کد خبر : 56729
تاریخ : 1401/3/29
گروه خبری : ورزشی

معمای تیم‌داری شهرداری همدان؛

تیم فوتبال شهرداری در انتظار رأی اعضای شورای اسلامی شهر همدان

داستان تیم‌داری شهرداری‌ها از گذشته تا به امروز داستان هزار و یک شبی بوده که همواره به چالش شوراها و شهرداران تبدیل شده است.

این داستان نه‌تنها در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین بلکه در اکثر شهرهای کشورمان به معمایی تبدیل شده که همواره تیم‌داری یا عدم تیم‌داری شهرداری مورد بحث و جدل واقع شده است.

در همین فصل اخیر فوتبالی در لیگ دسته اول، دوم و سوم، کشورمان تیم‌هایی با نام شهرداری‌ها فعالیت می‌کردند.

در لیگ دسته اول فوتبال کشور شهرداری همدان، شهرداری آستارا و شهرداری بوشهر، در لیگ دسته دوم فوتبال کشور شهرداری بندرعباس، شهرداری بم، شهرداری نوشهر و شهرداری ماهشهر تیم‌های حاضر در رقابت‌های مختلف کشورمان بودند.

بی‌شک تنها مرجع صحبت در این ارتباط رجوع به قانون است، طبق قانون، شهرداری‌ها مجاز به تیم‌داری و هزینه در بخش حرفه‌ای نیستند اما حال جای سؤال است آیا لیگ دسته اول و لیگ‌های پایین‌تر حرفه‌ای هستند یا خیر؟

طبق استعلام از وزارت کشور و صحبت‌های سلطانی‌فر؛ وزیر وقت ورزش و جوانان در سال گذشته به غیر از 16 تیم حاضر در لیگ برتر کشورمان سایر لیگ‌های فوتبال حرفه‌ای نیستند.

در آغاز فصل گذشته شورای اسلامی شهر همدان باز هم این موضوع را بررسی کرده و به استناد مدارکی که شهرداری همدان از وزارت کشور، وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال به شورا مبنی بر حرفه‌ای نبودن لیگ دسته اول فوتبال کشور ارائه داد در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر همدان به تیم‌داری شهرداری در لیگ دسته اول فوتبال کشور رأی مثبت دادند.

اما شنیده‌های جدیدی از مجمع ورزش شهرداری کلان‌شهرهای کشور به گوش می‌رسد که دولت و مجلس شورای اسلامی طی بخشنامه مجوز هزینه‌کرد شهرداری‌ها در ورزش حرفه‌ای را نیز صادر کرده است که اگر این موضوع صحت داشته باشد شاهد تحول در ورزش کشور با توجه به توان مالی شهرداری‌ها خواهیم بود.

تیم فوتبال شهرداری همدان از سابقه بیش از یک دهه در شهر همدان برخوردار بوده و در این سال‌ها توانسته فوتبالیست‌های زیادی را به کشور معرفی کند و بسیاری از بازیکنان مستعد همدانی حداقل سابقه پوشیدن پیراهن این تیم را در کارنامه دارند.

بی‌شک نابودی تیم بزرگ‌سالان شهرداری همدان ضربه جبران‌ناپذیری را به فوتبال استان همدان خواهد زد و با توجه به اینکه شهرداری تنها در یک رده تیم‌داری نمی‌کند و آکادمی قدرتمند در غرب کشور دارد تیم‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان این تیم هم به سمت نابودی کشیده خواهند شد.

تیم بزرگ‌سالان به‌عنوان قله و سقف آرزوی هر بازیکنی است و اگر تیم فوتبال بزرگ‌سالان شهرداری همدان نابود شود بی‌شک با از دست رفتن بازیکنان مدارس فوتبال و تیم‌های پایه این تیم، تمام آکادمی باشگاه شهرداری همدان لطمه خواهد خورد.

همچنین در سال‌های اخیر این تیم با کسب نتایج مناسب توانسته شور و نشاط اجتماعی خوبی در سطح شهر ایجاد کند و امروز یک سرمایه اجتماعی بزرگی شهرداری همدان دارد، شورای انقلابی و فرهنگی شهر همدان که به‌دنبال تلاش برای کم کردن آسیب‌های اجتماعی، ناهنجاری‌ها و بزه‌‌های نوجوانان و جوانان است به این موضوع اشراف دارد که بدون شک تیم فوتبال شهرداری همدان یکی از برگ‌های طلایی برای سوق دادن جوانان به سمت ورزش، شور و نشاط خواهد بود که در این سال‌ها هم این تیم به‌خوبی در این راه عمل کرده است.

