کد خبر : 55698 تاریخ : 1401/3/2 گروه خبری : فرهنگی |
|
تحلیل فلسفی عدم درک حقایق فرامادی و باطن اعمال در دنیا |
|
گستره تأثیرپذیری روح از بدن به گفته اطبا خوردن زعفران موجب شادی روح میشود و خوردن ماست کسلی روح را در پی دارد. همچنین براساس روایات، نتیجه استفاده از گوشت خوک، بیغیرتی است و افراط در مصرف برخی از مواد غذایی مایه تحریک غریزه جنسی یا خشونت میشود. این امر بهروشنی حکایت از تأثیرپذیری روح انسان از بدن و ارتباط تنگاتنگ ظاهر و باطن دارد. براساس آیات قرآن و روایات معتبر، تأثیر تغذیه بر روح انسان محدود به روابط ساده و قابل درک با علوم حسی– تجربی همانند غم و شادی نیست، بلکه حالات معنوی روح نیز تحت تأثیر تغذیه واقع میشوند؛ یعنی اگر غذایی که انسان میل میکند از راه حرام تهیه شده باشد، روح انسان را آلوده کرده و مایه درد و عذاب اُخروی میشود. قرآن کریم باطن مال حرام را بهمنزله آتشی میداند که روح و جان را میسوزاند: «إنَّ الذّینَ یَأکُلُونَ أموالَ الیَتمَی ظُلمَاً إنَّما یَأکُلُونَ فِی بُطُونِهِم ناراً و سَیَصلَون سَعِیراً» همانا کسانی که اموال یتیمان را از روی ظلم و ستم میخورند، درحقیقت در شکم خود آتش میخورند و بهزودی در آتش دوزخ خواهند سوخت (نساء، 10). تحلیل فلسفی عدم درک حقایق فرامادی و باطن اعمال در دنیا تحلیل فلسفی آیه فوق با بیانی ساده و همهفهم این است که در همین دنیا مشغولیت انسان به مادیات، او را از درک برخی دردها عاجز میکند؛ برای نمونه، گاه کشاورزی در حین استفاده از بیل، ناخواسته آسیبی به انگشت خود میزند. وی با وجود آنکه انگشت خود را بریده و خون از آن میچکد، دردی احساس نمیکند. چراکه آنچنان غرق کندن زمین است که توجهی به انگشت خود ندارد؛ اما همین که پس از دقایقی چشمش به انگشت بریده میافتد، از همان لحظه احساس سوزش و درد در آن ناحیه میکند. در فلسفه، از این امر به «علم حضوری ناآگاهانه» یاد میشود؛ یعنی با وجود آنکه اسباب درد فراهم شده، شخص درکی از آن ندارد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به درد شدیدی همچون دنداندرد مبتلا شده باشید، انسان به وضوح درمییابد که درد دندان در طول روز ضعیفتر و شبها شدیدتر است. علت این امر آن است که احساس درد در طول روز بهدلیل توجه روح به سایر انسانها و مشغلههای دنیوی، ضعیف میشود و با فرا رسیدن شب و به خواب رفتن اطرافیان سکوتی حکمفرما و روح انسان ناخودآگاه متوجه درد مغفول میشود و آن را عمیقتر مییابد. اصلاح باطن، فلسفه ارزشهای اخلاقی و حقوقی در اسلام از تحلیل فوق فلسفه شبزندهداری روشن میشود. علت آنکه توصیه شده است دقایقی پیش از نماز صبح بیدار شوید و به عبادت بپردازید این است که در آن زمان انسان میتواند فارغ از دلمشغولیها و درگیریهای روزمره به عبادت بپردازد و به خدا توجه عمیقتری کند. «هرچه توجه انسان به خداوند بیشتر و عمیقتر باشد، به ذات مقدسش نزدیکتر شده و تکامل بیشتری مییابد و هرچه از او بیشتر غفلت کند، از او دورتر شده و زندگی سختتری را تجربه میکند؛ و مَن أعرَضَ عَن ذِکرِی فَإنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکاً