کد خبر : 56457
تاریخ : 1401/3/22
گروه خبری : جامعه

مشاور خانواده عنوان کرد؛

اهمیت شناخت تفاوت‌های ذاتی زوجین در سال‌‌های نخست زندگی مشترک

شیوا چمن‌آرا با عنوان این مطلب که زنان و مردان در جنبه‌های مختلف زندگی تفاوت‌های قابل توجهی دارند، گفت: آنچه که همگان به آن مستحضرند تفاوت‌های فیزیکی در زنان و مردان است که بر کسی پوشیده نیست، اما این تفاوت‌ها به جسم محدود نمی‌شود و در طرز فکر، روان و نگاه این دو جنس هم وجود دارد.

وی افزود: بی‌توجهی به برخی از تفاوت‌های زنان و مردان باعث می‌شود اختلاف و ناراحتی‌هایی بین زوجین ایجاد شود. اگر به این تفاوت‌ها آگاه نباشیم متوجه ابراز محبت همسر خویش نمی‌شویم، احساس تنهایی به ما دست می‌دهد و فقدان توجه و محبت باعث می‌شود نسبت به زندگی سرد شویم و یا هنگامی که همسر ما به ما محبتی می‌کند پیام عاشقانه او را طور دیگری تفسیر کنیم و قضاوت اشتباه ما باعث ایجاد سوءتفاهم و نزاع در خانواده می‌شود، از این رو شناخت این تفاوت‌ها برای هر زوجی ضروری است.

وی ادامه داد: اولین موضوعی که به آن می‌پردازیم شدت عشق در شروع رابطه است. هنگام شروع یک رابطه وقتی دختر و پسر به‌تازگی پایه‌های زندگی مشترک را بنا می‌نهند شدت عشق در آقایان بسیار بیشتر از بانوان است در مقابل عشق آتشین پسرها با سردی در رفتار خانم مواجه می‌شود و سردرگم می‌شود که آیا او از ازدواج با من پشیمان است، و اگر به این تفاوت آگاه نباشد ممکن است این سردی باعث ایجاد ناراحتی و کینه شود و در جای جای زندگی مشترک بروز پیدا کند.

این روان‌شناس افزود: برای اینکه شیرینی رابطه به تلخی تبدیل نشود لازم است هردو جنس به این مسئله آگاهی داشته باشند که این تفاوت در بروز احساسات امری طبیعی است و به نشانه دلسردی و عدم علاقه خانم نمی‌تواند باشد و هر دو تلاش کنند از تبعات این تفاوت بکاهند. یک بازه زمانی مشخص کنند که چه زمانی تا چه حد و به چه شکل به یکدیگر محبت و ابراز علاقه کنند تا با متوازن شدن ابراز علایق، این تفاوت باعث سردی در رابطه آن‌ها نشود.

چمن‌آرا تأکید کرد: از تفاوت‌های دیگر در این حوزه، تفاوت در جایگاه عشق در مغز است. در آقایان جایگاه ابراز احساسات و عشق در سمت راست مغز است و در بانوان در تمام مغز و این تفاوت باعث می‌شود که آقایان در بسیاری از امور سرسختانه عمل کنند و بابت این سرسختی، زنان فکر می‌کنند اصلاً عشقی در وجود همسرشان نیست.

وی ادامه داد: هنگامی که مردها در سمت چپ مغز خود باشند و سمت چپ مغزشان فعال باشد که معمولاً هنگامی است که به انجام کاری مشغول اند هیچ جلوه عاشقی از خود بروز نمی‌دهند اما خانم‌ها که عشق در هر دو سمت مغزشان وجود دارد عاطفه را در همه امور دخالت می‌دهند. هر چند خودشان لذت می‌برند اما این رفتار برای آقا بسیار ناراحت‌کننده است و باعث عصبانیت او خواهد شد و معمولاً آقایان شکایت دارند که خانم‌ها در همه جا عاطفه را دخیل کرده و احساساتی تصمیم می‌گیرند.