نکته مثبت و طلایی تیم فوتبال شهرداری همدان استفاده از حداکثر ظرفیت بومی استان همدان است، بیش از 80 درصد بازیکنان این تیم در تمام ادوار حضور شهرداری در لیگ‌های کشور، بازیکنان بومی بوده‌اند و از 100 درصد دانش و توان کادر فنی بومی نیز برای موفقیت‌های آن استفاده شده است.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که سید مسعود حسینی؛ شهردار همدان یکی از حامیان و مدافعان اصلی حضور و ادامه حیات تیم فوتبال شهرداری همدان است. باید ببینیم در نهایت اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر همدان چه تصمیمی برای آینده تیم بزرگ‌سالان فوتبال شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور خواهند گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به شایعات عدم تیم‌داری شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور اظهار کرد: این تیم از لیگ برتر استان برای آن زحمت کشیده شده تا امروز در لیگ دسته اول فوتبال کشور حضور داشته باشد؛ نباید این سرمایه اجتماعی بزرگ برای شهر همدان به‌راحتی نابود شود.

علی رحیمی‌فر با تأکید بر حفظ این سرمایه اجتماعی گفت: برای تیم فوتبال شهرداری همدان در بودجه 1401 اعتبار مورد نظر دیده شده و به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر همدان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: چشم امید فوتبالیست‌های زیادی در شهر به این تیم دوخته شده است.

وی با اشاره به نتایج تیم فوتبال شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور بیان کرد: در نخستین فصل حضور این تیم در لیگ دسته اول فوتبال کشور به اعتقاد تمام کارشناسان فوتبال کشور تیم فوتبال شهرداری همدان نتایج قابل قبولی کسب کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: قرار گرفتن در میانه‌های جدولی درحالی‌که در این فصل تیم‌های بزرگی تا هفته آخر بقای آن‌ها در لیگ یک مشخص نبود بسیار قابل احترام است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به شایعات مخالفت شورای اسلامی شهر همدان با تیم فوتبال شهرداری همدان گفت: شهردار باید در ابتدا لایحه شرکت این تیم در لیگ دسته اول فوتبال کشور را به شورا ارسال کند، بعد از ارسال این لایحه اعضای شورای اسلامی شهر همدان در این ارتباط رأی‌گیری خواهند کرد.

محمود مسگریان با بیان اینکه طبق قانون، شهرداری‌ها از تیم‌داری حرفه‌ای منع شده‌اند، گفت: فصل گذشته طبق استعلام‌ها و پیگیری‌‌هایی که صورت گرفت با توجه به اینکه اعلام شد لیگ دسته اول فوتبال کشور حرفه‌ای نیست شورای اسلامی شهر همدان به لایحه تیم‌داری شهرداری رأی مثبت داد‌.

وی خاطرنشان کرد: باید منتظر لایحه و دفاع شهردار از تیم‌داری در لیگ دسته اول فوتبال کشور بوده که شورا در مرحله بعد راجع به این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اما در پایان گفتنی است؛ تیم فوتبال شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور به‌عنوان یک برند از پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین معرفی شده و می‌تواند ثمرات مثبتی برای معرفی شهر همدان در خصوص گردشگری داشته باشد.

شورای اسلامی شهر، شهرداری و تمام مدیران شهرداری باید از این ظرفیت در جهت معرفی شهر همدان و جذب سرمایه‌گذار استفاده کنند، همچنین امروز حضور این تیم در سطح لیگ دسته اول فوتبال کشور باعث شده تا مدرسه فوتبال شهرداری همدان بیش از 500 میلیون تومان درآمد داشته باشد که با تمرکز به درآمدزایی می‌توان با استفاده از تبلیغ بر روی پیراهن، کنار زمین و سایر ظرفیت‌ها یک‌سوم از هزینه این تیم در لیگ دسته اول فوتبال کشور را جذب کرد.

همچنین اگر باشگاه شهرداری همدان با بازیکنان بومی و مستعد خود قراردادهای چندساله منعقد کند درصورتی‌که تیم‌های بزرگ کشور خواهان جذب این بازیکنان باشد از این راه هم می‌تواند به درآمدهای هنگفتی دست پیدا کند.

بی‌شک در کنار تیم فوتبال شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور باید یک تیم اقتصادی قدرتمند متشکل از مدیران مالی و اقتصادی شهرداری حضور داشته باشند تا از این برند استفاده کنند.

اگر امروز مزیت‌ها و معایب حضور تیم‌داری شهرداری همدان در لیگ دسته اول را در دو کفه ترازو بگذاریم بی‌شک کفه مزیت‌های حضور این تیم به‌صورت چشمگیری سنگینی خواهد کرد.

اما سخن پایانی اینکه تیم فوتبال شهرداری همدان تنها متعلق به شهرداری نیست و باید تمام ارگان‌ها نیز با در اختیار دادن امکانات و کم کردن هزینه‌های این تیم به ادامه حیات آن کمک کنند. هرچند که گفتن این نکته خالی از لطف نیست که در مقایسه با سایر تیم‌ها به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین تیم‌های فوتبال کشور در این لیگ شناخته می‌شود و حتی امسال بعضی از تیم‌ها در لیگ پایین‌تر یعنی دسته دوم فوتبال کشور هزینه بیشتری را نسبت به شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور داشتند.

امیدواریم در نهایت اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر همدان با درایت بهترین تصمیم را برای تیم فوتبال بزرگ‌سالان شهرداری همدان در لیگ دسته اول فوتبال کشور بگیرند.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/56729