و نَحشُرُه یَومَ القِیامَةِ أعمَی» کسی که از یاد من رویگردان باشد، زندگی تنگی خواهد داشت و روز قیامت او را نابینا محشور میکنیم (طه، 124). اساساً تکامل انسان جز این نیست که به خدا یعنی کاملترین حقیقت نزدیک شود. علت توصیه به حفظ قرآن کریم در اوایل صبح نیز همین است؛ ذهن انسان در آن زمان خالی از هرگونه دغدغهای است و استراحت شبانه بهطور تقریبی، حافظه کوتاهمدت را پاک کرده و زمینه مساعدی را برای ورود اطلاعات جدید میسر میکند. به همین جهت اطلاعاتی که انسان در ابتدای روز به ذهن خود میسپارد، ماندگاری بیشتری دارند. از اینجا روشن میشود چرا با وجود آنکه قرآن کریم خوردن مال یتیم را خوردن آتش توصیف میکند، چنین شخصی درکی از آتش ندارد؛ علت این است که انسان در دنیا با امور مادی مأنوس بوده، یعنی در پی کسب لذت از خوراکیها، پوشیدن لباسهای فاخر، تفریح و سایر امور بوده و از بسیاری حوادث نگران و غمگین است. این اُنس با مادیات موجب میشود درد ناشی از خوردن مال یتیم را (که باطنش درواقع آتش است) درک نکند؛ اما پس از آنکه مرگ اتفاق افتاد، دیگر روح انسان به لذایذ جسمانی و امور مادی مأنوس نیست، بنابراین «به محض قطع ارتباط روح از بدن دردهای ابدی شروع میشوند؛ دردهایی که ناشی از عمل خود انسان و بهواقع خودِ عمل او و باطن آن هستند». رابطه نعمت و عذاب ابدی با افعال محدود انسان بنابراین پاسخ شبهه معروف درباره تناسب عذاب جهنم با گناهان محدود و رابطه آن با عدالت خداوند روشن میشود. شبهه به زبان ساده این است که چرا کسی که گناه محدودی مرتکب میشود تا ابد عذاب میشود؟ این امر چگونه با عدالت خداوند سازگار است؟ پاسخ این بوده که «عذاب جهنم باطن گناهان و نعمتهای بهشتی باطن کارهای خیر انسان در دنیا است». اینگونه نیست که قراردادی صورت بگیرد و برای گناهان گوناگون مجازات مخصوصی با مدتزمان معینی درنظر گرفته شود؛ مثلاً فرشتگان بهمنزله مجلس شورای الهی برای هر دروغ سه ضربه گرز آتشین همراه با یک لیوان شربت زقوم به مدت 500 سال تجویز کنند و سپس با حکم نهایی خداوند چنین قانون کیفری رسمیت یابد؛ بهگونهای که تغییر حکم صرفاً با برگزاری نشستی اضطراری ممکن باشد. اساساً براساس اصول فلسفی و دینی، روح انسان به محض گناه داخل آتش شده است، اما به جهت اُنس با مادیات دردی احساس نمیکند؛ پس «نعمت و عذاب اُخروی در همین دنیا آغاز و از لحظه مرگ درک میشود». درنتیجه «ارتباط روح و بدن همانند پرده و حجابی است که مانع درک حقایق فرامادی میشود» و دقیقاً به همان دلیل که به موجب مرگ این ارتباط قطع میشود، انسان با همه وجود میفهمد که چه گلستانی با عمل خود فراهم آورده یا چه دسته گلی کاشته است. خلاصه آنکه انسانهای عادی مادامی که با مادیات و لذایذ جسمانی مأنوساند، از درک باطن اعمال خویش عاجز هستند؛ اما اگر از طریق عبادتهایی همچون شبزندهداری و روزهداری از دلبستگیهایشان به امور مادی بکاهند، به قدرتهای فوقالعادهای دست مییابند که در جلسه آینده به توفیق الهی درباره آنها سخن خواهیم گفت. |
لینک | |
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/55698 |