کد خبر : 56509
تاریخ : 1401/3/23
گروه خبری : استان‌ها

تعطیلی جلسات قرآنی در سایه بی‌تدبیری مسئولین

اخلاق اساتید قرآنی تأثیر بسزایی در جذب نوجوانان دارد

به دلایل مختلفی همچون عدم حمایت و توجه مسئولین، فشار اقتصادی و بی‌انگیزگی، اساتید قرآنی یکی از پس دیگری جلسات خود را تعطیل می‌کنند.

قرآن کریم کتاب ارزشمندی است که آیات آن راهگشای بشر در زندگی دنیا و آخرت است؛ کتابی که گاه در کنج عزلت قرار گرفته و با وجود آثار قابل توجه دنیوی و اخروی آن، مورد غفلت است؛ آثاری که اگر خواننده از آن مطلع شود، لاجرم تلاوت روزانه قرآن را پیشه خود خواهد کرد.

در اسلام به‌صورت مستمر به قرائت قرآن سفارش شده و در احادیث آمده که تلاوت روزانه قرآن باعث می‌شود که پوست و گوشت فرد با قرآن آمیخته شود و این امر سبب آن است که سراغ کارهای بیهوده نرود؛ از طرفی دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که روزانه به تلاوت قرآن می‌پردازند، از سطح آرامش بالاتری برخوردار هستند.

از زمان‌های قدیم در اسلام افرادی به‌صورت خاص و تخصصی به قرائت قرآن می‌پرداختند که خوشبختانه در کشور ما هم به‌دلیل جایگاهی که قرآن در بین ایرانیان دارد، افراد بزرگی تربیت شدند و مسابقات قرآنی زیادی برگزار شده است و قاریان قرآنی مقام‌های بسیاری کسب کرده‌اند.

در همین راستا با یکی از اساتید پیشتاز قرآنی که سابقه بسیار درخشان و خوبی در این حوزه دارد و از 6 سالگی تاکنون که مدیر مدرسه پسرانه است لحظه‌ای از قرآن جدا نشده، گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

   لطفاً خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید.

پیمان صدفی، همدانی و درحال حاضر دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و مدیر یکی از مدارس همدان هستم؛ بنده قرائت قرآن را از 6 سالگی آغاز و به‌صورت مداوم در جلسات و مسابقات قرآن شرکت کردم.

  بفرمایید تاکنون در چه مسابقاتی شرکت و چه رتبه‌هایی کسب کردید؟

خوشبختانه تاکنون موفق شده‌ام رتبه‌ها و عناوین بسیار زیادی در حوزه قرائت قرآن کسب کنم که به شماری از آن‌ها اشاره می‌کنم؛ قاری ممتاز کشور در سال 1389، رتبه نخست کشور در مسابقات تربیت معلم و دارای نشان درجه قرائت از شورای عالی قرآن کشور.

   چرا قرائت قرآن را ادامه دادید و شرکت در کلاس‌ها منحصر به دوران کودکی شما نشد؟

به‌دلیل انس و علاقه‌ای که به قرآن از همان دوران بچگی داشتم؛ درواقع سفره قرآن نمکی دارد که باعث می‌شود هیچگاه نتوانی از آن جدا شوی و براساس حدیث امام صادق انس با کتاب خدا باعث می‌شود که قرآن با پوست و گوشت آدمی آمیخته شود، درواقع کلام خدا معجزه‌ای است که سبب انگیزه و امید به زندگی می‌شود.

   شرکت در مسابقات قرآن کریم معمولاً با چه انگیزه‌ای صورت می‌گیرد؟

آیاتی مانند «سارعوا الی مغفرت من ربکم» و یا «فاستبقوا الخیرات» در قرآن کریم به این امر اشاره دارند. مسابقات هم اگر با نیت قربت الی الله باشد، محرک خوبی برای گسترش فعالیت‌های قرآنی است و هر چقدر این مسابقات با کیفیت و مشوق‌های بهتری برگزار شود، شرکت‌کنندگان بیشتر رغبت به شرکت پیدا می‌کنند؛ این مسابقات باعث می‌شود فرد به سمت فعالیت‌های قرآنی کشیده شود.

از سوی دیگر هم با توجه به اینکه موفقیت در مسابقات منوط به این است که نه‌تنها انسان مسلط به قرائت قرآن باشد بلکه می‌بایست به معنی و مفهوم آیات هم توجه و تسلط داشته باشد، خود باعث آشنا شدن با مضامین و مفاهیم آیات و هماهنگ شدن با این آیات می‌شود.

