کد خبر : 55685
تاریخ : 1401/3/2
گروه خبری : استان‌ها

تولید سالانه 20 هزار لیتر گلاب در بانه

20 هکتار اراضی بانه زیرکشت گل محمدی قرار دارد

تولیدکننده گل محمدی روستای سیاحومه در بخش نمشیر بانه از 10 سال پیش کشت گل محمدی را در پنج هزار مترمربع زمین آغاز کرده و سالانه به طور متوسط بیش از 6 تن گل محمدی برداشت می‌کند.

این کشاورز در کنار مزرعه خود یک کارگاه گلاب‌گیری نیز راه‌اندازی کرده و علاوه بر گلاب‌گیری مزرعه خود، گل‌های دیگر مزارع شهرستان را جمع‌آوری و در این کارگاه تبدیل به گلاب می‌کند.

این مزرعه در فصل برداشت برای حدود 25 نفر از بانوان روستای سیاحومه اشتغال موقت ایجاد می‌کند و پروسه برداشت نیز 30 روز طول می‌کشد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: در حال حاضر در این شهرستان 20 هکتار مزرعه گل محمدی وجود دارد که متوسط برداشت بیش از سه تن در یک هکتار است.

کریم شریفی با بیان اینکه بخشی از مزارع گل محمدی تازه کاشت است و بازدهی زیادی ندارند، افزود: تعدادی از مزرعه‌های گل محمدی بیش از هفت تن در هکتار گل محمدی برداشت می‌کنند که به‌عنوان نمونه استانی انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های جهاد کشاورزی برای توسعه مزارع گل محمدی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گل محمدی پرداخت تسهیلات با سود چهار درصد و اهدای قلمه ریشه‌دار گل محمدی به کشاورزان است که سال گذشته 20 هزار قلمه ریشه‌دار به کشاورزان اهدا شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بانه ادامه داد: برای توسعه کارگاه‌های عرق‌گیری هم تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان پرداخت می‌شود که امیدواریم با همکاری کشاورزان بتوانیم سطح زیرکشت این محصول را به 100 هکتار برسانیم.

شریفی با بیان اینکه شرایط شهرستان بانه برای کشت گل محمدی مناسب است گفت: پیش‌بینی می‌شود در این مزرعه پنج تن گل برداشت شود که 10 هزار لیتر گلاب در این مزرعه تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: سالانه به طور متوسط 20 هزار لیتر گلاب در بانه تولید می‌شود در صورتی که مزارع دیگر به مرحله برداشت برسند تولید گلاب در این شهرستان افزایش می‌یابد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55685