این مشاور خانواده گفت: برای مدیریت این تفاوت بهتر است زوجین این قاعده را بشناسند و بدانند این تفاوت‌ها چه تبعاتی دارند. بهتر است زنان در موقعیت‌های مناسب که مرد مشغول انجام کار خاصی نیست و یا دل مشغولی و درگیری ذهنی ندارد، ابراز محبت و علاقه کنند و مردان تلاش کنند ظرف عاطفه همسرشان را از عشق پر کنند تا او با بهانه‌گیری و…، این احساس فقدان عشق را در سرتاسر زندگی تعمیم ندهد.

چمن‌آرا ادامه داد: از تفاوت‌های دیگر که باعث عدم درک و همراهی زوجین می‌شود، تفاوت در مکان هندسی در زمان عشق ورزی است. برای اینکه پیغام عشق‌ورزی ما به همسر ما برسد و او عشق را دریافت کند لازم است هنگام صحبت و ابراز محبت خانم‌ها در سمت راست آقایان قرار بگیرند. وقتی یک خانم رو به روی یک آقا قرار بگیرید و ابراز محبت کند به جای فعال کردن نیم کره راست مغز او که جایگاه عشق است نیم کره چپ فعال می‌شود و آقا به جای عشق بیشتر منطق در پیش می‌گیرد و منطقی برخورد می‌کند.

وی گفت: باید بدانید زنان دوست دارند هنگام صحبت و مراوده عاشقانه همسرشان رو به روی آن‌ها بایستند و اگر شما هنگام صحبت با خانم رو به روی او نباشید این پیغام به او منتقل می‌شود که حواستان به موضوع جمع نیست و اهمیتی به صحبت او نمی‌دهید، پس لازم است زوجین به این نکته توجه و عمل کنند.

این مشاور خانواده به موضوع تولد فرزند در خانواده اشاره کرد و افزود: تولد فرزند یکی از تفاوت‌ها و چالش‌هایی است که که زوجین با آن مواجه اند. هنگام به دنیا آمدن فرزند بروز عشق در آقا کاهش می‌یابد برای خرج و مخارج درگیری ذهنی بیشتری پیدا می‌کند و حساب و کتاب‌هایش دقیق‌تر می‌شود و میزان زیادی از توجهش معطوف به کودک می‌شود. میل جنسی مرد افت زیادی می‌کند و به همین دلیل تمایل و درخواست به رابطه در او کم می‌شود.

چمن‌آرا ادامه داد: اما در خانم‌ها، تولد کودک ابراز عشق و محبت بیشتر و نیاز آنان به توجه هم بیشتر می‌شود. در این زمان زنان حساس‌تر و شکننده‌تر می‌شوند احساس می‌کنند که جسم آنان بابت تغییراتی که داشته غیر جذاب شده و علت کاهش میل جنسی در همسرشان همین مسئله است. فکر می‌کند همسرش او را به خاطر بچه می‌خواسته و حالا که به خواسته اش رسیده توجه اش به او کم شده و دیگر او را مثل سابق دوست ندارد. و گاهاً برخی زنان با مشاهده کاهش میل جنسی همسرشان فکر می‌کنند که خیانت به آنان شده است و همسرشان با فرد دیگری در ارتباط است.

وی گفت: برای اینکه این تفاوت، مشکل ایجاد نکند و با توجه به روحیه حساس زنان در این شرایط و برای اینکه دچار افسردگی پس از زایمان نشوند، لازم است هر دوی آنان خوب این قاعده را بشناسند و تلاش کنند تغییرات جدیدی که در زندگی خودشان به وجود آمده فاصله‌ای بین آنان ایجاد نکند. حتماً برای ابراز عشق در طول روز و هفته وقت گذارند و برنامه داشته باشند و تلاش کنند با هم بیشتر گفت‌و‌گو داشته باشند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/56457