    در کلاس‌های چه اساتیدی شرکت کردید و تاکنون از کدام اساتید قرآنی بهره‌مند شدید؟

بنده از همان ابتدا تاکنون از محضر حاج‌حسین دهقانی، استاد بزرگ قرآن و اخلاق بهره‌مند شدم و علاوه‌بر آن سعادت حضور در محضر اساتیدی همچون فرهادی، ورمزیار، صالحی و جمالی در همدان و حاج‌احمد ابوالقاسمی در تهران را داشته‌ام.

  چه سبکی را در حوزه قرائت دنبال می‌کنید؟

ابتدا از استاد مصطفی اسماعیل تقلید می‌کردم و سپس مقلد استاد ابوالفتاح شعشاعی شدم و درحال حاضر از فکر و اندیشه خودم در مباحث قرائت بهره‌مند می‌شوم.

   آیا به آموزش قرائت قرآن می‌پردازید و اساتید قرآنی چه کار باید بکنند که کودکان و نوجوانان جذب قرآن شوند؟

بله روز‌های یکشنبه در مکتب‌القرآن کلاس قرآن برگزار می‌کنم و به نظر من استفاده از اهرم‌های تشویق برای مخاطبین قرآنی به‌ویژه کودکان و نوجوانان می‌تواند آن‌ها را جذب کلاس‌ها و جلسات قرآنی کند و علاوه‌بر آن اساتید قرآنی با اخلاق نیکوی خود می‌توانند افرادی زیادی را جذب قرآن کنند و از طرف دیگر شیوه تدریس باید متناسب با سن کودکان باشد و درواقع کسل‌کننده نباشد.

اخلاق و نرم‌خویی اساتید قرآن باعث دلبستگی کودکان به قرآن می‌شود و این امر سبب آن است که هیچگاه در طول عمر خود از مباحث قرآنی دور نشوند؛ از طرفی اساتید قرآنی که ضعف اخلاقی دارند، تأثیر منفی بر دانش‌آموزان خود داشته و یا امکان دارد که سبب دفع آن‌ها شوند؛ حتی در حوزه آموزش قرآن ابزار و وسایل و فضای آموزشی قرآن بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

   نگاه شما به جلسات قرآنی که به‌صورت مستمر در همدان برگزار می‌شود چیست؟

جلسات قرآنی در همدان دچار افول و تعطیلی شده است؛ متأسفانه همه‌گیری کرونا جلسات قرآنی را تحت تأثیر قرار داده و درحال حاضر نسبت به گذشته تعداد جلسات کمتری برگزار می‌شود و لازم است که مسئولین حوزه قرآنی با برنامه‌ریزی جدی‌تر خود این جلسات را رونق بخشند. همچنین مسئولین هیچ نظارتی بر جلسات قرآنی ندارند و شاید در طول سال یکبار هم به جلسات سر نزنند.

درواقع به دلایل مختلفی همچون عدم حمایت و توجه مسئولین، فشار اقتصادی و بی‌انگیزگی، اساتید قرآنی یکی از پس دیگری جلسات خود را تعطیل می‌کنند.

   با توجه به گفته شما آیا استقبال نوجوانان و کودکان جهت شرکت در جلسات قرآنی کاهش یافته است؟

متأسفانه عملکرد ضعیف مسئولان باعث شده که کودکان و نوجوانان تمایل به شرکت در کلاس‌های قرآنی از خود نشان ندهند و به‌جای آن در سایر کلاس‌ها و در فضای مجازی اوقات فراغت خود را سپری کنند؛ اساتید قرآنی هم به دلایلی همچون عدم حمایت و مشکلات رفاهی و مالی و غیره، انگیزه‌ای برای جذب دانش‌آموزان به کلاس‌های قرآنی ندارند.

   چه کنیم که به جایگاه اصلی خود در حوزه قرآنی برسیم؟

با اتحاد و همدلی می‌توانیم نخبگان و دانش‌آموزان را به جلسات قرآنی جذب کنیم و در این راستا لازم است با برنامه‌ریزی دقیق و عینی گام‌های محکم‌تری برداریم؛ درواقع درحال حاضر علوم قرآنی به‌دلیل عدم اتحاد مسئولین متحمل آسیب شده است.

   به‌عنوان مطلب آخر اگر موضوعی باقی مانده است در آن مورد توضیح بفرمایید؟

از روزنامه شما تشکر و قدردانی می‌کنم؛ لازم است مسئولان از خودشان سؤال کنند که آیا تلاش‌هایی که تاکنون انجام داده‌اند تأثیرگذار بوده است و سپس براساس جواب خود اقدام به برنامه‌ریزی کنند. سؤال دوم اینکه چرا در برخی شهر‌ها همانند مشهد، تهران و غیره جلسات قرآنی به‌صورت تأثیرگذارتر برگزار می‌شود و یا در مسابقات قرآنی بیشتر رتبه کسب می‌کنند؟

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/56509