کد خبر : 56048
تاریخ : 1401/3/10
گروه خبری : استان‌ها

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه:

دست دولت برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها باز شده است

سیامک آزادی در جلسه عصر روز هشتم خردادماه ستاد هماهنگی و عملیات توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان با اشاره به ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ابراز کرد: این قانون با هدف رفع موانع و تسهیل توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مصوب و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب این قانون در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور، افزود: پیش از این قانون تولید دانش‌بنیان را داشتیم، اما هیچ قانونی تا به امروز به این حد کامل و جامع در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تدوین و ابلاغ نشده است.

آزادی گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان مبتنی بر چالش‌ها و موانع تدوین شده و توانسته تا حد زیادی این موانع را در بخش‌های دولتی از پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور بردارد.

دبیر ستاد هماهنگی و عملیات توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان با ابراز امیدواری نسبت به تحقق جهش تولید دانش‌بنیان در پی اجرایی شدن این قانون، اذعان کرد: با توجه به حمایت‌ها و ظرفیت‌هایی که در قانون جدید لحاظ شده، به نظر می‌رسد به دنبال اجرای کامل آن بتوان جهشی را هم در توسعه کمی و هم در توسعه کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور کشور رقم زد.

وی تأکید کرد: در این قانون سه محور اصلی ازجمله توسعه ابزارهای حمایت مالی، رفع موانع و توسعه زیرساخت‌ها و توسعه بازارهای شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در دستور کار قرار گرفته است.

* قانون جدید دست دستگاه‌های دولتی را در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باز کرده

رئیس پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه در ادامه با تشریح بخش‌هایی از این قانون جدید، گفت: یکی از چالش‌های جدی شرکت‌های دانش‌بنیان که در این قانون رفع شده، بحث تضامین بانکی است که خوشبختانه با ظرفیتی که برای صندوق پژوهش و فناوری در این قانون ایجاد شده، این تضامین از طریق این صندوق به بانک‌ها ارائه می‌شود.

آزادی افزود: همچنین در بخش دیگر این قانون به دستگاه‌های دولتی این اجازه داده شده که منابع و امکانات خود را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور قرار دهند.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه به رفع موانع حقوقی و مالیاتی هم در این قانون اشاره کرد و گفت: حمایت‌های خوبی در این زمینه‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور به عمل آمده و معافیت‌های مالیاتی مناسبی برای آن‌ها لحاظ شده است.

آزادی اظهار کرد: در بحث بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور هم به دستگاه‌ها تکلیف شده که از ظرفیت‌های موجود شامل کالا و خدمات دانش‌بنیان برای پیشبرد فعالیت‌های خود استفاده کنند.

وی افزود: همچنین در این قانون اختیارات خوبی به استان‌ها در جهت حمایت از این شرکت‌ها از محل اعتبارات استانی داده شده است.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: درمجموع این قانون دست دستگاه‌های دولتی را در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور باز گذاشته و امیدواریم همه دستگاه‌ها در این زمینه پای کار آمده و حمایت‌های لازم را از این شرکت‌ها و واحدها داشته باشند.

وی افزود: این انتظار است که دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها در جلسات بعدی ستاد به ارائه گزارش اقدامات خود برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان بپردازند و برنامه‌های خود را در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان براساس ظرفیت‌های قانون جدید ارائه دهند.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه همچنین با اشاره به وجود 63 شرکت دانش‌بنیان در سطح استان، گفت: اکنون بیش از 100 واحد فناور استان هم طی ارزیابی‌های اولیه مستعد دانش‌بنیان شدن هستند که درحال بررسی شرایط آن‌ها هستیم.

وی افزود: علاوه‌بر این شناسایی واحدهای فناور دیگر که مستعد دانش‌بنیان شدن هستند نیز در دستور کار قرار گرفته که تا یک ماه دیگر ارزیابی‌های اولیه در این زمینه به پایان می‌رسد.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/56048