کد خبر : 55696
تاریخ : 1401/3/2
گروه خبری : فرهنگی

نخبه جوان همدانی مطرح کرد؛

آرامش در زندگی هدیه قرآن به قاریان

عدم فضاسازی مناسب باعث شده که قرآن مهجور بماند

قرآن اساس زندگی انسان‌هاست و آموزش آن در بنیاد‌های قرآنی موجب می‌شود افراد بتوانند در برابر تهاجم‌های فرهنگی روز عملکرد بهتری داشته باشند اما این پیشگامان حوزه تهاجم فرهنگی برای مواجهه بهتر با این سلاح دشمن نیازمند توجه بیشتر خانواده‌ها و جامعه هستند.

سبک زندگی خانوادگی در آیین اسلام همانند درختی است که ریشه آن را باورها و اندیشه‌ها تشکیل داده‌اند. شیوه زندگی افراد نیاز به آموزش دارد که آن‌هم به انتخاب یک منبع درست وابسته خواهد بود. اگر افراد از سن کمتر با آموزه‌های قرآن آشنا شوند و به یادگیری مفاهیم آن بپردازند در برابر هجمه‌های اجتماعی نیز موفق‌تر عمل می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید هم‌نشینی با قرآن سبب آرامش و نشاط در زندگی می‌شود و به‌عبارتی افرادی که با قرآن مأنوس هستند یک نشاط و آرامشی دارند که سایر افراد جامعه از این نعمت بی‌بهره می‌مانند. از طرف دیگر انس با قرآن باعث می‌شود که فرد در سایر امور زندگی هم موفق شود.

در همین راستا با علیرضا صفاریان یکی از نخبگان با اخلاق قرآنی که تحصیل در رشته علوم قرآنی را به مهندسی در بهترین دانشگاه کشور ترجیح داد به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

   در ابتدا خودتان را به‌صورت کامل معرفی کرده و بفرمایید چرا به رشته علوم قرآن و حدیث روی آوردید؟

بنده متولد 1370 و قاری قرآن هستم؛ هم‌اکنون در دانشگاه تدریس می‌کنم و در شورای قرآن استان فعالیت دارم.

در دوران دبیرستان رشته ریاضی را انتخاب کردم و با وجود آنکه در کنکور سراسری رتبه 82 را به‌دست آوردم اما رشته تفسیر قرآن کریم را برای ادامه تحصیل خود برگزیدم، در واقع از همان دوران کودکی به رشته‌های علوم قرآنی علاقه داشتم و با حمایت و تشویق‌های خانواده‌ام در این راه ثابت‌قدم ماندم.

   با توجه به اینکه شاگرد ممتاز رشته ریاضی بودید و رتبه‌ خوبی هم در کنکور سراسری داشتید چرا همانند اکثر دانش‌آموزان رشته‌های مهندسی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب نکردید؟

به دلیل علاقه‌ای که به موضوعات قرآنی به‌خصوص تفسیر داشتم تصمیم گرفتم تا رشته دانشگاهی‌ام را با وجود آنکه آگاه بودم آینده کاری چندانی ندارد بر این اساس انتخاب کنم و خوشبختانه در این راه خانواده هم همراه من بودند و با تصمیم من مخالفت نکردند.

   از چه زمانی قرآن‌آموزی را آغاز کردید؟

من از همان دوران کودکی همراه خانواده در جلسات قرآنی حاضر می‌شدم و بنا بر تشخیص آن‌ها در دوران کودکی، قبل از آنکه تحصیلات ابتدایی خود را آغاز کنم در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی شرکت می‌کردم و به لطف خداوند در دوران راهنمایی و دبیرستان به‌صورت تخصصی قرائت قرآن را یاد گرفتم و موفق شدم که در این راه ثابت‌قدم باشم.

   به‌جز شما در خانواده فرد دیگری در زمینه‌های قرآنی فعالیت می‌کند؟

مادرم فعال قرآنی است و جلسات قرآنی برگزار می‌کند به عبارتی مشوق اصلی من ایشان بوده است و من را حمایت کرد.

  رتبه‌هایی که در مسابقات قرآنی کسب کردید را لطفاً بیان کنید؟

بنده تاکنون رتبه دوم مسابقات قرائت اساتید دانشگاه‌های کشور، رتبه چهارم مسابقات دانشجویی کشور، رتبه نخست استان همدان در اداره اوقاف، رتبه‌های استانی مسابقات دانش‌آموزی و غیره را کسب کرده‌ام.

  انس با قرآن مجید چه اثری در زندگی شخصی شما داشته است؟

سراسر زندگی من پر است از لطف و عنایت پروردگار متعال، در لحظه‌لحظه زندگی‌ام تنها یار و یاورم خداوند متعال و ائمه اطهار بوده‌اند در واقع بسیاری از دوستان و آشنایان من شاید از موقعیت اجتماعی و مالی بهتری برخوردار باشند اما زمانی که من خودم را با دیگر افراد جامعه مقایسه می‌کنم متوجه می‌شوم که شکر خدا من آرامش بیشتری در زندگی دارم و در واقع هم‌نشینی با قرآن سبب شده است که یک آرامش وصف‌نشدنی را در زندگی تجربه کنم.

