزار هکتار و مبارزه با علف‌های هرز در سطحی حدود 17/5 هزار هکتار از اراضی زراعی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سن غلات یکی از آفاتی است که غلات را تهدید می‌کند و می‌تواند در مراحل مختلف رشد خود که شامل سن مادر و پوره سن است، به محصول غلات خسارت وارد کند.

قدیمی‌گرجای ادامه داد: این آفت در مرحله سن مادر می‌تواند با حذف جوانه یا تغذیه از برگ خسارت کم و در مرحله پوره با تغذیه از دانه خسارت کیفی به محصول وارد کند.

وی اظهار کرد: گروه‌های آموزشی- ترویجی کار تشویق و ترغیب زارعان به‌منظور مبارزه به‌هنگام و مؤثر با پوره سن را به‌عهده دارند که با جدیت به این امر مشغول هستند، تا کشاورزان با کمترین میزان خسارت سن غلات مواجه شوند.

قدیمی‌گرجای یکی دیگر از اقدامات مهم جهاد کشاورزی را تجهیز کشاورزان به انواع سمپاش‌ها عنوان کرد و افزود: تجهیز ناوگان سمپاشی در راستای کمک به مبارزه علیه سن غلات و آفات است.

بخش کشاورزی استان همدان 29 درصد اشتغال و 25 درصد ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای 692 هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و 117 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است که براساس آخرین آمارهای منتشرشده ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال است.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55500