کد خبر : 56945
تاریخ : 1401/4/2
گروه خبری : اقتصادی

بسیج پای کار کشاورزان می‌ایستد

سردار سلیمانی: توافق بزرگ با وزارت جهاد در راه است

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سالروز گرامیداشت جامعه بسیج جامعه کشاورزی در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی تهران در کرج، با اشاره به اینکه حل هر مسئله به ایجاد شرایط لازم و ظرفیت سازی نیاز دارد،بیان کرد: اغلب افرادی که نگاه به عرصه کشاورزی دارند، بر این باور هستند که اصلی ترین مسئله کشور ما مسئله کشارزی است. برای حل مسئله شرایط و ظرفیت‌های لازم ایجاد شده و به جز ظرفیت‌هایی که در مسیر نقش آفرینی باید ایجاد شود، بقیه ظرفیت‌ها فراهم است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نیاز به ایده‌های دانش بنیان در کشاورزی، گفت: ایده‌های دانش بنیان بر اساس نیاز می‌توانند در مسیر پایداری قرار بگیرند و ما در کشاورزی نیازمند ایده‌های دانش بنیان هستیم.‌ اصلی‌ترین نیازهای ما در کشور،جهان اسلام و حتی کشورهای دنیا، در عرصه کشاورزی است و این یک مسئله روشن و یک نیاز مشخص و حیاتی است که از خرداد سال گذشته با حضور مردم در انتخاباتی باشکوه و انتخاب دولت مردمی، توسط دولت آیت الله رئیسی شرایط لازم برای ایجاد تحول در عرصه کشاورزی به ویژه در دانش بنیان شدن، فراهم شده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: با هماهنگی دولت قرار است بسیجی شکل بگیرد تا نهضت عمومی برای حل مسائل کشاورزی از دانشگاه تا مزرعه رقم بخورد، در این خصوص کارهای بسیار خوبی در سال‌های گذشته با کمک بسیج جامعه کشاورزی انجام شده است و این میز اندیشه‌ورزی می‌تواند به مجلس اندیشه‌ورزی کشاورزی تبدیل شود و با کمک‌همه اندیشمندان این حوزه موجبات یک حرکت عالمانه در کشور و یک حرکت عمومی تحولی را فراهم کند و در این کار تاخیر جایز نیست.

وی اضافه کرد: روش کار به این نحو است که طرح‌های عالمانه و دانش بنیان را آماده و به صورت مردم نهاد پیاده‌سازی کنیم؛ یعنی این طرح‌ها براساس توانمندی کشاورزان و علمی کردن عرصه‌های کشاورزی اجرا شود. به عنوان مثال موضوع بذرهای مورد نیاز کشاورزان مورد توجه است که چه هزینه‌های سنگینی کشاورزان برای تهیه بذر متحمل می‌شوند،در این راستا اقدامات خوبی در خصوص اصلاح و تولید بذر در دانشکده‌های کشاورزی انجام شده است.

این مقام مسوول گفت: در خصوص شیوه‌های آبیاری، کشور ما سالانه 450 میلیارد متر مکعب نزولات جوی دارد که 120 میلیون متر مکعب از آن، روان آب‌ها هستند و 85 درصد آب‌های استحصالی در کشاورزی مصرف می‌شود که حجم بالایی است. برای مدیریت این موضوع الگوسازی و آزمون‌ها توسط بسیج جامعه کشاورزی طی 5 سال انجام شده و نتایج آزمون‌ها همه مثبت بوده است. در این راستا با وزارت جهاد کشاورزی در حال یک توافق بزرگ هستیم که تمرکز بر 5 محصول راهبردی گندم، جو،ذرت و برنج و کلزاست بالا بردن سطح بهره وری و بالا بردن سطح این محصولات و 21 محصول دیگر در دست انجام است.

وی افزود: شبکه‌های لازم در سراسر کشور سازماندهی شده و سامانه‌های لازم تدارک دیده شده است و براساس سامانه هوشمند، امکان کنترل مهندسان همگام با کشاورز و جهادگران عرصه کشاورزی وجود دارد و ارائه آموزش‌های لازم هم از طریق این سامانه‌ها امکانپذیر است و استقبال خوبی از سوی کشاورزان داشته است.

وی افزود: شرایط آماده است و ظرفیت‌سازی هم شده و باید عملیات گسترده‌ای را آغاز کنیم که نیاز به حمایت دولت دارد که هماهنگی‌های لازم انجام شده تا در پهنه ایران اسلامی برای متجلی کردن اقتدار در عرصه کشاورزی بسیج شویم و این چیزی است که به کمک بسیج جامعه کشاورزی امکان دارد.

سردار سلیمانی گفت: مهندسان ما مبارزه با آفات گیاهی راوبه صورت بیولوژیک انجام دادند و به تجاری‌سازی رسیده‌اند تا محصولات ارگانیک تولید شده و این امر به جلوگیری از خروج ارز برای وارد کردن سموم آفات کشاورزی کمک می‌کند.

رئیس سازمان بسیج ادامه داد: در سازمان بسیج مستضعفین و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل اهمیت موضوع و حیاتی بودن امنیت غذایی برخی مراکز راهبردی سپاه در حوزه کشاورزی در حال پژوهش و فعالیت در حوزه کشاورزی هستند چرا که هیچ موضوعی بالاتر از آن قرار ندارد و بسیج به عنوان یک تشکل در نظام جمهوری اسلامی در این خصوص رسالت دارد.

وی، به ظرفیت‌های بسیج جامعه کشاورزی کشور به ویژه استان البرز اشاره کرد وگفت: بسیج در عرصه‌های مختلف از جمله صنعت، معدن و بازرگانی فعالیت دارد اما بیشترین توجه در عرصه کشاورزی است، بخش دام،دامپروری و سایر موضوعات مرتبط به امنیت غذایی هم مطرح است. ظرفیت‌های بسیار و استعدادهای فراوان علمی و انگیزشی در این بخش در دانشگاه‌های کشاورزی کشور و البرز وجود دارد و کشاورزان زحمتکش در این حوزه وجود دارند، اگر یک فصل در کنار کشاورز باشیم این امر به صورت مردم نهاد ادامه پیدا می‌کند و تحولات بسیاری را رقم خواهد زد.

رئیس بسیج مستضعفین گفت: ما در بسیج برای ایجاد تحول در حوزه کشاورزی عزم جدی داریم که در این راستا حمایت دولت نیاز است.‌ روش اجرای این تحول دانش‌بنیان در عرصه کشاورزی،جهادی بودن است.‌ مهندسان جوان کشا‌ورزی در کنار کشاورزان قرار می‌گیرند و با امید پیروزی با روحیه جهادی و جهش در پیشرفت وارد میدان می‌شویم و در این راستا باید از راه‌های میانبر هم استفاده و امکانات رافراهم کنیم.

ادامه مطلب را در سایت روزنامه سپهرغرب به نشانی  مطالعه کنید.

  لینک
https://www.sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/56945