مهم‌ترین دستاورد قرآن آرامش درونی است که قاریان به‌دست می‌آورند و سایر چالش‌های زندگی نمی‌تواند خدشه‌ای به زندگی فردی که با قرآن مأنوس شده وارد کند.

   به‌جز حوزه تفسیر قرآن آیا در حوزه دیگر هم فعال هستید؟

در حال حاضر بیشتر در حوزه تدریس فعالیت می‌کنم؛ قرآن‌آموزی به کودکان، نوجوانان و جوانان به یک هدف در زندگی من تبدیل شده و علاوه بر تدریس، مشغول پژوهش در حوزه‌های مختلف همچون قرآن، احادیث و روایات هم هستم.

  چه مشکلاتی در حوزه قرآنی وجود دارد و به عبارتی چرا برخی از کودکان جذب قرآن نمی‌شوند؟

برای علاقه‌مند شدن کودکان و نوجوانان، در درجه نخست باید مسئولان و دستگاه‌های قرآنی اقداماتی را سرلوحه کار خود قرار دهند که جذابیت قرآن را به کودکان نشان دهند؛ در واقع در جامعه امروزی نمی‌توان همانند روش‌های آموزشی گذشته به کودکان قرآن آموخت. باید تغییر شکل تدریس و بهره‌مندی از امکانات جدید، کودکان و نوجوانان را به قرآن جذب کنند.

متأسفانه محافل قرآن مطابق تغییرات جامعه تغییر نکرده و به‌روز نشده، در حال حاضر روش تدریس همانند چند دهه گذشته است که این امر باعث می‌شود از جذابیت کلاس‌های قرآنی کاسته شود و نوجوانان به امر دیگری گرایش پیدا کنند.

  چه توصیه‌ای به کودکان و نوجوان دارید؟

توصیه من به کودکان و نوجوانان این است که برای یک‌بار هم که شده در طول زندگی هم‌اندیشی و انس با قرآن را تجربه کنند؛ به نظر من امتحان آن نه‌تنها ضرر ندارد بلکه سبب برکت در زندگی هم می‌شود. بهتر است نوجوانان همانند تمام مسائلی که در زندگی امتحان می‌کنند برای یک‌بار هم که شده هم‌نشینی با قرآن را امتحان کرده و خودشان به این نتیجه برسند که هم‌نشینی با قرآن چه آثار و برکات در زندگی آن‌ها داشته و یا به جای خواهد گذاشت.

   آیا در استان همدان آنگونه که باید به مسائل قرآنی پرداخته می‌شود و نظرتان راجع به این موضوع چیست؟

استان همدان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه‌های قرآنی دارد و می‌تواند در این راه به رشد و پیشرفت برسد و استعداد بسیار خوبی را در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف قرآنی دارد؛ در این راستا همدانی‌ها که از استان خارج شدند به پیشرفت رسیدند اما متأسفانه به دلایل مختلف همچون عدم حمایت این افراد در داخل همدان نمی‌توانند به جایگاه اصلی خود دست پیدا کنند و باید که فضای لازم جهت رشد و تعالی نخبگان قرآنی توسط مسئولان فراهم شود.

    با توجه به اینکه نیاز و تفکر نوجوانان در جامعه امروزی تغییر پیدا کرده به نظر شما در حال حاضر مربیان باید چگونه علوم قرآنی را تدریس کنند که بیشترین بهره‌وری و تأثیر را بر مخاطب خود داشته باشد؟

لازم است که در ابتدا با روش‌هایی در درون نوجوانان احساس نیاز ایجاد کنیم که به سمت قرآن کشیده شوند در واقع نسل امروز همانند نسل‌های گذشته نیست که پیرو حرف پدر و مادر و افراد بزرگ‌تر باشند، باید خودشان به یک نتیجه‌ای برسند؛ بنابراین لازم است در ابتدا در درون آن‌ها نسبت به یادگیری علوم قرآنی احساس نیاز ایجاد کنیم که فردی برای رشد، کمال تعالی و موفقیت نیاز دارد به سمت قرآن و اهل بیت حرکت کند و بدون شک زندگی بر اساس اهل بیت و قرآن می‌تواند انسان را به رشد و کمال برساند.

  در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

خدا را شاکرم که تعداد زیادی از افراد در جامعه علاقه‌مند به حوزه‌های قرآنی هستند و پژوهش‌ها حاکی از آن است که مردم نه‌تنها به حوزه قرآنی بی‌علاقه نشدند بلکه نسبت به سالیان قبل این علاقه و دانش هم بیشتر شده اما متأسفانه فضاسازی کافی برای استفاده مردم از قرآن از طرف مسئولان امر نشده و برخی از مردم نمی‌دانند که چگونه نیاز‌های خود را از طریق قرآن تأمین کنند و تحقق این امر نیازمند کار و فعالیت شبانه‌روزی و جهادی فعالان قرآنی و مسئولان دارد.

 

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55696